• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • Mentat
    Filosofera skrev 2015-07-27 22:25:11 följande:

Det är ju sant att manshat inte tillnärmelsevis tar sig så extrema proportioner som kvinnohat, men jag skulle nog ändå säga att manshatet generellt saknar stöd inom de "vanliga" feministkretsarna.

Det är helt enkelt inte konstruktivt att hata, oavsett vem man hatar. Mycket vettigare att blicka mot framtiden istället och finna lösningar på de stora jämställdhetsutmaningar vi står inför i detta land.

Ja, jag vill också tro att manshat inte är något normalt bara för att man ser sig själv som feminist. Ändå menar jag att det är uppseendeväckande att sådant kan framföras av en recensent, tydligen med ansvariga utgivarens godkännande, och att det borde vara ett problem för den som vill kalla sig feminist - sådant här solkar ner begreppet. Rejält.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2015-07-28 09:13:18 följande:
    Jag har nu sett sketchen med Gudrun Schyman och hon driver ju friskt med personer som vill koppla ihop henne med kommunism. smile1.gif
    Ja, men problemet är ju att Gert tror att det är en hyllning till Stalin. Han kommer aldrig att kunna förstå att det är en drift med fanatiker i allmänhet och vissa stalinister i synnerhet.

Det finns en hel musikskatt att skratta åt om man är road av fanatismens uttrycksformer T ex:

"Folkets massor måste ha ett kommunistparti - för revolutionen krävs Mao Zedongs tänkande".

Jag tycker det finns tydliga paralleller mellan tokvänstern och SD-klanen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • glutten
    Mentat skrev 2015-07-28 09:22:54 följande:
    Jag är fullt läskunnig, tack. Recensionen talar för sig själv. Att du inte vill medge det sjuka i att framhålla manshat som något "sunt" gör det onekligen meninslöst att diskutera, ja.
    Det handlar inte om läskunnighet utan om att inte ha hela bilden. Eftersom du inte vet vad Larsson och recensenten lägger i begreppet "manshat" har du gjort din egen tolkning av vad som menas och sparkar bakut utifrån den. Det är inte supersmart.

Återigen, jag hävdar inte att du skulle ändra uppfattning bara du hörde sommarpratet. Men det blir ju pinsamt att kritisera någon när man uppenbarligen inte ens förstår vad de pratar om.
  • Mentat
    glutten skrev 2015-07-28 10:11:17 följande:
    Det handlar inte om läskunnighet utan om att inte ha hela bilden. Eftersom du inte vet vad Larsson och recensenten lägger i begreppet "manshat" har du gjort din egen tolkning av vad som menas och sparkar bakut utifrån den. Det är inte supersmart.

Återigen, jag hävdar inte att du skulle ändra uppfattning bara du hörde sommarpratet. Men det blir ju pinsamt att kritisera någon när man uppenbarligen inte ens förstår vad de pratar om.
    Och exakt hur menar du att recensenten skall tolkas då? Tydligen inte efter vad hon har skrivit. Vänligen förklara vilket sammanhang som gör att formuleringar som "manshat är sunt" kan anses acceptabelt!
  • Gert
    familjenstyg skrev 2015-07-28 07:07:05 följande:
    Fawlty Tower skämtar inte med nazismen utan med engelsmännens ovilja att släppa kriget och "'Allo 'Allo!" är en drift med en annan tv-serie. Det finns även en serie (som lades ner efter ett avsnitt) som heter "Heil Honey, I'm home" med Adolf Hitler och Eva Braun. Även om den i grunden var tänkt som en drift med amerikanska komedier så lär den inte dyka upp i SVT.
    Den serien finns på Youtube. Det ser faktiskt ganska roligt ut. Varför kan inte SVT visa den serien, även om det bara var ett avsnitt?
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    themia skrev 2015-07-28 09:08:34 följande:

SVT har även visat filmen "Diktatorn" med Charlie Chaplin som driver våldsamt med Hitler.

Gert argumenterar som vanligt med sin övertygelse, baserad på okunnighet.

Diktatorn är inte producerad av SVT. Tänk dig en produktion av SVT som visas i SVT där man driver med Hitler, det kommer aldrig att hända.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • glutten
    Mentat skrev 2015-07-28 11:03:52 följande:
    Och exakt hur menar du att recensenten skall tolkas då? Tydligen inte efter vad hon har skrivit. Vänligen förklara vilket sammanhang som gör att formuleringar som "manshat är sunt" kan anses acceptabelt!
    Eller så kan du lyssna på det sommarprat recensionen handlar om. Vilket ju vore ganska logiskt, med tanke på att det är just en recension.
  • KillBill
    Gert skrev 2015-07-28 12:07:06 följande:
    Diktatorn är inte producerad av SVT. Tänk dig en produktion av SVT som visas i SVT där man driver med Hitler, det kommer aldrig att hända.
    De saknar väl i princip betydelse var de program som SVT visar har producerats eller? Ogillar du Hitler "komedier" som är producerade av utlänningar eller vart vill du komma?
  • Gert
    KillBill skrev 2015-07-28 11:22:10 följande:
    De saknar väl i princip betydelse var de program som SVT visar har producerats eller? Ogillar du Hitler "komedier" som är producerade av utlänningar eller vart vill du komma?
    Om det är en SVT-produktion har de ett ytterst ansvar. Kanske därför de inte vågar göra en Hitlerkomedi.
  • KillBill
    Gert skrev 2015-07-28 12:36:18 följande:
    Om det är en SVT-produktion har de ett ytterst ansvar. Kanske därför de inte vågar göra en Hitlerkomedi.
    SVT är ansvarig utgivare för allt som visas i SVTs kanaler. Jag kan inte se att det finns någon skillnad i ansvar när det gäller materiel som SVT producerat själva och materiel som köps in. Därför undrar jag vad du menar. Kan du svara på det?
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?