Har du förtroende för regeringen?
Fantasier om att S skulle ha en historia av nazism spreds senast av SD och samtiden - men det är inte mer än en historieförfalskning vilket de själv erkände i direktsänd radio
En annexion kan exempelvis ske av en annan stats provins eller landsända. Annexionen kan stadfästas genom att de båda staterna – i efterhand – sluter ett avtal om det hela. Om annexionen inte erkänns av tredje part, brukar man kalla hela processen för en ockupation.
Annexion kan även ske av territorium som ingen annan stat tidigare har haft några anspråk på. Bland annat annekterade europeiska stater under 1800-talet stora landområden i Afrika och Asien som inte kontrollerades av allmänt erkända stater."
OK. Mitt inlägg utgick från 1945, eftersom det är från det året FN-stadgan är och är instrumentet för att hantera mellanstatliga konflikter. Går vi bakåt i historien hittar vi alla möjliga erövringar av alla möjliga olika makter. Mitt inlägg var explicit i att det inte var ämnet liksom det inte var ämnet för det inlägg jag svarade på.
Tack för förklaringen i alla fall, även om den visade att inlägget var tämligen off topic.
Jag är inte medlem i SD eller stödjer dom på något sätt, men min tolkning av det tidigare "nedärvd essens" som inte längre används, var nog att man genom generationer "ärver" var som är rätt och fel, vad som är moraliskt eller inte, saker som att man i Sverige skakar hand, att man försöker lösa saker muntligen, i vissa fall med hårda ord, men där stannar det oftast.
Saker som kanske inte ens finns med i lagstiftningen, men som de flesta svenskar har levt efter, typ oskrivna lagar.
Det finns ju talesättet att man tar seden dit man kommer. Det innebär även inom Sverige. Om jag flyttar från södra Sverige till Norra Norrland så är jag övertygad om att jag kommer säga eller göra saker som folk där reagerar på och tycker är konstigt. Då tycker jag att det är min skyldighet att anpassa mig till majoriteten så att dom blir nöjd över mig, att de vill ha mig kvar.
Sverige under 2015-2016 verkade dock leva efter motsatsen, att vi Svenskar ska minsann öppna våra hjärtan, inte bara det, våra själar och plånböcker också, vi ska anpassa oss efter de som kommer istället för det vanliga att de som kommer ska anpassa sig till Sverige och den del i Sverige de lever i.
Det lyckades inte. EBO var ett totalt misslyckande och den största anledningen till att vi har utanförskapsområden idag.
Jag minns när folk flydde från Kosovokriget på 90-talet. Jag bodde då i Östersund. Vi visste knappt vad invandrare var. Alla klasser i skolan var helvita svenskar. Men sen flyttade en muslim in i klassen. Familjen om 4 flyttade in i samma område som flera av mina klasskompisar bodde i. Troligen var de den enda invandrarfamiljen på just den gården i alla fall.
Det gick hur bra som helst. Vi andra som blev vän med grabben fick lära oss vad en muslim var och hur de lever och han fick lära sig av andra hur det funkade i Sverige. Bara några år senare smakade grabben t.o.m. på fläskkött trots att det var emot hans religion.
Det funkar bra med muslimer eller andra religioner om det kommer lite till måttligt in i ett område så att en stor majoritet fortfarande är svenskar, men undersökningar visar att börjar antalet invandrare i ett område närma sig så mycket som 40%, alltså inte ens majoritet, så upplever svenskar otrygghet och stök och flyttar därifrån, vilket gör att andelen invandrare bara ökar, så föds ett utanförskapsområde.
Ja nu hamnade jag offtopic här, men jag fick sagt det jag menar om nedärvd essens i alla fall.