Inlägg från: Filosofera |Visa alla inlägg
  • Filosofera

En del näthat är tydligen OK?

Det är ju sant att manshat inte tillnärmelsevis tar sig så extrema proportioner som kvinnohat, men jag skulle nog ändå säga att manshatet generellt saknar stöd inom de "vanliga" feministkretsarna.

Det är helt enkelt inte konstruktivt att hata, oavsett vem man hatar. Mycket vettigare att blicka mot framtiden istället och finna lösningar på de stora jämställdhetsutmaningar vi står inför i detta land.

Vänlighet är den gyllene kedja av vilken samhället hålls ihop.
  • Filosofera
    Mentat skrev 2015-07-28 09:26:19 följande:

Ja, jag vill också tro att manshat inte är något normalt bara för att man ser sig själv som feminist. Ändå menar jag att det är uppseendeväckande att sådant kan framföras av en recensent, tydligen med ansvariga utgivarens godkännande, och att det borde vara ett problem för den som vill kalla sig feminist - sådant här solkar ner begreppet. Rejält.

Varför skulle det vara ett problem? Alla har rätt till sina åsikter, men ingen har tolkningsföreträde på begreppet feminism. Själv gillar jag inte manshat, men ser inte hur det skulle rubba min egna, feministiska övertygelse.
  • Filosofera
    FDFMGA skrev 2015-07-28 17:19:17 följande:

Jag gissar att han bara är en i raden av SD-aktivister som lider av kvinnoskräck.

Ja, det är ju inte för inte intet som SD är det enda riksdagsparti som aldrig haft en kvinna som partiordförande.
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?