FDFMGA skrev 2020-10-11 11:41:18 följande:
Haha, det skulle vara infernaliskt elakt av S att låta de brunblå partierna regera fram till nästa val.
Men de ständigt kränkta skulle väl mena att S var ansvarslösa som tillät de brunblå att regera under en begränsad period
Jag tror att de brunblå i denna situation skulle anklaga S för att vara de som gör det omöjligt för dem att regera, att det skulle vara S's skyldighet att stödja deras politiska initiativ... lite sådär som SDvurmarna tycker att det är orättvist att SD inte fick bilda regering och bestämma att de andra partierna måste stödja deras politik... lite kränkta som du säger..
nihka skrev 2020-10-11 11:46:44 följande:
Partier består, men partiledare kommer och går. Han är ju inte diktator för M utan talesperson. Förhoppningsvis står han personligen bakom partiets politik.
I alla fall så vill jag påpeka att det är en skillnad mellan att samtala och samarbeta och bilda regering med någon, men att det för min del inte gör någon skillnad.
Som jag uppfattat det hade tidigare partiledare inom M större inflytande över politiken än UK har, nu verkar han få hänga på och med bäst han kan utifrån vad de starka lokalorganisationerna driver för politik... Jag tror inte han är motsvarigheten till s Juholt, men att han inte har så starkt stöd för sina uppfattningar inom partiet utan får vara talesperson som du skriver.
Om jag kommer ihåg rätt så har väl M tidigare varit klart och tydligt i partiledarens händer... kanske är det personlighet och ledarstil som avgjort detta förut... UK är lite för mycket 'ilsken terrier' för att bli tagen på allvar som jag uppfattar det.. Han och M skulle kanske vinna på en annan framtoning.
M är väl ett hyfsat brett parti med både konservatism och libertarianism i rörelsen där UK varit tydligt mot välfärdssystem, hans bok från 94 där han likställer Svenska samhället/välfärden med apartheid är nog mer en del av tidsandan än någonting han uppfattar som helt sant idag, men grundtankarna finns säkert kvar.
UK har säkert inte mandat från varken medlemmar eller partiet att avspisa SD