Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Bejje skrev 2020-03-04 17:57:19 följande:
    Vissa saker ärver man nog. Vissa sjukdomar är en sådan sak som man kan ärva, längd är en annan. Är far 195cm lång så är det troligt att sonen blir runt där också eller ibland längre. Kanske kan man därför ärva något sådant som "bra på basket" :)

Sen lär det knappast sitta i generna, men tydligen är det vanligt, att är farsan militär så kommer sonen hamna där också mer troligt än annars. Samma med polisyrket som man gärna för vidare i släkten.

Men att man skulle ärva någon slags "svenskhet" tror jag inte på. Visst man ärver det genom uppfostran, men inte mer än så.
    SD och deras följare har ju tidigare gjort en poäng av påståendet att 'kultur' i vid mening ärvs utifrån vilken geografisk härkomst en person eller folkgrupp kommer från. Till detta har de påstått att 'svenskhet' inte kan förvärvas av personer som kommer från avlägsna kulturer.  Kommer du ihåg JÅs och MKs diverse uttalanden om Zlatan,  tex att 'han rör sig inte på ett svenskt sätt' ... 

Nu vill SD tona ner dessa tidigare ståndpunkter, säga att de är missförstådda...  

Att skomakares barn blir skomakare var mer regel än undantag i tidigare samhällen i europa - det är svårt att se att gener skulle spela in där.
    Bejje skrev 2020-03-04 18:03:55 följande:
    Svarar för att lägga till en sak bara... detta är något som inte alltid uppskattas av alla att höra, men IQ verkar vara ärftligt.

Vissa mindre utvecklade delar av världen har betydligt lägre IQ än säg Sveriges snitt. Jag är ingen expert på IQ-tester, men som jag har förstått det är de utformade så att man inte ska behöva ha någon speciell utbildning för att kunna göra dom eller vara bra på dom.

I teorin så ska en 20 åring som endast lärt sig språket och den mest grundläggande matte som plus och minus kunna göra bättre ifrån sig än någon som gått högskola i västvärlden.

Finns inget som säger att en person som gått många år högskola och fått riktigt bra betyg måste vara bättre på IQ testet än den som bara gått ut gymnasiet.

Så ja, det där med IQ verkar ärvas genom generationer i vissa regioner. Vissa hävdar att det har med kusingifte att göra och att det degenererar hjärnan och övriga celler, men det tänker jag inte lägga mig i då jag inte har någon koll på det.
    IQ liksom alla kognitiva förmågor kan påverkas av inavel - titta på Habsburgska ätten (eller vilken europeisk kungafamilj som helst) där 200-år av inavel skapade Carlos II av Spanien

Men det är så vitt jag hört  - även om jag inte hittar någon källa här och nu - inte enbart risker för sjukdomar och kognitiva funktionshinder som ökar, det finns också möjligheter för att positiva egenskaper ärvs.

IQ - eller kanske bara resultat i IQ-mätningar - är inte alls enbart medfött, det finns fler saker som påverkar resultaten.

Utbildning, Samhällets utformning, vilken tidsålder personen lever i, tillgång till sjukvård mm spelar en stor roll -

Regioner i sig har alltså inte betydelse utan det är andra faktorer som avgör vilka IQ-värden som olika personer och populationer har. Att koppla en sån här sak till regioner i sig är i allt samma sak som SD gjort med sitt prat om 'nedärvd essens' - det är alltså rasistisk smörja. 

https://www.forskning.se/2018/04/16/hogre-iq-med-extra-skolar/

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6865911

• Padirac
    Bejje skrev 2020-03-04 20:05:56 följande:
    Som jag skrev så är jag ingen expert på IQ, men har fått det förklarat för mig som att någon med hög IQ kan ha dålig utbildning. Har själv gjort ett antal IQ-tester, bland annat under min mönstring till militären i slutet av 90-talet.

Och testerna handlar mycket om att hitta mönster i saker. Man måste kunna basal matte, men man måste inte vara någon expert på matte, skulle säga att ett godkänt i matte A räcker för att göra ett bra resultat.

Men det är klart, kan man inte ens plus och minus eller ens läsa, ja då är man körd direkt.
    Nu finns det undersökningar som visar att arv är långt i från det enda som avgör vilket resultat en person nåt vid ett IQ-test.

Ett IQ-test som mäter resultat genom att mönster ska identifieras eller kännas igen kommer de personer som tränad på abstrakt tänkande att klara betydligt bättre än de som inte ägnar sig åt abstrakt tänkande. Högre utbildning (i alla fall i nutid) tränar abstrakt tänkande. Likaså är det moderna samhällets tekniknivå någonting som tränar abstrakt tänkande. 

Allt detta finns det undersökningar som visar, ovanpå arvet kommer effekter av miljö och utbildning. Är arvet kopplat till en geografisk plats som SDsvansen ibland vill göra gällande? Är det den 'nedärvda essensen' som avgör vilken värde en person får på ett IQ-test? Självklart inte, det är inte annat än rasistisk smörja. 

• Padirac
    Bejje skrev 2020-03-04 22:09:04 följande:
    Oavsett så är det så att kommer du från ett område där man inte utbildar sig och där den allmänna uppfattningen är att det finns gudar som man baserar stora delen av sitt leverne efter så är det förståeligt att man har låg IQ.

Med det sagt så betyder inte det att alla religiösa personer är dumma, absolut inte, finns många smarta och kunniga religiösa människor, men det som sätter som lägre än ateister är att de lever efter en religion, en gud som ingen av dom har något bevis för att den finns. Det är i stort sätt samma sak som att tro på tomten eller spöken.

Själv lever jag efter vetenskap, vad jag kan se och vad som kan bevisas. Undantaget, om man nu kan kalla det det, är att jag tror på avancerat liv utanför jorden, men det gör nog de flesta vetenskapsmän också. Det handlar inte om något hokus pokus som gudar gör utan något som låter så troligt att det bara måste vara sant.

Miljarders och åter miljarders planeter i miljontals solsystemet eller mer. Vore så otroligt osannorlikt att vi vore de ända att skulle man kunna satsa alla sina pengar på om det var sant eller inte och få svaret om ett år så hade jag satt alla pengar och värdesaker jag har i att det finns avancerat liv utanför jorden.
    Mycket smörja i första stycket om jag får uttrycka mig rakt utan att du tar illa vid dig.

https://digest.bps.org.uk/2018/01/26/are-religious-people-really-less-smart-on-average-than-atheists/

"

o investigate, Daws and Hampshire surveyed more than 63,000 people online, and had them complete a 30-minute set of 12 cognitive tasks that measured planning, reasoning, attention and working memory. The participants also indicated whether they were religious, agnostic or atheist.

As predicted, the atheists performed better overall than the religious participants, even after controlling for demographic factors like age and education. Agnostics tended to place between atheists and believers on all tasks. In fact, strength of religious conviction correlated with poorer cognitive performance. However, while the religious respondents performed worse overall on tasks that required reasoning, there were only very small differences in working memory.

Also, some of the reasoning tasks, such as an extra-hard version of the Stroop Task known as “colour-word remapping”, had been designed to create maximum conflict between an intuitive response and a logical one, and the biggest group differences emerged on these tasks, consistent with the idea that religious people rely more on their intuition. In contrast, for a complex reasoning task – “deductive reasoning” – for which there were no obviously intuitive answers, there was much less of a group difference.

Daws and Hampshire concluded: “These findings provide evidence in support of the hypothesis that the religiosity effect relates to conflict [between reasoning and intuition] as opposed to reasoning ability or intelligence more generally.”

"
  • Padirac
    Bejje skrev 2020-03-04 22:34:28 följande:
    OK, så först kallar du det jag skriver smörja och sen bekräftar du det jag skriver?
     D.v.s. att ateister är smartare än religiösa.

Som ateist så känns det bara så otroligt självklart att den som tror på antingen gudar, spöken, varulvar eller vad som helst annat som det inte finns några vetenskapliga bevis för, ja de måste vara mindre smarta.

Alltså man kan absolut vara civilingengör och vara troende samtidigt men jag tror att det måste vara otroligt ovanligt.
    Jag refererar till en studie som säger att skillnaden ligger i förmågan att resonera deduktivt, inte i andra generella aspekter av intelligens.

Smörjan består i att du rakt upp och ner utan belägg kommer med påståenden om att människor inte utbildar sig i ngt ospecifierat område..  Självklart finns det  massa människor som utbildar sig över allt i världen - men alla är inte civilingenjörer eller läkare ... 

Var det ngt speciellt område du refererade till eller var det en generell abstraktion över förhållandet mellan utbildning och intelligens (vilket jag förklarat för dig nyligen)  

• Padirac
    Bejje skrev 2020-03-04 23:18:09 följande:
    Ok, så smörjan handlade om att de som kommer hit kanske är utbildade i matbutiksbiträde och därför är utbildade? Ja det kanske är en utbildning i Afrika, vad vet jag.

Men vad som de som är mer utbildade än jag säger, som figurerar i TV, är att de som kommer hit från säg Afrika och mellanöstern, i många fall inte har den utbildning som krävs för att ens ha en chans att få ett jobb i sverige.

Säg att du jobbat i butik och sålt matvaror i Afrika eller Syrien. Sen kommer de hit och ska konkurrera med halvt outbildade personer här, men skillnaden är att de som är födda här kan perfekt svenska och har säker generellt högre utbildning än de som jobbade i matbutiken i Afrika. Valet är självklart för den som driver butiken. Varför ska de välja den som knappt kan några ord svenska eller knappt har någon utbildning mot den som åtminstone gått högstadiet i Sverige och kan perfekt svenska.

Självklart får de inga jobb, det är lönlöst att de ens söker sig hit, allt de gör är att skapa ett livslångt bidragsberoende vilket många säkert gillar om de kommer från fattiga ställen, men jag som skattebetalare gillar det inte.

Har ingen lust att betala allt fler och fler migranters bidrag för uppehälle i Sverige som inte kan få jobb och kanske aldrig får annat än svartjobb.

Men för att vara tydlig, jag drar inte alla över en kam, jag vet att det finns de som lyckas och det är jättebra att vi har dom, men i det stora hela är det inte bra.
    Det finns självklart massa ingenjörer och läkare i afrika och i andra delar av världen - så att säga att folk från en region inte är utbildade och därför mindre intelligenta är väldigt generaliserande. Det skulle nog räknas som rasism faktiskt.

Det svenska samhället har förändrats mycket under de år jag levt, från ett samhälle där det räckte med grundskola eller mindre för att få ett jobb och en försörjning så krävs det idag i allmänhet minst gymnasial utbildning. Det finns försvinnande få arbetstillfällen för den som är 16-18 år och inte har mer än en inte ens avslutad grundskoleutbildning.

Migranternas barn och barnbarn som får utbildning kommer att bidra mer tillsamhället ekonomiskt än deras föräldrar kostat - det krävs inte mycket deduktion för att räkna ut detta. Vilka är den stora gruppen idag som arbetar inom serviceyrken med dåliga löner och dåliga arbetstider?  Vem kör din taxi, är din sjukvårdare, tandläkare, läkare, lokalvårdare osv...

Att du inte vill betala för migranter betyder inte att deras efterföljande generationer inte kommer att bidra med mer än deras nyanlända anhöriga kostat. Du måste skilja på dina personliga preferenser som i allt liknar intuition och hur det verkligen förhåller sig som du kan komma fram till med deduktivt tänkande  och andra källor än samnytt, fria tider och allt vad desinfomatörernas media nu heter...   
  • Padirac
    Bejje skrev 2020-03-06 20:32:45 följande:
    Du säger att migranternas barn och barnbarn minsann kommer bidra, men det beror helt på var de hamnar i Sverige. Tro mig, jag vet, för jag har växt upp med ett par migranter under 90-talet.

Skillnaden då mot nu är att det fanns inga utanförskapsområden där jag bodde, så muslimer som gick i min klass hamnade i att helt svenskdominerat område vilket är perfekt för integrationen. Han hade inga muslimer att hänga med förutom sin egen familj, så alla hans kompisar (inklusive mig själv) var svenskar, så han lärde sig språket blixtsnabbt och svenska traditioner och oskrivna regler samt så klart vanliga lagen. Han blev en bra svensk mesborgare.

Det är helt o motsats till vad vi ser idag, där de flesta klumpas ihop i områden där det redan bor 90% muslimer och folk av samma status och härkomst... de lär sig ingenting och de behöver inte ens lära sig språket.

EBO, var det inte Moderaternna som uppfann det? Oavsett vem det var så var det kanske detr största politiska misslyckades i modern Svensk historia och förstörde vårt samhälle.
    Bejje, Du är så ung och vet så lite om hur det var före 90-talet - då jag växte upp. Områden fulla med migranter och skolklasser med 3 svensktalande barn...

Själv uppvuxen i ett område utanför de större stadsdelar som fylldes med olika folk redan på -60 och -70talen. I mitt område bodde finnar och jugoslaver. Då de integrerades efter många års arbetande flyttade de till bättre områden och kvar i rivningskontrakt blev föräldrar till oss barn som flyttade, skilda män, slitna gamlingar och nya till Sverige inflyttade.

Är ditt vittnade om 'hur det är nu' i motsats till hur det var då du växte upp någonting annat än anekdotiska berättelser utan allmängiltighet enbart för att du ska få berätta vad du anser om muslimer som enligt dig inte kan bli bra svenska medborgare?

• Padirac
    Bejje skrev 2020-03-06 21:29:42 följande:
    Du kallar mig som närmare är i 40 års åldern ung, det tackar jag för :)

Men för att bli mer seriös, min poäng kvarstår fortfarande, att om du tar en en eller två migranter, om de så är muslimer eller av annan motsägande härkomst jämfört med Sverige, och stoppar in dom i  ett helsvensk område så kommer det inte bli några problem. Men tar du däremot en ström av 50 migranter av muslimsk bakgrund och arabiska som språk och stoppar in dom i ett område som redan har 90% araber och muslimer så blir det inte bra. Du kan knappast säga emot det eftersom det är så självförklarande som det kan bli. Det är motsatsesn till integrering, det är bortstötande från integrering. Vet inte om det finns ett ord för det, men om så är fallet, belys mig.
    Ja, självklart är segregering ett problem som i sin tur skapar ytterligare problem. Detta oavsett det handlar om språk, kultur, socioekonomi eller andra faktorer. Både EBO och det fria skolvalet har ökat segregationen och det är en del av de problem som samhället nu får skörda frukterna av.

Det har inte med arabiska eller islam att göra som du mycket förenklat framställer det - det är däremot en puck som rasister i SD tycker o matt framhålla och framhäva. Varför gör du det?

Jag ska inte hålla din ungdom mot dig, men när du mognat så kanske du kommer att kunna se det hela med nyktrare ögon.
  • Padirac
    Bejje skrev 2020-03-06 22:37:07 följande:
    Du verkar bli upprörd eftersom jag tar upp just muslimer araber, men jag gör inte det för att jag har något speciellt hat mot just den gruppen utan för att det är just den gruppen som totalt dominerar invandringen. Därav är det relevant att nämna.

Jag har inga problem med att du kallar mig ung, men då jag har nämnt min ålder så antar jag att du i motsats till mig alltså är extremt gammal och skruplig, kanske är det så att du inte hänger med? Du har kanske erfarenhet om du är så gammal och sliten, men kanske inte hänger med lika bra som mig som är så ung som 38 år? 

För att relatera, det är tydligen väldigt populärt i USA att även riktigt unga vill att 80 åringar ska styra deras land, som Bernie Sanders t.ex. För mig är detta totalt verklighetsfrånvänt. Visst, en så gammal person har lång erfarenhet men börjar bli så gammal att han kanske dör innan makten tar slut. Dessutom, hur är det med minnet i den åldern, hur skärpt är han och framför allt. Har han det minsta koll på dagens ungdomar och dagen teknik, Teknik är allt idag och är man 80 år så har man nog inte jättebra koll på dagens teknik.
    Jag tror å det du skriver, att det inte är något speciellt har mot just araber och muslimer du omfattar. Det är kanske mer riktat mot alla som inte är kulturella svenskar, skandinaver, europeer - det är i alla fall det som JÅ och SD brukar ge uttryck för. Tycker du lika som de?

Din slutsatsförmåga är anmärkningsvärt dålig i fråga om att ta in fakta och göra dessa koherenta. Om du drar dig till minnes vad vi diskuterade tidigare i fråga om IQ och kognitiva förmågor så var en av orsakerna till lägre resultat (lägre än vad en person annars skulle kunna prestera) på dessa tester avsaknaden av deduktiva resonemang.

I ditt resonemang om min ålder utgår du inte från några fakta. Istället resonerar du utifrån ett förenklat antagande som ser ut att vara byggt på intuition. Att istället använda de data som kan plockas upp med  kognitiva förmågor föra fram ett deduktivt resonemang vore mer intelligent - det är ju som sagt en del av det som kännetecknar intelligens
  • Padirac
    Bejje skrev 2020-03-06 23:12:46 följande:

Du har ju inte avslöjat något alls om din ålder mer än att du tycker jag är ung. Eftersom du vet min ålder så är mitt antagande att din ålder är markant högre än min egen, därav placerar jag dig i åldern närmare pension, men jag har ju egentligen inget mer att gå på än de jag just sa, så du kan lika gärna vara 40 eller rent utav yngre än mig, men ändå använda ord som att jag är ung. Vad vet jag? Detta är ett forum och folk försöker sitt bästa att dölja vilka de faktiskt är.

Just precis, du gör ett antagande taget mer eller mindre ur luften utifrån avsaknaden av heltäckande data.

Inte mycket till deduktivt resonemang
  • Padirac
    Bejje skrev 2020-03-06 23:27:50 följande:

Vilka data tycker du att jag ska bygga på då? Som du själv säger, jag har inget att ta ifrån. Därav tar jag från det lilla jag har vilket mycket troligt bli missvisande eftersom jag har så lite att gå på.

Och ändå drar du slutsatser utifrån detta?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?