• Ananas

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Hej!
    Jag plussade i måndags och är nu gravid efter mitt fjärde IVF-syskon-försök. Har en son sedan tidigare, född 2012, som kom till på första IVF-försöket. Jag har ett tidigt missfall i bagaget och känner mig väldigt orolig för att det ska hända igen men försöker glädjas åt mitt positiva resultat.

Jag hoppas ni är fler som vill hänga med här?

Kram

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015
  • Cyanea

Idag fick jag tummen ur och bokade profylaxkurs! Vi velade så himla länge om vi skulle gå eller inte och ungefär när vi ville gå att vi missade samtliga lämpliga datum för ett ställe. Då kom vi på att det var något vi verkligen ville göra, så jag hittade ett ställe som mirakulöst nog hade två platser kvar! Nu blir det på gränsen till tidigt, men det kändes bättre än att hoppa det. Vi är så dåligt förberedda så det kändes som att en profylaxkurs vore himla bra. 

Hur kommer ni göra? Någon mer som anmält sig till kurs, eller ska ni skippa det? Någon som till och med har gått en sån kurs? 

• maka011
    Cyanea skrev 2015-11-06 21:34:31 följande:

Idag fick jag tummen ur och bokade profylaxkurs! Vi velade så himla länge om vi skulle gå eller inte och ungefär när vi ville gå att vi missade samtliga lämpliga datum för ett ställe. Då kom vi på att det var något vi verkligen ville göra, så jag hittade ett ställe som mirakulöst nog hade två platser kvar! Nu blir det på gränsen till tidigt, men det kändes bättre än att hoppa det. Vi är så dåligt förberedda så det kändes som att en profylaxkurs vore himla bra. 

Hur kommer ni göra? Någon mer som anmält sig till kurs, eller ska ni skippa det? Någon som till och med har gått en sån kurs? 

Vi börjar på föräldragrupp nästa vecka , men har valt att hoppa över gruppen för amning. Min syster är bm så jag har bra stöd.
  • nesistas
    Cyanea skrev 2015-11-06 21:34:31 följande:

Tack Cyanea! Kyss
    Vi gick profylaxkurs förra graviditeten, jag tyckte den var jättebra. Jag gick också på gravidyoga som också var jättebra. Hade stor nytta av både profylaxen och vad jag hade lärt mig på yogan när värkarna satte in. Blev mycket lugnare när jag kunde fokusera på andningen och bra rörelser för att följa med värkarna istället för att spänna mig och jobba mot dem. Den här ggr har jag inte hunnit boka in någon kurs än, och fick tidigt i graviditeten intyg från BM till mitt gym för att frysa medlemskortet och inte träna mer. Har kört några ggr gravidyoga hemma (med DVD) och ska försöka ta tag i det igen när flyttkartongerna är borta. Gillar verkligen yogan.

maka011 skrev 2015-11-05 14:09:53 följande:

Förresten så gick jag under 100 dagars strecket idag! :)

Tjoho, grattis till dig och mig maka011, nu har vi också passerat 100! Gravid

Kram på er alla, ha en fin helg!!

• Poffa

Vilken vecka ! Puh, jobbet helt galet och kvällsaktiviteter hela veckan. Men nu har jag läst ikapp hyfsat.

Grattis till oss som nått den 2 siffriga magiska gränsen. Härligt att det blir positiva beslut från FK för er som sökt grav penning.

Vet fortfarande inte om jag vill ta vaccin så det var intressant att läsa hur ni tänkt. Beslut beslut alla dessa beslut som inte bara påverkar mig.....Är det så här livet som småbarns förälder är

På tal om kurser.

Är det någon som gjort någon profylax kurs på nätet och varit nöjd!

För övrigt så är allt toppen och det är ett himla liv i magen på kvällarna. Men stress och 10 timmars arbetsdagar hela veckan plus ingen vila på kvällen gillar inte kroppen. Måste verkligen ändra i planeringen och prata med chefen om att samma övertidsmängd inte funkar.

Ha en bra helg allihop! Förhoppningsvis ska vi checka in vagn utbudet i helgen.

• Cyanea
    nesistas skrev 2015-11-06 23:28:19 följande:
    Tack Cyanea! Kyss
    Vi gick profylaxkurs förra graviditeten, jag tyckte den var jättebra. Jag gick också på gravidyoga som också var jättebra. Hade stor nytta av både profylaxen och vad jag hade lärt mig på yogan när värkarna satte in. Blev mycket lugnare när jag kunde fokusera på andningen och bra rörelser för att följa med värkarna istället för att spänna mig och jobba mot dem. Den här ggr har jag inte hunnit boka in någon kurs än, och fick tidigt i graviditeten intyg från BM till mitt gym för att frysa medlemskortet och inte träna mer. Har kört några ggr gravidyoga hemma (med DVD) och ska försöka ta tag i det igen när flyttkartongerna är borta. Gillar verkligen yogan.

maka011 skrev 2015-11-05 14:09:53 följande:

Förresten så gick jag under 100 dagars strecket idag! :)

Tjoho, grattis till dig och mig maka011, nu har vi också passerat 100! Gravid

Kram på er alla, ha en fin helg!!

Kan tänka mig att man inte behöver gå kursen två gånger ;) Har sett att de flesta anordnar en repetitionskurs som är billigare och kortare för de som redan gjort det, så då antar jag att det inte är någon större idé att gå igen. 
    Men tack för att du delar med dig av din erfarenhet, nu ser jag verkligen fram emot kursen :D
    Poffa skrev 2015-11-07 08:10:30 följande:

Vilken vecka ! Puh, jobbet helt galet och kvällsaktiviteter hela veckan. Men nu har jag läst ikapp hyfsat.

Grattis till oss som nått den 2 siffriga magiska gränsen. Härligt att det blir positiva beslut från FK för er som sökt grav penning.

Vet fortfarande inte om jag vill ta vaccin så det var intressant att läsa hur ni tänkt. Beslut beslut alla dessa beslut som inte bara påverkar mig.....Är det så här livet som småbarns förälder är

På tal om kurser.

Är det någon som gjort någon profylax kurs på nätet och varit nöjd!

För övrigt så är allt toppen och det är ett himla liv i magen på kvällarna. Men stress och 10 timmars arbetsdagar hela veckan plus ingen vila på kvällen gillar inte kroppen. Måste verkligen ändra i planeringen och prata med chefen om att samma övertidsmängd inte funkar.

Ha en bra helg allihop! Förhoppningsvis ska vi checka in vagn utbudet i helgen.

Det är roligt att höra ifrån dig :D Skönt att höra att det är bra med dig. Äsch, barnet klarar sig utan vaccinet också, annars hade det varit obligatoriskt. Känn ingen press, utan ta det beslut du känner är bäst för er båda. 

Det låter jättetufft att jobba så många tummar per dag!! Och det låter som att det börjar bli dags för din arbetsgivare att inse att du snart ska försvinna, så det kanske är lika bra att du får mindre att göra ;) 

Lycka till med vagnarna, berätta gärna om du fastnar för någon sen :) Har inte beställt än, så jag är jättenyfiken på hur andra tänker kring valet. 
  • Cyanea

Idag är ingen vanlig dag för idag går jag in i tredje trimestern!!! :D 

Gravidmånad 8, kalendermånad 7, 83 dagar kvar (!!!) och mer än 70% är avklarade!! Liten trycker för jämnan på lungor och magsäck så det är lite knivigt att andas och äta ;) De senaste dagarna har hon varit grymt aktiv i magen och jag njuter varje sekund jag känner henne därinne. Jag har till och med känt sparkar utanpå min fodrade jacka XD

Även mammakläderna sitter illa nu, stora delar av magen blottas och mycket är helt urväxt. Av mina gamla kläder kan jag kanske ha ett par tröjor, annars är allt annat för litet. Kanske ska jag fira ny trimester med lite shopping? Mer stödstrumpor behövs i alla fall ;) 

Magbild kommer lite senare idag :D 

Kram på er! 

• Lady1986
    Cyanea skrev 2015-11-07 10:26:13 följande:

Idag är ingen vanlig dag för idag går jag in i tredje trimestern!!! :D 

Gravidmånad 8, kalendermånad 7, 83 dagar kvar (!!!) och mer än 70% är avklarade!! Liten trycker för jämnan på lungor och magsäck så det är lite knivigt att andas och äta ;) De senaste dagarna har hon varit grymt aktiv i magen och jag njuter varje sekund jag känner henne därinne. Jag har till och med känt sparkar utanpå min fodrade jacka XD

Även mammakläderna sitter illa nu, stora delar av magen blottas och mycket är helt urväxt. Av mina gamla kläder kan jag kanske ha ett par tröjor, annars är allt annat för litet. Kanske ska jag fira ny trimester med lite shopping? Mer stödstrumpor behövs i alla fall ;) 

Magbild kommer lite senare idag :D 

Kram på er! 

Grattis till tredje trimestern! Klart du ska unna dig lite shopping ;) Det är dags för mig att köpa större tröjor med, magen har växt nå otroligt bara senaste två veckorna. Jag har hamnat på tvåsiffrigt idag - 99 dagar kvar.
  • Cyanea
    Lady1986 skrev 2015-11-07 20:41:06 följande:
    Grattis till tredje trimestern! Klart du ska unna dig lite shopping ;) Det är dags för mig att köpa större tröjor med, magen har växt nå otroligt bara senaste två veckorna. Jag har hamnat på tvåsiffrigt idag - 99 dagar kvar.
    Tack :D

Haha, ja, tröjor är helt hopplöst!! Stort grattis till dig också, härligt att vara nere på tvåsiffrigt :D Inte långt kvar för oss nu! 
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015