• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-06-21 20:51:50 följande:
    Ok. Om vi tar det största regeringspartiet. Vilka motioner från SD under den här riksdagsperioden anser du att S borde ha röstat för i stället för mot ur ett socialdemokratiskt perspektiv?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Jag har ett exempel, men från V i EU-parlamentet. Jag röstade på dem i EU-valet eftersom jag är mycket EU-kritisk. Men det kommer jag inte att göra om.

Tydligen undviker de att skriva på upprop mot skadlig politik om något av högerflankens partier också gör det. För att "hålla rent"

Det är möjligt att de aviserade detta innan valet och jag missade det. Då får jag skylla mig själv. Men i vilket fall anser jag att det är barnsligt och inte alls vad jag förväntar mig av den jag röstar på.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-06-22 17:52:27 följande:
    Jag har ett exempel, men från V i EU-parlamentet. Jag röstade på dem i EU-valet eftersom jag är mycket EU-kritisk. Men det kommer jag inte att göra om.

Tydligen undviker de att skriva på upprop mot skadlig politik om något av högerflankens partier också gör det. För att "hålla rent"

Det är möjligt att de aviserade detta innan valet och jag missade det. Då får jag skylla mig själv. Men i vilket fall anser jag att det är barnsligt och inte alls vad jag förväntar mig av den jag röstar på.
    Jo, jag minns den nyheten men däremot inte vad det handlade om. Hursomhelst hade en V-representant skrivit under på en uppropslista av något slag men ville ta bort sitt namn när hen fick reda på att också högerextremister hade skrivit under.

Fick mig faktiskt att fundera en sväng eller två
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2016-06-22 18:21:51 följande:
    Jo, jag minns den nyheten men däremot inte vad det handlade om. Hursomhelst hade en V-representant skrivit under på en uppropslista av något slag men ville ta bort sitt namn när hen fick reda på att också högerextremister hade skrivit under.

Fick mig faktiskt att fundera en sväng eller två
    Var väl den här grejen

tinyurl.com/he8nuu9
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-06-22 18:29:26 följande:
    Var väl den här grejen

tinyurl.com/he8nuu9
    Japp.

Hon gör ju som hon vill, men det är inte vad jag önskar mig av de politiker jag röstar på.

Ett annat exempel är karensen p två veckor för id-kontrollerna där SD föreslog att man skulle utreda möjligheten att ta bort det vilket röstades ned av samtliga partier. Någon månad senare la regeringen samma förslag som sedermera också klubbades i riksdagen.

Det var dock ingen motion utan ett förslag i utskottet.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-06-21 18:59:39 följande:
    I övrigt så ogillar jag benämningen sund-osund eftersom den för mig klingar väldigt mycket 30-tal. Tycker du förresten att det var osunt av SD att hota med att fälla varje budgetförslag som inte gick dem till mötes - eller anser du att de är förlåtna för att de bortsåg från sakpolitiken.
    SD röstade ju inte ens på sin egen budget och om de inte ens röstar på sina egna förslag behöver ju ingen annan heller göra det Glad
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-06-22 19:01:24 följande:
    Japp. Hon gör ju som hon vill, men det är inte vad jag önskar mig av de politiker jag röstar på. Ett annat exempel är karensen p två veckor för id-kontrollerna där SD föreslog att man skulle utreda möjligheten att ta bort det vilket röstades ned av samtliga partier. Någon månad senare la regeringen samma förslag som sedermera också klubbades i riksdagen. Det var dock ingen motion utan ett förslag i utskottet.
    Menar du på allvar att regeringen la fram ett förslag som innebär att det i praktiken inte längre går att söka asyl i Sverige. Jag föredrar nog att tillsvidare behålla mitt förtroende för regeringen och låta mitt förtroende för Kent Ekeroth ligga kvar på absoluta nollpunkten.

"Utlänningslagen ändras så att asylsökande som reser till Sverige från ett angränsande säkert land, i vilket de inte riskerar att förföljas, eller sådan situation som innebär alternativt skyddsbehov, ska anses ha lämnat in en uppenbart ogrundad asylansökan. Därmed kommer dessa personer att avvisas med omedelbar verkan".

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/med-anledning-av-prop-20151667-sarskilda_H3023284
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-06-23 00:26:46 följande:
    Menar du på allvar att regeringen la fram ett förslag som innebär att det i praktiken inte längre går att söka asyl i Sverige. Jag föredrar nog att tillsvidare behålla mitt förtroende för regeringen och låta mitt förtroende för Kent Ekeroth ligga kvar på absoluta nollpunkten.

"Utlänningslagen ändras så att asylsökande som reser till Sverige från ett angränsande säkert land, i vilket de inte riskerar att förföljas, eller sådan situation som innebär alternativt skyddsbehov, ska anses ha lämnat in en uppenbart ogrundad asylansökan. Därmed kommer dessa personer att avvisas med omedelbar verkan".

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/med-anledning-av-prop-20151667-sarskilda_H3023284
    Men varför tar du upp något helt annat?

Jag syftade på det förslag till utskottsintiativ, från sd i mars i år.

Alltså INTE någon färdig motion. Som jag skrev.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-06-23 13:39:09 följande:
    Men varför tar du upp något helt annat?

Jag syftade på det förslag till utskottsintiativ, från sd i mars i år.

Alltså INTE någon färdig motion. Som jag skrev.
    Länka gärna.

Jag trodde du syftade på regeringens förslag, alltså att du råkade skriva motion bara.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?