Majbebisar 2015
Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.
Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.
Tack :) detta är en sladdis, har två tjejer på 11 och 8 år också! Ja han kanske sover för många dags timmar? 3,5-4 timmar sover han dagtid - o säkert för sent? 15.00 lägger han ju sig ofta o sover till 16...
Välkommen! Kul med ålning - då kommer krypandet snart också. Hur gamla är dina äldre? Mina fyller sju o tre i år.
När min lilla sover för sent på dagen blir hon svår att lägga på kvällen. Nu sover hon ett pass vid 9-10.30 o sen ett pass vid 12.30-14. Dagsömnen blir inte mer än tre timmar totalt. Har du funderat på ngt som du tror kan förändra kvällarna? Hur vill du ha det?
Ett sånt tips är jättebra! Sånt jag inte tänkt på!!
Ska prova låta han sova tidigare - tiden går ju så fort!!! Man förstår inte att de inte är Pytte bebisar längre som inte kan sova hur sent som helst!
Tänker att sista gången han sover kanske han jan sova tidigare? Efter mellis kanske?
Ja det är svårt sånt här. Ni får känna efter vad och hur som passar er :)
Hej! Kikar in jag med, är ofta inne och läser men sällan jag skriver! Så nu tänkte jag ta mig tiden och skriva en rad! Har en pojke på 8 månader (föddes på mors dag 31.a maj)
Ammade för sista gången igår! (Endast ammat nätter sista veckorna)
Min pojke har precis lärt sig åla framåt, reser sig i krypställning men lägger sig igen o ålar sakta framåt
Sover enligt mig dåligt om nätterna men vi kanske har fel rutiner om dagarna?
Från morgon till kväll:
5.30 - välling
7.40 vaknar för dagen - går i gåstol medan stora syskonen gör sig redo för skola
8.30 gröt med fruktpure
9.45 - 12 sover!
12.00 lunch - hemmagjord mat lika oss eller burk mat
14.00 mellis fruktpure smörgås bitar / rån
15.00 - 16.00 sover
16.00 får ev något att äta typ smörgåsrån om han gnäller annars äter han middag med oss 16.30
19.00 gröt
Vaken o röjjer o busar o lever loppan skrattar tjuter o är så speedad!
20.30 försöker lägga han men de går inte...
21.00 välling
21.30 somnar om vi har tur - men bara om vi lägger oss samtidigt ... Puh!!!
02.30 - välling på 2 dl vatten
05.39 - välling på 2 dl vatten
Äter upp hela!
Nöjd med dagarna men inte kvällarna - samtidigt tyckte inte BVC att han sov för länge på dagen...
För om han sovit mindre så är han super gnällig o trött o somnar 17.30 ist o de går ju bara inte!!
Ska prova låta han sova tidigare - tiden går ju så fort!!! Man förstår inte att de inte är Pytte bebisar längre som inte kan sova hur sent som helst!
Nu har jag bokat sportlovstrip till mormor o morfar med barnen! Kul! Sambon får vara hemma o ladda för Vasaloppet. Nu borde jag fortsätta packa, blir till farmor o farfar i helgen, men de små sover o soffan är skön ;)
Halloj! Hinner knappt skriva här om dagarna. Hinner kika in en stund för att läsa men så kommer nåt i vägen och så blir det inget skriva. Tänkte att jag skulle försöka skriva vårt dagsschema :)
6.30 mannagrynsgröt med fruktpuré, ibland en halv smörgås.
Ca 9.00-9.30/10.00 sover (kan variera allt från 30 min- 2 timmar
11.30 lunch. Halv/två tredjedelar burkmat eller hemlagad mat i samma mängd
12.30- 14.00 (senast, kan vara som vid morgonturen) sover.
14/14.30 mellis, kan vara frukt, fruktpuré eller smoothie, beror på vad vi har hemma
16/16.30 middag, burkmat eller hemlagat.
18.30/19 välling
Somnar vid 19/19.30
Sen vaknar han två tre ggr på nätterna också. Det kan vara lite olika beroende på hur han varit på dagen verkar det som. Han ammas som mest två ggr. Många ggr hjälper det att stoppa i nappen :p
Just nu har han dessutom förstoppning och sin tredje tand på gång. Ingen rolig kombination alls :( ska ringa BVC igen ang förstoppningen. Ringde förra veckan men blev hänvisad att åka till akuten. Vilket vi gjorde. Där fick han laxerande och de tyckte att han inte behövde mer. Men tydligen gör han det :(
Vi ger honom en burk katrinplommonpuré utpytsat under en dag, rapsolja i välling och päron till mellis, låter han dricka mycket vatten också. Ska köpa mer grönsaker som han kan få också. Läste att broccoli och morot var bra?
Han har ont ibland när han bajsar. Natten som var så vaknade han två ggr, och bara gallskrek. Om det berodde på tanden eller magen vet jag inte. alvedon hjälpte iaf. Men idag var vi alla väldigt trötta. Får se hur denna natt blir.
Sänkte spjälsängen idag också. Sa till maken redan igår att det inte är läge att vänja honom att sova där nu med alla problem han har just nu. Men likförbaskat testar han efter att lillen somnat i vår säng! Slutade i panikskrik från lillen. Han låg och skrek så han skakade i sängen :( så blir maken sur på mig?! Blir lite trött på hans beteende jag!
Visst ska vi vänja lillen att sova i sin säng. Men en bit i taget. Jag vill inte stressa. Inte han heller säger han.... Men tydligen menade han inte det. Blir lite less då.
Serah - vad jobbigt med förstoppning hos lillen :( hoppas det löser sig. Ang att vänja att sova i egen säng tror jag det är bra om du o maken bestämmer när så ska ske så o att ni är samspelta. Lillen lär ju märka om ngn är osäker inför det. Jobbigt med irritation :( vi hamnar där då o då också o egentligen tror jag vi tycker samma bara det att vi uttrycker/visar det olika.