• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • Mentat
    glutten skrev 2015-07-28 14:37:51 följande:
    PS: Min uppmaning att lyssna på programmet grundar sig i två saker.

1. Det är i programmet allt har sin grund. Det du är förbannad över är något som någon skrivit om det som sagts i programmet. Det enda logiska om du nu vill veta huuuuur i all väääärlden någon kan skriva detta och huuuuur det nååååånsin skulle kunna ursäktas är ju att lyssna på programmet och därmed få all fakta. Om inte annat för att få vatten på din kvarn att resonemanget är oacceptabelt. Men nä, det orkar du inte.

2. Du orkar inte ta reda på mer. Jag orkar inte spalta upp för dig vad Larsson sa när du precis lika gärna kan lyssna på det själv (och därmed höra exakt vad hon sa snarare än få en sammanfattning från random person på nätet).
    Vad som har sagts i programmet är totalt irrelevant. Recensenten påstår att manshat är något sunt vilket det är ren sexism och borde vara oacceptabelt. Att inte reagera mot det är obegripligt.

Antag att någon pedagogiskt hade förklarat vilka hemskheter muslimer har ställt till med i världen och någon hade skrivit i efterhand att det är fullkomligt naturligt att hata muslimer. Vederbörande hade, fullt förståeligt, blivit sågad jäms med fotknölarna och mediastormen hade inte lugnat sig med mindre än att personen hade fått yrkesförbud. Då är ändå religion inte någon medfödd egenskap.

Att du inte kan se saken från någon annan synvinkel visar mest hur accepterat manshat, mer eller mindre förtäckt, är i den svenska offentliga debatten.
  • themia
    Gert skrev 2015-07-28 11:07:06 följande:
    Diktatorn är inte producerad av SVT. Tänk dig en produktion av SVT som visas i SVT där man driver med Hitler, det kommer aldrig att hända.
    Nu var det ju inte fråga om SVT producerar eller inte.
    Det viktiga är vad SVT visar.

I vanlig ordning försöker du blanda bort korten. Vem tror du att lurar?
  • nihka
    Mentat skrev 2015-07-27 18:24:01 följande:

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

Om du hade lyssnat på programmet hade du haft dessa uttalanden i en kontext och också fått de förklaringar som skribenten säger att hon gav. Nu har du inte dessa förklaringar och då ter sig det hela som det gör för dig. Jag lyssnade på hennes sommarprat och uppfattade ingen sexism åt något håll.
  • Mentat
    nihka skrev 2015-07-28 16:17:57 följande:
    Om du hade lyssnat på programmet hade du haft dessa uttalanden i en kontext och också fått de förklaringar som skribenten säger att hon gav. Nu har du inte dessa förklaringar och då ter sig det hela som det gör för dig. Jag lyssnade på hennes sommarprat och uppfattade ingen sexism åt något håll.
    Men jag kritiserar inte Zara Larsson för någon sexism: Det är recensenten jag uttalar mig om!
  • Gert
    puss skrev 2015-07-28 14:41:50 följande:
    Var hitler rolig verkligen? Kan du några bra skämt?
    Var Stalin rolig?
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • nihka
    Mentat skrev 2015-07-28 16:26:43 följande:
    Men jag kritiserar inte Zara Larsson för någon sexism: Det är recensenten jag uttalar mig om!
    De säger samma sak, men recensenten UTAN förklaring (hänvisar bara till att det finns en) och Zara MED förklaring. Recensenten har ju bara några rader på sig medan Zara pratade på i nästan en timme - visserligen inte bara om det men hon hade gott om tid att bygga upp och utveckla sitt argument.
  • puss
    Gert skrev 2015-07-28 16:30:15 följande:
    Var Stalin rolig?
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Ingen aning. Var hitler? Eftersom du pratar om "hitlerkomedier"?
  • Stolt Farsa

Hej TS

Jag svarar mera på din rubrik nu och kanske inte så mycket på innehållet i din TS för jag tyckte inte det hade så mycket med just näthat att göra.

Jag skiljer på vad som är RÄTT och vad som är RIMLIGT. Det är två olika begrepp. Är det RÄTT att stjäla? Nej självklart inte. Ändå har vi något som heter snatterilagen. Det betyder att om något i en butik stjäls som kostar mindre än 100 kr (eller vad det är) så kommer polisen inte ens att ta upp fallet helt enkelt för att det skulle bli alldeles för mycket byråkrati. Det är inte RIMLIGT helt enkelt.

Jag tror tyvärr att i.o.m. internets genombrott där alla kan skriva vad som helst helt anonymt så får vi nog tyvärr leva med en del näthat. Är man offentlig person får man dessutom tåla lite mer vad jag förstått efter att ha sett trolljägarna med Robert Ashberg.

Så nej det är inte OK/RÄTT med näthat men det är tyvärr ORIMLIGT att leva helt utan det. 

• grind

Manshat är en naturlig reaktion. Män inser att kvinnor inte kan styra och tar rodret. Problemet är att vissa kvinnor inte förstår sitt eget bästa utan har svårt att acceptera detta.

Även kvinnohat är en naturlig reaktion då det är en konsekvens av mäns förakt för kvinnors sätt att hantera makt. Kvinnorna agerar känslodrivet och naivt vilket får negativa konsekvenser för samhället i stort.

Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?