Kverulant67 skrev 2019-12-22 00:30:11 följande:
Tja vad ska jag säga... Alla utan du och dina 5 vänsterbelackare i tråden ser att det är rätt.....
Bara för dej tar jag bort negationen!
25% gillar SD (I stället för 75% gillar inte)
25% gillar S
Vad är kvar, jo 50%.
Det är fasen värre att diskutera matte med dej än med sonen när han var 9-10år...
Tja, om din son inte hunnit växa till sig alltför mycket skulle du ju kunna följa med honom till skolan. Jag noterar att du heller inte förstått att det alltid finns en grupp som varken gillar eller ogillar utan är tveksamma, vägrar ta ställning, inte bryr sig, etcetera.
Nåväl, det var bara ett påpekande i marginalen. Det största problemet är att du inte lyckas förstå vad det är för mängder du räknar och att du ännu inte tillägnat dig grundläggande matematisk förståelse, t ex avseende hur man förhåller sig till begreppen antingen eller respektive både och.
Lyckas du förstå hur illa konstruerat ditt exempel är kanske du kommer att skämmas - men se det inte så. Du har i så fall också lyckats förstå vad det är du påstår i exemplet - att minst 125
procent av befolkningen antingen ogillar elelr också inte ogillar SD.
Notera gärna mitt sätt att förhålla mig till ditt synsätt att man alltid måste vara för eller också emot något - hur jag undviker fanatismen genom att bara definiera den alternativa mångden som alla som inte ingår i den mängd du definierade som 75 procent.
Och 75 + 50 är och förblir 125.
Det finns ingen anledning att ägna sig åt kulturrelativism och stryka kulturyttringar som inte är integrerade med svensk matematik medhårs.
Ca 75% av befolkningen gillar inte SD,
ca 25% gillar S.....
Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....