• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-06-23 14:01:23 följande:
    Länka gärna.

Jag trodde du syftade på regeringens förslag, alltså att du råkade skriva motion bara.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    "så sent som förra veckan röstades ett förslag från SD om att ta bort den tillfälliga lagen (den om karens; min anmärkning) i justitsieutskottet"

"nu har mp och S gjort en kovändning i frågan"

www.sydsvenskan.se/2016-04-28/snabbandring-av-lagen-ger-id-kontroller-hela-sommaren
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-06-23 15:05:06 följande:
    *röstades ned* ska det vara
    Ja, jag ser att moderaternas talesperson är nöjd med att karenstiden på två veckor tas bort, ett krav de fört fram länge, enligt honom. Det står också att det nu finns stöd för detta i utskottet från M, S och MP.

SD:s förslag ser jag inte i din länk.

Jag kan kolla vid ett senare tillfälle, eftersom det är Ekeroth som sitter i utskottet så skulle det förvåna om han inte var tvungen att pynta sitt förslag med en massa demagogiskt svammel.

Men egentligen handlar ju den här diskussionen om den generella frågeställningen - hur ställer sig andra riksdagsledamöter till en SD-motion som är helt ren från brunfärg.

Det vet jag inte och jag vet heller inte vad jag tycker, man måste inte nödvändigtvis ha en åsikt om allt.

I ditt exempel från EU-parlamentet anser jag att vänsterpartistens agerande var smått  löjeväckande, men det exemplet är inte jämförbart med SD-motioner i riksdagen. Ska du jämföra skulle motsvarigheten vara att S och MP drog tillbaka alla förslag de fick kännedom om att SD kommer att stödja.
  • nihka
    SD måste "förhålla sig" till att partiet i förra veckan först röstade för sin egen budgetmotion och att när den föll valde att rösta aktivt för alliansens förslag.

http://www.dn.se/nyheter/politik/sds-nya-budgettricks-vacker-stark-kritik/

SD röstade ju inte ens på sin egen budget och om de inte ens röstar på sina egna förslag behöver ju ingen annan heller göra det Glad
  • Mentat
    nihka skrev 2016-06-23 20:30:14 följande:
    SD måste "förhålla sig" till att partiet i förra veckan först röstade för sin egen budgetmotion och att när den föll valde att rösta aktivt för alliansens förslag.

SD röstade ju inte ens på sin egen budget och om de inte ens röstar på sina egna förslag behöver ju ingen annan heller göra det Glad
    Dvs i princip så som de rödgröna agerade i region Skåne med andra ord: www.svd.se/rodgrona-i-skane-rostade-pa-sd-budget

De rödgröna röstade där på (sd):s budget och först därefter på sin egen. Taktikröstning för att uppnå ett så bra resultat som möjligt. De rödgröna och (sd) har bägge gjort på samma sätt. Mig veterligt är Alliansen de enda som (hittills) inte har gjort det.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2016-06-23 21:17:33 följande:
    Dvs i princip så som de rödgröna agerade i region Skåne med andra ord: www.svd.se/rodgrona-i-skane-rostade-pa-sd-bud...

De rödgröna röstade där på (sd):s budget och först därefter på sin egen. Taktikröstning för att uppnå ett så bra resultat som möjligt. De rödgröna och (sd) har bägge gjort på samma sätt. Mig veterligt är Alliansen de enda som (hittills) inte har gjort det.
    Mig veterligt är det en viss skillnad på rikspolitik och landstingspolitik.

Och mig veterligt fick S I Skåne kritik från riksorganisationen för att de taktikröstade för att i slutänden få igenom sin egen budget.
  • Digestive

Jag vet inte hur du tolkar passagen "[...] röstade för sin egen budgetmotion [...]" men du tolkar den fel.

Som om det vore spektakulärt att inte rösta på sitt partis enskilda budgetmotion vid slutomröstningen.
  • nihka
    Mentat skrev 2016-06-23 21:17:33 följande:
    Dvs i princip så som de rödgröna agerade i region Skåne med andra ord: www.svd.se/rodgrona-i-skane-rostade-pa-sd-budget

Illa vilket som men riksdagspolitiker borde veta bättre än amatörpolitiker, men tydligen är det inte så inom SD.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-06-23 22:48:14 följande:

Och mig veterligt fick S I Skåne kritik från riksorganisationen för att de taktikröstade för att i slutänden få igenom sin egen budget.
    Skillnaden här mellan SD och övriga partier är att man inom SD verkar ha en annorlunda syn på att vara ett föredöme, så partiledningenen går i bräschen för skiten som man längre ner i leden tar efter.
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2016-06-23 22:48:14 följande:

Det taktiska agerandet är detsamma oavsett vilken nivå det handlar om. Jadå, visst fick de kritik. De fick också stöd. Du ser vad du vill se.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?