Erik den Store skrev 2021-03-18 07:49:30 följande:
Man kan kritisera C och L för att de ljuger väljarna rakt upp i ansiktet när de säger att de går till val som delar av Alliansen och efter valet sviker väljarna genom att stötta en vänsterregering. Odemokratiskt kan man nog inte säga att det är eftersom det är tillåtet att ljuga i en demokrati. Bygger förtroende gör det dock inte. Därför är det nog rätt av Lööf när hon nu officiellt säger sig gå till val med vänsteralternativet. Då vet alla väljare vilken kompromiss som väntar och de kan fly till höger eller vänster baserat på övertygelse.
Samarbete kan ske på många olika sätt. Om man t.ex pratar ihop sig om hur man ska rösta så är det ett solklart samarbete. Frånvaro av kritik kan vara tecken på samarbete. Man kritiserar ju inte som samarbetspartner lika mycket som sin störste politiska motståndare, det tror jag de flesta finner självklart.
Tänker du på när vänsterpartiet brölade lite om att avsätta regeringen och sedan som vanligt vek ner sig. Det var väl mest pinsamt. Alla visste att de skulle vika ned sig.
AL har ju nu sagt att hon kan tänka sig att C sitter i regering med såväl S+MP som M+KD. så det är inte så som du säger ovan.
Jag tror det var du som tidiagre tog upp att något parti brölade - vad du avsåg i sak vet jag inte - jag var mer intresserad av på vilket sätt du såg att brölande hade med samarbete att göra.
Jag ser att du inte kritiserat SD och deras bakgrund eller illiberala och auktoritära politik - är detta ett tecken på att du samarbetar med SD? Eller är det så att SD inte är din största politiska motståndare och därför underlåter du att kritisera dem .. Jag kan inte heller se att du kritiserat det tidigare förekommande apartheidsystemet eller all nu förekommande droghandel.. är det för att du samabetar med dessa? Eller är det tecken på att du samarbetar med dessa?
Jag menar att det är fullt av otydligheter i det sätt du använder termen samarbete - om det är medvetet vagt eller bara ogenomtänkt vet jag inte. Hur som helst blir det missvisande och ohederlig argumentation då tydligheten saknas.