• Ananas

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Hej!
    Jag plussade i måndags och är nu gravid efter mitt fjärde IVF-syskon-försök. Har en son sedan tidigare, född 2012, som kom till på första IVF-försöket. Jag har ett tidigt missfall i bagaget och känner mig väldigt orolig för att det ska hända igen men försöker glädjas åt mitt positiva resultat.

Jag hoppas ni är fler som vill hänga med här?

Kram

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015
  • Linda8110
    Lady1986 skrev 2015-11-01 16:36:01 följande:

Vad är det med lakrits som gör att man får cravings på just det? Sambon köpte lakritspengar förra helgen och nu är d det enda jag kan tänka på typ :p

Haha jag har alltid cravings på det! Bästa jag vet ;) Men det smakar nästan ännu godare nu hihi
  • Linda8110

V.26 (25+3) magen växer och gror! Även resten av kroppen växer haha vart ska detta sluta?

• maka011

Så blev det ännu ett besök på förlossningen. Få fosterrörelser igår och extremt få idag. Ringde och rådfrågade eftersom det brukar vara hela havet stormar där inne morgon och kväll. De tyckte att en koll var på sin plats. Men allt såg bra ut. Pyret hade bara vänt sig inåt, som jag misstänkte.

• Love is everything

Att man gärna ska ligga på vänster sida finns flera forskningsstudier på. Det är för att bebis inte ska trycka på vena cava, den undre hålvenen som pumpar blodet till nedre delen av kroppen bla livmodern. Man kan bli yr och svimfärdig bl.a. På operation lägger vi tex alla kvinnor på vänster sida direkt som ska göra kejsarsnitt. Jag märker att bebis inte gillar när jag ligger på rygg, sover helst på sidan, dock lika mycket på båda sidor.

Om man önskar planerat snitt utan speciella medicinska belägg krävs samtal med barnmorska på Auroramottagningen och sen ett samtal med en gynekolog i mitt landsting.

Cyanea: Det ser väl ut som en jättebra start med kläder! Vad mysigt! Själv har jag köpt till allt extra och tagit fram både vagga, säng, vagn, babyskydd, skötväska, täcken, kuddar, filtar och tvättat alla kläder och sorterat i storlek... Haha! Vad ska jag göra sen när jag är hemma? :-P Har iofs rätt mycket att göra på inredningsfronten, älskar barnrumsinredning!!

Lady1986: Kan det vara salt som fattas kanske?

• Cyanea
    Lady1986 skrev 2015-11-01 16:34:43 följande:
    Fina saker! :) Jag vill också shoppa! Vårt flyttlass går imorn, sen så ;)
    SPÄNNANDE!! Då blir det boande till tusen alltså ;) Jättestort lycka till imorgon, hoppas allt går jättebra :D
    Linda8110 skrev 2015-11-01 19:21:08 följande:

V.26 (25+3) magen växer och gror! Även resten av kroppen växer haha vart ska detta sluta? 

Fin du är :D Hihi, vi kommer bli stora som hus allihopa - vackra hus ;) 
    maka011 skrev 2015-11-01 19:28:51 följande:

Så blev det ännu ett besök på förlossningen. Få fosterrörelser igår och extremt få idag. Ringde och rådfrågade eftersom det brukar vara hela havet stormar där inne morgon och kväll. De tyckte att en koll var på sin plats. Men allt såg bra ut. Pyret hade bara vänt sig inåt, som jag misstänkte.

Usch, det är så jobbigt att behöva oroa sig :( Bra av dig att åka in och kolla upp det, tycker jag. Skönt att det var bra också. Det är besvärligt det där med rörelserna, vissa dagar är det rent hopplöst. Liten lägger sig också inåt ibland, och då flera dagar i sträck, så man är bra mör i slutet. 
    Love is everything skrev 2015-11-01 20:19:43 följande:

Att man gärna ska ligga på vänster sida finns flera forskningsstudier på. Det är för att bebis inte ska trycka på vena cava, den undre hålvenen som pumpar blodet till nedre delen av kroppen bla livmodern. Man kan bli yr och svimfärdig bl.a. På operation lägger vi tex alla kvinnor på vänster sida direkt som ska göra kejsarsnitt. Jag märker att bebis inte gillar när jag ligger på rygg, sover helst på sidan, dock lika mycket på båda sidor.

Om man önskar planerat snitt utan speciella medicinska belägg krävs samtal med barnmorska på Auroramottagningen och sen ett samtal med en gynekolog i mitt landsting. 

Cyanea: Det ser väl ut som en jättebra start med kläder!  Vad mysigt! Själv har jag köpt till allt extra och tagit fram både vagga, säng, vagn, babyskydd, skötväska, täcken, kuddar, filtar och tvättat alla kläder och sorterat i storlek... Haha! Vad ska jag göra sen när jag är hemma? :-P Har iofs rätt mycket att göra på inredningsfronten, älskar barnrumsinredning!! 

Lady1986: Kan det vara salt som fattas kanske?

Det känns himla logiskt! :) 

Tack, skönt att höra. Din lista var hemskt bra, så tack så mycket för den :D Haha, du är verkligen redo för allt! Du får väl laga matlådor och baka bullar ;) Åh, barnrum <3 Vi kan inte bestämma oss alls för vad vi ska göra med Litens rum, så det kommer nog dröja ;) Var ska er lilla sova i början? I egen säng eller i er säng? 
  • maka011
    Cyanea skrev 2015-11-01 21:02:44 följande:

SPÄNNANDE!! Då blir det boande till tusen alltså ;) Jättestort lycka till imorgon, hoppas allt går jättebra :DFin du är :D Hihi, vi kommer bli stora som hus allihopa - vackra hus ;) Usch, det är så jobbigt att behöva oroa sig :( Bra av dig att åka in och kolla upp det, tycker jag. Skönt att det var bra också. Det är besvärligt det där med rörelserna, vissa dagar är det rent hopplöst. Liten lägger sig också inåt ibland, och då flera dagar i sträck, så man är bra mör i slutet. Det känns himla logiskt! :) 

Tack, skönt att höra. Din lista var hemskt bra, så tack så mycket för den :D Haha, du är verkligen redo för allt! Du får väl laga matlådor och baka bullar ;) Åh, barnrum <3 Vi kan inte bestämma oss alls för vad vi ska göra med Litens rum, så det kommer nog dröja ;) Var ska er lilla sova i början? I egen säng eller i er säng? 

Jag var faktiskt inte så orolig denna gången. Trots att det var första gången rörelserna uteblivit. Var mer, okej.. Då ringer jag och rådfrågar. De vill att jag kommer in? Okej då.
  • maka011

Pyret har fått en ny vana där inne.
    Sen en vecka tillbaka ungefär har hen börjat att lägga sig väldigt högt upp i magen. Sådär högt så det trycker på lungor och ger mig andnöd högt upp. Inte helt behagligt. Haha.

14 veckor kvar.. Jisses..

• Linda8110
    maka011 skrev 2015-11-02 12:36:58 följande:

Sen en vecka tillbaka ungefär har hen börjat att lägga sig väldigt högt upp i magen. Sådär högt så det trycker på lungor och ger mig andnöd högt upp. Inte helt behagligt. Haha.

Tror det är magsyra och magsäcken som trycker på. Livmodern ligger strax ovanför naveln nu och längre upp än den kommer inte bebben ännu :)
  • Cyanea
    maka011 skrev 2015-11-02 12:36:58 följande:

Det där känner jag igen!! Så gör Liten också - inte det minsta trevligt ;) Tänk att det ska bli ännu trängre därinne... 
    Linda8110 skrev 2015-11-02 15:07:13 följande:
    Tror det är magsyra och magsäcken som trycker på. Livmodern ligger strax ovanför naveln nu och längre upp än den kommer inte bebben ännu :)
    Vet inte, jag upplever samma sak som maka011. När Bm tog SF-måttet för ett par veckor sedan var hon uppe vid revbenen med måttbandet, så i snitt fall ligger livmodern väldigt nära magsäck och lungor. Sen ligger det säkert lite tarmar emellan som agerar ännu mer stoppning och trycker på ;) n
  • Cyanea

Mina sammandragningar är envetna, så imorse ringde jag upp MVC. De var inte oroade, men tyckte att det lät som läge att ta urinprov och göra en odling. Sen fick jag även en läkartid till på torsdag, och rekommendation att sjukskriva mig fram till dess. Det kommer jag inte göra, jag jobbar liksom bara 25% och borde klara något om dagarna ;) Skönt att de ska kolla upp det, men jäkligt irriterande att sammandragningarna inte ger sig. 

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015