• Etta

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Så fin mage Smilla! Och så härligt att ha semester kvar nu när vädret äntligen verkar bli bättre. Jag la visst min helt fel i år.

Idag är det precis tre månader kvar till BF för mig, börjar kännas som det faktiskt närmar sig lite!

• Etta

Fina magar Asams och kakan! Asams, hur har det gått för dig idag?

Smilla, angående ryggläge, visst var det så att man inte skulle ligga på rygg i sen graviditet? Jag har lite ångest över det för jag vaknar ofta på rygg på morgonen fast jag somnar på sidan. Har förövrigt börjat sova kasst igen och vaknar ofta, jobbigt om det ska vara så i tre månader nu!

Angående järnet är jag orolig att jag fått brist nu pga att jag inte tar järntabletter, äter massa pumpafrön och havregrynsgröt varje morgon, köpt havremjölk till det också för att få ytterligare boost, men har känt mig väldigt trött och även haft lite yrsel de senaste dagarna.

• Etta
    Fröken Smilla skrev 2015-08-03 21:54:19 följande:

Stor skillnad kakan!

Etta - ryggläge går bra så länge det känns bra. När bebisen blir tung kan den börja trycka på en artär och stoppa blodflödet, men jag har förstått det som att man börjar må dåligt då (och mamman drabbas innan barnet). Jag låg på rygg 1,5 timme idag under en spabehandling och det kändes inte alls konstigt. Ligger även på rygg i soffan, och ibland på natten. Får väldigt ont i höfterna om jag ligger för länge på sidorna. Men jag är vaksam om det skulle börja kännas konstigt.

Aha, låter rimligt. Ja, jag får jätteont i höfterna också, till viss del därför jag sover dåligt ( och säkert därför jag rullar över på rygg i sömnen).
  • Etta

Angående smärtlindring tänker jag också absolut använda mig av lustgas, och hoppas bara jag inte mår för illa av den, mår illa ganska lätt och är åksjuk i vanliga fall så det kan verkligen bli så. Jag är ganska rädd för förlossningen så mer rädd för att jag inte ska klara av smärtan än att jag ska vara "väck" . känner jag mig lite tveksam till epidural, främst för att det kan göra att förlossningen drar ut på tiden, samtidigt verkar det ju väldigt effektivt. Akupunktur kanske vore något, erbjuds det på alla förlossningsavdelningar?

• Etta
    Kakan1976 skrev 2015-08-04 17:07:31 följande:

De flesta verkar få värkstimulerande dropp tillsammans med epiduralen vilket borde göra att det inte drar ut på tiden... Jag tar alla sorters smärtlindring som behövs tänker jag.

Apropå amningsbh och amningslinne så känns det svårt att veta vilken storlek man borde köpa. Hur tänker ni?

Ja, så kanske det är, när jag läste in mig lite på olika smärtlindringar stod det just att det ofta blev längre förlossningar med epidural men kanske ny taktik med värkstimulerande. Får man de samtidigt som epiduralen är det väl lugnt, annars ska de väl i sig kunna orsaka rätt smärtsamma värkar...

Nä, det där med amningsbhar och storlek har jag också tänkt på, har ju ingen aning om hur brösten kommer vara efter förlossningen, känns hursomhelst lite tidigt köpa nu, mina bröst växer hela tiden. Har dock fått ärva några av en kompis så har i reserv.
  • Etta
    Annamckenzie skrev 2015-08-05 08:36:34 följande:

Hej, jag hoppar inte här dock lite sent :) Anna heter jag och bor i England sedan en herrans massa år. Gravid med ivf första försöket, har bara en äggledare så naturligt gravid går inte. Har BF i oktober :)

Välkommen! :) Vilket datum har du BF?

Asams och Lisodan, ja, nu börjar det verkligen närma sig för er! Så spännande! Skulle vara kul uppdatera listan lite för att få koll på allas BF, men känns nästan omöjligt hitta den nånstans i tråden...

Som ni säger tycker jag också det känns svårt att veta hur man vill ha det på förlossningen när man inte alls varit i den situationen innan! Tycker det känns svårt veta vad man ska skriva i förlossningsbrevet tex, känns ju inte som man vet vad som är viktigt riktigt...
  • Etta

Härlig bild kakan!

Och fin mage Sindyrella!

Kul att höra hur det funkar i andra länder med FL! Men rätt nöjd för tillfället att bo i Sverige... Även om jag såklart förstår att man accepterar det sättet det fungerar på där man bor.

• Etta
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-08-07 08:59:01 följande:

Hej alla fina magar! Kikar in och vinkar lite till "det gamla gänget" här inne.

Blir så glad över att se hur bra det går och att bebisar växer och utvecklas fint!

Vi kommer göra ett nytt försök igen i januari. Innan dess ska vi hinna gifta oss tänkte vi.

Kram på er tjusiga!

Så roligt att höra från dig! Och härligt med bröllop, det är verkligen roligt att gifta sig! Stort lycka till med ert nästa försök!
  • Etta

Jättefin mage Asams!

Angående stanna kvar på bb tycker jag också det känns jobbigt, speciellt om man kanske inte mår så bra vill man ju verkligen bara hem! Har hört att det ska vara väldigt obekväma sängar också och barnmorskor som kommer in mitt i natten och utan förvarning tar ett hårdhänt tag om ens bröst för att få igång amningen! ( det sistnämnda berättade en kompis till mig med stor inlevelse, haha) Fast å andra sidan kanske man också tycker det är skönt att få lite hjälp i början, svårt att veta.

Sindyrella, jag håller med, tycker det är ganska olika hur mycket min skrutt rör sig, vissa dagar fullt liv och andra bara någon buff då och då. Blir alltid lite bekymrad men så kommer en dag när det är full rulle igen!

• Etta

Stackars kissen! Hoppas han kryar på sig! Jag tror som Smilla säger att det inte är någon fara om du har handskar och sen tvättar händerna noga. Annars kanske någon kan hjälpa dig? Min man var bortrest några dagar i våras, jag bjöd då in min syster på middag mot att hon tömde lådan. :)

Använder ni andra er av stödstrumpor? Jag har fått såna problem med kramp i vaderna i princip varje natt de senaste veckorna och funderar på om stödstrumpor kan avhjälpa det?

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015