Har du förtroende för regeringen?
Och som vanligt försöker du att håna, förminska, provocera, skapa konflikt och ägna dig åt pajkastning i stället för att hålla dig till ämnet.
Men det hjälper inte.
Vad avser ämnat i tråden hade du så tydligt fel igen.
Har du uppgifter som stödjer ditt påstående om att bilprovningen finansierades av skatter?
www.riksrevisionen.se/download/18.78ae827d1605526e94b2e5cf/1518435487229/RiR_2007_18.pdf
"Bilprovningen och tillgängligheten RiR 2007:18 Granskning av ett samhällsuppdrag"
"3.3 Ekonomisk styrning Storleken på de avgifter som Bilprovningen kan ta ut för sina tjänster utgör en viktig restriktion för hur tillgänglig Bilprovningen kan vara. Det är Vägverket som beslutar hur stora avgifterna ska vara.
3.3.1 Avgifter ska täcka kostnader men inte ge överskott Enligt fordonslagen har besiktningsorgan rätt att ta ut avgifter för att täcka kostnaderna för besiktningsverksamheten enligt vad regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer närmare föreskriver.38 I fordonsförordningen39 hänvisas till förordningen (2001:17) om förrättningsavgifter för vissa besiktningsorgan på fordonsområdet. Enligt denna förordning får besiktningsorgan ta ut avgifter för de förrättningar som utförs med stöd av fordonslagen i enlighet med vad som anges i förordningen.40 Vägverket ska föreskriva avgifternas storlek, och avgifterna ska vara ”kostnadsbaserade och beräknade så att full kostnadstäckning vid effektivt resursutnyttjande uppnås i respektive besiktningsorgans verksamhet”.41 Verksamheten ska på längre sikt varken ge överskott eller underskott och vara lika över hela landet.42 Innan Vägverket beslutar om avgiftsnivån ska myndigheten samråda med Ekonomistyrningsverket och med Bilprovningen.43 Av Ekonomistyrningsverkets tillämpningsföreskrifter och allmänna råd till förordningen framgår formerna för detta samråd liksom vad som menas med full kostnadstäckning.44
3.3.2 Vägverket bestämmer avgifterna Vägverket inleder en översyn av avgifterna på initiativ av Bilprovningen. Bolaget föreslår en ny avgiftsnivå och lägger fram underlag för hur man beräknat den nya avgiften. Vägverket går igenom Bilprovningens hela ekonomiska situation och kan begära in ytterligare material innan man skickar frågan vidare till Ekonomistyrningsverket för samråd. Därefter fastställer man avgiften genom en ändring i Vägverkets föreskrifter (VVFS).45 I sin bedömning av den föreslagna avgiftsnivån utgår Vägverket från förordningen (2001:17) om förrättningsavgifter för vissa besiktningsorgan på fordonsområdet. När Vägverket fastställer Bilprovningens avgifter finns det inte något krav på verket att göra en bedömning av tillgängligheten eller hur avgifterna påverkar tillgängligheten.
38 4 kap. 8 § fordonslagen (2002:574). 39 11 kap. 18 § 2 fordonsförordningen (2002:925). 40 1 § i förordning (2001:17) om förrättningsavgifter för vissa besiktningsorgan på fordonsområdet. 41 2 § 2 förordningen (2001:17) om förrättningsavgifter för vissa besiktningsorgan på fordonsområdet. 42 2 § 2. 43 4 § 1. 44 Ekonomistyrningsverkets föreskrifter och allmänna råd till förordning (2001:17) om förrättningsavgifter för vissa besiktningsorgan på fordonsområdet (ESV cirkulär 2001:2). 45 Vägverkets författningssamling (VVFS 2006:64)."
"De förrättningsavgifter Bilprovningen tar ut för kontrollbesiktning är av flera skäl att betrakta som offentligrättsliga avgifter49. Den verksamhet som avgifterna bekostar är obligatorisk och att betrakta som myndighetsutövning. Avgiften ska därför sättas utifrån principen om full kostnadstäckning, dvs. sättas så att intäkterna på några års sikt täcker samtliga med verksamheten direkta och eller indirekt förenade kostnader."