Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

November Rain skrev 2020-01-05 21:14:15 följande:
    Nu skiter jag i SD och andra partier, nu sa jag bara vilket farligt parti sossarna är! Dom har sålt ut Sverige så det är därför dom fjäskar för alla arabländer och muslimer.
    Det förändrar inte saken i sig: Att SDsvansen och SDvurmarna, för att inte tala om de ännu längre ut på högerkanten som är öppen bekännande fascister och nazister, vill att S skulle vara det de själva är.

Fantasier om att S skulle ha en historia av nazism spreds senast av SD och samtiden - men det är inte mer än en historieförfalskning vilket de själv erkände i direktsänd radio 
  • Padirac
    Mentat skrev 2020-01-06 19:06:21 följande:
    Inte helt korrekt. Sedan FN-stadgan antogs 1945 som ett medel att lösa konflikter mellan stater har åtminstone följande annekteringar de facto accepterats av omvärlden:
    1947 invaderade Indien furstendömet Junagadh, vars raja ville ansluta ladet till Pakistan, och annekterade det. 1948 invaderade Indien den självständiga staten Hyderabad och annekterade hela landet. 1951 angrep Kina det då självständiga Tibet och annekterade det. 1954 erövrade Indien de portugisiska enklaverna Dadar och Naga Haveli även om de formellt inte annekterades förrän 1961 1958 erövrade och annekterade Marocko enklaven Ifni, tidigare spansk 1961 angrep Indien övriga portugisiska områden på den Indiska halvön, Goa, Daman och Diu, och annekterade samtliga 1967 angreps Israel av sina grannar men slog tillbaka och erövrade mycket land. Det enda man annekterade var dock Golanhöjderna och östra Jerusalem (ett undantag vad gäller internationell acceptans) 1975-79 erövrade Marocko Västsahara och annekterade det. Den annekteringen är för all del inte allmänt erkänd men FN har aldrig kritiserat den, i bjärt kontrast till fallet Israel. Marocko har full kontroll över de ekonomiskt viktiga delarna av landet. 2014, Rysslands annektering av Krim. Den har lett till sanktioner mot Ryssland men ingen stat kommer att ingripa militärt för att kasta ut ryssarna, så som FN gjorde när Irak ville annektera Kuwait 1990. Tillkommer så Abchasien och Sydossetien, vilkas band till Moskva är mycket nära.
    Notabelt är att samtliga dessa annekteringar är resultatet av anfallskrig, med ett enda undantag: Israel.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Annexion

"Vid en annexion hävdar en stat att ett visst territorium (landområde) i sin helhet ska betraktas som en legitim del av den staten. Detta förutsätter i regel att staten först genomfört en ockupation eller motsvarande, så att staten kan sägas kontrollera området mot andra makter eller mot dem som dittills kontrollerat området.

En annexion kan exempelvis ske av en annan stats provins eller landsända. Annexionen kan stadfästas genom att de båda staterna – i efterhand – sluter ett avtal om det hela. Om annexionen inte erkänns av tredje part, brukar man kalla hela processen för en ockupation.

Annexion kan även ske av territorium som ingen annan stat tidigare har haft några anspråk på. Bland annat annekterade europeiska stater under 1800-talet stora landområden i Afrika och Asien som inte kontrollerades av allmänt erkända stater."

• Padirac
    Mentat skrev 2020-01-08 06:52:58 följande:
    Ja. Och? Vad ville du tillföra diskussionen med detta, jag förstår inte riktigt?
    Jag är inte helt säker på att det går att undvika, 

men min kommentar med material från wikipedia där det nämns att en del av de områden som du tar upp som annekterade sedan tidigare hade annekterats av Europeiska kolonialmakter kan ju sätta ljus på ochge  möjlighet till reflektion om det du tog upp i ditt inlägg.
  • Padirac
    Mentat skrev 2020-01-08 20:53:48 följande:

OK. Mitt inlägg utgick från 1945, eftersom det är från det året FN-stadgan är och är instrumentet för att hantera mellanstatliga konflikter. Går vi bakåt i historien hittar vi alla möjliga erövringar av alla möjliga olika makter. Mitt inlägg var explicit i att det inte var ämnet liksom det inte var ämnet för det inlägg jag svarade på.

Tack för förklaringen i alla fall, även om den visade att inlägget var tämligen off topic.

Och jag menade att en del av de exempel du gav var mer att betrakta som att tidigare av koloniala Europa annekterade områden återtogs.

Inte riktigt att jämföras med krimannekteringen eller det som sker på Västbanken.
  • Padirac
    Bästkusten skrev 2020-01-14 21:53:13 följande:
    Jag har nu läst några sidor i den här tråden och undrar allvarligt om en av dom största beskyddarna av regeringen är självaste A L på Aftonbladet? Det är exakt som att höra hans retorik och totalt stånga sej helt blodig även om han har totalt fel! Annars kanske personen i fråga läser och förlitar sej för mycket på en ganska svag debattör (Tänker på tex opinionen live för ett par veckor sedan).

Har nog aldrig skrattat så mycket när han och ett par till här får någon annans ekvation som mycket riktigt blir 100% till 125%. En del här bjuder på mycket nöje kan jag säga!
    Det var onekligen lustigt när skribenten med sedvanliga 'underförståddheter' i klass med man & nöjd gjorde bort sig språkligt så att hen fick ihop 125-150%  av befolkningen. Men det bevövs ju för att SD ska kunna växa enligt svansens spådom  - så inget konstigt att det är skrattretande konstigt då
  • Padirac
    K Markatta skrev 2020-01-21 20:36:35 följande:
    Lägesrapport från vårdkön:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Cancerpatienter får vänta för länge

IVO har granskat väntetiden under första halvåret förra året för patienter med cancer i levern eller bukspottkörteln, som Skånes universitetssjukhus tar emot från hela Södra sjukvårdsregionen.

Av de 115 patienter som sjukhuset kategoriserat som högt prioriterade på grund av sitt allvarliga sjukdomstillstånd, var det bara 25 som fick operation inom den tid som anges i de så kallade standardiserade vårdförloppen. Den långa väntan har i flera fall drabbat patienterna.

- Det innebär alltid en ökad oro för patienterna att man får vänta. Det har också inneburit att man fått extra cellgiftsbehandlingar, och att man inte alltid kunnat erbjuda den optimala operationstekniken.

- Det har också inneburit att vissa patienter, där man från början var inne på en kurativ behandling, har fått övergå till en palliativ vård, säger Malin Peterson.
    https://www.skane.se/politik-och-demokrati/Sa-styrs-Region-Skane/Mandatperioden-2018-2022/

"Mandatperioden 2018 - 2022
    Under mandatperioden 2018 - 2022 styrs Region Skåne av Alliansen som består av Moderaterna, Liberalerna, Centern och Kristdemokraterna."

Förra mandatperioden var det tydligen S+MP som styrde med sina 61 mandat
  • Padirac
    felix le chat skrev 2020-02-13 16:01:27 följande:
    Vänsterlogik:

Jimmy Åkesson gick med i SD 1995, för 25 år sedan, då partiet var öppet Nazistiskt.

På vänsterkanten är man benådad efter 14 år, på högerkanten gäller livstid.

katt-logik

näthatare likställs med att vara medlem i och ta makten över ett öppet nazistiskt parti
  • Padirac
    storpappan skrev 2020-02-15 10:19:21 följande:
    Stefan Löfven är alltid lika förutsägbar tyvärr!
    SD är också förutsägbara , men inte lika konsekventa i sina uttalanden Död

Nolltolernas eller att lite nazism och rasism är Ok? 
  • Padirac
    nattuw skrev 2020-02-24 21:28:05 följande:
    Vilket sorts parti fostrar sina medlemmar till att visa harm över en god gärning? Vilken sorts människa ser hellre att hemlösa pensionärer dör på gatan än att de får hjälp av en politisk motståndare?
    Så SD ägnar sig åt goda gärningar då de misskött sina politiska åtaganden - det är just snyggt...Kräks
  • Padirac
    Bejje skrev 2020-03-02 21:45:23 följande:

Jag är inte medlem i SD eller stödjer dom på något sätt, men min tolkning av det tidigare "nedärvd essens" som inte längre används, var  nog att man genom generationer "ärver" var som är rätt och fel, vad som är moraliskt eller inte, saker som att man i Sverige skakar hand, att man försöker lösa saker muntligen, i vissa fall med hårda ord, men där stannar det oftast.

Saker som kanske inte ens finns med i lagstiftningen, men som de flesta svenskar har levt efter, typ oskrivna lagar.

Det finns ju talesättet att man tar seden dit man kommer. Det innebär även inom Sverige. Om jag flyttar från södra Sverige till Norra Norrland så är jag övertygad om att jag kommer säga eller göra saker som folk där reagerar på och tycker är konstigt. Då tycker jag att det är min skyldighet att anpassa mig till majoriteten så att dom blir nöjd över mig, att de vill ha mig kvar. 

Sverige under 2015-2016 verkade dock leva efter motsatsen, att vi Svenskar ska minsann öppna våra hjärtan, inte bara det, våra själar och plånböcker också, vi ska anpassa oss efter de som kommer istället för det vanliga att de som kommer ska anpassa sig till Sverige och den del i Sverige de lever i.

Det lyckades inte. EBO var ett totalt misslyckande och den största anledningen till att vi har utanförskapsområden idag.

Jag minns när folk flydde från Kosovokriget på 90-talet. Jag bodde då i Östersund. Vi visste knappt vad invandrare var. Alla klasser i skolan var helvita svenskar. Men sen flyttade en muslim in i klassen. Familjen om 4 flyttade in i samma område som flera av mina klasskompisar bodde i. Troligen var de den enda invandrarfamiljen på just den gården i alla fall.

Det gick hur bra som helst. Vi andra som blev vän med grabben fick lära oss vad en muslim var och hur de lever och han fick lära sig av andra hur det funkade i Sverige. Bara några år senare smakade grabben t.o.m. på fläskkött trots att det var emot hans religion.

Det funkar bra med muslimer eller andra religioner om det kommer lite till måttligt in i ett område så att en stor majoritet fortfarande är svenskar, men undersökningar visar att börjar antalet invandrare i ett område närma sig så mycket som 40%, alltså inte ens majoritet, så upplever svenskar otrygghet och stök och flyttar därifrån, vilket gör att andelen invandrare bara ökar, så föds ett utanförskapsområde.

Ja nu hamnade jag offtopic här, men jag fick sagt det jag menar om nedärvd essens i alla fall.

SD delar i det förslag de har till nya lydelser i sitt principprogram inte din uppfattning om vad de avser med nedärvd essens. SD säger nu att det handlar om ett biologiskt arv och att dessa biologiskt ärvda skillnader gör att människor passar för och kan nå olika långt inom olika områden.

Här noterar jag Jimmies ord i slutdebatten inför valet - "Det är för att de inte är svenskar. De passar inte in i Sverige, sa Åkesson (SD)"

Hur hänger det ihop med gamla resp nya principprogrammets ordalydelse, vad menar han? Är det slut på kulturrasismen och åter in med den gamla biologiska rasismen igen?  Har SD överhuvud taget tänkt igenom vad de med sina omformuleringar skapar för bild av sin politik... är det det biologiska arvet som gör att människor inte passar in nu? 

Vidare skriver SD fortfarande i sitt principprogram att det finns en 'nation' som den svenska staten ska skydda och ge välfärd - att det finns andra 'nationer' inom landet, en del ska assimileras och andra ska inte assimileras. 

Det har inte blivit lättare för SD att försöka framstå som rumsrena, att tidigare skylla på kulturella 'nedärvda essenser' baserat på geografisk härkomst eller att nu skylla på biologiskt arv från geografisk härkomst... de har inte precis bättrat sig Kräks
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?