• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • Kissemiss

Fyra månader, typ 70 cm lång & väger 9kg!

• pco
    malle88 skrev 2015-09-14 11:51:22 följande:

Pco: Lite ska det väl plana, de gör ju av med mer energi när de börjar röra sig. BVC sa att en gång kan de plana men inte två gånger i rad. Nu hon har sjukit två växtkurvor. På två veckor har hon knappt ökat 40 g. BVCdamen var inte så orolig eftersom hon växer bra på längden och inte skriker av hunger eller så, men vill gärna att hon äter mer. Däremot trodde hon kanske sover dåligt för att hon inte blir helt mätt, och får liksom fylla på hela tiden under natten.

Hon helammas och får 200 ml ersättning/dag, av det äter hon 130-150 ml. Nu tänkte jag börja med lite katrinplommonpure, morotspuré och gröt med mål att hon äter gröt på kvällen (kanske blir mättare då). Ersättningen tänker jag prova att ge henne på natten och se om hon somnar djupare.

Köper du eller gör du egen mat? vad mycket du provat redan

Okej ja då förstår jag. Hoppas att det blir bättre till nästa gång då.
    Jag har både gjort egen och köpt o hon dissar allt, igår fick hon dessutom en kväljning av palsternacka men åt lite av banangröten, men nu lägger jag det på is, känner att hon inte riktigt är redo än helt enkelt.
  • pco
    Kissemiss skrev 2015-09-14 21:11:01 följande:

phpxCN8fe67649.jpg

Oj oj vilken godbit :) så himla söt :) :)
    Vad skönt o höra att fler ligger över den 'normalkurvan' :)
  • pco

Tjejer, hjääääälp!
    Min lilla goding har börjat sova på sidan, halvt typ, hon lägger sig själv så. Problemet är att efter en stund kommer hon bedanförkudden och ligger diagonalt i sin säng o då blir hon jätte ledsen så jag har typ vart upp mellan 29-30gånger i natt o lyft upp henne o så sover hon vidare till nästa gång. Hjälp, vad ska jag gööööra? Vi både är svintrötta efter natten och det är 3 natten i rad nu.

• pco

Jo förresten måste tillägga att hon gjort såhär sen hon va drygt 2mån fast då på rygg, hon hasade sig nedför någon gång o då fasade jag för att hon skulle hamna under täcket o inte säga nåt, dock så får hon endast ha täcket till midjan o ha varmare pyjamas o hon är fruktansvärt varm av sig ändå o sparkar av sig ibland.
    Jo hur som så nu när hon kommer åt sidan (alltid åt höger) o hasar sig ned så kommer ansiktet intill spjälskyddet o det är då hon säger till ( inte alltid för jag sover jätte lätt och hör om hon andas annorlunda o då har kommit så pt sidan med ansiktet åt sidan)
    Elr att hon (åt samma håll) hamnar på sidan emellan av kuddens slut och spjälsängsskyddet. Asså jag blir orolig om hon inte kan andas o sover därför jätte dåligt och hon själv vaknar till ju så många gånger. Annars sover hon ca 11-12h i sträck, hjälp är orolig och trött!

• malle88
    pco skrev 2015-09-15 07:30:53 följande:

Tjejer, hjääääälp!

Min lilla goding har börjat sova på sidan, halvt typ, hon lägger sig själv så. Problemet är att efter en stund kommer hon bedanförkudden och ligger diagonalt i sin säng o då blir hon jätte ledsen så jag har typ vart upp mellan 29-30gånger i natt o lyft upp henne o så sover hon vidare till nästa gång. Hjälp, vad ska jag gööööra? Vi både är svintrötta efter natten och det är 3 natten i rad nu.

Tror du kan ta bort kudden, ska väl ändå göras när de börjar vända sig :)
  • malle88
    pco skrev 2015-09-15 07:58:24 följande:

Jo förresten måste tillägga att hon gjort såhär sen hon va drygt 2mån fast då på rygg, hon hasade sig nedför någon gång o då fasade jag för att hon skulle hamna under täcket o inte säga nåt, dock så får hon endast ha täcket till midjan o ha varmare pyjamas o hon är fruktansvärt varm av sig ändå o sparkar av sig ibland.

Jo hur som så nu när hon kommer åt sidan (alltid åt höger) o hasar sig ned så kommer ansiktet intill spjälskyddet o det är då hon säger till ( inte alltid för jag sover jätte lätt och hör om hon andas annorlunda o då har kommit så pt sidan med ansiktet åt sidan)

Elr att hon (åt samma håll) hamnar på sidan emellan av kuddens slut och spjälsängsskyddet. Asså jag blir orolig om hon inte kan andas o sover därför jätte dåligt och hon själv vaknar till ju så många gånger. Annars sover hon ca 11-12h i sträck, hjälp är orolig och trött!

Sovpåse kanske vore något så slipper du oroa dig för täcket? Finns på Ikea o PoP har tror jag med. Annars vet jag inte :/
  • malle88

Så go :)

Tänk vad det kan skilja åt på längd o vikt trots samma ålder :)
  • malle88

Så go :)

Tänk vad det kan skilja åt på längd o vikt trots samma ålder :)
  • malle88
    malle88 skrev 2015-09-15 08:23:50 följande:

Sovpåse kanske vore något så slipper du oroa dig för täcket? Finns på Ikea o PoP har tror jag med. Annars vet jag inte :/

Efter lite funderande tänker jag att du kan sticka något (typ rullad handuk rller nåt) under madrassens långsidor så det blir en lätt uppförsbacke på sidorna, så blir det svårare för henne att hasa ut mot spjälskyddet. Så gör jag när lillan somnar i vår säng.
Svar på tråden Majbebisar 2015