• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • SyrranK85

Hej! Jag fyllde nyss 30, bor i norra Stockholm med min man. Vi fick vårt första barn, en liten tjej (T), i Maj. Hon blev 4 månader i söndags!

• Bebben84

Bor i norra Sthlm, 31 år gammal. Har en dotter på 9, en på 4 mån och en liten vovve. I maj gifter jag och min sambo oss :)

• Sabine

Bor i Ulricehamn 10 mil ifrån GBG. Fick sonen oktober -13 och tjejen nu maj -15. Jag är 25 år :)

• Blicka
    Bebben84 skrev 2015-09-17 03:40:52 följande:

Bor i norra Sthlm, 31 år gammal. Har en dotter på 9, en på 4 mån och en liten vovve. I maj gifter jag och min sambo oss :)

Vad roligt med bröllop! Stort/litet? Kyrka/borgerligt?
  • Tjej78

Så kul med bröllop!! Jag går och väntar på att min sambo ska få tummarna loss och fria men jag tror inte riktigt att han fatta det :)
  • Tjej78
    S1528 skrev 2015-09-16 22:10:04 följande:

Jag flaskmatar våran lilla.. I början lät jag henne somna till flaskan men sedan en månad tillbaka får hon mat på en bestämd tid innan läggning just för att hon inte ska somna till flaskan.. Efter det byter vi om till pyjamas och nu borstar vi även tänderna. Kl 20 lägger jag henne i sängen och säger god natt lilla R, och sen sitter jag kvar tills hon somnat. Verkar hon orolig så sjunger jag en vaggsång.. I början ville hon absolut inte somna, sparkade viftade och gnällde, men de senaste dagarna nu har hon somnat på under 1 minut.. Man kan ju hoppas att det håller i sig ;)

På natten äter våran lilla två gånger och då tar jag inte upp henne utan hon somnar om av sig själv när hon ätit upp.. Tänder inga ljus osv heller utan byter kissblöja i mörkret kl 5 på morgonen :D

R tar bara Nuk genious silikon napparna, alla andra ratar hon.. Har du provat dem? Apoteksbolaget och lekia säljer dem..

Hej!

Måste få fråga eftersom jag också hade velat få till samma rutin som du har. Äter din dotter vid samma klockslag varje dag? Eftersom du ger nattmålet vid samma tidpunkt varje kväll, ser då matningen på nätterna och dagarna likadana ut varje dag?

Mitt problem är just att nattmålen och matningen under dagen ser helt olika ut från dag till dag. När vi då vill ge nattmålet kl 19.30 har hon vissa dagar ätit vid 18 och då är hon ju inte speciellt hungrig. Andra dagar har hon ätit vid 17 och då får vi in nattmålet perfekt.
  • Blicka

Nästan allt bakat till dopet på söndag! Lillan har skött sig fint o låtit mamma baka Imorgon ska jag handla, hämta nyckel till fikalokalen o prova dopklänningen på lillan.

• malle88
    Tjej78 skrev 2015-09-16 15:29:13 följande:

Jag flaskmatar min dotter, har gjort det från dag 1 men första 4 veckorna amma jag också. Från vecka 5 har hon fått flaska på natten så hon är ju ganska van men vi har inga problem med att somna om. Somnar i famnen, spottar ut flaskan när hon inte vill ha mer och somnar. Sen när jag reser mig från soffan (står precis utanför vårt sovrum) och går tillbaka in i sovrummet kan hon ibland slå upp ögonen men då lägger jag snuttefilten över ögonen när jag lagt henne i spjälsängen och då somnar hon. Jag har en sån där nattlampa i eluttaget, det är det ända ljus som krävs. Blanda flaskan gör jag snabbt då jag har flaska, varmt vatten på termos och doserar med pulver bredvid sängen.

S1528 skrev 2015-09-16 22:10:04 följande:

Jag flaskmatar våran lilla.. I början lät jag henne somna till flaskan men sedan en månad tillbaka får hon mat på en bestämd tid innan läggning just för att hon inte ska somna till flaskan.. Efter det byter vi om till pyjamas och nu borstar vi även tänderna. Kl 20 lägger jag henne i sängen och säger god natt lilla R, och sen sitter jag kvar tills hon somnat. Verkar hon orolig så sjunger jag en vaggsång.. I början ville hon absolut inte somna, sparkade viftade och gnällde, men de senaste dagarna nu har hon somnat på under 1 minut.. Man kan ju hoppas att det håller i sig ;)

På natten äter våran lilla två gånger och då tar jag inte upp henne utan hon somnar om av sig själv när hon ätit upp.. Tänder inga ljus osv heller utan byter kissblöja i mörkret kl 5 på morgonen :D

R tar bara Nuk genious silikon napparna, alla andra ratar hon.. Har du provat dem? Apoteksbolaget och lekia säljer dem..

Tack, vill gärna ge henne flaska på kvällen så hon kanske sover bättre men då somnade hon inte istället, blev bara piggare :( igår lyckades jag dock genom att vänta tills hon blev jättetrött, ge henne ersättning och sedan sitta och skumpa på pilatesbollen en stund. Får se om det fortsätter funka. Ikväll får maken pröva när han kommer hem.

Imorgon ska jag på möhippa och kan inte ta henne med, det år dessutom över en timmes restid så det är inte bara att svänga hem. Jag vill verkligen åka men är samtidigt jätteorolig för hur det ska gå. Det har funkat 1-2 timmar tidigare så jag kanske bara är löjlig :/
  • malle88

Å vad roligt, det var en fantastisk dag förra sommaren :) blir det kyrkbröllop eller annat? Blir nästan avundsjuk på att du har det framför dig ;)
  • malle88
    Blicka skrev 2015-09-17 22:17:05 följande:

Nästan allt bakat till dopet på söndag! Lillan har skött sig fint o låtit mamma baka Imorgon ska jag handla, hämta nyckel till fikalokalen o prova dopklänningen på lillan.

Hoppas hon går i klänningen, det var jag orolig för :P skönt att hon sköter sig i bakningen. Det gpr ju inte så fort att göra sånt med en bebis ;)
Svar på tråden Majbebisar 2015