Har du förtroende för regeringen?
Sen lär det knappast sitta i generna, men tydligen är det vanligt, att är farsan militär så kommer sonen hamna där också mer troligt än annars. Samma med polisyrket som man gärna för vidare i släkten.
Men att man skulle ärva någon slags "svenskhet" tror jag inte på. Visst man ärver det genom uppfostran, men inte mer än så.
Nu vill SD tona ner dessa tidigare ståndpunkter, säga att de är missförstådda...
Att skomakares barn blir skomakare var mer regel än undantag i tidigare samhällen i europa - det är svårt att se att gener skulle spela in där.
Vissa mindre utvecklade delar av världen har betydligt lägre IQ än säg Sveriges snitt. Jag är ingen expert på IQ-tester, men som jag har förstått det är de utformade så att man inte ska behöva ha någon speciell utbildning för att kunna göra dom eller vara bra på dom.
I teorin så ska en 20 åring som endast lärt sig språket och den mest grundläggande matte som plus och minus kunna göra bättre ifrån sig än någon som gått högskola i västvärlden.
Finns inget som säger att en person som gått många år högskola och fått riktigt bra betyg måste vara bättre på IQ testet än den som bara gått ut gymnasiet.
Så ja, det där med IQ verkar ärvas genom generationer i vissa regioner. Vissa hävdar att det har med kusingifte att göra och att det degenererar hjärnan och övriga celler, men det tänker jag inte lägga mig i då jag inte har någon koll på det.
Men det är så vitt jag hört - även om jag inte hittar någon källa här och nu - inte enbart risker för sjukdomar och kognitiva funktionshinder som ökar, det finns också möjligheter för att positiva egenskaper ärvs.
IQ - eller kanske bara resultat i IQ-mätningar - är inte alls enbart medfött, det finns fler saker som påverkar resultaten.
Utbildning, Samhällets utformning, vilken tidsålder personen lever i, tillgång till sjukvård mm spelar en stor roll -
Regioner i sig har alltså inte betydelse utan det är andra faktorer som avgör vilka IQ-värden som olika personer och populationer har. Att koppla en sån här sak till regioner i sig är i allt samma sak som SD gjort med sitt prat om 'nedärvd essens' - det är alltså rasistisk smörja.
https://www.forskning.se/2018/04/16/hogre-iq-med-extra-skolar/
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6865911