Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2020-09-26 05:49:58 följande:

Det är gott på sätt och vis att S ihop med SD en gång i tiden (2013) skapade en ny praxis genom att bryta ut delar ur en enskild budget.

Åklagarna förtjänar bättre och mer än vad S vill ge dem.

Din fetning av 'ihop med' visar en förslagenhet till att ljuga eller begripa ingenting som enbart överträffas av den evigt bannade multinickaren som på fullt allvar hävdat att två partier eller personer som oberoende av varandra och utan samtal eller förhandlingar röstar lika samarbetar.
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2020-09-27 09:47:41 följande:

Det var ju inte så att de inte blev varnade i förväg ...

"Köp en tygpåse istället och ta med"

Det intressanta nu är att även pappkassen nämns som  sämre för miljön än en svensk bärkasse av plast.

Så typiskt jävla MP:s symbolpolitik.

Ser ut som ett symbol-inlägg
  • Padirac
    Rataxes skrev 2020-09-30 11:53:49 följande:
    Jaha? Nu läser jag sällan inläggen från vederbörande så det är något jag "missat"....
    obetalbart .. Det här var ju roligare än blandfärs och äpplen .. läser sällan...

Ok, du läser sällan men citerar ofta  just mina inlägg och skriver en kommentar...

_det_ kan ju förklara en del Drömmer
  • Padirac
    nihka skrev 2020-10-08 20:19:54 följande:
    Vad mer tycker du vi ska lägga ner som inte lönar sig så här i coronatider?

Om tågen drogs av 50 år gamla lok så...

Åker du själv runt i en 50 år gammal bil? Tycker du regeringen ska satsa på dem också?
    SDs ursprungliga ideologi gick faktiskt ut på att backa till hur samhället fungerade för nu sisådär 50 år sedan  

Vurmarna saknar den tiden och vill skruva klockan tillbaks.. 
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2020-10-09 14:21:19 följande:
    Ja, det är ju lite grejen. Såväl vänstern som högern är ju egentligen missnöjda. Hell, inte ens sossarna är nöjda med situationen.

Den enda jag kan tänka mig är nöjd är Annie (hon som inte ätit upp sin sko än) men det är ju lite klent att behålla en regering enbart för att Annie är nöjd.

Nä, avsätt nuvarande regering så får väl Stefan föröka bilda en ny då - utan MP, helst.

En enpartiregering är ju betydligt friare och kan agera mer för Sveriges bästa. Det går säkert att få passivt stöd för en sådan om han förhandlar i huvudsak med M.

Eller så ett extraval.

Enligt Aftonbladets senaste så skulle ett valresultat ge egen majoritet till det blå-gula blocket eftersom MP och L skulle åka ur.
    Det blågula blocket finns väl mest i huvudet på Åkesson och hans vurmare.

Opinionsundersökningar lkommer och går - när det väl är val är det lagda röster som räknas, inte opinionsundersökningarna.

Innan ett nytt val kommer så får kanske UK och EB försöka bilda regering med stöd av ledamöterna som röstades in i valet 2018.  SDs chanser att få sitta med och driva politik är fortfarande långt borta.  Men om de skulle komma med som UKs och EBs stödparti så kommer det att bli en kortvarig session innan ordinarie val 2022 skapar nya förutsättningar.
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2020-10-10 19:27:47 följande:
    Det var faktiskt ingen större överraskning - det Kristersson säger ena veckan gäller sällan nästa vecka.

Jag skulle önska att sossarna inte alltid var så förbannat seriösa. De kunde ju hota med att avgå och erbjuda de brunblå att försöka skapa ett regeringsunderlag

Oj, vad det skulle kacklas om sossarnas ansvarslöshet dåSkrattande
    Efter en ev misstroendeförklaring så kommer en övergångsregering och talmansrundor så M+KD+SD får sin chans om C vill ge något inflytande till SD..

En minoritetsregering från våren 21 till valet 22 med M+KD+L med stöd av SD får kanske tillräckligt stöd i riksdagen om C vänder (vilket jag inte tror just nu)

Jag tror att det taktiska från S kan innebära att såväl avgå som att sitta kvar som övergångsregering och låta riksdagen välja M+KD med SDs stöd om riksdagen så vill för återstoden av mandatperioden.

Jag tror inte M+KD med SD som stödparti är starkare än nuvarande minoritetsregering utan kommer att ha sina  oenigheter och svårigheter ...  
  • Padirac

Du tror inte att de brunblå spelar ut sin bluffhand?  Jag tror att både M och KD inte vill förstå att de har svartepetter på hand utan tror de har en stark hand... Förnekelse är en stark kraft

Det är inte hoppet som är det sista människan förlorar, utan förnekelsen..

• Padirac
    FDFMGA skrev 2020-10-10 22:40:59 följande:
    Nej, jag tror att de för död och pina inte vill ha regeringsmakten just nu.

Jimmie och Ebba är ju fullt upptagna med att kramas på födelsedagsfester och åtminstone i Ebbas fall inte en mängd shots och stackars Ulf har ju blivit överkörd igen och försöker väl komma bort från sitt tillplattade tillstånd.

Och vad skulle en regeringskris leda till egentligen, tja att de blåbruna blocket återigen tvingas inse att de inte har någon riksdagsmajoritet bakom sig såvida inte V ska ingå i det blåbrunröda blocketTomte

Omval som ett alternativ under pandemin, knappast.

Vad återstår i så fall? En ren S-regering, en C och L-regering elelr en M och S-regering.
    Ja, det är nog enklast för SD och vänner att vara baksätesförare just nu som du säger

Men EB är nog redo att göra allt för att få till en ny regeringsbildning och om det behövs ett extra val, corona eller inte spelar ingen som helst roll, inte heller en ny regeringsbildning med de siffror som gavs senaste valet. Svarte Petter verkar hon ha en stark tro på ...

• Padirac
    FDFMGA skrev 2020-10-11 11:41:18 följande:
    Haha, det skulle vara infernaliskt elakt av S att låta de brunblå partierna regera fram till nästa val.

Men de ständigt kränkta skulle väl mena att S var ansvarslösa som tillät de brunblå att regera under en begränsad periodSkrattande
    Jag tror att de brunblå i denna situation skulle anklaga S för att vara de som gör det omöjligt för dem att regera, att det skulle vara S's skyldighet att stödja deras politiska initiativ... lite sådär som SDvurmarna tycker att det är orättvist att SD inte fick bilda regering och bestämma att de andra partierna måste stödja deras politik... lite kränkta som du säger..
    nihka skrev 2020-10-11 11:46:44 följande:
    Partier består, men partiledare kommer och går. Han är ju inte diktator för M utan talesperson. Förhoppningsvis står han personligen bakom partiets politik.

I alla fall så vill jag påpeka att det är en skillnad mellan att samtala och samarbeta och bilda regering med någon, men att det för min del inte gör någon skillnad.
    Som jag uppfattat det hade tidigare partiledare inom M större inflytande över politiken än UK har, nu verkar han få hänga på och med bäst han kan utifrån vad de starka lokalorganisationerna driver för politik... Jag tror inte han är motsvarigheten till s Juholt, men att han inte har så starkt stöd för sina uppfattningar inom partiet utan får vara talesperson som du skriver.

Om jag kommer ihåg rätt så har väl M tidigare varit klart och tydligt i partiledarens händer... kanske är det personlighet och ledarstil som avgjort detta förut... UK är lite för mycket 'ilsken terrier' för att bli tagen på allvar som jag uppfattar det.. Han och M skulle kanske vinna på en annan framtoning.

M är väl ett hyfsat brett parti med både konservatism och libertarianism i rörelsen där UK varit tydligt mot välfärdssystem, hans bok från 94 där han likställer Svenska samhället/välfärden med apartheid är nog mer en del av tidsandan än någonting han uppfattar som helt sant idag, men grundtankarna finns säkert kvar.

UK har säkert inte mandat från varken medlemmar eller partiet att avspisa SD  
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?