Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

En del näthat är tydligen OK?

Gert skrev 2015-07-27 21:51:46 följande:
    Nej. SVT har aldrig "ironiserat" över Hitler i ett underhållningsprogram. Det skulle vara fullkomligt omöjligt för SVT att göra det.

Schyman är en före detta VPK:are och hennes band med Stalin och kommunism är grundmurad, likaså SVT:s.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    SVT har i flera omgångar visat serier såsom Fawlty Towers och Allo allo emliga armen som skämtat friskt med nazismen.

Precis som FDFMGA skriver så skulle det dock vara omöjligt att få fram någon humor om Jimmie Å skulle medverka i en sketch med nazistiska inslag, skrattet skulle fastna i halsen och ingen skulle tycka att det var skoj.
  • KillBill
    familjenstyg skrev 2015-07-28 08:07:05 följande:
    Fawlty Tower skämtar inte med nazismen utan med engelsmännens ovilja att släppa kriget och "'Allo 'Allo!" är en drift med en annan tv-serie. Det finns även en serie (som lades ner efter ett avsnitt) som heter "Heil Honey, I'm home" med Adolf Hitler och Eva Braun. Även om den i grunden var tänkt som en drift med amerikanska komedier så lär den inte dyka upp i SVT.
    Drack lite paraplydrinkar igår och håller med om Falwlty Towers driver med engelskmäns ovilja att släppa kriget (och inte med nazism)

I TV-serier som Allo allo emliga armen och filmer som Det våras för Hitler (som visats på SVT) är skämt med den nazistiska stereotypen viktiga/grundläggande för handlingen.
  • KillBill

Jag har nu sett sketchen med Gudrun Schyman och hon driver ju friskt med personer som vill koppla ihop henne med kommunism.

• KillBill
    Gert skrev 2015-07-28 12:07:06 följande:
    Diktatorn är inte producerad av SVT. Tänk dig en produktion av SVT som visas i SVT där man driver med Hitler, det kommer aldrig att hända.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    De saknar väl i princip betydelse var de program som SVT visar har producerats eller? Ogillar du Hitler "komedier" som är producerade av utlänningar eller vart vill du komma?
  • KillBill
    Gert skrev 2015-07-28 12:36:18 följande:
    Om det är en SVT-produktion har de ett ytterst ansvar. Kanske därför de inte vågar göra en Hitlerkomedi.
    SVT är ansvarig utgivare för allt som visas i SVTs kanaler. Jag kan inte se att det finns någon skillnad i ansvar när det gäller materiel som SVT producerat själva och materiel som köps in. Därför undrar jag vad du menar. Kan du svara på det?
  • KillBill
    Gert skrev 2015-07-28 12:49:18 följande:
    Enda anledningen jag kan komma på att SVT inte har några problem med att producera Stalinkomedier men inte Hitlerkomedier är att SVT är lika röda som Stalin.
    Med någon slags logik i ditt resonemang så borde det vara tvärt om dvs att SVT vågar skämta om Stalin eftersom de är antistalinister men inte om Hitler därför att de är..

Nu tror jag emellertid att logiken saknas helt i ditt inlägg och för din info så kördes sketchen med Gudrun i TV4.
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?