• Etta

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Ja, man får väl räkna med att maten är nygjord/fräsch om man äter på resturang, står på Livsmedelsverkets hemsida det där om att mozarella o halloumi ska vara nyförpackade. Fattar inte vad de menar med nyförpackade så har hållt mig borta från dem fram till nu, o även rökt lax och sushi eftersom jag inte litar på resturanger, hehe o tänker att affärer ommärker varor ( har själv jobbat i en affär för många år sen som körde den taktiken..) men skulle vara skönt att ha en lite mer avslappnad attityd känner jag..;)

Smilla, jag har känt mig spänd och öm de senaste veckorna, har kopplat det till att magen växer, men kanske inte det du menar?

• Etta

Usch läskigt att det kan gå så långt med förstoppning, men skönt att du fått svar på vad det är! Låter väldigt härligt med sparkar! :)

Hehe, det där med special special känner jag igen, äter inte kött samt är överkänslig mot de flesta stenfrukter och en del nötter, så nu som gravid också känner man ju sig helt hopplös på resturanger... Och ännu värre på caféer där alla sallader/mackor som inte innehåller kött innehåller antingen rökt lax eller chevré... ;)

• Etta

Åh, vad härligt med sparkar, jag känner ingenting... Försöker verkligen känna efter men inte ens ett litet fladder... Längtar så till ultraljudet för som du säger kakan börjar jag få svårt att tro på att det är nån därinne trots att jag sett hen förut och har en ganska stor mage... Tänk de som är gravida på vanligt sätt och inte gjort ett enda ul innan RUL, fattar inte hur de står ut med ovetskapen så länge! Fast kanske är de lite mer avslappnande än vi härinne..;)

Vi flyttade till ny lägenhet för lite över en månad sen, bodde tidigare i tvåa på 45 kvm men nu i trea på 69 kvm, var rena turen att vi hittade den genom direktbyte, annars hade vi också planerat lite smarta lösningar ( kan iofs behövas nu också för vi har redan övermöblerat den utan bebisprylar..) Vi kommer i första hand satsa på en begagnad barnvagn men svårt att veta vad man ska välja, vill helst ha en som funkar både i stan, på spårvagnar och att gå skogspromenader med. Dessutom bor vi på femte våningen med en liten hiss, o är ju en fördel om den går att få in...!

• Etta
    isglass3 skrev 2015-05-25 15:49:08 följande:

Har varit på RUL idag och allt såg jättefint ut! Såå skönt!! Det är med allra största sannolikhet en flicka gick direkt och köpte en body, byxor och en liten klänning är urkass på det här med bilder, vet nån om man kan lägga in från mobilen? Läst det ni skrivit om skötväskor. Förut har vi haft en helt vanlig väska och det hade det nog blivit nu med ifall det inte hade följt med en med vagnen. En brio som är fin och verkar bra tycker jag!

Så skönt o härligt att allt såg bra ut! :)
  • Etta

Jag har kunnat lägga till bilder från mobilen som jag alltså tagit själv, man kan ju välja bildfil längst ner på sidan!

• Etta
    Fröken Smilla skrev 2015-05-26 12:39:55 följande:

Idag har jag skickat in ansökan om ledighet på jobb. Känns så officiellt! Har lagt in 29/9 -15 (har förvisso semester en vecka innan också) till 28/2 -17. 2017 liksom! Galet

Wow, det var ingen dålig ledighet! :) Vi har inte ens satt oss in i föräldraförsäkringen än, verkar så komplicerat det här med hur många dagar i veckan man ska ta ut mm, o det hänger ju ihop med hur länge man kan vara ledig. Jag och min man kommer nog dela ganska lika på föräldraledigheten, han tjänar mindre än mig så vi vinner på att jag jobbar, till mitt förtret.. ;)
  • Etta
    Josefinehej skrev 2015-05-26 13:59:06 följande:

haha ja det var jättetydligt!Men jag blev ändå väldigt chockad för jag var helt inställd på att det var en tjej. Så säger hon "Ni ska få en liten gosse", fick verkligen kämpa emot tårarna! så underbart <3 

Åh, vad härligt! :) Längtar så tills det är min tur!
  • Etta

Skönt att få lyssna på hjärtljud o att det lät bra lisodan o smilla! Men Smilla, så fruktansvärt med din systers bebis! Trodde verkligen inte sånt hände, vet de varför?

• Etta
    lisodan skrev 2015-05-26 21:48:59 följande:

Var hos barnmorskan idag och bebben mår bra. Rör sig mycket sa hon. Jo tack, har märkt det Fick lyssna på hjärtljud igen och de lät perfekt sa hon.

Själv mår jag sisådär. Magen är spänd, tarmarna ej så glada. Sjuk halsbränn. Ryggen värker. Hjärtat klappar extra fort. Och är SÅÅ trött. Fick veta idag att mitt järnvärde är alldeles för lågt och det sjunker, så nu måste jag börja med järntabletterna igen. :( Ska testa Niferex droppar nu och hoppas på det bästa. Kommer också samtidigt köra med Inolaxol som förhoppningsvis hjälper mot förstoppningen. Nu börjar jag verkligen känna mig gravid. Pustar o frustar och känns som jag vaggar fram som en val. Men kanske det kan kännas lättare igen om jag får upp järnvärdet och tarmarna blir lite bättre.

Och ändå är jag världens lyckligaste. Tänk att JAG är gravid. Idag var det en som frågade om jag ville ha hennes plats på bussen och det tog "valen" tacksamt emot. Och sen satt jag där och kände mig lite stolt.

Ja, detta med lägenheten känns mest jobbigt för att vi inte har något sovrum att stänga dörren till. Och det är väl inte bara för min mans skull för jag tänker att jag också behöver kunna stänga om mig o vila lite då och då sen. Vi pratar nu om att i värsta fall hiva ut köksbordet och sätta in en liten bäddsoffa i köket. Och ha en teve där. Då kan man vila därinnne också förhoppningsvis. Men hoppas innerligt på ett byte snart, har ändå letat sen september-oktober 2014!

Är det genom lägenhetsbyte ni letar? Höll på att bli galen på den sidan när vi letade... Vi letade lägenhet mer eller mindre aktivt i två år innan vi fick napp genom direktbyte på hyresbolagets hemsida, försökte få napp genom interna kön men var alltid någon som bott längre, o då bodde vi ändå i vår gamla lgnhet i åtta år...!
  • Etta
    Fröken Smilla skrev 2015-05-27 19:55:44 följande:

Jag brukar inte ta upp det för att inte oroa, jag tror inte att det händer så ofta. Min systers bebis var stor och kunde inte röra sig speciellt bra, tyvärr hamnade navelsträngen runt halsen. Det var onödigt att de inte satte igång förlossningen. Det gäller att vara uppmärksam på rörelser i slutet.

Usch så hemskt, ja, gäller verkligen att vara uppmärksam, men man tänker ju det är sjukvårdens uppgift...
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015