Inlägg från: glutten |Visa alla inlägg
  • glutten

En del näthat är tydligen OK?

Lyssna på Larssons sommarprat då, så får du ju förklaringen? Dvs det recensenten håller med om? Verkar ju märkligt att bli jättearg på nåt man inte ens förstår, därför att man inte satt sig in i vad den aktuella personen menar...

• glutten
    Mentat skrev 2015-07-27 18:57:05 följande:
    Det är inte sommarprogrammet jag vänder mig emot, utan recensionen. Om sommarprogrammet gick i samma stil kan det också kritiseras men det gör jag inte just för att jag inte har lyssnat på det.

Recensentens näthat mot män är däremot helt oacceptabelt - enligt mig. Tydligen inte enligt ansvariga utgivaren.
    Men det du kritiserar hos skribenten är ju helt avhängigt vad Larsson egentligen sa? Dvs om du inte vet vad Larsson sagt blir det ju oerhört svårt att ha en åsikt om recensentens inställning i frågan? Utifrån det du skrivit i TS alltså.

Sen håller jag inte med om att det du citerat ur recensionen utgör "näthat", men det är en annan diskussion.
  • glutten
    Mentat skrev 2015-07-27 20:09:41 följande:
    Nej, det är det inte. Helt oavsett vad Larsson sade är det rent ut sagt sjukt att påstå att manshat är "sunt" medan kvinnohat är ett problem. Hat pga kön är helt orimligt oberoende av kön.

Hur detta kan vara svårt att inse och/eller medge är en gåta.
    Okej. Eftersom du inte vet vad recensenten menar med det hon skriver - eftersom du vägrar ta reda på vad Larsson sagt - är det ju ingen idé att diskutera saken.

Märk väl att jag inte antyder att du skulle hålla med vare sig recensenten eller Larsson om du nu till äventyrs brydde dig om att ta reda på vad de egentligen pratar om. Jag menar bara att det är märkligt att bli arg på nåt man uppenbarligen inte riktigt begriper.
  • glutten
    Mentat skrev 2015-07-28 09:22:54 följande:
    Jag är fullt läskunnig, tack. Recensionen talar för sig själv. Att du inte vill medge det sjuka i att framhålla manshat som något "sunt" gör det onekligen meninslöst att diskutera, ja.
    Det handlar inte om läskunnighet utan om att inte ha hela bilden. Eftersom du inte vet vad Larsson och recensenten lägger i begreppet "manshat" har du gjort din egen tolkning av vad som menas och sparkar bakut utifrån den. Det är inte supersmart.

Återigen, jag hävdar inte att du skulle ändra uppfattning bara du hörde sommarpratet. Men det blir ju pinsamt att kritisera någon när man uppenbarligen inte ens förstår vad de pratar om.
  • glutten
    Mentat skrev 2015-07-28 11:03:52 följande:
    Och exakt hur menar du att recensenten skall tolkas då? Tydligen inte efter vad hon har skrivit. Vänligen förklara vilket sammanhang som gör att formuleringar som "manshat är sunt" kan anses acceptabelt!
    Eller så kan du lyssna på det sommarprat recensionen handlar om. Vilket ju vore ganska logiskt, med tanke på att det är just en recension.
  • glutten
    Mentat skrev 2015-07-28 12:05:03 följande:
    Det gick inte nej. Att ursäkta och försöka bortförklara manshatet gick däremot utmärkt.

Tack för denna illustration till min tes i trådstarten!
    Hahaha! Var har jag ursäktat och försökt bortförklara?
  • glutten
    Mentat skrev 2015-07-28 12:05:03 följande:
    Det gick inte nej. Att ursäkta och försöka bortförklara manshatet gick däremot utmärkt.

Tack för denna illustration till min tes i trådstarten!
    PS: Min uppmaning att lyssna på programmet grundar sig i två saker.

1. Det är i programmet allt har sin grund. Det du är förbannad över är något som någon skrivit om det som sagts i programmet. Det enda logiska om du nu vill veta huuuuur i all väääärlden någon kan skriva detta och huuuuur det nååååånsin skulle kunna ursäktas är ju att lyssna på programmet och därmed få all fakta. Om inte annat för att få vatten på din kvarn att resonemanget är oacceptabelt. Men nä, det orkar du inte.

2. Du orkar inte ta reda på mer. Jag orkar inte spalta upp för dig vad Larsson sa när du precis lika gärna kan lyssna på det själv (och därmed höra exakt vad hon sa snarare än få en sammanfattning från random person på nätet).
  • glutten
    Mentat skrev 2015-07-28 16:06:04 följande:
    Vad som har sagts i programmet är totalt irrelevant. Recensenten påstår att manshat är något sunt vilket det är ren sexism och borde vara oacceptabelt. Att inte reagera mot det är obegripligt.

Antag att någon pedagogiskt hade förklarat vilka hemskheter muslimer har ställt till med i världen och någon hade skrivit i efterhand att det är fullkomligt naturligt att hata muslimer. Vederbörande hade, fullt förståeligt, blivit sågad jäms med fotknölarna och mediastormen hade inte lugnat sig med mindre än att personen hade fått yrkesförbud. Då är ändå religion inte någon medfödd egenskap.

Att du inte kan se saken från någon annan synvinkel visar mest hur accepterat manshat, mer eller mindre förtäckt, är i den svenska offentliga debatten.
    Du verkar inte överdrivet smart, ärligt talat. Men håll du fast vid dina väderkvarnar och halmgubbar om du trivs med dem! Att beskylla andra för att inte kunna se saker från olika synvinklar när det är du själv som vägrar ta in något annat än din egen tolkning av vad som står i en recension av ett sommarprat - med orden "vad som sagts i själva sommarpratet är irrelevant!!!" - är väl bevis nog på din grunda intellektuella förmåga.
  • glutten
    Mentat skrev 2015-07-29 06:48:16 följande:
    Tack, min intellektuella förmåga är det inget fel på, snarare tvärtom. Om man behöver ta till personangrepp i en diskussion visar det snarast på en brist på sakliga argument.

Jag har lyssnat på programmet och Zara Larsson har onekligen fastnat i en tankevärld där kön har en oproportionerligt stor del. För all del, hon är ung och i den åldern är man inte känd för att tänka efter och se olika sidor av saken. Recensionen är fortfarande grotesk: Att påstå att manshat är något sunt är helt enkelt inte det.

Låt oss fortsätta på parallellen med islam: Det värsta exemplet Zara anförde var från Afghanistan och kvinnans ställning i den muslimska världen är onekligen usel. Nu drog Zara slutsatsen att det är mannen som är felet, men antag att hon i stället hade dragit slutsatsen att kulturen var felet och förklarat sitt hat mot islam. Hade recensenten då skrivit att "hat mot islam är sunt"? Givetvis inte.

Rasism och sexism borde vara exakt lika illa, det är min poäng. Bevisligen finns det gott om människor som vill ursäkta sexismen, i alla fall då den riktar sig mot män.
    Fint att du äntligen har lyssnat på programmet!
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?