• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-12-22 22:17:35 följande:

Nja, det finns en förnämlig metod att förhälla sig till information, den bygger visserligen på att man har någon slags kunskapraster man kan sila dumheter genom - det är bara att ställa frågan: Är detta rimligt.

I Kverulants exempel når du inte upp till den nivån. Du förstår inte att om 75 procent av en population anses ogilla SD medan drygt 50 procent inte gör detta så får man en population som uppgår till minst 125 procent, i stället börjar du utföra mekaniska räknepiruetter, med samma elegans och efetrtanke som en skrotad Facit räknemaskin. Vill du lära dig något så borde du försöka förstå skillnaden mellan antingen eller och både och.

Frågan "Är detta rimligt" är användbar i de flesta sammanhang. Man kan ställa den när SD-svansarna börjar vifta om att Morgan Johansson viskat i en riksdagsdebatt, då slipper man framstå som såvål okunnig som ett rö för SD-vinden. Man kan ställa den när någon hänvisar till Sentiosiffror - och vet man inte vad Sentio är kan man ta reda på detta. 

Själv tycker jag egentligen inte att det är rimligt att man kan vara så matematiskt okunnig att man inte förstår att påståendet att 75 procent ogillar SD medan 50 procent inte gör det är orimligt.

Men det finns ju folk till allt - och i spåren efter SD:s framgångar rör sig en hel del märkligheter

Nah, du räkna ekvationen inkorrekt och kan inte hantera Venndiagram för fem öre. :)

Inte konstigt att du får tokiga resultat då!
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-23 13:46:50 följande:
    Nah, du räkna ekvationen inkorrekt och kan inte hantera Venndiagram för fem öre. :)

Nja, man behöver inte krängla till det och det finns mycket du borde lära dig innan du försöker konstruera ekvationer av orimligheter.

Du skulle behöva förstå hur stor andel av en befolkning 75 procent är.

Och så skulle du behöva förstå att den resterande andelen som enligt exemplet utgör drygt 50 procent inte ingår i den första andelan. Du kanske kan pröva med att rita två cirlar, en där du skriver 75 procent och en där du skriver 50 procent.

Därefter kan du anta utmaningen att adderaSkrattande

Vill du ha lite överkurs kan du fundera på andra egenskaper som occkså de 50 procenten ska antas ha, t ex att de gillar danskurser. Du kan faktisk lägga till hur många du vill - det påverkar ju inte ursprungsvillkoret att dessa 50 procent inte tillhör de 75 procenten.

Det sistnämnda skulle kunna innebära att du förstår att man inte kan subtrahera hursomhelst och kanske till och med att du lär dig skillnaden mellaan antingen eller och både och. Det är ju framförallt det senare som gör att räknehjulen står och slirar i okunnighetens dike.

Lycka till - eller alternativt så frågar du någon som kan hjälpa dig!
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-12-23 10:46:00 följande:
    Men ännu lättare är det tydligen att plocka material från sidor utan att veta vem, vad, vilka som står bakom  - jag tänkte eftersom det verkar svårt för dig att hitta vilka som står bakom. Solig
    Frågar man en nyhögerpredikant om hen praktiserat källkritik skulle svaret kunna bli att det var längesen hen var i skogen och att hen inte såg någon källa då - men att hen naturligtvis skulle ha kritiserat det faktum att vattnet inte var så gott om hen bara hade sett någon källa och om hen druckit av vattnet men inte låtit sig smaka och att det i så fall också hade blivit ett inlägg om att S är källan till att källan var osmaklig.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-23 13:46:50 följande:

Hmm, pratade med sjuåringen igen. Hon tycker att jag ska förklara var ni gör för fel i stället för att bara förklara vad som är rätt. Och varför inteGlad

Först sägs det att 75 procent av befolkningen ogillar SD.

Därefter bryter man ut gruppen socialdemokrater från den gruppen utifrån antagandet att alla sossar ogillar SD.

Då har vi två grupper en som omfattar 50 procent av befolkningen och en som omfattar 25 procent av befolkningen. En av dessa grupper ogillar SDutan att vara sossar och den andra ogillar SD men är sossar.

Den tredje gruppen består enligt exemplet av drygt halva befolkningen och de har två gemensamma egenskaper, de ogillar inte SD och de gillar inte S.

Då har vi alltså tre grupper med delvis olika uppfattning om SD.

Den första som uppgår till 50 procent av befolkningen består av folk som ogillar SD men som samtidigt inte gillar S

Den andra uppgår till 25 procent av befolkningen och består av folk som gillar S men som ogillar SD.

Den tredje består av drygt 50 procent av befolkningen. Kriteriet för den gruppen är att de inte ogillar SD men helelr inte gillar S.

Nu tror jag att du har möjlighet att kontrollear var det började slira i dina beräkningar eftersom det förhoppningsvis blir tydligt att populationen avseende SD-synpunkter är 125 procentSkrattande

Och så samma tips som tidigare. Ställ alltid frågan om något är rimligt, då slipper man börja göra piruetter i och med att man bara avfärdar exemplet som illa konstruerat och orimligt.

Ungefär som man inte försöker tanka en bil vars tank bara rymmer 40 liter med 50 liter genom att definiera 10 liter som bränsle - lik förbannat rör det sig om bensinSkrattande

God jul!
  • KlantSmurfen
    Digestive skrev 2019-12-23 13:46:50 följande: #14458
    FDFMGA skrev 2019-12-22 22:17:35 följande:

Nja, det finns en förnämlig metod att förhälla sig till information, den bygger visserligen på att man har någon slags kunskapraster man kan sila dumheter genom - det är bara att ställa frågan: Är detta rimligt.

I Kverulants exempel når du inte upp till den nivån. Du förstår inte att om 75 procent av en population anses ogilla SD medan drygt 50 procent inte gör detta så får man en population som uppgår till minst 125 procent, i stället börjar du utföra mekaniska räknepiruetter, med samma elegans och efetrtanke som en skrotad Facit räknemaskin. Vill du lära dig något så borde du försöka förstå skillnaden mellan antingen eller och både och.

Frågan "Är detta rimligt" är användbar i de flesta sammanhang. Man kan ställa den när SD-svansarna börjar vifta om att Morgan Johansson viskat i en riksdagsdebatt, då slipper man framstå som såvål okunnig som ett rö för SD-vinden. Man kan ställa den när någon hänvisar till Sentiosiffror - och vet man inte vad Sentio är kan man ta reda på detta. 

Själv tycker jag egentligen inte att det är rimligt att man kan vara så matematiskt okunnig att man inte förstår att påståendet att 75 procent ogillar SD medan 50 procent inte gör det är orimligt.

Men det finns ju folk till allt - och i spåren efter SD:s framgångar rör sig en hel del märkligheter

man behöver knappt räkna.
    Kverulant67 skrev 2019-11-28 21:40:49 följande: #13927
    Haha så du är på allvar lika enögd som en viss annan i tråden som tycker att alla som inte gillar S tillhör en viss "SD-svans".....
    För att berätta något för dej som du inte verkar fatta! Ca 75% av befolkningen gillar inte SD, ca 25% gillar S..... Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....
    Måste man tillhöra en viss "SD-svans" om man inte icon14.png S?
    75% icon13.png SD + (100%-25% icon14.png S)  = 150% som icon13.png SD & icon14.png SD
    75% icon13.png SD + (100%-25% icon14.png S)  = 150% som icon13.png SD & inte icon14.png S

Eftersom en population kan aldrig vara större än 100% blir det dryga 50% över som varken icon14.png S & icon14.png SD.

Ca 75% av befolkningen icon14.png inte SD + (100-Ca 25% icon14.png S)  = 150% som icon13.png SD & inte icon14.png S, 150%-100 = Där emellan finns vi övriga dryga 50% som varken icon14.png S & icon14.png SD
    Man kan ju alltid räkna med särlingsmatematik och räkna med differensen 50% som man räknat ut inte kan icon13.png S & SD samtidigt eftersom en population kan aldrig vara större än 100%

Ca 75% av befolkningen icon14.png inte SD + (100-Ca 25% icon14.png S)  = 150% som icon13.png SD & inte icon14.png S, 150%-100 = Där emellan finns vi övriga dryga 50% som varken icon14.png S & icon14.png SD + (100-Ca 25% icon14.png S)  är och förblir 125% men det är och förblir fel att räkna med särlingsmatematik.

Det blir så tankeslirigt i sin orimlighet att addera differensenDär emellan finns vi övriga dryga 50% man fick ut av summan 150% med  termen (100-Ca 25% icon14.png S) eftersom termen (100-Ca 25% icon14.png S) redan är en del av summan och är förbrukad. Har man räknat med (100-Ca 25% icon14.png S) av populationen två gånger blir det ju > 100% av en anledning.

Vore jag mellanstadielärare och en elev hade utgått från så uppenbart galna premisser skulle jag ha ritat en röd bock över exemplet och bett eleven göra om, göra rätt.
    Det räcker inte att kunna namn på enkla matematiska termer om man inte förstår vad de betyder och hur de används inom majoritetskulturens matematik.Skrattande

Tja, jag hade långt innan det komiska exemplet presenterades här i tråden noterat att det adderas, subraheras, multipliceras och divideras så det står härliga till bland FL.s nyauktoritära - utan att man stundtals har den blekaste aning om vad det egentligen är man pysslar med.

Thinking Face 3D--150.gif

• FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2019-12-23 21:33:57 följande:

man behöver knappt räkna.
    Kverulant67 skrev 2019-11-28 21:40:49 följande: #13927
    Haha så du är på allvar lika enögd som en viss annan i tråden som tycker att alla som inte gillar S tillhör en viss "SD-svans".....
    För att berätta något för dej som du inte verkar fatta! Ca 75% av befolkningen gillar inte SD, ca 25% gillar S..... Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....
    Måste man tillhöra en viss "SD-svans" om man inte icon14.png S?
    75% icon13.png SD + (100%-25% icon14.png S)  = 150% som icon13.png SD & icon14.png SD
    75% icon13.png SD + (100%-25% icon14.png S)  = 150% som icon13.png SD & inte icon14.png S

Eftersom en population kan aldrig vara större än 100% blir det dryga 50% över som varken icon14.png S & icon14.png SD.

Ca 75% av befolkningen icon14.png inte SD + (100-Ca 25% icon14.png S)  = 150% som icon13.png SD & inte icon14.png S, 150%-100 = Där emellan finns vi övriga dryga 50% som varken icon14.png S & icon14.png SD
    Man kan ju alltid räkna med särlingsmatematik och räkna med differensen 50% som man räknat ut inte kan icon13.png S & SD samtidigt eftersom en population kan aldrig vara större än 100%

Ca 75% av befolkningen icon14.png inte SD + (100-Ca 25% icon14.png S)  = 150% som icon13.png SD & inte icon14.png S, 150%-100 = Där emellan finns vi övriga dryga 50% som varken icon14.png S & icon14.png SD + (100-Ca 25% icon14.png S)  är och förblir 125% men det är och förblir fel att räkna med särlingsmatematik.

Det blir så tankeslirigt i sin orimlighet att addera differensenDär emellan finns vi övriga dryga 50% man fick ut av summan 150% med  termen (100-Ca 25% icon14.png S) eftersom termen (100-Ca 25% icon14.png S) redan är en del av summan och är förbrukad. Har man räknat med (100-Ca 25% icon14.png S) av populationen två gånger blir det ju > 100% av en anledning.

Vore jag mellanstadielärare och en elev hade utgått från så uppenbart galna premisser skulle jag ha ritat en röd bock över exemplet och bett eleven göra om, göra rätt.
    Det räcker inte att kunna namn på enkla matematiska termer om man inte förstår vad de betyder och hur de används inom majoritetskulturens matematik.Skrattande

Tja, jag hade långt innan det komiska exemplet presenterades här i tråden noterat att det adderas, subraheras, multipliceras och divideras så det står härliga till bland FL.s nyauktoritära - utan att man stundtals har den blekaste aning om vad det egentligen är man pysslar med.
     Thinking Face 3D--150.gif
    Nja, du har nog missat att Kverulants exempel är så illa formulerat att den andel av populationen som har synpunkter på SD 125 procent.

I övrigt är det lite svårt att förstå ditt inägg eller var det det där med ditt fokus att du läst en artikel i evolutiionspsykolog i Illusterad Vetenskap du ville betona med ditt inlägg, kanske att nyhögern med evolutionspsykologisk finess har omdanat matematiken så att det numera är fullt möjligt att en population är större än 100 procent.

Det kan man kalla evolutionSkrattande
  • Kverulant67
    FDFMGA skrev 2019-12-22 11:08:23 följande:
    Tja, om din son inte hunnit växa till sig alltför mycket skulle du ju kunna följa med honom till skolan. Jag noterar att du heller inte förstått att det alltid finns en grupp som varken gillar eller ogillar utan är tveksamma, vägrar ta ställning, inte bryr sig, etcetera.

Nåväl, det var bara ett påpekande i marginalen. Det största problemet är att du inte lyckas förstå vad det är för mängder du räknar och att du ännu inte tillägnat dig grundläggande matematisk förståelse, t ex avseende hur man förhåller sig till begreppen antingen eller respektive både och.

Lyckas du förstå hur illa konstruerat ditt  exempel är kanske du kommer att skämmas - men se det inte så. Du har i så fall också lyckats förstå vad det är du påstår i exemplet - att minst 125 procent av befolkningen antingen ogillar elelr också inte ogillar SD.

Notera gärna mitt sätt att förhålla mig till ditt synsätt att man alltid måste vara för eller också emot något - hur jag undviker fanatismen genom att bara definiera den alternativa mångden som alla som inte ingår i den mängd du definierade som 75 procent.

Och 75 + 50 är och förblir 125.

Det finns ingen anledning att ägna sig åt kulturrelativism och stryka kulturyttringar som inte är integrerade med svensk matematik medhårs.
     Tor 28 nov 21:40#13927
    Jag vet allvarligt inte vad som är fel på dej när du inte kan erkänna att du räknade fel för 1.5 vecka sedan och sedan bara gör bort dej vilket alla andra som inte stödjer skrikvänstern har genomskådat.....

Vad är skillnaden på 75% tycker inte om och 25% tycker om SD?

Hur i hela världen får du att 25-25-50 är lika med 125????
  • Kverulant67
    FDFMGA skrev 2019-12-24 00:01:38 följande:
    Nja, du har nog missat att Kverulants exempel är så illa formulerat att den andel av populationen som har synpunkter på SD 125 procent.

I övrigt är det lite svårt att förstå ditt inägg eller var det det där med ditt fokus att du läst en artikel i evolutiionspsykolog i Illusterad Vetenskap du ville betona med ditt inlägg, kanske att nyhögern med evolutionspsykologisk finess har omdanat matematiken så att det numera är fullt möjligt att en population är större än 100 procent.

Det kan man kalla evolutionSkrattande
    Hur kan du tycka att det är illa formulerat???
    Är det pga att jag har med en negation med som gör att du inte klarar av att räkna???
    För alla oss andra är alltid exemplet 50......
    Jag gav dej även ett exempel utan negation dvs:
    25% gillar SD
    25% gillar S
    Dvs exakt samma formulering fast utan negation...
    Vi som är kvar är 50%.... Inte ens det klarade du av att bemöta!

Suck du är obetalbar som skrattobjekt!
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-12-24 00:26:33 följande:
    Jag vet allvarligt inte vad som är fel på dej när du inte kan erkänna att du räknade fel för 1.5 vecka sedan och sedan bara gör bort dej vilket alla andra som inte stödjer skrikvänstern har genomskådat.....

Vad är skillnaden på 75% tycker inte om och 25% tycker om SD?

Hur i hela världen får du att 25-25-50 är lika med 125????
    Självklart har jag inte fel. Du presenterade ett orimigt exempel och jag och andra skrattade år orimligheten där en population blir 125 procent.

Det hade varit så enkelt för dig att skratta med och skriva att det blev visst lite fel, men ni fattar ju vad jag menar - att de flesta inte är så oerhört engagerade att de avskyr SD eller anser att S alltid har rätt.

I stället har det blivit till en exposé över okunnighet.

Och om du nu inte tror mig så fråga någon som du anser är duktig på matematik.

En av mina teser här på FL är att högerpopulism är fördummande i sig och att ditt och andras 125-procentiga exempel säger betydligt mer än vad man kan utläsa av de nyhögeraktivister som tycks vara på god väg att skapa ett slags pidginsvenska där de postar en bild som stundtals har en textkommentar som ibland till och med med lite god vilja kan anses ha ett samband med bilden.

Eller varför inte posta ditt exempel här på FL som en mattefråga - och länka till den här tråden och fråga vad det är för fel på dem som menar att ditt exempel anger att en population kan vara 125 procent.

Jag har sett svar på matteproblemsfrågor här på FL som visar att det finns åtskilliga här på forumet som skulle kunna hjälpa dig.

Egentligen är det hur enkelt som helst. Du anger utan inskränkningar att 75 procent av befolkningen ogillar SD. Därutöver finns det dryga 50 procent som inte delar den uppfattningen. Alla andra resonemang och piruetter är bara okunnighetsvals, alltså det evinnerliga räknandet på sossar.

Varför inte våga testa att ställa frågan som en separat tråd på FL.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?