Digestive skrev 2019-12-19 15:59:23 följande:
Klart att det är olösligt för den som inte kan räkna med negation. :)
Precis som att 1 + 1 = X är olösligt för den som inte kan räkna med addition. ;)
Att skrikhögern räknar med en flummegafon är ett oomkullrunkeligt faktum för 92 procent av befolkningen medan 32 procent tycker att solen bleknat på grund av skimret från en lysande Åkesson, däremellan och cirklande runt befinner sig 14 procent epatraktorförare som försöker lösa ett matematiskt problem som är olösligt efetrsom konstruktören är en matematisk novis.
Från det ena till det andra - och där vet jag inte hur mitt förtroende för regeringen påverkas. Visserligen är det ju bra att de svenska hushållens nettoförmögenhet (netto betyder att skulderna finns med i beräkningen) ökade med dryga 400 miljarder kronor under tredje kvartalet och nu uppgår vår samlade nettoförmögenhet till 17200000000000 kronen (17 tusen miljarder). Skuldkvoten däremot, det vill säga skulder dividerat ned bruttoförmögenhet, närmar sig historiska lägstanivåer och tangerar 0,20 - 20 procent alltså.
Synd bara att fördelningen är så ojämn och att den blivit än mer skev under den tid S haft regeringsmakten.
Och så tillbaka till det första. Varför inte avge ett nyårslöfte, Digestive. Ett där du lovar att försöka lära dig svensk matematik. Jag garanterar att du blir en vassare debattör om du inte adderar och subtraherar med mängder som inte hör ihop.
Varför inte börja med klassikern där Magnus. Eva och Brasse förklarar att fem myror är fler än fyra elefanter. De försöker aldrig lägga ihop myrorna och elefanterna och påstå att de är nio dromedarer eller subtrahera och påstå att det bara återstår en dront.
Lycka till!