• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • pco
    Serah skrev 2016-02-24 09:07:03 följande:
    Välkommen tillbaka :) hoppas ni slipper sjukdomar framöver nu. Gäller oss alla efter denna månad, tycker jag!

Vad mycket din lilla kan! Så långt har vi inte kommit med pratet än. Möjligtvis att han säger nä! nån enstaka gång när jag försöker ge honom vatten när vi äter (fullt fokus på mat först :)) nu har han även gått över till att ål-krypa nån slags mellanting där iaf. Fort går det. Min lille klappar inte heller händerna, han satt dock och försökte lite fundersamt igår, såg så sött ut.

Usch otäckt med fall! Alltid läskigt när de gör sig illa!
    Tack snälla :) ja det är skönt, äntligen friska så i morgon blir det en promenad till parken iaf :) ja pratet har kommit mer o mer, dock har hon varit seg med krypandet istället hehe. Så kul att han börjat med nä hehe nu går det fort.
    Hehe va gulligt. Min lilla klappar o slår ihop leksaker men aldrig händerna så tyvärr.
    Äter han bra? Min har alltid gjort det förutom efter magsjukan men nu jag vet inte att hon vrider o vänder sig, skakar på huvet o vevar ut maten från skeden med händer osv. Märker att hon börjar få egen vilja alltså.
    I dag vid lunchen åt hon inte så mkt, trött va hon o ledsen för att jag tog bort ipaden. Hur gör du/ ni med sånt förresten? O sen vägra hon äta så gav en yoghurt klämmis o la henne., vissa säger att när barn gör så, så ta då bort maten o erbjud den om ett tag istället för o ge annat för då lör de sig att äter de inte det som bjuds så får de annat istället. Men samtidigt så vet jag att hon egentligen är hungrig o ger då något annat. Hur gör du/ni? Tips gärna tack :)
  • malle88
    Blicka skrev 2016-02-24 23:09:56 följande:

Hittat ngt på bokrean? Min lilla äter mest på böckerna än så länge o vill promt bläddra själv så är inte helt enkelt att läsa med henne...

pco skrev 2016-02-24 23:25:54 följande:

Ja de är väl det men jag var så chockad att jag ringde hem min man o var helt förtvivlad men med henne va det bra efter en stund hehe.

Ja va kul, böcker är skojj o när man ser att de förstår mer o mer. Samma här, ska också köpa lite nytt, här är det mest 'lilla Wille' och 'babblarna' som är mest intressant. Min mamma köpte några Max-böcker här om dagen när de kom ner o hälsa på men ja, hon började titta runt o hade sig hehe.

Ja, pratet har börjat komma mer o mer men hon har inte varit den som tagit sig överallt o utforska så, så det har gått lite segt men sg sa att hon fokuserar mer på finmotorik o sånt, ja alla är de olika. En på öppnaförskolan som är 8månader går redan, alla är så olika :)

Hittade du några böcker på rean idag? Någon att rekommendera?

En bok med glittersiffror och en om Alfons som gick att fästa i vagnen blev det. Sedan underhöll hon sig med dem i en timme när jag tittade på böcker :) jag högläser ju inte utan vi sitter och pekar och säger orden och sådär.

Vad glad så länge hon sitter sen får du aldrig slappna av ;) det klättras, kryps och klängs överallt. Älskar öppna förskolan numera för där är det barnsäkrat ordentligt ^^ köpte små majsringar från semper häromdagen som skulle träna finmotoriken. Vart jättepoppis :) perfekt när vi äter ute och sådär
  • malle88

Vi har krångel med maten, hon äter knappt nåt. Verkar inte som hon inte tycker om det det utan mer som hon inte är intresserad. Jag ger henne på regelbundna tider men oftast tar hon en sked eller två och vänder sen bort huvudet. Det gäller både burkmat och hemlagat. Tycker det verkar som alla i föräldragruppen har det så jag trodde det var nån utvecklingsgrej, typ att de hittat sin egen vilja ;) eller så har de alla haft samma förkylning och är inte friska än. Men hon är pigg och så i övrigt så jag är inte så orolig :)

• malle88

Vakennatt inatt. Lillan har hostat så hon kräks så hon behöver sova sittandes :( stackars liten. Hoppas det går över tills imorgon natt.

• Blicka
    malle88 skrev 2016-02-25 05:07:04 följande:

Vakennatt inatt. Lillan har hostat så hon kräks så hon behöver sova sittandes :( stackars liten. Hoppas det går över tills imorgon natt.

Stackars liten då :( inte sömn för er då :( ang maten - hon kanske har ont i halsen?

Kul att du hittat ngt på bokrean!
  • Blicka
    pco skrev 2016-02-24 23:37:22 följande:
    Tack snälla :) ja det är skönt, äntligen friska så i morgon blir det en promenad till parken iaf :) ja pratet har kommit mer o mer, dock har hon varit seg med krypandet istället hehe. Så kul att han börjat med nä hehe nu går det fort.
    Hehe va gulligt. Min lilla klappar o slår ihop leksaker men aldrig händerna så tyvärr.
    Äter han bra? Min har alltid gjort det förutom efter magsjukan men nu jag vet inte att hon vrider o vänder sig, skakar på huvet o vevar ut maten från skeden med händer osv. Märker att hon börjar få egen vilja alltså.
    I dag vid lunchen åt hon inte så mkt, trött va hon o ledsen för att jag tog bort ipaden. Hur gör du/ ni med sånt förresten? O sen vägra hon äta så gav en yoghurt klämmis o la henne., vissa säger att när barn gör så, så ta då bort maten o erbjud den om ett tag istället för o ge annat för då lör de sig att äter de inte det som bjuds så får de annat istället. Men samtidigt så vet jag att hon egentligen är hungrig o ger då något annat. Hur gör du/ni? Tips gärna tack :)
    De gånger min lilla inte velat ha det jag bjudit har jag tagit fram ngt annat. Mat ska vara kul! Så tänker jag.
  • malle88
    Blicka skrev 2016-02-25 06:51:51 följande:

Stackars liten då :( inte sömn för er då :( ang maten - hon kanske har ont i halsen?

Kul att du hittat ngt på bokrean!

Det har du rätt i! Hon kanske har ont i halsen! Idag åt hon en klämmisgröt till frukost, mest för att det var kul tror jag men det spelar ingen roll. Om hon är sjuk får hon äta vad hon vill :)
  • Tjej78

Till alla som har besvär när de små får tänder. Någon som prövat den gel som går att köpa på Apoteket?

• Blicka
    Tjej78 skrev 2016-02-25 18:33:47 följande:

Till alla som har besvär när de små får tänder. Någon som prövat den gel som går att köpa på Apoteket?

Inte testat - vad är det för ngn?
  • Tjej78
    Blicka skrev 2016-02-25 18:56:53 följande:
    Inte testat - vad är det för ngn?
    Det är en gel som man smörjer in och de ska lindra besvären och svullnaden i tandköttet. Ska va 100% naturlig och ofarlig att svälja. Jag tror si så där på det därför undra jag om någon testat :)
Svar på tråden Majbebisar 2015