• Tom Araya

Hur hade Islam sett ut idag om...?

En fråga till dig som är muslim...

I frågan om hur en muslim ska leva hänvisas det dels till Koranen, men även de sk haditherna som är berättelser om Muhammeds liv och lär vara baserade på vad han själv skrev ner.
    Vad tror du om de värderingar som återspeglas, hade de sett lika ut om Muhammed hade levt 1800-, 1900- eller 2000-talet eller 1000 år före kristus?
    Varför tror du Gud vill att du ska leva just efter värderingar från 600-talet och inte de som rådde 1000 år tidigare eller senare?

Frågan kan ställas även till andra religiösa och då främst religioner eller inriktningar som är/varit mer konservativa än den Lutheranska/protestantiska kristendomen (exempelvis judar, katoliker m.fl och då i förhållande till den religionens värderingar) samt ni som studerar eller forskar i religion.

OBS! Jag är inte ute efter att kasta skit på religion och religiösa, utan jag är seriöst intresserad av hur ni ser på frågan, om ni någonsin tänkt på detta och hur ni tänker.
    Ni som vill kasta skit på religion och religiösa, starta en egen tråd.

• Svar på tråden Hur hade Islam sett ut idag om...?
  • Anonym (muslim)
    Tom Araya skrev 2015-02-08 18:51:24 följande:
    Jag vill försöka förstå för att jag är intresserad....

Varför är det jobbigt att tänka över sitt val och olika grunder och logiker i det? Själv gör jag det ständigt...
    För det första var det inte Muhammed, sallAllahu alayhi wa sallam, som skrev haditherna själv. Det var hans efterföljare som levde med honom som återberättar vad som han sagt och gjort.
    För det andra, sände Gud till oss, Muhammed, som ett ljus till mänskligheten. På en tid, där dem begravde sina döttrar levande (för skammen över flickors födelse), då dem sålde sina kvinnor som djur, bl.a. Araberna på den tiden (notera: på den tiden!!) var från det värsta folket. Muhammed kom som en välsignelse för att få tillbaka folk på rätta vägen, sprida ljus för dem som vill bli vägledda.
    Han klargjorde det som blivit glömt.

Människor tror att Islam är en våldsam religion, pga media. Dem som på riktigt, vill veta sanningen, skulle gå, via säkra källor, och ta reda på sanningen. Dem som vill veta mer, är jag glad att svara på era frågor. De som bara vill kritisera och provocera kan gå någonannanstans, för det kommer inte bita på mig)
  • Rikard
    Anonym (muslim) skrev 2015-02-12 19:57:14 följande:
    För det första var det inte Muhammed, sallAllahu alayhi wa sallam, som skrev haditherna själv. Det var hans efterföljare som levde med honom som återberättar vad som han sagt och gjort.
    För det andra, sände Gud till oss, Muhammed, som ett ljus till mänskligheten. På en tid, där dem begravde sina döttrar levande (för skammen över flickors födelse), då dem sålde sina kvinnor som djur, bl.a. Araberna på den tiden (notera: på den tiden!!) var från det värsta folket. Muhammed kom som en välsignelse för att få tillbaka folk på rätta vägen, sprida ljus för dem som vill bli vägledda.

Människor tror att Islam är en våldsam religion, pga media. Dem som på riktigt, vill veta sanningen, skulle gå, via säkra källor, och ta reda på sanningen. Dem som vill veta mer, är jag glad att svara på era frågor. De som bara vill kritisera och provocera kan gå någonannanstans, för det kommer inte bita på mig)
    Det stora problemet är faktiskt inte om "människor" i största allmänhet tror att islam är en våldsam religion. Problemet är att vissa muslimer är helt övertygade om att islam är en våldsam religion som ger dem rätt att bruka våld. Det är faktiskt dessa islamister som utgör det verkligt stora hotet mot människor genom att mördar och terroriserar.

(Förlåt Tom Araya, men jag mår dåligt av de muslimer som idylliserar islam och låtsas att det inte finns koranskolor och moskéer som hyllar terrorism och att det inte finns islamister som dödar och krigar,  utan allt som är negativt med islam är "medias" fel eller "västs" fel. De flesta muslimer visserligen är fredliga, men Boko Haram, Islamiska staten, Iran, Saudi Arabien, mördarna i Paris och de som förföljer Lars Wilks och Salman Rushdie använder också Koranen som ursäkt för sitt agerande. Jag beskyller inte alla muslimer för dessa gruppers brott, men jag ser det som ett problem att de blundar för att dessa mördare också stöder sig på islam.)
  • Anonym (muslim)
    Rikard skrev 2015-02-12 20:29:20 följande:
    Det stora problemet är faktiskt inte om "människor" i största allmänhet tror att islam är en våldsam religion. Problemet är att vissa muslimer är helt övertygade om att islam är en våldsam religion som ger dem rätt att bruka våld. Det är faktiskt dessa islamister som utgör det verkligt stora hotet mot människor genom att mördar och terroriserar.

(Förlåt Tom Araya, men jag mår dåligt av de muslimer som idylliserar islam och låtsas att det inte finns koranskolor och moskéer som hyllar terrorism och att det inte finns islamister som dödar och krigar,  utan allt som är negativt med islam är "medias" fel eller "västs" fel. De flesta muslimer visserligen är fredliga, men Boko Haram, Islamiska staten, Iran, Saudi Arabien, mördarna i Paris och de som förföljer Lars Wilks och Salman Rushdie använder också Koranen som ursäkt för sitt agerande. Jag beskyller inte alla muslimer för dessa gruppers brott, men jag ser det som ett problem att de blundar för att dessa mördare också stöder sig på islam.)
    Nu är det ju så att vad dessa människor gör, har ingen grund i Islam. Att dem själva fått en idé om hur man ska ta saker människor gjorde då, och dem själva tolkar att dem ska halshugga vilka dem vill, har ingen grund i Islam.
    Vi har, i Islam, dem som vi kallar `de lärda`. <dem har studerat religionen väldigt länge och djupt in i den, och dem varnar för dessa människor, som isis. Isis är inte på Islam. Vi kallar dem "khawaridj". Vilket i det stora hela betyder något som lämnat/gått ur. Islam är inte "light" eller extremt, Islam är på medelpunkt, men vi har klara regler. Vilket alla länder i hela världen har, t.ex... För att förhindra brott och ondska.

Åter igen går ni på att det "muslimer" gör är Islam. Det är det inte.
    Vad Islam är, och vad vissa muslimer gör, är två olika saker.
  • Rikard
    Anonym (muslim) skrev 2015-02-12 21:05:53 följande:
    Nu är det ju så att vad dessa människor gör, har ingen grund i Islam. Att dem själva fått en idé om hur man ska ta saker människor gjorde då, och dem själva tolkar att dem ska halshugga vilka dem vill, har ingen grund i Islam.
    Vi har, i Islam, dem som vi kallar `de lärda`. <dem har studerat religionen väldigt länge och djupt in i den, och dem varnar för dessa människor, som isis. Isis är inte på Islam. Vi kallar dem "khawaridj". Vilket i det stora hela betyder något som lämnat/gått ur. Islam är inte "light" eller extremt, Islam är på medelpunkt, men vi har klara regler. Vilket alla länder i hela världen har, t.ex... För att förhindra brott och ondska.

Åter igen går ni på att det "muslimer" gör är Islam. Det är det inte.
    Vad Islam är, och vad vissa muslimer gör, är två olika saker.
    Oavsett vad som är rätt eller fel om islam så tror dessa islamistiska mördare och terrorister själva att islam är en religion som uppmanar dem till våld och förtryck. Det är ett stort och högst verkligt problem. Deras tolkning av islam döda långt fler människor och skadar islams rykte långt mer än vad "västmedia" gör.
  • Anonym (muslim)
    Rikard skrev 2015-02-12 21:11:57 följande:
    Oavsett vad som är rätt eller fel om islam så tror dessa islamistiska mördare och terrorister själva att islam är en religion som uppmanar dem till våld och förtryck. Det är ett stort och högst verkligt problem. Deras tolkning av islam döda långt fler människor och skadar islams rykte långt mer än vad "västmedia" gör.
    Ok?

Jag skilde på vad Islam är och vad vissa som påstår sig vara muslimer gör.

Om någon kommer och påstår sig vara kristen, och säger att hen agerar med kristendom (trots att det inte är så). Då är jag med 100% säkerhet, att media och resten skulle ignorera det faktum att denna tillskrev kristendommen detta.
    Alltså, fel på människan.

Dem som är på Islam, på den rätta vägen, dem syns inte. Vet du varför?`För dem är goda människor. Dem ljuger inte, dem stjäl inte, dem baktalar inte, dem håller sig till sin egen familj och sina egna problem, dem gör rena saker. DET är Islam. Men det här skrivs det inte om, för ni vet inte om dessa riktiga muslimer, som är ute efter Allahs välbehag, inte människors.

• Rikard
    Anonym (muslim) skrev 2015-02-12 21:19:31 följande:
    Ok?

Om någon kommer och påstår sig vara kristen, och säger att hen agerar med kristendom (trots att det inte är så). Då är jag med 100% säkerhet, att media och resten skulle ignorera det faktum att denna tillskrev kristendommen detta.

Dem som är på Islam, på den rätta vägen, dem syns inte. Vet du varför?`För dem är goda människor. Dem ljuger inte, dem stjäl inte, dem baktalar inte, dem håller sig till sin egen familj och sina egna problem, dem gör rena saker. DET är Islam. Men det här skrivs det inte om, för ni vet inte om dessa riktiga muslimer, som är ute efter Allahs välbehag, inte människors.
    Mitt inlägg berodde på att du skyllde människors negativa syn på islam på "media" och helt bortsåg från den bild som alla mördare, terrorister och förtryckarregimer som själva påstår att de är muslimer ger upphov till.

För övrigt så tycker jag att man ska granska dem som begår övergrepp i kristendomens namn också.
  • Tom Araya
    Anonym (muslim) skrev 2015-02-12 19:57:14 följande:

Jag vet mycket väl att det mesta som skrivits gjorts av andra än Muhammed och efter Muhammeds död. Men vad är syftet med haditherna? Vissa använder de som komplement till Koranen och delvis som rättesnöre, eftersom handlingarna i texterna är Muhammeds. Det går inte komma ifrån att dessa dokument präglas av tidsandan som då rådde. Det jag är intresserad av är muslimers tankar kring det. Var det Muhammeds syfte att muslimer för all framtid leva efter detta? Är det Allahs/Guds mening? Hade Muhammed själv levt så även om han hade levt 1000 eller 2000 år tidigare eller senare? Jag är seriöst intresserad av hur troende tänker i detta.
  • Tom Araya
    Anonym (muslim) skrev 2015-02-12 21:19:31 följande:
    Ok?

Det svåra är: Vem avgör vad som är riktig Islam och inte, vem som är riktig muslim och inte?  Många inom olika falanger erkänner inga andra som riktiga muslimer, sannolikt högre andel ju mer extrem falangen är.
  • vackerkvinna
    Tom Araya skrev 2015-02-13 00:07:02 följande:
    Det svåra är: Vem avgör vad som är riktig Islam och inte, vem som är riktig muslim och inte?  Många inom olika falanger erkänner inga andra som riktiga muslimer, sannolikt högre andel ju mer extrem falangen är.
    Ok ingen vet vem som är på rätt spår. Det är det som gör Islam unik i sig. Jag ska ge dig ett historisk exempel:

Umar Ibn Khattab må Allah ge honom högsta plats i Paradiset var den andra khalifen, hans arme hade krossat 2 st VÄRLDEMPERIER dvs Romeska riket i Levant (syrien, palestine, dagens israel, lebanon, jordanen, och sinaihalvön) och den Persiska riket (iraq, azerbadjan, iran, afghanistan, pakistan)
    Så efter att dessa två världsriken var krossad och än idag har inget annat rike kunnat ta tillbaka dessa områden (dvs de är fortfarande islamiska stater) så brukade Umar Ibn Khattab säga (förresten denna underbara människa brukade oroa sig över även djur, han brukade säga att om ett djur i iraq plågas så känner jag ansvar för den) att om alla muslimer var på väg till Paradiset och 1 muslim fick helvete så kommer jag ha den känslan att jag är den som får helvetet. SubhanAllah.

Denna man var en älskad bästa väl med Profeten Muhammad salAllahu aleyhi wassalam, (han är begraven 1 meter ifrån Profeten i Medina) han var en som strikt bad och ledde bönen, fastade och tog hand om alla folk. Det är även han som tog över Jerusalem och byggde Al-Aqsa mosken som finns än idag. Det är han som gav skydd till den högsta kristna ledaren (påven-liknande) och sa att den som skadar dig är som om han skadar min familj. Det är så mkt man kan berätta om honom men här bevisas att det går inte riktigt säga vad som är riktigt eller inte.

Det är ödmjukheten, vänligheten, uppriktheten men också att hålla till sig Guds lagar, att dyrka Honom på bästa sätt och att göra sina jordliga ärrende på bästa sätt. En hycklare defineras som 4 saker:
    1. när han talar så ljuger han. 2 när han blir tillitad så bryter han. 3 när han argumenterar så blir han arg, går till överdrift. 4 när han lovar så bryter han.

En muslim som har en eller flera har minst spår av hyckleri. Straffet för hyckleri är värre än icke troende. Här menas hycklare som en säger att han tror men i själva verket är emot budskapet.

Islam är enkel men ju längre bort den spred sig ju konstigare sekter dök upp.. Men dessa dök upp under tiden engelska riket började härska. Vi misstänker att de dök upp för att försvaga muslimerna. Exempel i Indien dök det upp väldigt många, de var väldigt brittisk-vänliga så som Ahmaddiyan & Qadianis. I Iran Bahai rörelsen. I baathparti, det är många ideologier som dök upp. men det är en annan historia!

Det absolut korrekta islam finns i 3 städer:
    Mecca, Medina och Jerusalem. Alla som håller med dessa är på rätt spår och alla som avskiljer sig från detta har avskiljt sig från sanningen. Sist men inte minst:
    Gud säger följ det som Vi har kommit med och det som Profeten har kommit med dvs hadither ie Sunnah
  • Tom Araya
    Rikard skrev 2015-02-12 20:29:20 följande:

Det är ett ämne för en annan tråd Rikard.
Svar på tråden Hur hade Islam sett ut idag om...?