• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-07-27 22:02:19 följande:
    Nej, jag tror att Schyman har möjlighet att skämta med fanatismen hos rörelser som KPMLR och liknande för att hon befinner sig så långt bort från deras trosvissa fanatism såväl ideologiskt som historiskt.

Åkesson har inte möjlighet att göra detsamma, det är inte så länge sen hela bunten sprang omkring och heilade i buskarna och fortfarande avslöjas det ju nazister inom SD-leden på löpande band

Jo, jag minns att du inte anser det konstigt att man har altare hemma till Hitlers ära - men det gör jag, det gör jag, det gör jag.

Den dag Åkesson kan stå i tv och göra narr av nazitendenser inom SD vill inte jag uppleva, då har SD lyckats befria sig från sitt förflutna, men skulle förmodligen ha kvar rasismen men i ny tappning, det vill säga som muslimhat.

Åkesson försöker väl positionera sig bort från den traditionella rasismen. Jag gissar att det gäller flertalet sverigedemokrater också. Det vill säga att det är ok med européer (om de inte är romer), asiater av rätt ursprung, som kineser, japaner, vietnameser med mera och amerikaner - om de inte är svarta förstås.

Jag tycker Åkesson var rätt tydlig i tv-intervjun där han förklarade att det i första hand är personer från muslimska länder som inte ska vara välkomna till Sverige.
    Herregud vilken förnekare du är! Skrattande

Schyman gick med i ett kommunistparti och blev partiledare för det, ändå tycker du att hon befinner sig så långt bort från dess ideologi. Hennes nuvarande parti, FI, förespråkar många saker som dagens kommunistpartier gör, framförallt den ekonomiska politiken.

Jag tycker det verkar som att Gudrun har lyckats befria sig från sitt förflutna, det är ditt inlägg ett bevis på. Ytterligare bevis på det är att Schyman får var med i underhållningsprogram i SVT.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Filosofera

Det är ju sant att manshat inte tillnärmelsevis tar sig så extrema proportioner som kvinnohat, men jag skulle nog ändå säga att manshatet generellt saknar stöd inom de "vanliga" feministkretsarna.

Det är helt enkelt inte konstruktivt att hata, oavsett vem man hatar. Mycket vettigare att blicka mot framtiden istället och finna lösningar på de stora jämställdhetsutmaningar vi står inför i detta land.

Vänlighet är den gyllene kedja av vilken samhället hålls ihop.
  • KillBill
    Gert skrev 2015-07-27 21:51:46 följande:
    Nej. SVT har aldrig "ironiserat" över Hitler i ett underhållningsprogram. Det skulle vara fullkomligt omöjligt för SVT att göra det.

Schyman är en före detta VPK:are och hennes band med Stalin och kommunism är grundmurad, likaså SVT:s.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    SVT har i flera omgångar visat serier såsom Fawlty Towers och Allo allo emliga armen som skämtat friskt med nazismen.

Precis som FDFMGA skriver så skulle det dock vara omöjligt att få fram någon humor om Jimmie Å skulle medverka i en sketch med nazistiska inslag, skrattet skulle fastna i halsen och ingen skulle tycka att det var skoj.
  • Gert
    KillBill skrev 2015-07-27 23:01:55 följande:
    SVT har i flera omgångar visat serier såsom Fawlty Towers och Allo allo emliga armen som skämtat friskt med nazismen.

Precis som FDFMGA skriver så skulle det dock vara omöjligt att få fram någon humor om Jimmie Å skulle medverka i en sketch med nazistiska inslag, skrattet skulle fastna i halsen och ingen skulle tycka att det var skoj.
    Så du jämför inköpta engelska sketchprogram från 70- och 80-talet med ett svenskt underhållningsprogram från 2015 producerat av SVT?

Jag skrattade inte åt Schymans Stalinhyllning och det var inte många i publiken som skrattade heller vad jag kunde höra.
  • familjenstyg
    KillBill skrev 2015-07-27 23:01:55 följande:
    Fawlty Tower skämtar inte med nazismen utan med engelsmännens ovilja att släppa kriget och "'Allo 'Allo!" är en drift med en annan tv-serie. Det finns även en serie (som lades ner efter ett avsnitt) som heter "Heil Honey, I'm home" med Adolf Hitler och Eva Braun. Även om den i grunden var tänkt som en drift med amerikanska komedier så lär den inte dyka upp i SVT.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2015-07-27 18:24:01 följande:
    Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25...

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.
    sla.se/debatt/kronikor/2015/07/28/jag-ar-sjukt-stolt-over-zara
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    familjenstyg skrev 2015-07-28 08:07:05 följande:
    Fawlty Tower skämtar inte med nazismen utan med engelsmännens ovilja att släppa kriget och "'Allo 'Allo!" är en drift med en annan tv-serie. Det finns även en serie (som lades ner efter ett avsnitt) som heter "Heil Honey, I'm home" med Adolf Hitler och Eva Braun. Även om den i grunden var tänkt som en drift med amerikanska komedier så lär den inte dyka upp i SVT.
    Drack lite paraplydrinkar igår och håller med om Falwlty Towers driver med engelskmäns ovilja att släppa kriget (och inte med nazism)

I TV-serier som Allo allo emliga armen och filmer som Det våras för Hitler (som visats på SVT) är skämt med den nazistiska stereotypen viktiga/grundläggande för handlingen.
  • themia

SVT har även visat filmen "Diktatorn" med Charlie Chaplin som driver våldsamt med Hitler.

Gert argumenterar som vanligt med sin övertygelse, baserad på okunnighet.

• KillBill

Jag har nu sett sketchen med Gudrun Schyman och hon driver ju friskt med personer som vill koppla ihop henne med kommunism.

• Mentat
    glutten skrev 2015-07-27 20:19:53 följande:
    Okej. Eftersom du inte vet vad recensenten menar med det hon skriver - eftersom du vägrar ta reda på vad Larsson sagt - är det ju ingen idé att diskutera saken.

Märk väl att jag inte antyder att du skulle hålla med vare sig recensenten eller Larsson om du nu till äventyrs brydde dig om att ta reda på vad de egentligen pratar om. Jag menar bara att det är märkligt att bli arg på nåt man uppenbarligen inte riktigt begriper.
    Jag är fullt läskunnig, tack. Recensionen talar för sig själv. Att du inte vill medge det sjuka i att framhålla manshat som något "sunt" gör det onekligen meninslöst att diskutera, ja.
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?