Digestive skrev 2019-12-20 10:38:29 följande:
Utslagsfråga: Vad händer med ett positivt värde om det flyttas till/integrerar med andra sidan av likhetstecknet? :)
Vad Kverulant67 uttryckte i sin enklaste form:
75 - 25 = 50
Du vill (av någon outgrundlig anledning) stryka värdet 25 och får därmed kvar:
75 = 50
Tänk efter nu och sök gärna upp relevant information om algebra. ^___^
För svårt? Ok, jag förstår, du får en ledtråd: Ett positivt värde förblir inte positivt om det flyttas till/integrerar med andra sidan av likhetstecknet. :D
Ja, jag har förstått var det började slira för Kverulant - men jag är inte mycket för kulturrelativism så jag håller mig till traditionell svensk matematik, inte något nyhögerflum.
Vad som anges i exemplet är att det finns en grupp som omfattar 75 procent av befolkningen och kriteriet för den gruppen är att de ogillar SD.
Därutöver finns det en annan grupp på dryga 50 procent, ett av kriterierna för samtliga inom den gruppen är att de inte ogillar SD.
Det är snällt av dig att försöka hjälpa Kverulant men du kan inte subtrahera med 25. Jag skulle vilja påstå att det rentav är kontraproduktivt att uppmuntra matematik som inte är korrekt.
Kverulant påstår i exemplet att minst 125 procent av befolkningen på ett eller annat sätt har tagit ställning till SD - och en befolkning kan aldrig vara större än 100 procent.
Vore jag mellanstadielärare och en elev hade utgått från så uppenbart galna premisser skulle jag ha ritat en röd bock över exemplet och bett eleven göra om, göra rätt.
Jag vet inte hur många gånger (minst 125 procent
) jag uppmanat dig och/elelr Kverulant att fråga någon lärare elelr någon ni litar på om exemplet.
Jag ahr inte tittat igenom alla dina beräkningar, men jag får känslan av att du skulle kunna hjälpa Kverulant att förstå vad som är galet. Hen liter säkert på dig. Nu tycks hen ju få för sig att dubbla negationer skulle innebära att exemplet blir korrekt - men detta gör ju bara att det blir än mer flummigt.