Digestive skrev 2019-12-22 15:38:49 följande:
Du måste ha med ALLA logiska mängdkombinationer när du använder Venndiagram som >>antingen eller<< respektive >>både och<<. :D
This is sooo basic. XD
Tja, jag hade långt innan det komiska exemplet presenterades här i tråden noterat att det adderas, subraheras, multipliceras och divideras så det står härliga till bland FL.s nyauktoritära - utan att man stundtals har den blekaste aning om vad det egentligen är man pysslar med.
Min inställning till kulturrelativism är negativ oavsett vilken kulturyttring det är som känner sig kränkt och kräver att få bli duttad med.
Exemplet som vi snart diskuterat en månad nu är så tankeslirigt i sin orimlighet att till och med små barn kan förstå vilka gigantiska matematiska tomrum som exponeras.
75 procent av en befolkning ogillar SD
Därefter duttas i diskussionens ändlösa piruetter en tredjedel av dem ut från dessa 75 procent och benämns socialdemokrater. Om man bortser från tutandet om att alla socialdemokrater måste ogilla SD, så bildas det då två mängder, en som utgör 50 procent av populationen och en som utgör 25 procent av populationen. Bägge anser detsamma, enligt exemplet ogillar de SD
Däremellan har i exemplet en grupp på dryga 50 procent placerats, gemensamt för den gruppen är att de inte gillar S samt att de inte ogillar SD
Och 75 + 50 är och förblir 125 procent. Svårare än så är det inte att konstatera orimligheten i exemplet och att duttande hit och dit med socialdemokrater saknar betydelse. 75 procent ogillar SD enligt exemplet medan 50 procent inte gör detta.
Och en population kan aldrig vara större än 100 procent - även om det inte är så ovanligt att SD-krängare här på FL har använt sin egna särlingsmatematik, extrapolerat och kommit fram till att SD så småningom får 150 procent av rösterna i ett framtida val
Det räcker inte att kunna namn på enkla matematiska termer om man inte förstår vad de betyder och hur de används inom majoritetskulturens matematik.
Min förhoppning är att du åtminstone har förstått det jag nyligen förklarade - att många inte tar till så starka uttryck som att man antingen gillar eller också ogillar. Många är betydligt svalare, kanske rentav likgiltiga.
Att tro att det bara finns alternativen ogilla eller gilla kan lätt leda till att man blir fanatisk.
Själv ogillar jag visserligen SD - men det handlar mest om det klassiska dilemmat, ska man i toleransens namn förhålla sig neutral till intoleransen.
Det tycker inte jag som anser att kulturrelativism är en företeelse som ska motarbetas.
Ca 75% av befolkningen gillar inte SD,
ca 25% gillar S.....
Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....