• Etta

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Sindyrella1983 skrev 2015-06-22 15:16:09 följande:

Jag har inte riktigt funderat på det där med förlossning än, vet inte riktigt hur jag ställer mig till alla alternativ. Är på något sätt inte emot smärtstillande och antar att jag kommer vilja ha allt  men det är ändå svårt när man inte har upplevt det än. 

Äntligen börjar jag känna vår bebis lite oftare, igår flera gånger under dagen. Min man längtar till han kan känna utanpå magen. Tog det lång tid från att ni kände tydliga buffar till era respektive kunde känna utanpå? 

Har också börjat känna bebis flera gånger om dagen det senaste, och de senaste två-tre dagarna har jag kunnat känna några rejäla buffar utanpå, har ropat på min man men han har dessvärre missat dem hittills! Jag går in i v 22 idag, o känt rörelser sen v 20, vilken vecka är du i sindyrella?
  • Etta

Jag har börjat bli ganska rädd för förlossningen, inte tänkt så mycket på det hittills men nu börjar det komma nära, har tyvärr inte hört så många positiva förlossningshistorier, av mina närmaste vänner hade en en mardrömsförlossning som slutade med akut kejsarsnitt, en annan en extremt långdragen förlossning på 42 timmar som slutade med sugklocka och tång eftersom hennes krafter tagit slut och en tredje valde kejsarsnitt eftersom hon är så förlossningsrädd, vilket hon dock var mycket nöjd med. Så de positiva historierna lyser liksom med sin frånvaro... Jag tänker att jag vill ha all smärtlindring jag kan få, förutom kvaddlarna! ( fått en ingående beskrivning av hur det kändes för mardröms-förlossningsvännen, hu!)

• Etta
    lisodan skrev 2015-06-23 05:59:02 följande:

Bilden tagen igår. Går alltså in i vecka 26 idag. nästa milstolpe är att gå vecka 28 ut då jag har hört att många bebisar klarar sig väl om det skulle bli en för tidig förlossning. Har kommit på att jag tänker mycket på det. Tänker att jag ska föda för tidigt. Det hänger nog ihop med de magkramper jag fått senaste månaden då jag tänkt att det kanske går igång. (men förmodligen pga järnet)

Annars känner jag liksom du Asams5 mer och mer att kroppen tar stryk. Jobbigt att gå i trappor. Jobbigt att böja sig ner osv...Får även hiskelig träslag i rumpan. Funderar på att leta upp en mindre kudde jag kan bära med mig. Kanske finns en resevariant?

Annars har jag ej haft tid att fundera så himla mycket på graviditeten senaste veckorna. Min mamma har Alzheimers och har blivit hastigt sämre och ligger på sjukhus. Det blir mest funderingar på om hon kommer hinna träffa lilltjejen, eller om hon hinner träffa henne och förstå att hon blivit mormor. Kommer hon intressera sig alls för henne? Hoppas de nu kan utreda henne och kanske det handlar om att hitta rätt medicinering så att hennes liv kan bli drägligare igen. Samtidigt vet vi ju att generellt går sjukdomen bara åt ett håll. Men jag önskar henne lite barmhärtighet i jävulskapet. Hon har svårt med det mesta nu och senaste veckan kan hon ej stå utan stöd. Är samtidigt såpass med att hon är ledsen och orolig. Aggressiv mot oss nära. Kris i familjen rent ut sagt. Stackars, stackars pappa!

Samtidigt är lilla systerdottern med när vi träffas och hon har precis lärt sig att stå med stöd. Det sätter hela livet i perspektiv! Som tur är känner mamma fortfarande igen oss och lyser upp när hon ser sitt barnbarn...

Ja, livet är upp o ner! Å ena sidan vansinnigt lycklig och älskar att vara gravid (trots krämpor) å andra sidan så oerhört ledsen....

(ursäktar det inte muntraste inlägget)

Vilken fin mage! Min milstolpe är nu v 25 där du är nu då de flesta ju faktiskt klarar en förlossning!

Så tråkigt att höra om din mamma, alzheimers är verkligen en fruktansvärd sjukdom! Min mormor gick bort i den. Hoppas du har mycket stöd av din familj. Livet kan verkligen svänga konstigt ibland.. Kramar
  • Etta

Jag går på fyra veckors semester på fredag! :) Ska bli sååå härligt!! Har inte mycket inplanerat, men funderar på en charter om vi hittar någon billig sista minuten. Dock lite nojig något ska gå fel i exempelvis Grekland, hur får man tag på en bm på Santorini liksom??

Jag ska troligtvis gå hem 14 oktober, BF 2/11. Sugen på att gå 9/10 men vill inte slösa föräldradagar... Förresten sa vår personalassistent häromdagen att jag ev inte hade rätt till alla semesterdagar i år om jag går på föräldraledighet i oktober o kan bli tvungen att betala tillbaka! Har inte haft en tanke på det, hur fungerar det på era arbetsplatser?

• Etta

Fin mage sindyrella! :)

Jobbigt med huvudvärk smilla och kakan, jag har haft ganska mycket huvudvärk senaste veckan också, men tror det hör ihop med att jag sovit lite dåligt och har det väldigt stressigt på jobbet inför semestern. Har också känt av ont i ryggen den senaste veckan när jag suttit längre stunder. Ska bli så skönt med semester nu!

• Etta
    lisodan skrev 2015-06-27 08:49:35 följande:

Gulligt! Sista dagarna har lilltjejen legat mest på vänster sida. Min mage e också lite sne. Men inte så mycket som din. Blir det en Mio?

Vi börjar mer och mer återgå till det namn vi haft i flera år. Hittar liksom inget annat och alla verkar gilla det. Ester. Känns fint, enkelt och funkar även på min mans föräldrars ursprungsfolk språk.

Här är Ester en favorit också! :) Jag försöker övertala min man som är inne på längre namn. Mitt absoluta flickfavoritnamn är Rut men det säger han helt nej till. Kanske lite opraktiskt med enstavigt. Pojknamn är vi lite inne på Harry.
  • Etta

Angående katt är jag lite orolig för hur det ska gå också, vi har en ganska stissig och nervös katt som hoppar högt vid minsta ljud och som också sover mellan oss på nätterna. Vet inte hur han kommer ta en bebis... Mest orolig att han ska komma farande som ett skott och hoppa upp på bebis som han ofta gör på oss när han blir skrämd.

• Etta
    Kakan1976 skrev 2015-06-28 08:22:41 följande:

Inatt vaknade jag av att livmodern krampade/värkte. Jag har haft mkt molvärk den här veckan, vecka 23, och försöker intala mig själv att det är normalt för att livmodern växer så det knakar. Blir dock lite orolig ändå... Någon som haft samma runt vecka 23?

Jag är i vecka 22 (går in i 23 imorgon) och har också känt av att livmodern krampat denna veckan! Lite mensverkaktigt har det känts. Känns alltid oroligt när man får ont tycker jag, men försökt intala mig att det är att den växer. Känns skönt att du också verkar känna av det, då är det nog i sin ordning!
  • Etta

Jag har de senaste veckorna haft ganska ont i ryggen och en del huvudvärk, men sen jag gick på semester i fredags mår jag mycket bättre, tror huvudvärken mycket hängde ihop med stress och har sovit bättre de sista dagarna också. Även ryggontet har försvunnit och tror det hänger ihop med att jag inte sitter i en kontorsstol 8h/dag utan kan variera ställningen och försöker ta promenader. Idag har jag bara slappat i en solstol varvat med bad och en längre promenad i lugnt tempo, så skönt! :) Känner dock av ligamenten lite ( gissar det är de i allafall) och fick riktigt ont efter att ha klättrat över ett staket ( okej, kanske inte det smartaste att göra, men glömmer ibland att jag inte är lika smidig som förr.. ;) )

• Etta

Jag tycker min skrutt rört sig mycket mindre de senaste två dagarna och nojar också! Känner av lite sparkar på morgon och kväll men i princip inget däremellan, kan det ha något med värmen att göra?? Nu har hen varit ganska aktiv den senaste halvtimmen vilket är en stor lättnad, men innan dess har jag inte känt något på hela dagen, förutom tidigt i morse.

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015