Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Erik den Store skrev 2021-03-18 07:54:05 följande:
    Mycket babbel,

Om Stefan Löfvén regerar oavsett valresultat så är det inte vidare demokratiskt. Kan vara svårt för Löfvéns anhängare att förstå dock.
    Nu är det ju inte oavsett resultat - det kan inte vara så svårt att begripa. 
  • Padirac
    Erik den Store skrev 2021-03-18 08:17:51 följande:
    Det har du helt rätt i. Om KD skulle få 100% av rösterna så regerar troligen inte Löfvén. Men den typen av valresultat brukar bara existera i diktaturer.

I diktaturer är det heller inte ovanligt att regeringen anklagar oppositionen för att vara odemokratisk.
    Du menar att SD svans och vurmare - som i åratal skrikit att det i Sverige råder demokratur och att det är odemokratiskt att SD inte får regera landet och nu vill påskina att det är odemokratiskt att inte samarbeta med SD, eller att det blir ett låtsasval om M+KD inte bildar regering med SD  - med alla dessa anklagelser agerar som en regering i en diktatur?  

Jag tycker det  finns en hel del i den analysen att begrunda {#emotions_dlg.flower}

Det räcker ju att M+ KD hittar samarbetspartier som står för demokratiska och frihetsliga värden och att de kan locka till sig väljare så att de i alla fall tillsammans blir större än det största partiet och nyssnazisterna i SD så slipper de göra en von Papen..

Men det är som jag förstår det Ms och KDs maktambitioner att till varje pris få regera som gör att de vill samarbeta med ett parti som står för auktoritära och illiberala värderingar med djupa rötter i nazism och fascism. Det är tragiskt att de tar detta steg..  
  • Padirac
    Erik den Store skrev 2021-03-18 07:49:30 följande:
    Man kan kritisera C och L för att de ljuger väljarna rakt upp i ansiktet när de säger att de går till val som delar av Alliansen och efter valet sviker väljarna genom att stötta en vänsterregering. Odemokratiskt kan man nog inte säga att det är eftersom det är tillåtet att ljuga i en demokrati. Bygger förtroende gör det dock inte. Därför är det nog rätt av Lööf när hon nu officiellt säger sig gå till val med vänsteralternativet. Då vet alla väljare vilken kompromiss som väntar och de kan fly till höger eller vänster baserat på övertygelse.

Samarbete kan ske på många olika sätt. Om man t.ex pratar ihop sig om hur man ska rösta så är det ett solklart samarbete. Frånvaro av kritik kan vara tecken på samarbete. Man kritiserar ju inte som samarbetspartner lika mycket som sin störste politiska motståndare, det tror jag de flesta finner självklart.

Tänker du på när vänsterpartiet brölade lite om att avsätta regeringen och sedan som vanligt vek ner sig. Det var väl mest pinsamt. Alla visste att de skulle vika ned sig.

AL har ju nu sagt att hon kan tänka sig att C sitter i regering med såväl S+MP som M+KD.  så det är inte så som du säger ovan.

Jag tror det var du som tidiagre tog upp att något parti brölade - vad du avsåg i sak vet jag inte - jag var mer intresserad av på vilket sätt du såg att brölande hade med samarbete att göra.  

Jag ser att du inte kritiserat SD och deras bakgrund eller illiberala och auktoritära politik - är detta ett tecken på att du samarbetar med SD? Eller är det så att SD inte är din största politiska motståndare och därför underlåter du att kritisera dem .. Jag kan inte heller se att du kritiserat det tidigare förekommande apartheidsystemet eller all nu förekommande droghandel.. är det för att du samabetar med dessa? Eller är det tecken på att du samarbetar med dessa?

Jag menar att det är fullt av otydligheter i det sätt du använder termen samarbete - om det är medvetet vagt eller bara ogenomtänkt vet jag inte.  Hur som helst blir det missvisande och ohederlig argumentation då tydligheten saknas.
  • Padirac

Nu sade inte SL att demokratin var i fara om han förlorade makten - det som sades var att ett samarbete med SD kommer att kräva eftergifter från de partier som vill samarbeta med SD. SDs illiberala och auktoritära förebilder ute i europa och det SD själva säger om sin politik visar att demokratin är riskerad om SD ska ges inflytande över en regerings politik. SL sade att han inte visste vad SD skulle kräva eller vad UK skulle gå med på.

Troligen vet inte UK detta heller då UK verkar ha en naiv uppfattning - liknande den uppfattning von Papen hade.

• Padirac
    Rataxes skrev 2021-03-18 10:38:17 följande:
    En statsminister som säger att demokratin är i fara om han förlorar makten är själv en fara för demokratin.
    Denna arroganta antiintellektuella juvenila tramsgubbe är ovärdig som statsminister. Oavsett vad man tycker om SD så har de på demokratisk väg blivit Sveriges tredje största parti . Om de av någon outgrundlig anledning försöker avskaffa demokratin räknar jag med att det finns ett antal andra partier i riksdagen som motsätter sig detta och sätter klackarna i backe. .men statsministern kanske inbillar sig att M o KD ämnar stödja SD's hypotetiska demokratiavskaffande?
    Detta ständiga von papenpladder är lika antiintellektuellt som fantasier om rymdödlor och judiska konspirationer. Sverige är inte weimarrepubliken 1932 oavsett vad Aftonbladets ledarskribenter m.fl försöker inbilla fårskocken.
    Om du tittar på vad en del av de kommuner där SD har inflytande så ser du att flera av dessa kommuner fölrsökt införa regler och krav som strider mot såväl grundlagar som andra lagar.  Har SDs samarbetspartners i dessa kommuner motsatt sig detta, satt klackarna i backen?   Nej, tvärt om har SDs samarbetspartners mer än villigt gått med på detta.

Vill du ha länkar till detta eller är du tillräckligt orienterad i nutida samhällshändelser att du känner till detta?
  • Padirac
    nihka skrev 2021-03-19 20:09:27 följande:
    Precis.

SD har dessutom en alternativ definition av demokrati. Demokrati är om just SD får vara med i alla samarbeten, precis skit samma med vem, och odemokratiskt är det om de inte får vara med. 

De verkar tro att det är som på förskolan att alla får vara med.
    Ja, och SD ska inte bara vara med för att det ska vara demokratiskt, de ska bestämma för att det ska vara demokratiskt. Dessutom ska de bestämma vilka som inte får vara med på fruktstunden - annars är det orättvist mot SD
  • Padirac
    Vidrish skrev 2021-03-20 10:21:54 följande:
    Haha har inte alla partier det? Jag förstår att det är fredag, men att spåra totalt är väl lite väl...Skål
    Nä, demokrati är ett väl definierat begrepp i samhällsvetenskap och statsvetenskap. 

Precis som andra i tråden skriver så är det SD tillsammans med deras svans och vurmare som ylar om att det demokratiska samhället Sverige inte är demokratiskt, detta då de just SD et al är just de som har en egen defintition av demokrati som inte stämmer överens med det i samhälls- och statsvetenskap vedertagna begreppet demokrati.
  • Padirac
    Snart börjar debatten skrev 2021-03-20 15:51:12 följande:

Det odemokratiska ligger i att vi får en sosseregering hur stor högermajoriteten än är.

Verkar förresten som Lööf fattat att det inte var så smart kliva in i ett officiellt sosseblock. Bättre låtsas vara oberoende. Vem tror hon att hon lurar? Fniss.

Du blandar ihop riksdag med regering?

Riksdagen består av alla partier som fått tillräckligt många röster. Riksdagsplatserna fördelas proportionellt mot valresultatet.

Statsminister utses av riksdagen baserat på talmannens förslag som i sin tur baseras på talmannens sonderingar med partiledarna i riksdagen.

Är det talmannen du anklagar för att ha agerat odemokratiskteller är det den svenska parlamentariska demokratin med regeringsformen som du anser vara odemokratisk? Är det C och L som agerat odemokratiskt?

Eller har du någon annan tanke om hur det fungerar och vari det odemokratiska föreligger?
  • Padirac
    Snart börjar debatten skrev 2021-03-20 21:07:30 följande:
    Jag anklagar dig.
    Ja, det kan du ju göra - vad det nu är du vill anklaga mig för Tomte

Troligen är den anklagelse du riktar mot mig lika menlös som Trumps anklagelser om att valet i USA var stulet. Skål
  • Padirac
    Snart börjar debatten skrev 2021-03-20 21:04:59 följande:
    Kan du inte förklara lite mer detaljerat, jag förstod inte riktigt.

Det odemokratiska ligger i att trots en markant högermajoritet så får vi en S-regering. Behöver jag förtydliga detta.
    Du får förklara vari det odemokratiska ligger i att riksdagen med talmannen röstar fram en statsminister från ett parti.

Har någon gjort odemokratiska handlingar enligt dig? Är svensk riksfagsordning i sig odemokratisk enligt dig? Har man vid bildandet av regering inte följt riksdagsordningen? Har någon begått ett brott? Eller vad menar du? 

På vilket sätt är det odemokratiskt att riksdagen valt statsminsiter som får bilda regering menar du? 

Hur skulle bildandet av en regeing gått till om det skulle varit demokratiskt enligt dig?

Förklara gärna vad du menar med odemokratiskt och demokratiskt och hur du vill att riksdagsordeningen skulle ändras för att det inte skulle vara odemokratiskt enligt dig.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?