• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • Gert
    KillBill skrev 2015-07-28 11:45:38 följande:
    SVT är ansvarig utgivare för allt som visas i SVTs kanaler. Jag kan inte se att det finns någon skillnad i ansvar när det gäller materiel som SVT producerat själva och materiel som köps in. Därför undrar jag vad du menar. Kan du svara på det?
    Enda anledningen jag kan komma på att SVT inte har några problem med att producera Stalinkomedier men inte Hitlerkomedier är att SVT är lika röda som Stalin.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Mentat
    glutten skrev 2015-07-28 11:11:00 följande:
    Eller så kan du lyssna på det sommarprat recensionen handlar om. Vilket ju vore ganska logiskt, med tanke på att det är just en recension.
    Det gick inte nej. Att ursäkta och försöka bortförklara manshatet gick däremot utmärkt.

Tack för denna illustration till min tes i trådstarten!
  • KillBill
    Gert skrev 2015-07-28 12:49:18 följande:
    Enda anledningen jag kan komma på att SVT inte har några problem med att producera Stalinkomedier men inte Hitlerkomedier är att SVT är lika röda som Stalin.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Med någon slags logik i ditt resonemang så borde det vara tvärt om dvs att SVT vågar skämta om Stalin eftersom de är antistalinister men inte om Hitler därför att de är..

Nu tror jag emellertid att logiken saknas helt i ditt inlägg och för din info så kördes sketchen med Gudrun i TV4.
  • Filosofera
    Mentat skrev 2015-07-28 09:26:19 följande:

Ja, jag vill också tro att manshat inte är något normalt bara för att man ser sig själv som feminist. Ändå menar jag att det är uppseendeväckande att sådant kan framföras av en recensent, tydligen med ansvariga utgivarens godkännande, och att det borde vara ett problem för den som vill kalla sig feminist - sådant här solkar ner begreppet. Rejält.

Varför skulle det vara ett problem? Alla har rätt till sina åsikter, men ingen har tolkningsföreträde på begreppet feminism. Själv gillar jag inte manshat, men ser inte hur det skulle rubba min egna, feministiska övertygelse.
    Vänlighet är den gyllene kedja av vilken samhället hålls ihop.
  • SchaefferBoy

Inte konstigt att respekten för kvinnor håller på att trilla rakt ner i källaren med sådana kvinnor som Zara som företräder kvinnorna.

Det kommer troligen bara bli värre med det.

• puss
    SchaefferBoy skrev 2015-07-28 13:27:06 följande:

Inte konstigt att respekten för kvinnor håller på att trilla rakt ner i källaren med sådana kvinnor som Zara som företräder kvinnorna.

Det kommer troligen bara bli värre med det.

Inte konstigt att respekten för män håller på att trilla takter i källaren med sådana män som umeåmannen som företräder männen.
  • FDFMGA
    puss skrev 2015-07-28 13:32:45 följande:
    Inte konstigt att respekten för män håller på att trilla takter i källaren med sådana män som umeåmannen som företräder männen.
    Fast alla män är inte sådana så att dom ojar sig över en 17-årig flickas försök att värja sig mot alla näthatare. Det är väl bara ett fåtal, lättkränkta primadonnor - men det är väl dom som hörs mest.

www.svd.se/zara-larsson-nar-hatvagen-kom-ville-jag-lamna-sverige
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • glutten
    Mentat skrev 2015-07-28 12:05:03 följande:
    Det gick inte nej. Att ursäkta och försöka bortförklara manshatet gick däremot utmärkt.

Hahaha! Var har jag ursäktat och försökt bortförklara?
  • glutten
    Mentat skrev 2015-07-28 12:05:03 följande:

PS: Min uppmaning att lyssna på programmet grundar sig i två saker.

1. Det är i programmet allt har sin grund. Det du är förbannad över är något som någon skrivit om det som sagts i programmet. Det enda logiska om du nu vill veta huuuuur i all väääärlden någon kan skriva detta och huuuuur det nååååånsin skulle kunna ursäktas är ju att lyssna på programmet och därmed få all fakta. Om inte annat för att få vatten på din kvarn att resonemanget är oacceptabelt. Men nä, det orkar du inte.

2. Du orkar inte ta reda på mer. Jag orkar inte spalta upp för dig vad Larsson sa när du precis lika gärna kan lyssna på det själv (och därmed höra exakt vad hon sa snarare än få en sammanfattning från random person på nätet).
  • puss
    Gert skrev 2015-07-28 11:36:18 följande:
    Om det är en SVT-produktion har de ett ytterst ansvar. Kanske därför de inte vågar göra en Hitlerkomedi.
    Var hitler rolig verkligen? Kan du några bra skämt?
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?