• Nils-Eric

Första barnet 2016 (Stockholm)

Hej!

Jag fyller 30 i höst, bor i Stockholm och har precis plussat!
    Bf 2016-04-04

Något annan som är i samma situation och vill följas åt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-03 10:15
    IceIce
    28 år
    Bf 12/2

Joni
    30 år
    Bf mitten på jan

Miillaw
    26 år
    Bf 4/4

:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-04 11:33
    cassandrah
    27 år
    Bf 10/4

topaz.
    27 år
    Bf 10/4

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-06 21:06
    Välkomna till vår gemensamma grupp: www.familjeliv.se/forum/group/123781
    (Heter som denna tråd om länken inte fungerar!)
    Gå gärna med där. Förutom att det är trevligt att samlas kan vi även prata privat där :)

junibarn19
    24 år
    Bf 22/2

Wadenholt
    25 år
    Bf 3/4

Roxie
    28 år
    Bf 6/2

Mlady
    24 år
    Bf 12/4

• Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)
  • Jamas
    Joni skrev 2016-01-11 09:34:10 följande:

Vad skönt att du mår bättre, illamående påverkar ens övriga välmående så sjukt mycket. Hade tur som bara var illamående i tre veckor :) jag börjar min FL idag, 6 dagar kvar till BF. Har ju dock haft turen att vara mycket ledig nu över jul och nyår.. Hade varit tufft att jobba heltid fram tills nu.

Det är en svår avvägning hur länge man ska vara ledig innan.. Det är ju tungt att gå till jobbet men det är också rätt rastlöst och tråkigt att bara vara hemma.. Men det beror ju på ens omständigheter, om man har folk att umgås med på dagarna eller annat att sysselsätta sig med :)

Tack snälla! Gud så spännande att det bara är 6 dagar kvar till BF! Kan inte tänka in i det ögonblicket ännu. Är du nervös? Har du några sysslor inplanerade dessa dagar? Är alla bebisgrejor mm på plats? Känns det som att lillen/lillan är på g eller som att du kommer gå över tiden? Håll oss underrättade :)
  • Jamas
    camillis86 skrev 2016-01-07 08:54:41 följande:

God morgon tjejer! Tessie 83, tänkte kolla, jag ska träffa läkare den 19/1 för att prata om möjlighet till snitt, hade du svårt att få igenom ditt?

Här växer iaf magen så det knakar, känner mig rätt otymplig redan nu! (v 26 imorgon!) Ska iaf ansöka om graviditetsspenning, nämnde det för chefen i förrgår å hon blev skitsur, precis som jag trott... :( Vi är så fruktasvärt underbemannade och all personal går på knäna för att få allt att gå runt, känner inte att jag orkar fortsätta i det här tempot, har ont både i ryggen å höften, sa till chefen att jag gärna skulle jobba halvtid eller 75% sista tiden men hon blev som sagt ruggigt arg, känns så himla trist att det ska vara så, förstår inte att hon inte kan se att det är bättre om jag iaf kan jobba kvar så länge jag orkar men lite kortare dagar än att jag kanske annars blir sjukskriven betydligt mer el inte jobbar alls.... går runt med en stor klump i magen å vet inte hur jag ska göra. Men jag har ju som sagt rätt att iaf söka även om jag kanske inte sen får det godkänt, Är det någon av er tjejer som ansökt och fått igenom graviditetspenning?

Sorry för långt och negativt inlägg men känner mig så himla uppgiven å stressad just nu :(

Hur har det gått med det här, Camillis? Usch vilken oprofessionell reaktion från din chef. Även om bemanningsfrågan säkert är jobbig för henne att lösa borde hon ju förstå att inget blir bättre av att du blir sjukskriven/får gravidpenning helt - då måste en deltidslösning vara att föredra alla gånger!

Är i en liknande situation själv, och höll på att bli helt knäckt under jul/nyår då jag hade tagit semester men sen ändå blev tvungen att jobba hela tiden. Vi är också för få medarbetare så även om min chef är fantastisk, är det inte så mkt att göra åt de långa dagarna/helgjobbandet...dock kan jag i hög utsträckning jobba flexibla tider och det har räddat mig mht illamåendet, sömnproblemen etc. Har du möjlighet till jobb hemifrån/fexibla arbetstider?

Hoppas det löser sig!
  • camillis86

Hej! nej jag jobbar som sjuksköterska inom företagshälsovården, jobbar 8-17 och har ingen möjlighet till flex el jobba hemma tyvärr, Kan inte heller vila under dagen om jag skulle behöva då vi har så mkt patienter hela tiden... :( hon sa iaf att vi skulle kika på det den här veckan så jag hoppas hon står för det, börjar bli väldigt ont om tid att skicka in ansökan, men chefen var borta i en månad före jul på utlandssemester... så därför har det inte kunnat bli tidigare! håller tummarna att jag får igenom det iaf! :)

• Jamas
    camillis86 skrev 2016-01-11 11:23:25 följande:

Hej! nej jag jobbar som sjuksköterska inom företagshälsovården, jobbar 8-17 och har ingen möjlighet till flex el jobba hemma tyvärr, Kan inte heller vila under dagen om jag skulle behöva då vi har så mkt patienter hela tiden... :( hon sa iaf att vi skulle kika på det den här veckan så jag hoppas hon står för det, börjar bli väldigt ont om tid att skicka in ansökan, men chefen var borta i en månad före jul på utlandssemester... så därför har det inte kunnat bli tidigare! håller tummarna att jag får igenom det iaf! :)

Ah, förstår! Har uppfattat det som att manmed ditt yrke generellt ska ha rätt till gravidpenning mht den inflexibla arbetstiden, fysiskt krävande arbete, att man blir utsatt för mikrober etc. Håller tummarna att det går igenom!
  • camillis86

tack!! måste bara få chefen att fylla i pappret först så jag kan skicka iväg ansökan till försäkringskassan...

• Nils-Eric
    junibarn19 skrev 2016-01-08 19:21:34 följande:
    Bara bra med mig :) jobbar fortfarande heltid utan större problem :) ca 40 dagar kvar till BF, kommer jobba så länge hälsan tillåter :)

Var hos bm innan jul och har tid nästa vecka. Blir kul att se hur mycket magen växt. (trots att den är väldigt liten)

Har dock börjat sova extremt dåligt, bara någon timme i sträck sen vaken någon timme. Puh! Någon mer som fått problem med sömnen? Är i v.35

Jag gick in i vecka 30 igår. Sover mycket mindre än tidigare, ca 4 h per natt men jag mår toppen! Att vara gravid känns som min superkraft :)

Vad har du för SF mått? Har du pratat med BM om sömnen? jag pratade med min och hon sa att det var okej så länge jag mådde bra.

Det närmar sig för dig! Så kul!

• Nils-Eric
    Bebisfeber84 skrev 2016-01-10 21:00:52 följande:
    Detsamma! Hur mår du? Fått mage än? Jag har omassa sammandragningar och magen blir stenhård och jag får hög puls samt svårare andas. Normalt? Jag skulle ha lite jobbresor till Göteborg (från Stockholm) i början på feb men att flyga känns inte helt ok och tåg känns som det blir för tungt och långa dagar. Vad tror ni, kommer arbetsgivaren förstå om jag hoppar det? Det är inte viktigt att just jag är närvarande.. Har också jobbig foglossning men den är mest på kvällarna, då har jag svårt att komma upp ur soffan utan mannens hjälp :(
    Jag mår toppen! Känner mig inte gravid förutom den växande magen och sparkarna :)
    Magen var i ej synlig i påklätt tillstånd fram till v.27 sen small det till! Är i vecka 30 nu och känner mig gigantisk. Men andra jag träffar tycker att den är liten... För mig är det den stora snabba förändringen som är så konstig. Haha :)

Jag tycker du ska prata med din arbetsgivare och säga som det är. Går det att lösa så att du slipper så är det ju bra!

Jag har vad jag vet inte sammandragningar än (hur vet man det?) känns som min lilla pojk kommer att stanna länge eftersom jag känner så lite...
  • camillis86

Jag har sovit jättedåligt 4 nätter i rad nu, vaknar av att lillan över kickboxning i magen, inatt kl 04, och  inte sjutton gav hos upp heller så jag lyckades inte somna om... vilket innebar 5 tim för min del, på tok för lite då jag känner mig som ett vrak å bara längtar till ikv så jag får lägga mig!

Har du fått någon mage nu då Nils-Eric? min växer så det knakar, vilket tyvärr lett till en hel del bristningar på höfterna och ner över ena skinkan (förstår inte varför den ska bli drabbad men aja!)

• Tessie83

Usch för det där med sömnen. Totaltrött hela tiden, men har också jättesvårt att somna, enda sättet jag nu kan somna på är att ligga på vänster sida med en kudde mellan benen och så fort man slumrar till vaknar jag av kissnödighet. Då jag nu är heltidssjukskriven kan jag dock ligga kvar i sängen om mornarna så det är väldans skönt. Mellan 1-3 på natten brukar det vara cirkus i magen :)

Min mage är nu gigantisk tycker jag (29+2 idag). Haft vattengympa idag och ville imorse raka bikinilinjen eftersom jag inte gjort det på ett tag. Men.....magen är i vägen så ser inte ett smack :0

• junibarn19
    Nils-Eric skrev 2016-01-13 14:44:21 följande:

Jag gick in i vecka 30 igår. Sover mycket mindre än tidigare, ca 4 h per natt men jag mår toppen! Att vara gravid känns som min superkraft :)

Vad har du för SF mått? Har du pratat med BM om sömnen? jag pratade med min och hon sa att det var okej så länge jag mådde bra.

Det närmar sig för dig! Så kul!

Var hos barnmorskan idag, magen hade växt men ligger fortfarande lite under "medel" men följer sin egen kurva. Tog inte reda på måttet, och hon nämde de aldrig :)

Han hade fixerat sig och låg långt ner så hon trodde han kommer ligga så fram tills förlossningen :)

Jag mår också bra och hon sa att det är vanligt med mindre sömn i den här perioden :)
Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)