• Etta

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Jag får jättedåligt samvete när jag tar i, eller springer till bussen, tror minsta lilla ska skada! Bar in en stol i ett rum på jobbet idag som var tyngre än jag trodde, sen blev jag nojig över det. Men tänker att hade det varit så känsligt hade väl mänskligheten knappast levt vidare?? Tänk alla som hade hårda jobb förr i tiden och som sagt alla som har småbarn! Fick tyvärr reda på idag att en gravid kollega förlorat sitt barn i v 18, blev så berörd. Hon var bara en och en halv vecka efter mig o vet att de också kämpat ett tag för att bli gravida. Känner mig också egoistisk i detta för nu börjar jag oroa mig jättemycket igen för att samma sak ska hända mig eller att det ska hittas något allvarligt fel på RUL på onsdag.

• Etta

Nu har vi varit på RUL, allt såg bra ut! Sån otrolig lättnad! :) Gick efter det till polarn och pyret och köpte en body och ett par små byxor. Så härligt! Här är vår lille skrutt som utövade massa akrobatik:

• Etta

...vi fick dock inte reda på könet, vi var lite oeniga innan om vi skulle ta reda på det eller inte, min man tyckte det var roligare att vänta medan jag gärna hade vetat, men barnmorskan var en barsk äldre kvinna och det blev liksom inte läge, hon stängde bara ner bilden i samma stund som hon sa att allt såg bra ut och nu var hon klar med undersökningen, så jag vågade faktiskt inte fråga! Var så tacksam att allt såg bra ut så kändes nästan lite förmätet att fråga, men nu ångrar jag mig lite. Jaja, blir ju spännande att vänta och se också!

• Etta
    Josefinehej skrev 2015-06-10 17:31:46 följande:

Underbart!! :) Jag hade aldrig kunnat hålla mig ;) Skulle ringa och boka ett extra ultraljud haha :) Även fast det självklart är viktigast att det är en frisk bebis så undrar man ju vad det är för något i ens mage :)

Hur mår du nu?

Hehe, ja, är väldigt nyfiken! Om det blir något mer ultraljud längre fram så kommer jag fråga, men sen hade vi ju inte helt bestämt hur vi skulle göra innan heller så var lite inställd på att vänta också. Har pratat med två kompisar som har pojkar, och båda sa att det syntes tydligt på RUL, vi såg inte tillstymmelse till snopp eller pung så nu gissar vi på flicka! Jag mår bra, har börjat känna av lite halsbränna det senaste och blir lätt andfådd, känner också att magen växt ordentligt de senaste två veckorna och har känt av lite ont i ryggen. Hur mår du?
  • Etta
    Fröken Smilla skrev 2015-06-10 19:46:10 följande:

Åh vilken liten godbit Etta! Skönt att allt såg bra ut

På Ullared fanns det en massa bra att ha. Det var väldigt lugnt där också, det var så skönt! Vi köpte mycket till vagnen som underlakan, påslakan, och täcke. De hade ett stort utbud av ekologiska saker, så vi passade på att köpa det mesta. Sen köpte vi badbalja med insats, massor av tvättlappar, nappar, amningskudde, babysitter, små strumpor och ett par bodys (dåligt utbud av kläder), badlakan med huva, dregglisar mm mm Det är verkligen billigt där!

Åh, blir sugen på att åka dit! Nu vill jag frossa i babyprylar! :)
  • Etta

Skönt att det är bättre mer er son isglass!

Intressant fråga om det går att gå ner i tid utan att det påverkar SGI:n, har tagit för givet att det inte går men kanske har fel, vore väldigt skönt om det gick! Jag har tänkt jobba fram till ca 2,5 veckor innan BF, och sen ta en vecka semester och en och en halv vecka med föräldrapenning. Jag har en del flex och komptid att ta ut så ev kan jag förlänga tiden jag inte behöver ta av fp, men samtidigt tänker jag att jag nog kommer vilja ta av den tiden de sista veckorna innan så jag slipper heltid varje dag iaf.

• Etta
    Sindyrella1983 skrev 2015-06-11 13:48:01 följande:

Gällande SGI:n så står det såhär på försäkringskassan:

"Du som är blivande mamma kan sluta arbeta eller minska din arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks."

Tror dock att det gäller om man har en fast anställning, vet inte hur det är om man är vikarie eller timanställd. 

Oj, vad bra! Det hade jag ingen aning om! Då ska jag verkligen fundera på om jag inte ska gå ner till 80% sista månaden
  • Etta

Åh så mysigt det låter med så mycket rörelse! :) Min lillskrutt känner jag nu av ett par gånger per dag, ofta runt lunchtid och på kvällen runt 21-22, jättemysigt men inte så tydligt än. Jag har tydligen livmodern lite överallt, haha! Bm sa först att den låg i framvägg, sen sa hon att den liksom låg runt (?) så även lite i bakvägg, fattar inte riktigt men verkade ju vara ok iallafall!

Idag ringde jag mvc för att höra efter varför jag inte fått tid förrän i v 26, o om det gick att få en tidigare tid, tänkte det hade med semestrar att göra, men det visade sig att de glömt bort att ge mig v.20-tiden! Så nu ska jag dit nästa vecka. Ibland bra att vara lite nojig och på..;)

• Etta

Jag har varit hos mina föräldrar i helgen och jag och mamma har gått igenom babykläder från när jag och mina syskon var små, även en del av mammas babykläder från 50-talet fanns! Var så roligt och hittade jättemycket fint, men det nog var det mer opraktiskt förr, mycket knyt-blusar och underbyxor istället för bodys. Vet inte hur mycket jag kommer använda men tog med det mesta hem ändå! ???? Funderar också på om vi istället för spjälsäng den första tiden ska ha en. "mangelkorg" som jag sov i när jag var liten.

• Etta

Så roligt att se alla era fynd! Verkligen fina grejer! Jag har ju köpt några små grejer i storlek 50, berättade det för min mamma som sa att jag redan när jag var nyfödd var för stor för 50... (Vägde 4 kg) Svårt det för med storlekar!

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015