Snart börjar debatten skrev 2021-03-22 22:02:53 följande:
Till skillnad från dig kan jag tänka på vad som är bäst för Sverige. Dock kan jag erkänna att det ter sig meningslöst med en regering som gör allt för att Sverige ska vara ett så dåligt land som möjligt att leva i.
Till saken. Det blir väldigt svårt att sälja tjänster till privatpersoner när den som köper måste betala både sin egen skatt, arb.avgift + tjänsteutförarens d:o. Det blir skatt på skatt. Verkningsgraden blir (1-0,7)(1-0,7) = 9%. D.v.s arbetaren får ett staket målat, men får betala för 11. Gissa varför det är populärt att vara sin egen hantverkare?
Detta känns som en repris! Har vi inte diskuterat just detta tidigare?
Jag måste fråga om du verkligen tror att du räknat in alla inblandade? varför vill du inte räkna bort återföräljarens skatt, återföräljarens anställdas skatt, arb.givaravgifter, transportbolagets d:o, distributörens d:o, ett till transportbolags d:o, det tillverkande bolagets d:o, underlevernatörernas d:o,ytterligare transportbolags d:o, underleverantörernas d:o, underleverantrerans d:o, fler transportbolags d:o, råvarulevrantörers d:o, maskinleverantörer och maskintillverkares och leasingbolags och bankers d:o osv osv.. hela vägen tillbaks till första exploatören och den första innovatören?
Vilken roll spelar skatter och vilken funktion har skatter i ett samhälle enligt din uppfattning? Hur mycket av alla pengar som finns i ett system är återanvända respektiva nya pengar? Vilka stora skiljeliner i fråga om tillgänglighet av välfärdstjänster skiljer mellan ett land med låga skatteuttag och ett land med höga skatteuttag?
Förresten, vet du hur mycket ekonomisk brottslighet och pengatvätt som körs genom rut och rot? Hur mycket av dina och mina pengar som betalas ut pga brottslighet , fusk och att det förekommer det som mest av allt kan liknas med människohandel?