Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

KN75 skrev 2021-04-30 17:53:07 följande:
    Nu när det blev tydligt att du hade fel så gör du som vanligt och försöker flytta fokus till något helt annat än vad du själv och vi pratade om.
    Och som vanligt försöker du att håna, förminska, provocera, skapa konflikt och ägna dig åt pajkastning i stället för att hålla dig till ämnet.

Men det hjälper inte.
    Vad avser ämnat i tråden hade du så tydligt fel igen.
    Nej, det är uppenbart att staten inte betalade ut pengar till Dekra m.fl i det tidigare systemet 

Har du uppgifter som stödjer ditt påstående om att bilprovningen finansierades av skatter?

www.riksrevisionen.se/download/18.78ae827d1605526e94b2e5cf/1518435487229/RiR_2007_18.pdf

"Bilprovningen och tillgängligheten RiR 2007:18 Granskning av ett samhällsuppdrag"

"3.3 Ekonomisk styrning Storleken på de avgifter som Bilprovningen kan ta ut för sina tjänster utgör en viktig restriktion för hur tillgänglig Bilprovningen kan vara. Det är Vägverket som beslutar hur stora avgifterna ska vara.

3.3.1 Avgifter ska täcka kostnader men inte ge överskott Enligt fordonslagen har besiktningsorgan rätt att ta ut avgifter för att täcka kostnaderna för besiktningsverksamheten enligt vad regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer närmare föreskriver.38 I fordonsförordningen39 hänvisas till förordningen (2001:17) om förrättningsavgifter för vissa besiktningsorgan på fordonsområdet. Enligt denna förordning får besiktningsorgan ta ut avgifter för de förrättningar som utförs med stöd av fordonslagen i enlighet med vad som anges i förordningen.40 Vägverket ska föreskriva avgifternas storlek, och avgifterna ska vara ”kostnadsbaserade och beräknade så att full kostnadstäckning vid effektivt resursutnyttjande uppnås i respektive besiktningsorgans verksamhet”.41 Verksamheten ska på längre sikt varken ge överskott eller underskott och vara lika över hela landet.42 Innan Vägverket beslutar om avgiftsnivån ska myndigheten samråda med Ekonomistyrningsverket och med Bilprovningen.43 Av Ekonomistyrningsverkets tillämpnings­föreskrifter och allmänna råd till förordningen framgår formerna för detta samråd liksom vad som menas med full kostnadstäckning.44

3.3.2 Vägverket bestämmer avgifterna Vägverket inleder en översyn av avgifterna på initiativ av Bilprovningen. Bolaget föreslår en ny avgiftsnivå och lägger fram underlag för hur man beräknat den nya avgiften. Vägverket går igenom Bilprovningens hela ekonomiska situation och kan begära in ytterligare material innan man skickar frågan vidare till Ekonomistyrningsverket för samråd. Därefter fastställer man avgiften genom en ändring i Vägverkets föreskrifter (VVFS).45 I sin bedömning av den föreslagna avgiftsnivån utgår Vägverket från förordningen (2001:17) om förrättningsavgifter för vissa besiktningsorgan på fordonsområdet. När Vägverket fastställer Bilprovningens avgifter finns det inte något krav på verket att göra en bedömning av tillgängligheten eller hur avgifterna påverkar tillgängligheten.

38 4 kap. 8 § fordonslagen (2002:574). 39 11 kap. 18 § 2 fordonsförordningen (2002:925). 40 1 § i förordning (2001:17) om förrättningsavgifter för vissa besiktningsorgan på fordonsområdet. 41 2 § 2 förordningen (2001:17) om förrättningsavgifter för vissa besiktningsorgan på fordonsområdet. 42 2 § 2. 43 4 § 1. 44 Ekonomistyrningsverkets föreskrifter och allmänna råd till förordning (2001:17) om förrättningsavgifter för vissa besiktningsorgan på fordonsområdet (ESV cirkulär 2001:2). 45 Vägverkets författningssamling (VVFS 2006:64)."

"De förrättningsavgifter Bilprovningen tar ut för kontrollbesiktning är av flera skäl att betrakta som offentligrättsliga avgifter49. Den verksamhet som avgifterna bekostar är obligatorisk och att betrakta som myndighetsutövning. Avgiften ska därför sättas utifrån principen om full kostnadstäckning, dvs. sättas så att intäkterna på några års sikt täcker samtliga med verksamheten direkta och eller indirekt förenade kostnader."
  • Padirac
    KillBill skrev 2021-04-30 18:24:21 följande:
    Allianspolitikerna sa att den ökade konkurrensen skulle sänka priserna. Det blev tvärt om och den genomsnittliga kostnaden har ökat med nästan 60%.Folk på landsbygden har inte fått ökad valfrihet. Nu aviserar besiktningsföretagen att de vill lägga ner besiktningsanläggningar på mindre orter i norra sverige..  
    Detsamma gäller för apoteksbolagen, marknadiseringen av samhälleliga tjänster ökar otillgängligheten för landsbyggden.
  • Padirac
    K Markatta skrev 2021-04-30 20:09:31 följande:

Det här påståendet stämmer inte överens med de data som presenteras i Transportstyrelsens rapport:

transportstyrelsen.se/4a8221/globalassets/global/publikationer/marknadsovervakning/fordonsbesiktningsmarknaden-2019.pdf

Här ser vi att antalet besiktningsstationer ökat från 196 år 2010 till 533 år 2019.

Noterbart är att det skett en ökning i samtliga län.

Varifrån kommer dina alternativa uppgifter?

Har du geografisk plats för dessa stationer? Hur tätt är alla dessa stationer placerade. Då jag åker till ett av våra kontor passerar jag ett otal besiktningsstationer, en del av dem är uppenbarligen inte väl besökta..
  • Padirac
    KillBill skrev 2021-05-02 12:20:34 följande:

Samarbetet gnisslar i det brunblå regeringsalternativet..

www.svd.se/skamfaktorn-sinkar-akessons-drom

M: SD kan glömma ett konservativt block

"Sverigedemokraterna i riksdagen är ojämnt och oprofessionellt, anser många moderater. Oron gäller inte alla de skanSDdaler om rasistiska uttalanden som regelbundet avslöjas om partiets medlemmar, den senaste i veckan, utan att riksdagsarbetet helt enkelt inte fungerar. Som en moderat ledamot uttrycker det:
    - Jag är frustrerad över att man inte vet var de står. De säger en sak i riksdagen, sen kommer plötsligt ett helt annat utspel i samma fråga på Twitter. Vissa ledamöter i utskotten får man inte alls grepp om. De kan varken sina frågor eller det politiska hantverket"
    - - - -
    "Moderaterna är nervösa. Det finns en rädsla över att hela det här projektet ska slå fel. Jimmie Åkesson talade i veckan om sina konservativa vänner. Moderater värjer sig mot den beskrivningen.- Det finns inget konservativt block"

SD har inte lärt sig de parlamentariska arbetet  trots att de suttit i riksdagen i +10 år...

Kanske inte så konstigt efter som de inte har någonting emot antiparlamentariska ideer - SD är trots allt i mycket en kamporganisation.  Såg de första valskyltarna/plakaten från SD igår, uppsatta på lyktstoplar längs vägen.. 
  • Padirac
    KillBill skrev 2021-05-02 12:48:49 följande:

Att bara titta på län ger inte en rättvisande bild. tar du län som Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland, Dalarna och Värmland så är det bara tätorterna som fått en förbättring. Stora delar av dessa län har i huvudsak bara fått dyrare besiktning.  Detta framgår av bilden nedan (som kommer från Riksrevisionens rapport) .

Nu har besiktningsbranschen aviserat att fler besiktningsstationer i glesbygd kan komma att läggas ner så läget kan försämras i framtiden.

Det går väl att konstatera att markanden inte bedriver glesbygdspolitik. Markanden växer där det finns lågt hängande frukt, i regioner med stort kundunderlag växer marknaden. Också enheter som går med vinst kan med marknadens logik vara i risk för att läggas ned. 
  • Padirac
    KN75 skrev 2021-05-05 09:45:50 följande:
    Det är ditt eget val hur du bestämmer dig för att svara på mitt inlägg, du väljer själv om du vill uttrycka dig provocerande och dömande mot mig och andra människor.

Mitt inlägg var inte riktat till dig men du väljer att besvara det och att angripa mig på det personliga planet. Det är ditt eget val.

Vad gäller att ständigt försöka dölja och förneka sanningen är jag helt övertygad att du vet vad jag menar och även utan exempel verkar du också ha en god känsla för ungefär vem/vilka jag skulle kunna åsyfta?
    Du väljer att besvara mitt inlägg. Då undrar jag om någon kan tolka det på annat sätt än att du personligen känner dig träffad?

Du valde att svara på mitt inlägg, provocerande och med personligt påhopp, trots att inlägget inte var riktat till dig.
    Men du glömmer det viktigaste, att svara på frågorna i inlägget som du valde att citera.

Trots ditt dåliga bemötande så får du ännu en chans:
    Begåvat?
    För att hålla oss till ämnet; det är kanske inte konstigt att förtroendet för regeringen sjunker när man har dessa högljudda propagandister till sitt "stöd"?
    Menar du att förtroendet hos dig för regeringen sjunker för att SD och SDs företrädare, vurmare och svans kritiseras här på FL?

Detta fenomen är säkerligen sant - för SDs vurmare och svans här på FL.

I den stora verkliga världen utanför FL har kilometervis av inlägg mycket lite med den stora allmänhetens förtroende för det ena eller andra.
  • Padirac
    Bäst i stan skrev 2021-05-06 00:14:09 följande:
    Jag skulle vilja att det rapporteras i media varje gång någon går mot röd gubbe, kör för fort eller cyklar med en trasig ringklocka. Alla brott ska väl rapporteras?
    Du skulle kanske gilla den kinesiska kommunistdiktaturens kontroll och rating av sin befolkning

www.dn.se/nyheter/varlden/ga-mot-rod-gubbe-ett-brott-att-skammas-for-i-kina/

"Invånare som går mot röd gubbe i städer i fyra kinesiska provinser fotograferas, filmas och identifieras sedan i maj med högteknologiska övervakningskameror. Bilderna på dem publiceras omedelbart på en allmän skärm. Kort senare visas även personliga uppgifter _ för att syndarna ska skämmas över sitt brott."

• Padirac
    Bäst i stan skrev 2021-05-06 00:14:09 följande:
    Jag skulle vilja att det rapporteras i media varje gång någon går mot röd gubbe, kör för fort eller cyklar med en trasig ringklocka. Alla brott ska väl rapporteras?
    Inte ens kvällsblaskorna har den nivån på sin krim-journalistik - det är möjligt att det finns bland alternativa media? Annars är det väl ett av kvällsblaskornas fokus, ja och SDs svans och vurmares fokus då de ska framhålla hur illa ställt det är i Sverige här och nu. 
  • Padirac
    Challenger skrev 2021-05-13 23:31:04 följande:
    Varför skulle det vara bra med socioekonomisk blandning menar du?

De flesta brukar vara av uppfattningen att lika barn leka bäst.
    Socioekonomisk blandning motverkar generell segregation - det kan uppfattas som bra av vissa personer.

Vad tycker du?
  • Padirac
    Challenger skrev 2021-05-14 18:27:42 följande:
    Här kan du lära dig hur mandatfördelningen ser ut i riksdagen.
    www.riksdagen.se/sv/valet-2018/den-nya-riksda.../

Som du kanske känner till är riksdagen den lagstiftande församlingen i Sverige. Det känns som du behöver komma in i matchen lite. Regeringen inkl stödpartierna och vänsterpartiet har 195 mandat i riksdagen, vilken är en ganska tydlig majoritet då det finns 349 mandat totalt. 
    Alla partier som ingår i regering och januaripartier har inte samma uppfattning om allt.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?