• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • malle88
    Tjej78 skrev 2016-02-19 12:10:38 följande:

Tips på mellanmål! Klämpåse och leverpastejsmörgås kan man ju inte servera varje dag..... Inte gröt för det har vi som lunch :)

Fruktbitar

Bananpannkaka

Turkisk yoghurt/keso med bär

Kräm

Smörgås

Ägg

Smoothie

Är några förslag. Jag ger ofta banan på fm och smörgås/kokt ägg på em. De andra är mest om vi har hemma och jag gör mig till.

Grötpinnar kan man med göra men det har jag inte provat för lillan har ju inga tänder.

Ska vi bort köper jag ofta Risimums, tycker det verkar mätta mer än klämmis :)
  • malle88
    Blicka skrev 2016-02-19 08:11:48 följande:

Jaha - då är äldsta sjuk... Det tar då aldrig slut?! :(

Ni har verkligen inte mycket flyt, hoppas det går fort över :)
  • Tjej78
    malle88 skrev 2016-02-19 13:01:12 följande:
    Fruktbitar

Bananpannkaka

Turkisk yoghurt/keso med bär

Kräm

Smörgås

Ägg

Smoothie

Är några förslag. Jag ger ofta banan på fm och smörgås/kokt ägg på em. De andra är mest om vi har hemma och jag gör mig till.

Grötpinnar kan man med göra men det har jag inte provat för lillan har ju inga tänder.

Ska vi bort köper jag ofta Risimums, tycker det verkar mätta mer än klämmis :)
    Tack!
    Turkisk yoghurt och keso, får man ge det? Min dotter vägrar banan vilket är trist för det är så lätt att ha med om man är iväg samt att det är rätt mättande. Har inte prövat tiamins ännu, får testa det. Ägg, tar du både vitan och gulan? I bitar, mixar, mossar?
  • malle88
    Tjej78 skrev 2016-02-19 13:38:07 följande:

Tack!

Turkisk yoghurt och keso, får man ge det? Min dotter vägrar banan vilket är trist för det är så lätt att ha med om man är iväg samt att det är rätt mättande. Har inte prövat tiamins ännu, får testa det. Ägg, tar du både vitan och gulan? I bitar, mixar, mossar?

Om jag förstått det rätt (och det behöver jag inte gjort ;) )rekommenderas inte mjölkprodukter för att de riskerar att bli en så stor del av kosten och det innehåller inte något järn t ex. Men efter 8 månader kan det introduceras och ges nån gång ibland. Keso vet jag inte, har jag gett iallafall ^^

Jag ger ett helt kokt ägg i bitar. Hon tycker det är roligt att peta själv. Du kan ju prova stekt eller omelett med, det gillar tyvärr inte min lilla. I bananpannkaka kan du nog lika gärna ha bär eller så :)
  • Tjej78
    malle88 skrev 2016-02-19 14:01:13 följande:
    Om jag förstått det rätt (och det behöver jag inte gjort ;) )rekommenderas inte mjölkprodukter för att de riskerar att bli en så stor del av kosten och det innehåller inte något järn t ex. Men efter 8 månader kan det introduceras och ges nån gång ibland. Keso vet jag inte, har jag gett iallafall ^^

Jag ger ett helt kokt ägg i bitar. Hon tycker det är roligt att peta själv. Du kan ju prova stekt eller omelett med, det gillar tyvärr inte min lilla. I bananpannkaka kan du nog lika gärna ha bär eller så :)
    Super! Tack igen :)
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-02-19 13:04:22 följande:
    Ni har verkligen inte mycket flyt, hoppas det går fort över :)
    Nej verkligen inte...
  • Serah
    Blicka skrev 2016-02-18 06:48:21 följande:

Serah - hur går det för lillen? Testat ngn mat ni var osäkra på o som inte gav utslag? Varit på ngt ultraljud?

Halloj! Har inte varit inne på länge då vi fick tillbaka magsjuka och feber. Har haft fullt upp att ta hand om alla sjuklingar. Jag har turen att jag sällan blir smittad (men jobbigt då det är jag som måste ta hand om allt :p) lillen har varit väldigt förstoppad och i samband med det kommer det fyra tänder i överkäken. Vi har inte direkt testat ägg mer än i pannkakor och fisk har vi inte lagat än. Men dnart så! :)

Han ålar sig fram för fullt nu och ibland kommer knäna upp lite så snart så kryper han :)

Och ja! Var på kub idag! Bra resultat men blev flyttad. Slutet av augusti nu. Vilket är lite lustigt för då skulle jag ha blivit befruktad vid mens eller en dag efter....? Menmen... Jag är bara glad att vi fick se en liten sprattlande krabat. Har inga kännbara symptom alls nämligen.

Ser att många här är sjuka :( ni får krya på er!

Och nu borde det ju ändå vara på bättringsvägen för er blicka!! Usch vilken otur ni verkat ha! :(
  • Pyssilullan

Hej!

Kikar in igen - då åkte även vi på magsjukan - hemska sjukdom, verkligen min skräck!

Vår son som blir 9 mån den sista feb blev jättedålig

Började i onsdags natt o har varit dålig torsdag fredag lördag kräkts första dygnet sen vattnig diarre.. Usch

Å matvägrar ... Han bara kniper ihop munnen så fort jag försöker mata han.

Men - idag känner jag mig dålig, fast de va 3 dagar sedan han var sjuk. Trodde jag skulle klara mig. Usch o fy!

Mår lite illa och noll matlust jag med. Hoppas jag slipper!!

• Blicka
    Serah skrev 2016-02-19 17:55:27 följande:
    Halloj! Har inte varit inne på länge då vi fick tillbaka magsjuka och feber. Har haft fullt upp att ta hand om alla sjuklingar. Jag har turen att jag sällan blir smittad (men jobbigt då det är jag som måste ta hand om allt :p) lillen har varit väldigt förstoppad och i samband med det kommer det fyra tänder i överkäken. Vi har inte direkt testat ägg mer än i pannkakor och fisk har vi inte lagat än. Men dnart så! :)

Han ålar sig fram för fullt nu och ibland kommer knäna upp lite så snart så kryper han :)

Och ja! Var på kub idag! Bra resultat men blev flyttad. Slutet av augusti nu. Vilket är lite lustigt för då skulle jag ha blivit befruktad vid mens eller en dag efter....? Menmen... Jag är bara glad att vi fick se en liten sprattlande krabat. Har inga kännbara symptom alls nämligen.

Ser att många här är sjuka :( ni får krya på er!

Och nu borde det ju ändå vara på bättringsvägen för er blicka!! Usch vilken otur ni verkat ha! :(
    Åh Serah vad roligt att få se den lill* på kub! Att du inte har så mkt symtom ska du ju inte lägga så mkt vikt vid. Inte helt ovanligt i dom veckorna där du är!
    Trist med magsjuka - fy...

Roligt att lillen tar sig framåt! Lillan blir 9 månader idag o hon ställde sig i matstolen imorse! Tur jag var nära. Puh! Hon går längs med möbler också så fullt ös här hemma. Mellan dessutom i ngn utvecklingsperiod, han är intensiv!
  • Blicka
    Pyssilullan skrev 2016-02-21 08:48:30 följande:

Hej!

Kikar in igen - då åkte även vi på magsjukan - hemska sjukdom, verkligen min skräck!

Vår son som blir 9 mån den sista feb blev jättedålig

Började i onsdags natt o har varit dålig torsdag fredag lördag kräkts första dygnet sen vattnig diarre.. Usch

Å matvägrar ... Han bara kniper ihop munnen så fort jag försöker mata han.

Men - idag känner jag mig dålig, fast de va 3 dagar sedan han var sjuk. Trodde jag skulle klara mig. Usch o fy!

Mår lite illa och noll matlust jag med. Hoppas jag slipper!!

Men usch låter inte kul. Hoppas du inte drabbas! Att vara sjuk själv när barnen ska tas hand om är pest!
Svar på tråden Majbebisar 2015