• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • malle88
    pco skrev 2016-02-29 22:16:22 följande:

Härligt att vi alla är någorlunda friska :)
    Vi har gjort i ordning rummet som lillan ska ha o inrett lite grann o tapetserat o sånt. Dock har vi insett nu när hon har så mkt grejer o mer lär det bli att vi får nog byta rum med hennes. O vi har nyligen tapetserat o tagit bort en vägg o lagt golv o tak o allt nytt, så nu är det bars o börja om, min man är inte jätte glad på mig o menar på att jag skulle väl ha tänkt på detta lite tidigare innan alla tapetseringar o målningar osv haha. O nedervåningen är ju inget alternativ lixom, vill ju ha sovrum nära henne. Dock sover hon fortfarande med oss,
    Undrar som du Malle, när ska era börja sova i eget?

Här har det gått fort oxå, igår lärde hon sig äntligen att klappa händerna, idag på Universeum sa hon 'wow' efter mig o sagt det hela dan efter åt också. Nu kan hon säga mamma,pappa,titta, dä(där),hej, wow :) så kul. Samt att hon idag också stod på knäna o drog sig upp på fötterna men hade händerna i golvet såklart.
    Hon vill knappt tyvärr ens gå ett steg när man håller i henne än :/ så det lär dröja på den fronten iaf.
    Hur tänker ni med potträning? Min BVC sa att vi kan redan nu börja sätta henne där då och då både med och utan kläder för o börja vänja henne. Satte henne idag första gången utan kläder o hon tyckte det va kul :)

Hade jag gjort så hade min man begärt skilsmässa, haha. Han hatar att renovera :P vi har ett litet badrum mellan sovrummen men vi kommer prova iallafall. Vi kommer även att ställa in bäddsoffa och fåtölj i hennes rum som kan användas vb. Tror att hon nog skulle sova i egen säng om inte jag var världens lataste och liggammade varje natt ;)

Min lilla har börjat säga he (hej) och dä (pekar på nåt). Även maamaa slinker ur ibland när hon tittar på mig *stolt* :) hon kan ställa sig upp men vill absolut inte att vi håller henne i händerna utan står mot soffan/stolar/vagnen m.m.

Jag sätter henne rätt ofta på pottan när jag går/vi ska byta blöja. Hon tycker oftast det är roligt, ibland kissar hon, ibland inte :) gör ingen stor grej av det direkt :)
  • malle88
    Tjej78 skrev 2016-02-29 23:03:37 följande:

Vår lilla sover i eget rum, har gjort det sen hon va 7 månader. Funkar bra tycker jag fastän jag får gå in till henne 2-3 gånger per natt och sitta där 5-45 min åt gången, oftast runt 15 min. Hon har rummet precis bredvid oss, nästa är badrum sen kommer storasysters rum.
    Vi drar till Jämtland på fredag, tjoho! Blandade känslor med hur allt ska gå men det löser sig väl.

Hör ni stora flickan eller kommer hon in till er? Funderar på om man behöver ha babywatch i rummet eller om det bara är en "orolig-mamma"-grej ;)
  • Tjej78
    malle88 skrev 2016-03-01 19:46:14 följande:
    Hör ni stora flickan eller kommer hon in till er? Funderar på om man behöver ha babywatch i rummet eller om det bara är en "orolig-mamma"-grej ;)
    Hon kallar på oss och det hörs klart och tydligt, behövs ingen babywatch här :) Samma med lillan, hörs utan problem. Ska tilläggas att vi sover med öppna dörrar så kanske är det därför vi hör dom så bra.
  • Serah

Hur står det till med alla? Ni kansle har fullt upp med lov osv? Hoppas bara ni är friska :)

Har en liten fråga. Vi var på 10 mån kollen igår. Han kunde knappt hälften av det BVC tanten frågade om. Han kan inte slå klossar mot varandra, verkar inte förstå innebörden av det vi säger, går inte längs med möbler (ställer sig upp på knä, ibland ställer han sig), säger direkt inga ljud som påminner om riktiga ord (om inte baba, papapa osv räknas). Känner ibland att man får sån prestationsångest av att gå på BVC. Man börjar ju fundera om lillen är sen, och hur dåligt det är.

Klarar era småttingar allt det där?

• Blicka
    Serah skrev 2016-03-03 10:49:51 följande:

Hur står det till med alla? Ni kansle har fullt upp med lov osv? Hoppas bara ni är friska :)

Har en liten fråga. Vi var på 10 mån kollen igår. Han kunde knappt hälften av det BVC tanten frågade om. Han kan inte slå klossar mot varandra, verkar inte förstå innebörden av det vi säger, går inte längs med möbler (ställer sig upp på knä, ibland ställer han sig), säger direkt inga ljud som påminner om riktiga ord (om inte baba, papapa osv räknas). Känner ibland att man får sån prestationsångest av att gå på BVC. Man börjar ju fundera om lillen är sen, och hur dåligt det är.

Lovet kräver sitt här o dåligt internet men lillan pratar inga ord, baba, nana, dada mm i övrigt gör hon nog det andra. Men stressa inte över det!!
  • malle88
    Serah skrev 2016-03-03 10:49:51 följande:

Vi har precis kommit hem och vilar upp oss. Har ni haft ett bra lov?

Dottern gör allt det där. Barn utvecklas ju i olika takt så du behöver nog inte oroa dig så mycket (lättare sagt än gjort). Tyvärr så är ju bvc frågeformulär ganska fyrkantiga :(
  • Gymnastikgalen
    Wildandcute.se är ett helt nystartat företag som öppnar upp sin webbshop den 11/3 - JÄTTEFINA kläder i en helt fantastisk kvalité till enormt bra priser, flera kronor billigare än andra sidor! 

Rekomenderar varmt att kolla in deras blogg och fb sida :) Man kan få exklusiva erbjudanden ;) 

Facebook: By: Wild&Cute
    Blogg: nouw.com/wildandcute
    Instagram: bywildandcute
  • Blicka

Fler som får bryta ryggen hemma? Lillan ska gå o gå hela tiden medan jag ska hålla. Vi har aldrig haft gåstol till våra - har ni?

• malle88
    Blicka skrev 2016-03-04 10:30:18 följande:

Fler som får bryta ryggen hemma? Lillan ska gå o gå hela tiden medan jag ska hålla. Vi har aldrig haft gåstol till våra - har ni?

Inte än :) hon vill inte att man håller henne i händerna, då sätter hon sig direkt. Däremot ställer hon sig mot allt, precis hela tiden :)

Vi har aldrig haft gåstol och de gånger vi provat andras har hon inte varit intresserad, och nu tar hon sig runt iallafall ;) då är kanske inte din lilla långt från att gå nu då? :)
Svar på tråden Majbebisar 2015