Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Bejje skrev 2020-03-06 23:49:47 följande:

Jag drar inte slutsatser, jag drar antaganden, rena gissningar, eftersom jag inte har några data att bygga något efter.

Men kanske du kan ge lite data, men jag misstänker att du är för feg och för anonym för det, har jag rätt?

Så du data antaganden, gör rena gissningar eftersom du har för lite data för definitiva resonemang. Ja, med all tydlighet är det så att det är ett inlägg med rena gissningar
  • Padirac
    nattuw skrev 2020-03-07 16:13:54 följande:
    Så hur mycket data hade du innan du började använda dig av härskartekniken "Tidsmetoden"?
    Det var när en skribent i tråden använde den mot mig {#emotions_dlg.flower}
  • Padirac
    K Markatta skrev 2020-05-08 09:11:13 följande:
    Socialminister Lena Hallengren (S) sågar nu Folkhälsomyndighetens förslag:

www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndighet...
    Jag vet inte vem du menar saknar förtroende för vem med inlägget?

Det LH säger är väl att regeringen inte vill tillåta eget bruk och därför inte heller utreda detta:
    FHM säger att frågan bör utredas för att se vilka preventiva metoder som har avsedd verkan att minska bruk av narkotika - bruk främjar som bekant inte hälsan 

Från din länk

"”Ingen anledning att utreda”

Centern och Vänsterpartiet vill också att lagstiftningen utreds, men Socialdemokraterna är helt emot. I slutet av februari motiverade socialminister Lena Hallengren varför i en debatt i Aktuellt:

– Det är definitivt politik i vilka signaler man vill skicka. Jag vill inte säga till en hel generation unga människor att det är okej att handla, stoppa i fickan och använda narkotika för eget bruk. Därför finns det ingen anledning att utreda den frågan."

I övrigt vill hon inte kommentera frågan om FHMs förslag med annat än:

"Folkhälsomyndigheten vill också utreda behovet av injektionsrum, där personer som injicerar droger kan göra det under övervakning av vårdpersonal, en vårdinsats som tidigare ansetts kontroversiell. Socialminister Lena Hallengren vill idag inte svara på hur hon och regeringen ställer sig till Folkhälsomyndighetens olika förslag.

– Exakt hur vi gör svarar jag inte på, men när det gäller eget bruk så har jag inte ändrat uppfattning, och inte heller regeringen."

– Exakt hur vi gör svarar jag inte på, men när det gäller eget bruk så har jag inte ändrat uppfattning, och inte heller regeringen."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/aa/atgardsforslag-for-att-forebygga-anvandning-samt-medicinska-och-sociala-skadeverkningar-av-narkotika/

"I den här rapporten presenterar Folkhälsomyndigheten tio åtgärdsförslag inom sex övergripande områden för att förebygga användning samt medicinska och sociala skadeverkningar av narkotika. Åtgärderna föreslås utgöra underlag inför ett nationellt utvecklingsarbete under en kommande strategiperiod, i vilken man från regeringens sida aviserat ett större fokus på narkotika. Hälsofrämjande och narkotikaförebyggande arbete behövs på flera olika nivåer för att ta hänsyn till narkotikaproblematiken ur ett livsloppsperspektiv. Våra åtgärdsförslag speglar denna bredd och pekar ut åtgärdsområden inom hälsofrämjande, förebyggande och tidiga insatser samt åtgärder för att minska de medicinska och sociala skadeverkningarna av narkotika."

www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/5ce3639567ad495eae0dcec6071aaf9e/atgardsforslag-forebygga-anvandning-medicinska-sociala-skadeverkningar-narkotika.pdf
  • Padirac
    storpappan skrev 2020-05-08 18:19:42 följande:
    Den här mannen är inget man som svensk är stolt över precis!
    Du, det är fyra _olika_ personer 

Så kanske minnet av småskolefröken/magisterns ord om att använda man då du menar DU inte är korrekt.

Sen är det en lustig koppling du gör, om du vore dansk eller tysk  skulle du då varit stolt då över att kalla 4 personer en man Solig
  • Padirac
    storpappan skrev 2020-05-08 18:58:21 följande:
    Hur många svenskar ser du på bilden?
    Jag ser att du skriver så här om man och som svensk..
    storpappan skrev 2020-05-08 18:19:42 följande:
    Den här mannen är inget man som svensk är stolt över precis!
    Du kanske är stolt över Trump, så svensk du är Förlåt, man skrev du ju så där ospecifikt för att inte stå för det du kanske ville säga, sen tog du två bilder med sammanlagt 4 personer...  mycket som du inte kan/vill/törs säga klart. 

Själv är jag inte stolt över Trump, jag är däremot stolt över det syskon, barn och anhöriga lyckas med till trots de utmaningar de bär med sig. Stolthet att du utmanat sig och övervunnit det de trott om sig själv.

Men andra stoltserar visst över andra saker eller önskar sig kunna känna sig stolta över statsministrar, presidenter och skådisar, det är väl helt OK. Däremot kan jag inte se att tydlighet är något att stoltsera med.

• Padirac
    K Markatta skrev 2020-05-09 00:09:48 följande:

Det är väl rimligtvis väljarna som nu om inte förr bör sakna förtroende för Hallengren (S) med tanke på hennes inkonsekventa inställning till Folkhälsomyndighetens uppmaningar.

Så här lät det för nån månad sen:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7425645

Hallengren (S): Svenska folket ska veta att regeringen kommer att fatta beslut om insatser när Folkhälsomyndigheten begär det.

Hallengren (S): Jag uppmanar allmänheten att lyssna på Folkhälsomyndighetens råd, om att t ex tvätta händerna och stanna hemma om man känner sig sjuk.

Så här låter det nu:

Hallengren (S): Jag ändrar inte uppfattning för att Folkhälsomyndigheten kommer med det här förslaget.

Reporter: Hur viktigt är det att lyssna på vad Folkhälsomyndigheten säger?

Hallengren (S): Nu tycker jag du ställer den frågan liksom på ett löst formulerat sätt, det beror naturligtvis helt på vad du syftar på.

Se där, en väljarnas företrädare som anger vad dessa bör anse.

Det är en tung mantel du axlar

Du ser kanske ingen skillnad i sak mellan den pågående covid19-pandemin och en utredning om vilka preventiva metoder som minskar bruket av droger och dess konsekvenser eller LHs uppmaning att följa FHMd råd om att minska smittspridning och att LH inte vill kommentera en utredning med annat än att det inte är aktuellt att avkriminalisera eget bruk av droger.

Lite väl två olika saker det talas om, den ena riskerar att slå ut sjukvården och samhällets ekonomi, den andra är på inget sätt i närheten av detta.

Sen är hennes svar på journalistens försök till skjutjärnsjournalistik exemplariskt. Bra mediehantering helt enkelt.
  • Padirac
    LSDW skrev 2020-05-09 00:48:28 följande:

Okej, du är stolt över syskon, men inte Trump.

Okej, du har inte läst vad jag skrev
  • Padirac
    storpappan skrev 2020-05-09 12:19:35 följande:
    I SD:styrda Sölvesborg sänker politikerna sina löner som en god gärning i dessa tider. När får vi se det i riksdagen?
    Tänker du på minskningen av LEs arvode som gjordes i september 2019? Detta påverkade också andras arvoden på samma sätt.

I dessa tider är alltså inte Coronatider du refererar till?

• Padirac
    K Markatta skrev 2020-05-10 13:49:20 följande:
    Nu frågade inte reportern vad han hade för belägg för det utan endast vad han tror.

Professor Albert får naturligtvis gärna presentera vad han grundar sin uppfattning på. Det ger ju mer tyngd åt påståendet om han kan backa upp det med något konkret.

Är du inte intresserad av att se vilka belägg han har för sitt påstående?
    Du tror inte att professor JA baserar sin tro på de kunskaper och den för honom nu tillgängliga informationen?

Jag har svårt att se att en professor i smittskydd skull tro en sak och ha information och belägg för någonting annat - så den betoning du gör på tror syns för mig farfetched.
  • Padirac
    LSDW skrev 2020-05-10 14:05:40 följande:
    Om vi håller oss till fakta så finns det flera scenarier:

1. Professorn får rätt och lika dödligheten blir densamma i hela norden.
    2. Behandlingsmetoder förbättras och dödligheten går ned (enligt andra experter är detta redan ett faktum). Konsekvensen blir att de andra nordiska länderna får en lägre dödlighet än Sverige.
    3. Ett vaccin dyker upp och sätter stopp för dödligheten
    4. Våra grannländer lyckas skydda sina äldreboenden på ett bättre sätt.

Jag finner professorns spekulationer osannolika.

Så vitt jag läst olika uttalanden så gäller teorierna om att smittan och dödligheten ska bli lika stor i alla länder under förutsättning att ingen vaccin eller annat effektivt läkemedel hinner tas fram innan spridningen är lika omfattande i alla länder.

Så jag ser det som bakgrunden i uttalandet - om förutsättningarna förändras så kommer naturligtvis resultatet att bli annorlunda.  Men kunskapsläget är för närvarande inte tillräckligt omfattande för att kunna ge annat än möjliga scenarion baserat på nuvarande eller nu okända framtida förutsättningar.

Du har säkert en annan kunskapsbas än professorn och har dina skäl för att tror att det som återgetts i media är osannolikt. Det finns gott om fåtöljforskare, att just professor JA skulle höra till den gruppen finner jag osannolikt.

Men den som lever efter coronakrisen får se.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?