• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • grind

@FDFMGA

Det märks att du talar till kvinnor i dina inlägg för det finns inte ens tendenser till sakligt innehåll.

• FDFMGA
    grind skrev 2015-07-28 17:22:15 följande:
    @FDFMGA
    Det märks att du talar till kvinnor i dina inlägg för det finns inte ens tendenser till sakligt innehåll.
    Jomenvisst gör det det.

Men jag betraktar dig och i viss mån även de bägge andra primadonnorna som beklagar sig över manshat när det handlar om en flicka som utsatts för dödshot sen hon var 10 år som känslostyrda "kärringar".

Det var detsamma när du kom med dina råd till kvinnan som utsatts för ett våldtäktsförsök, du förmådde inte behärska dig så dina underlägsenhetskänslor gentemot kvinnor tog överhanden.

En riktig man sysslar inte med sånt känslopjunk som du, där du förklarar att döds- och våldtäktshot är naturliga reaktioner på kvinnor som inte vet sin plats.

Zara Larsson tar upp något intressant - hur intimt förknippade rasismen och främlingsfientligheten är med kvinnoskräcken. Jag håller med henne, och gissar att det kan vara så det kan gå när man låter sig styras av sina mindervärdeskomplex.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    grind skrev 2015-07-28 16:55:42 följande:
    Manshat är en naturlig reaktion. Män inser att kvinnor inte kan styra och tar rodret. Problemet är att vissa kvinnor inte förstår sitt eget bästa utan har svårt att acceptera detta.

Även kvinnohat är en naturlig reaktion då det är en konsekvens av mäns förakt för kvinnors sätt att hantera makt. Kvinnorna agerar känslodrivet och naivt vilket får negativa konsekvenser för samhället i stort.
    Det slår mig att du kanske har någon i din närhet som kan förmå dig att resonera rationellt kring ditt inlägg om naturliga reaktioner. Det kan inte vara hälsosamt att vara så känslostyrd att man beskriver näthatet riktat mot en 17-årig tjej som en naturlig reaktion på hennes uppförande.

Har du någon i din närhet som är lite mindre känslostyrd. Jag tror inte riktigt på att du har någon fru - men det kanske finns någon annan.

Och du. Hoppas att du kan avhålla dig från att skriva till Zara Larsson utifrån dina känslor om naturliga reaktioner.

Många som skriver här på FL och är kritiska mot SD-klanen och dess kvinnosyn brukar mötas av mycket känslosamma reaktioner i inboxen, särskilt om det rör sig om kvinnor som är kritiska.

Själv får jag mest kommentarer om att alla bögar borde skjutas och sånt. Det här är ju inte sällan människor som är så känslomässigt handikappade att de föreställer sig att man måste vara bög om man tror på jämställdhet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    grind skrev 2015-07-28 17:13:42 följande:

Nu agerar typiskt kvinnligt och tar upp sådant som är fullständigt irrelevant.

Vad tror du själv att kvinnohatet och manshatet i Sverige beror på? Tycker du att det är tecken på ett friskt samhälle?

Nej, jag agerar inte typiskt kvinnligt utan det är bara en av dina standardfraser om allt kvinnor har att säga som inte passar dig. Det är ett förtryckarverktyg som inte fungerar på människor som står på stadig grund.

Hur är hur en person har det i sin man-kvinnarelation som du säger "fullständigt irrelevant" när det gäller hur personen ser på relationen mellan man och kvinna?

Zara Larsson hade en del intressanta inlägg i den debatten. Lyssna vetja! Nej, hat är aldrig sunt, men frågan är om inte föraktet är ännu farligare.
  • grind
    nihka skrev 2015-07-28 17:54:47 följande:

Nej, jag agerar inte typiskt kvinnligt utan det är bara en av dina standardfraser om allt kvinnor har att säga som inte passar dig. Det är ett förtryckarverktyg som inte fungerar på människor som står på stadig grund.

Hur är hur en person har det i sin man-kvinnarelation som du säger "fullständigt irrelevant" när det gäller hur personen ser på relationen mellan man och kvinna?

Zara Larsson hade en del intressanta inlägg i den debatten. Lyssna vetja! Nej, hat är aldrig sunt, men frågan är om inte föraktet är ännu farligare.

Jag har inte tid. Hon är ung och har växt upp i en tid med ett relativt snävt åsiktsklimat och jag tvivlar på att hon kommer med något nytt. Av de uttalande jag läst av henne så låter det som en upprepning av vad hon tagit del av i den svenska debatten.

Hat må vara destruktivt men det är en naturlig del av mänskligheten.

Tack för omtanken och min relation med min fru är utmärkt och vi är lyckliga tillsammans.
  • Filosofera
    FDFMGA skrev 2015-07-28 17:19:17 följande:

Jag gissar att han bara är en i raden av SD-aktivister som lider av kvinnoskräck.

Ja, det är ju inte för inte intet som SD är det enda riksdagsparti som aldrig haft en kvinna som partiordförande.
    Vänlighet är den gyllene kedja av vilken samhället hålls ihop.
  • nihka
    grind skrev 2015-07-28 18:19:03 följande:
    Jag har inte tid. Hon är ung och har växt upp i en tid med ett relativt snävt åsiktsklimat och jag tvivlar på att hon kommer med något nytt. Av de uttalande jag läst av henne så låter det som en upprepning av vad hon tagit del av i den svenska debatten.

Hat må vara destruktivt men det är en naturlig del av mänskligheten.

Tack för omtanken och min relation med min fru är utmärkt och vi är lyckliga tillsammans.
    Klart man har tid för radio om man bara vill. Jag lyssnade på henne i radiolurar medan jag gjorde annat både inne och ute. Det är kanske just för att hon är ung som hon är intressant. Det är den kommande generations röst som du förr eller senare kommer att höra.

Spyor är också en naturlig del, men man behöver inte uppehålla sig i dem.

Jag vet inget om er relation som du inte har presenterat här på forumet.
  • glutten
    Mentat skrev 2015-07-28 16:06:04 följande:
    Vad som har sagts i programmet är totalt irrelevant. Recensenten påstår att manshat är något sunt vilket det är ren sexism och borde vara oacceptabelt. Att inte reagera mot det är obegripligt.

Antag att någon pedagogiskt hade förklarat vilka hemskheter muslimer har ställt till med i världen och någon hade skrivit i efterhand att det är fullkomligt naturligt att hata muslimer. Vederbörande hade, fullt förståeligt, blivit sågad jäms med fotknölarna och mediastormen hade inte lugnat sig med mindre än att personen hade fått yrkesförbud. Då är ändå religion inte någon medfödd egenskap.

Att du inte kan se saken från någon annan synvinkel visar mest hur accepterat manshat, mer eller mindre förtäckt, är i den svenska offentliga debatten.
    Du verkar inte överdrivet smart, ärligt talat. Men håll du fast vid dina väderkvarnar och halmgubbar om du trivs med dem! Att beskylla andra för att inte kunna se saker från olika synvinklar när det är du själv som vägrar ta in något annat än din egen tolkning av vad som står i en recension av ett sommarprat - med orden "vad som sagts i själva sommarpratet är irrelevant!!!" - är väl bevis nog på din grunda intellektuella förmåga.
  • Smecker
    FDFMGA skrev 2015-07-28 17:32:33 följande:

Jomenvisst gör det det.

Men jag betraktar dig och i viss mån även de bägge andra primadonnorna som beklagar sig över manshat när det handlar om en flicka som utsatts för dödshot sen hon var 10 år som känslostyrda "kärringar".

Det var detsamma när du kom med dina råd till kvinnan som utsatts för ett våldtäktsförsök, du förmådde inte behärska dig så dina underlägsenhetskänslor gentemot kvinnor tog överhanden.

En riktig man sysslar inte med sånt känslopjunk som du, där du förklarar att döds- och våldtäktshot är naturliga reaktioner på kvinnor som inte vet sin plats.

Zara Larsson tar upp något intressant - hur intimt förknippade rasismen och främlingsfientligheten är med kvinnoskräcken. Jag håller med henne, och gissar att det kan vara så det kan gå när man låter sig styras av sina mindervärdeskomplex.

Det är ingen större idé att försöka diskutera med FLs riks-kärring, han är så känslostyrd att han stänger av och blir selektiv när han inte klarar av att följa och bemöta rationella och logiska åsikter och påståenden. Brukar vara så med misogyna rasister, hade de haft minsta uns logik och rationalitet så hade de inte varit misogyna näthatande rasister.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • grind

@Smecner

Åter ett inlägg utan ett sakargument. Det blir fånigt uppenbart att du skickar upp en spegel och hoppas på det bästa.

Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?