• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-12-20 13:03:29 följande:

Jag är helt säker på att räknesättet flytta till andra sidan likhetstecknet inte finns i någon som helst mattebok.

Titta på det hör och se om du hänger med, lägg särskilt fokus på exempel 2 som börjar vid tidpunkten 1:24:

m.youtube.com/watch&v=N9PR3SKTFEA

Alltså det samma som att du måste föra samma saker på båda sidor av likhetstecknet när du räknar på en ekvation. :)

Ni gör dock ingetdera utan adderar hej vilt över likhetstecknet.

Och här har du ett kompletterande matteboksexempel också:

:)
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-12-20 14:17:15 följande:

Det är inget räknesätt utan en regel. :)

Men du känner alltså inte till att ett positivt värde blir negativt om det flyttas över till/integrerar med motsatt sida av likhetstecknet? :D

Regel.. Flytta över /integrera.. ändra värde...

Det är inte matematik du pratar om.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-12-20 15:09:35 följande:

Regel.. Flytta över /integrera.. ändra värde...

Det är inte matematik du pratar om.

Du känner alltså inte till regeln att man måste göra samma sak på båda sidor av likhetstecknet när man räknar på en ekvation? :D

Att flytta över saker är en metod att förhålla sig till denna regel på precis som att helt enkelt göra samma sak på båda sidor.

Exemplen är hämtade från årskurs 8:a, Padirac. Årskurs 8:a!
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-20 10:38:29 följande:
    Utslagsfråga: Vad händer med ett positivt värde om det flyttas till/integrerar med andra sidan av likhetstecknet? :)

Vad Kverulant67 uttryckte i sin enklaste form:

75 - 25 = 50

Du vill (av någon outgrundlig anledning) stryka värdet 25 och får därmed kvar:

75 = 50

Tänk efter nu och sök gärna upp relevant information om algebra. ^___^

För svårt? Ok, jag förstår, du får en ledtråd: Ett positivt värde förblir inte positivt om det flyttas till/integrerar med andra sidan av likhetstecknet. :D
    Ja, jag har förstått var det började slira för Kverulant - men jag är inte mycket för kulturrelativism så jag håller mig till traditionell svensk matematik, inte något nyhögerflum.

Vad som anges i exemplet är att det finns en grupp som omfattar 75 procent av befolkningen och kriteriet för den gruppen är att de ogillar SD.

Därutöver finns det en annan grupp på dryga 50 procent, ett av kriterierna för samtliga inom den gruppen är att de inte ogillar SD.

Det är snällt av dig att försöka hjälpa Kverulant men du kan inte subtrahera med 25. Jag skulle vilja påstå att det rentav är kontraproduktivt att uppmuntra matematik som inte är korrekt.

Kverulant påstår i exemplet att minst 125 procent av befolkningen på ett eller annat sätt har tagit ställning till SD - och en befolkning kan aldrig vara större än 100 procent.

Vore jag mellanstadielärare och en elev hade utgått från så uppenbart galna premisser skulle jag ha ritat en röd bock över exemplet och bett eleven göra om, göra rätt.

Jag vet inte hur många gånger (minst 125 procentSkrattande) jag uppmanat dig och/elelr Kverulant att fråga någon lärare elelr någon ni litar på om exemplet.

Jag ahr inte tittat igenom alla dina beräkningar, men jag får känslan av att du skulle kunna hjälpa Kverulant att förstå vad som är galet. Hen liter säkert på dig. Nu tycks hen ju få för sig att dubbla negationer skulle innebära att exemplet blir korrekt - men detta gör ju bara att det blir än mer flummigt.
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-12-20 10:59:27 följande:
    Hahaha så vi har blivit "skrikhögern" nu bara för att du inte klarar av att räkna...
    Räkna är jag faktiskt rätt bra på.

Däremot är jag inte särskilt bra på kulturrelativism, det vill säga dutta med uppenbara fnoskigheter.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-12-20 16:28:03 följande:

Ja, jag har förstått var det började slira för Kverulant - men jag är inte mycket för kulturrelativism så jag håller mig till traditionell svensk matematik, inte något nyhögerflum.

Vad som anges i exemplet är att det finns en grupp som omfattar 75 procent av befolkningen och kriteriet för den gruppen är att de ogillar SD.

Därutöver finns det en annan grupp på dryga 50 procent, ett av kriterierna för samtliga inom den gruppen är att de inte ogillar SD.

Det är snällt av dig att försöka hjälpa Kverulant men du kan inte subtrahera med 25. Jag skulle vilja påstå att det rentav är kontraproduktivt att uppmuntra matematik som inte är korrekt.

Kverulant påstår i exemplet att minst 125 procent av befolkningen på ett eller annat sätt har tagit ställning till SD - och en befolkning kan aldrig vara större än 100 procent.

Vore jag mellanstadielärare och en elev hade utgått från så uppenbart galna premisser skulle jag ha ritat en röd bock över exemplet och bett eleven göra om, göra rätt.

Jag vet inte hur många gånger (minst 125 procent) jag uppmanat dig och/elelr Kverulant att fråga någon lärare elelr någon ni litar på om exemplet.

Jag ahr inte tittat igenom alla dina beräkningar, men jag får känslan av att du skulle kunna hjälpa Kverulant att förstå vad som är galet. Hen liter säkert på dig. Nu tycks hen ju få för sig att dubbla negationer skulle innebära att exemplet blir korrekt - men detta gör ju bara att det blir än mer flummigt.

Det har ju tagit bort värdet 25 så du behöver inte ens förhålla dig till set överhuvudtaget, men visst stämmer det att Kverulant67 snarare extraherade 50 ur 75 och därmed fick kvar 25.

Du sitter hur som haver med:

75 = 50

Och tror att du kan addera ihop dessa. :D

Strax ovan hittar du räkneexempel från årskurs 8:a som visar att man inte kan addera på det viset - ena talet blir helt enkelt negativt om det integrerar med det andra. :)
  • Digestive

* Du har ju tagit bort värdet 25 så du behöver inte ens förhålla dig till det överhuvudtaget,

Nog bättre att skriva när jag har slagit mig till ro för dagen. ^___^

• Digestive
    FDFMGA skrev 2019-12-20 16:31:47 följande:

Räkna är jag faktiskt rätt bra på.

Däremot är jag inte särskilt bra på kulturrelativism, det vill säga dutta med uppenbara fnoskigheter.

Bra på att räkna = utgår inte ens från 100% när du räknar på en hel befolkning, har med hälften av alla logiska mängdkombinationer när du använder Venndiagram och kan inte räkna med negationer. :D

Förträffligt.
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-12-19 13:03:45 följande:
    Då kanske du kan svara på mina 3 frågor?
    Får jag ställa ett par frågor då?
    Vi antar att SD samt S har 25% (ungefärligt värde).
    Mina frågor är då:
    * Hur många procent gillar inte S?
    * Hur många procent gillar SD?
    * Hur många gillar varken SD eller S?

Inte konstigt att det går utför med landet när folk på vänsterkanten har så svårt med procenträkning....
    Visst.

Här har vi ditt exempel:

Ca 75% av befolkningen gillar inte SD,

ca 25% gillar S

Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....

Du skrev att 75 procent ogillar SD, det var första frågan

Andra frågan - hur många som gillar SD kan inte besvaras eftersom du inte har med detta i ditt exempel.

Tredje frågan är felformulerad - men det framgår av ditt exempel att drygt 50 procent inte ogillar SD och att dessa dryga 50 procent också uppfyller ett annat kriterium - de gillar inte S.

I verkligheten är det förstås så att det finns en stor grupp som vare sig ogillar ett parti eller gillar det, det är ju kriteriet för 50-gruppen visavi SD om än inte för S - som det formulerats av dig.

Varför inte fråga någon som du litar på och som behärskar enklare matte. Jag misstänker att jag inte skulle kunna lära dig ens lågstadiematte om jag så försökte hela nästa termin.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-12-20 17:02:43 följande:

Visst.

Här har vi ditt exempel:

Ca 75% av befolkningen gillar inte SD,

ca 25% gillar S

Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....

Du skrev att 75 procent ogillar SD, det var första frågan

Andra frågan - hur många som gillar SD kan inte besvaras eftersom du inte har med detta i ditt exempel.

Tredje frågan är felformulerad - men det framgår av ditt exempel att drygt 50 procent inte ogillar SD och att dessa dryga 50 procent också uppfyller ett annat kriterium - de gillar inte S.

I verkligheten är det förstås så att det finns en stor grupp som vare sig ogillar ett parti eller gillar det, det är ju kriteriet för 50-gruppen visavi SD om än inte för S - som det formulerats av dig.

Varför inte fråga någon som du litar på och som behärskar enklare matte. Jag misstänker att jag inte skulle kunna lära dig ens lågstadiematte om jag så försökte hela nästa termin.

Hahahaha...

Att komma fram till att 25% gillar SD när 75% av befolkningen inte gillar SD - är för klurig deduktion för FDFMGA. ;D

Gillar för övrigt att du drar till med att Kverulant67 räknar med dubbla negationer... medan du själv inte har räknat med någon. ^___^
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?