• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • pco
    Serah skrev 2016-02-09 18:18:36 följande:
    Det var väl skönt att få veta att han borde kunna äta de andra men lite mesig är jag ju ändå :p får testa i små smakportioner i början med de igen :)

Usch jag börjar fundera på om lillen är magsjuk och det är därför han knappt äter nåt :( han har kräkts kite till och från sen den lilla middagen han fick i sig. Och så är hans bajs mer löst än det brukar.
    Åh nej! Hoppas inte det :( krya på lillen!
  • pco

Jag prova turkisk yoghurt o bär :)
    Frusna bär elr färska bär? :)

• malle88
    Serah skrev 2016-02-09 15:30:13 följande:

Nu har vi varit hos läkare. Och visst visade det utslag på mjölk. Känns bra att ha det svart på vitt. Så att de inte tror att vi skulle hitta på (vilket känns helt galet). De andra som testades visade inget.

Kul med nya bilstolar! :) och att de uppskattades :)

Och ja, det heter ju vabruari av en anledning :p skönt att några av er inte är sjuka :)

Vi får nog också köra med passerad mat ett tag. Lillen vägrar mat med bitar i... Men även när det är mosat så hår det trögt. Hoppas det blir bättre när tanden kommit fram mer. För han måste ju äta mer mat och inte bara frukt :p

Vad bra att ni fick bevisat att ni har rätt! Och att inget annat visat sig, nu kan ni börja prova mer mat :)

Trist att ni är sjuka fortfarande :( Hoppas vabruari där slut snart ;)
  • malle88
    pco skrev 2016-02-09 20:47:47 följande:

Min visade inte så mkt ang tänderna. Dreglade mkt o lite lös i magen precis innan de kom upp bara o lite förhöjd temp oxå.

Men undrar det här med maten, jag förstår att matlusten kanske inte kommit tillbaka, men varför välja burkmat plötsligt? Har hon lixom gått bakåt o vill ha mer puré igen tro? Hon äter inte ens mosad potatis med smör som hon älskade innan. Utan föredrog burkmat. Macka, frukt, gröna ärtor (plötsligt), yoghurt o kräm äter hon o sen burkmat. Hur ska jag få henne o äta vår mat igen?

O sen nu vill hon inte ha nåt på kvällen heller, äter middag vid 17 o sen inget mer till 08 på morgonen. Det är ju alldeles för lite? 4mål om dagen? Frukost, lunch, mellis o middag o sen inget mer juh?

Ingen aning varför tyvärr, barn är som dem är ;) Prova med din mat först och sedan komplettera med annan mat?

Lillan får frysta bär till yoghurt, men tänk på att hallonen måste kokas innan (risk för salmonella)! Jag kokar alla bär innan i för sig ;)
  • malle88
    Tjej78 skrev 2016-02-09 13:39:04 följande:

Jag vill också byta stol men eftersom vi ska ut och resa v 10 avvaktar till efter resan, synd att vänja henne vid en riktig stol och sen om tre veckor trycka mer henne i babyskyddet igen :(

Vart ska ni resa? :) låter väl som en smart plan.
    Blicka skrev 2016-02-09 13:11:34 följande:

Vad roligt att hon gillade stolen! Vi måste också byta... Har bara inte blivit av ännu.

Har tagit flera bilturer idag och njutit av att hon inte skriker, haha.
  • Tjej78
    malle88 skrev 2016-02-09 21:14:40 följande:
    Vart ska ni resa? :) låter väl som en smart plan.
    Blicka skrev 2016-02-09 13:11:34 följande:

Vad roligt att hon gillade stolen! Vi måste också byta... Har bara inte blivit av ännu.

Har tagit flera bilturer idag och njutit av att hon inte skriker, haha.
    Vi drar till Jämtland och firar sportlov med kusinerna :) Min bror med familj (sambo, två pojkar på 8 och 6 år samt hund) bor i Ås strax norr om Östersund :)
  • Tjej78
    Pyssilullan skrev 2016-02-05 10:32:38 följande:

Hej! Kikar in jag med, är ofta inne och läser men sällan jag skriver! Så nu tänkte jag ta mig tiden och skriva en rad! Har en pojke på 8 månader (föddes på mors dag 31.a maj)

Ammade för sista gången igår! (Endast ammat nätter sista veckorna)

Min pojke har precis lärt sig åla framåt, reser sig i krypställning men lägger sig igen o ålar sakta framåt

Sover enligt mig dåligt om nätterna men vi kanske har fel rutiner om dagarna?

Från morgon till kväll:

5.30 - välling

7.40 vaknar för dagen - går i gåstol medan stora syskonen gör sig redo för skola

8.30 gröt med fruktpure

9.45 - 12 sover!

12.00 lunch - hemmagjord mat lika oss eller burk mat

14.00 mellis fruktpure smörgås bitar / rån

15.00 - 16.00 sover

16.00 får ev något att äta typ smörgåsrån om han gnäller annars äter han middag med oss 16.30

19.00 gröt

Vaken o röjjer o busar o lever loppan skrattar tjuter o är så speedad!

20.30 försöker lägga han men de går inte...

21.00 välling

21.30 somnar om vi har tur - men bara om vi lägger oss samtidigt ... Puh!!!

02.30 - välling på 2 dl vatten

05.39 - välling på 2 dl vatten

Äter upp hela!

Nöjd med dagarna men inte kvällarna - samtidigt tyckte inte BVC att han sov för länge på dagen...

För om han sovit mindre så är han super gnällig o trött o somnar 17.30 ist o de går ju bara inte!!

Måste få fråga ang att du ger välling på natten. Är det okej? Jag har läst att max 3 mål om dagen bör vara gröt/välling och av den anledningen ger vi välling kväll och morgon och gröt ant till lunch eller mellis. Vid 22.30 innan vi går och lägger oss nattmatar vi och ger då ersättning Nan 2. Skulle man då kunna ge mer välling istället så håller hon sig säkert längre på det, vaknar nästan alltid vid 2 och tar nästan alltid ca en timme att somna om. Har BVC sagt nått om att ni ger så mycket välling?
  • pco

Tjej78: så sa de om välling till oss oxå först när vi började med välling. Gröt o välling är samma sak fast i olika former.
    Fast man gör ju som man själv vill :)

• Blicka
    pco skrev 2016-02-09 20:47:47 följande:

Min visade inte så mkt ang tänderna. Dreglade mkt o lite lös i magen precis innan de kom upp bara o lite förhöjd temp oxå.

Men undrar det här med maten, jag förstår att matlusten kanske inte kommit tillbaka, men varför välja burkmat plötsligt? Har hon lixom gått bakåt o vill ha mer puré igen tro? Hon äter inte ens mosad potatis med smör som hon älskade innan. Utan föredrog burkmat. Macka, frukt, gröna ärtor (plötsligt), yoghurt o kräm äter hon o sen burkmat. Hur ska jag få henne o äta vår mat igen?
    O sen nu vill hon inte ha nåt på kvällen heller, äter middag vid 17 o sen inget mer till 08 på morgonen. Det är ju alldeles för lite? 4mål om dagen? Frukost, lunch, mellis o middag o sen inget mer juh?

Stressa inte utan ge henne det hon vill ha! Erbjud er mat o komplettera med burkmat. Kanske låta henne plocka av er mat o så matar du med burkmat?

På kvällen - vill hon ha smoothie? Annars är hon väl nöjd just nu. Det lär ändras!
  • Serah
    Tjej78 skrev 2016-02-09 19:51:56 följande:

Min stora hade det jättejobbigt när tänderna kom. Hon hade jätteont, kunde vakna mitt i natten och gallskrika. Gav då alvedon vilket hjälpte så hon i alla fall fick sova. Hon blev jättelös i magen, i princip diare och vaken var hon sjukt gnällig :(

Lillan fick sina första två utan att vi märkte det, helt plötsligt var dom där :)

Stackare! :( så hade vi det också denna gång. Men vi visste inte om det berodde på magen eller tänder. Han lugnade sig vid alvedon iaf så jag skulle tro att det var pga tänder. Dessutom gnuggade han sig mot min axel när jag försökte trösta honom under tiden maken yrvaket letade efter alvedonen.

Hoppas det fortsätter så med lillan. Att de bara dyker upp utan några direkt symptom
Svar på tråden Majbebisar 2015