Har du förtroende för regeringen?
Jag tror inte att du kommer längre än så här.
Jag tror inte att du kommer längre än så här.
Ser att 74% verkligen inte har förtroende för regeringen. Kul!
www.svt.se/nyheter/fortroendet-for-regeringen-och-folkhalsomyndigheten-rasar-i-ny-undersokning
Förtroendet för regeringen och Folkhälsomyndigheten rasar i ny undersökning
Svenskarnas förtroende för regeringens och Folkhälsomyndighetens förmåga att hantera coronapandemien faller kraftigt, enligt en ny undersökning från Novus. Andelen som har mycket eller ganska högt förtroende för regeringens förmåga rasar närmare 20 procentenheter.
Det minskade förtroendet för regeringen innebär också slutet för den politiska borgfred som hittills rått under coronapandeminen, tror Torbjörn Sjöström. Regeringen kommer inte längre att vara skyddad från kritik.
- Tidigare vågade man inte kritisera regeringen, men nu har startskottet gått för coronapandemin som en politisk laddad fråga, säger han.
”Jag har sagt det tidigare, men det måste upprepas: För ett land vars halva BNP bygger på export är andra länders tilltro och respekt en helt avgörande tillgång”, skriver han."
Den nya strategin omfattar totalt 1,5 miljarder kronor för femårsperioden 2020–2024 varav 1,46 miljarder kronor avser Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida) och 40 miljoner kronor avser Folke Bernadotteakademin (FBA)."