• Tom Araya

Hur hade Islam sett ut idag om...?

En fråga till dig som är muslim...

I frågan om hur en muslim ska leva hänvisas det dels till Koranen, men även de sk haditherna som är berättelser om Muhammeds liv och lär vara baserade på vad han själv skrev ner.
    Vad tror du om de värderingar som återspeglas, hade de sett lika ut om Muhammed hade levt 1800-, 1900- eller 2000-talet eller 1000 år före kristus?
    Varför tror du Gud vill att du ska leva just efter värderingar från 600-talet och inte de som rådde 1000 år tidigare eller senare?

Frågan kan ställas även till andra religiösa och då främst religioner eller inriktningar som är/varit mer konservativa än den Lutheranska/protestantiska kristendomen (exempelvis judar, katoliker m.fl och då i förhållande till den religionens värderingar) samt ni som studerar eller forskar i religion.

OBS! Jag är inte ute efter att kasta skit på religion och religiösa, utan jag är seriöst intresserad av hur ni ser på frågan, om ni någonsin tänkt på detta och hur ni tänker.
    Ni som vill kasta skit på religion och religiösa, starta en egen tråd.

• Svar på tråden Hur hade Islam sett ut idag om...?
  • Anghammarad
    vackerkvinna skrev 2015-02-13 01:49:55 följande:
    Det absolut korrekta islam finns i 3 städer:
    Mecca, Medina och Jerusalem. Alla som håller med dessa är på rätt spår och alla som avskiljer sig från detta har avskiljt sig från sanningen. Sist men inte minst:
    Gud säger följ det som Vi har kommit med och det som Profeten har kommit med dvs hadither ie Sunnah
    Så egentligen finns det alltså bara drygt 3 miljoner muslimer i hela världen.
  • Hubbe
    vackerkvinna skrev 2015-02-13 01:49:55 följande:

Ok ingen vet vem som är på rätt spår. Det är det som gör Islam unik i sig. Jag ska ge dig ett historisk exempel:

Umar Ibn Khattab må Allah ge honom högsta plats i Paradiset var den andra khalifen, hans arme hade krossat 2 st VÄRLDEMPERIER dvs Romeska riket i Levant (syrien, palestine, dagens israel, lebanon, jordanen, och sinaihalvön) och den Persiska riket (iraq, azerbadjan, iran, afghanistan, pakistan)

Så efter att dessa två världsriken var krossad och än idag har inget annat rike kunnat ta tillbaka dessa områden (dvs de är fortfarande islamiska stater) så brukade Umar Ibn Khattab säga (förresten denna underbara människa brukade oroa sig över även djur, han brukade säga att om ett djur i iraq plågas så känner jag ansvar för den) att om alla muslimer var på väg till Paradiset och 1 muslim fick helvete så kommer jag ha den känslan att jag är den som får helvetet. SubhanAllah.

Denna man var en älskad bästa väl med Profeten Muhammad salAllahu aleyhi wassalam, (han är begraven 1 meter ifrån Profeten i Medina) han var en som strikt bad och ledde bönen, fastade och tog hand om alla folk. Det är även han som tog över Jerusalem och byggde Al-Aqsa mosken som finns än idag. Det är han som gav skydd till den högsta kristna ledaren (påven-liknande) och sa att den som skadar dig är som om han skadar min familj. Det är så mkt man kan berätta om honom men här bevisas att det går inte riktigt säga vad som är riktigt eller inte.

Det är ödmjukheten, vänligheten, uppriktheten men också att hålla till sig Guds lagar, att dyrka Honom på bästa sätt och att göra sina jordliga ärrende på bästa sätt. En hycklare defineras som 4 saker:

1. när han talar så ljuger han. 2 när han blir tillitad så bryter han. 3 när han argumenterar så blir han arg, går till överdrift. 4 när han lovar så bryter han.

En muslim som har en eller flera har minst spår av hyckleri. Straffet för hyckleri är värre än icke troende. Här menas hycklare som en säger att han tror men i själva verket är emot budskapet.

Islam är enkel men ju längre bort den spred sig ju konstigare sekter dök upp.. Men dessa dök upp under tiden engelska riket började härska. Vi misstänker att de dök upp för att försvaga muslimerna. Exempel i Indien dök det upp väldigt många, de var väldigt brittisk-vänliga så som Ahmaddiyan & Qadianis. I Iran Bahai rörelsen. I baathparti, det är många ideologier som dök upp. men det är en annan historia!

Det absolut korrekta islam finns i 3 städer:

Mecca, Medina och Jerusalem. Alla som håller med dessa är på rätt spår och alla som avskiljer sig från detta har avskiljt sig från sanningen. Sist men inte minst:

Gud säger följ det som Vi har kommit med och det som Profeten har kommit med dvs hadither ie Sunnah

Fan du bekräftade nyss med ditt inlägg att Islam spreds med våld, terror och krig som är orsaken till att Islam är en stor kult idag eller nej förlåt religion var det över jordklotet.

Två riken försvann för att ersättas med en primtiv arab kult.

Och området kring Syrien och Palestina kunde skifta kontroll mellan korsfarare/östromerska riket och jihadist-arméer från arabvärlden eller turkiska jihadist-arméer under en lång tid framåt.

Orsaken att Islam kunde expandera kring medelhavet vid Levanten var för att de orientaliska ortodoxa kyrkorna gav stöd hellre till araberna än de kristna i östrom.

Och idag är det Israel som kontrollerar Jerusalem och inte araberna.
  • vackerkvinna
    Hubbe skrev 2015-02-13 15:15:05 följande:
    Fan du bekräftade nyss med ditt inlägg att Islam spreds med våld, terror och krig som är orsaken till att Islam är en stor kult idag eller nej förlåt religion var det över jordklotet.

Två riken försvann för att ersättas med en primtiv arab kult.

Och området kring Syrien och Palestina kunde skifta kontroll mellan korsfarare/östromerska riket och jihadist-arméer från arabvärlden eller turkiska jihadist-arméer under en lång tid framåt.

Orsaken att Islam kunde expandera kring medelhavet vid Levanten var för att de orientaliska ortodoxa kyrkorna gav stöd hellre till araberna än de kristna i östrom.

Och idag är det Israel som kontrollerar Jerusalem och inte araberna.

Islam lär ut exakt det som alla nationer lär ut. Att försvara ditt land. Finns det något land som tillåter ett annat land att invadera?

Dessa 2 riken jag nämnde att de blev krossade var för att de fick budskapet om att Profeten Muhammad salAllahu aleyhi wassalam har kommit med Gud´s budskap men de vägrade att godta det och detta gjorde att de skickade ut arme till den arabiska halvön. Innan de nådde så möttes de av muslimer... ett antal krig skedde och de vann med Gud´s hjälp... samma för den Persiska riken. Detta bevisar bara hur Allah krossade mångdyrkeri.. Du måste förstå att RELIGION är inte en klädesplagg... om den är falsk så är den som gift, dvs att den tar dig till helvetet. Islam accepterar andra religioner, de är även beskyddade. Varje muslim igentligen bryr sig om en ickemuslim och vill rädda honom från elden.

Vi pratar om Al Aqsa, det absolut heligaste för Judar och även kristna.. Al Aqsa mosken i Jerusalem tillhör muslimer och kommer alltid tillhöra muslimer även om alla kristna och judar är ute efter den Temple Mount.

Hur kan araberna vara primitiva när de kom med NUMMER (snälla va inte korkad å tro att den kom via det landet eller det andra) just ordet SIFFRAN NOLL var lösningen. Algebra som har hjälpt så mkt matematiska lösningar..
    Alkohol som betyder ond ande Al Ghul (Jinni) som folk dricker varje helg. Detta användes inom medicin endast... Alla de i väst om du går å studerar dem så kommer du till slutsatsen om att deras ideer är mkt från muslimerna i Persien och Arabvärlden.

Islam är inte våldsam. Islam när ut att man får attackera om man blir attackerad. Hade de verserna inte kommit så hade det inte funnits en enda muslim kvar på vår jord. 
    Kristendomen har lärt ut att förlåta och älska sin fiende men har aldrig uppträtt så, ALDRIG i våran historia... endast amish folket har gjort det!

Till han rikard, du kan inte vara från denna planet!! Du kan inte ställa 50 frågor, läs bara din sista inlägg det är bara frågor. Sedan går det inte argumentera med flera. Jag har valt att hålla mig till Trådstartaren. Han ställer intressanta frågor och är väldigt hövlig av sig.

• Hubbe
    vackerkvinna skrev 2015-02-13 15:38:11 följande:

Islam lär ut exakt det som alla nationer lär ut. Att försvara ditt land. Finns det något land som tillåter ett annat land att invadera?

Dessa 2 riken jag nämnde att de blev krossade var för att de fick budskapet om att Profeten Muhammad salAllahu aleyhi wassalam har kommit med Gud´s budskap men de vägrade att godta det och detta gjorde att de skickade ut arme till den arabiska halvön. Innan de nådde så möttes de av muslimer... ett antal krig skedde och de vann med Gud´s hjälp... samma för den Persiska riken. Detta bevisar bara hur Allah krossade mångdyrkeri.. Du måste förstå att RELIGION är inte en klädesplagg... om den är falsk så är den som gift, dvs att den tar dig till helvetet. Islam accepterar andra religioner, de är även beskyddade. Varje muslim igentligen bryr sig om en ickemuslim och vill rädda honom från elden.

Vi pratar om Al Aqsa, det absolut heligaste för Judar och även kristna.. Al Aqsa mosken i Jerusalem tillhör muslimer och kommer alltid tillhöra muslimer även om alla kristna och judar är ute efter den Temple Mount.

Hur kan araberna vara primitiva när de kom med NUMMER (snälla va inte korkad å tro att den kom via det landet eller det andra) just ordet SIFFRAN NOLL var lösningen. Algebra som har hjälpt så mkt matematiska lösningar..

Alkohol som betyder ond ande Al Ghul (Jinni) som folk dricker varje helg. Detta användes inom medicin endast... Alla de i väst om du går å studerar dem så kommer du till slutsatsen om att deras ideer är mkt från muslimerna i Persien och Arabvärlden.

Islam är inte våldsam. Islam när ut att man får attackera om man blir attackerad. Hade de verserna inte kommit så hade det inte funnits en enda muslim kvar på vår jord. 

Kristendomen har lärt ut att förlåta och älska sin fiende men har aldrig uppträtt så, ALDRIG i våran historia... endast amish folket har gjort det!

Till han rikard, du kan inte vara från denna planet!! Du kan inte ställa 50 frågor, läs bara din sista inlägg det är bara frågor. Sedan går det inte argumentera med flera. Jag har valt att hålla mig till Trådstartaren. Han ställer intressanta frågor och är väldigt hövlig av sig.

Problemet är att Jerusalem tillhör inte araberna historiskt eller kulturellt. Man kom med svärdet och blev utkörda med svärdet precis som i Spanien. Det finns inga bevis att araberna hotades av det persiska eller östromerska riket då dessa hade avslutat stora krig mot varandra precis innan den stora islamiska expasionen. Som du säger det var Mohammed, Abu Bakr co kom med "Guds budskap".

Ditt sektriska prat om tempelmuren är fullständigt oväsentligt även om det finns sektreiska judar och kristna som drömmer om ytterligare ett tempel.

Araberna har inte kommit med någonting. Det var persiska vetenskapsmän och kristna från den nestorianska kyrkan som översatte grekiska verk åt dem till arabiska.

Beträffande siffror så användes det innana araberna.
  • Hubbe

Alkohol finns i hela naturen visste du inte det? Så enligt Islam är naturen en ond ande? Lol inte konstigt att tokiga idéer ploppar upp bland mullor och jihadister.

• vackerkvinna
    Hubbe skrev 2015-02-13 15:54:21 följande:
    Problemet är att Jerusalem tillhör inte araberna historiskt eller kulturellt. Man kom med svärdet och blev utkörda med svärdet precis som i Spanien. Det finns inga bevis att araberna hotades av det persiska eller östromerska riket då dessa hade avslutat stora krig mot varandra precis innan den stora islamiska expasionen. Som du säger det var Mohammed, Abu Bakr co kom med "Guds budskap".

Ditt sektriska prat om tempelmuren är fullständigt oväsentligt även om det finns sektreiska judar och kristna som drömmer om ytterligare ett tempel.

Araberna har inte kommit med någonting. Det var persiska vetenskapsmän och kristna från den nestorianska kyrkan som översatte grekiska verk åt dem till arabiska.

Beträffande siffror så användes det innana araberna.
    Hubbe du är väl inte 15 år så varför beter du dig så? Lägg ner med sånt. Jag tror inte jag kommer svara dig mer så det här får bli sista. Kom inte med dina förslag för i över 1000 år har det du påstår predikats i europeiska kyrkor.

Romarna krigade mot Perserna och vice versa, de var i konstant krig samt i fredstid. När muslimerna kom så är ett känt historisk krigsslag där muslimer var 30 000 man mot 120 000 romarna. Muslimerna vann. Det var känt bland romarna att muslimer var helt något nytt, de krigade på ett helt nytt sätt. Det sägs även från flera Romerska historier när de skickade ut spioner till den muslimska armen att de var starka krigare som krigade utan någon frukta (döden) och på natten var levde de som munkar (tillbad Gud och dyrkade Honom på bästa sätt)

Det är Umar ibn Khattab som expanderar och inte Abu Bakr Siddiq eller Profeten Muhammad (salAllahu aleyhi wassalam)
    Det är för att Romarna och Persien började frukta Islam då den vann mark utan något krig (dvs att folk konverterade) som det är än idag 85% av alla muslimer är ICKE Arabar. det finns en visdom bakom detta.

LOL, vi pratar inte om tempelmuren... tempelmuren är en mur som är 1/25 del av hela Området som ägs styrs och kommer alltid vara hos Muslimerna. Det är även härifrån Profeten Jesus kommer att föra sitt krig mot den en-ögde antikristus Dajjal
    Så släpp det, du gör bara bort dig!
    Ja som sagt judar och kristna drömmer om att ha den men de har ännu inte fått den betyder att Islam har skyddat den från allt mångdyrkeri (treenigheten etc och kalvoffringar som judar vill göra där)

Det är mkt som islam har bidragit med. Det är så många namn. Jag är själv iransk sunni muslim så jag vet om att det finns väldigt många från Persien men också från arab... det spelar inte någon roll var de är från och deras namn avslöjar mkt plus att de alla vara HAFIZ Quran dvs kunde hela Koranen utan att läsa.
    Du kan se via deras namn och i deras böcker att de starkt trodde på islam:
    en.wikipedia.org/wiki/List_of_Persian_scientists_and_scholars

en.wikipedia.org/wiki/List_of_Muslim_scientists

Vissa av de var 500-600 år före Copernicus, Galelio etc.... de två sistnämnde även skriver att de har fått sina ideer från muslimer.

Snälla människa vad är det du inte förstår Al Cohol, AL-KOHOL var en medicin förbrukning och namnet är arabisk så som Razzia... och den var för medicin. Är det så svårt att googla lite innan du kommer upp med konstigheter.
    Namnet Al-Cohol som gavs kommer från Al-GHUL... de låter samma.. anledningen var att Razi fattade att om denna kan även vara djävulens drick, dvs JINN, ond ande etc... en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_ibn_Zakariya_al-Razi
    under hans bild står det Noteble .

Sitt inte analysera mitt inlägg genom att ställa 30 frågor och 50 anklagelse.
    Jag svarar på frågor för den som verkligen vill veta vad Islam är. Jag svarar inte på det politiska på samma sätt som en vit man behöver inte svara på varför det finns SD, NAZI, COMMUNIST, FACIST, TERRORISM etc etc (nu tror jag att du kommer dumpa allt jag har skrivit och haka dig på det sista jag skrev)

• Tom Araya

Fast det du beskrev var ju erövringskrig, inte försvar av territorium man redan besitter.

Rättfärdigades kriget av ett religiöst budskap?

Jag vet inte hur mycket Islam i sig påverkar, men dödsstraff och spöstraff är betydligt vanligare i muslimska länder än i västvärlden idag.
    Sanning med modifikation...under väldigt lång tid har kristna inte levt så, men under 1900- och 2000-talet har man mjuknat rejält inom den lutheranska/protestantiska kyrkan.

• Hubbe
    vackerkvinna skrev 2015-02-13 17:50:52 följande:

Hubbe du är väl inte 15 år så varför beter du dig så? Lägg ner med sånt. Jag tror inte jag kommer svara dig mer så det här får bli sista. Kom inte med dina förslag för i över 1000 år har det du påstår predikats i europeiska kyrkor.

Romarna krigade mot Perserna och vice versa, de var i konstant krig samt i fredstid. När muslimerna kom så är ett känt historisk krigsslag där muslimer var 30 000 man mot 120 000 romarna. Muslimerna vann. Det var känt bland romarna att muslimer var helt något nytt, de krigade på ett helt nytt sätt. Det sägs även från flera Romerska historier när de skickade ut spioner till den muslimska armen att de var starka krigare som krigade utan någon frukta (döden) och på natten var levde de som munkar (tillbad Gud och dyrkade Honom på bästa sätt)

Det är Umar ibn Khattab som expanderar och inte Abu Bakr Siddiq eller Profeten Muhammad (salAllahu aleyhi wassalam)

Det är för att Romarna och Persien började frukta Islam då den vann mark utan något krig (dvs att folk konverterade) som det är än idag 85% av alla muslimer är ICKE Arabar. det finns en visdom bakom detta.

LOL, vi pratar inte om tempelmuren... tempelmuren är en mur som är 1/25 del av hela Området som ägs styrs och kommer alltid vara hos Muslimerna. Det är även härifrån Profeten Jesus kommer att föra sitt krig mot den en-ögde antikristus Dajjal

Så släpp det, du gör bara bort dig!

Ja som sagt judar och kristna drömmer om att ha den men de har ännu inte fått den betyder att Islam har skyddat den från allt mångdyrkeri (treenigheten etc och kalvoffringar som judar vill göra där)

Det är mkt som islam har bidragit med. Det är så många namn. Jag är själv iransk sunni muslim så jag vet om att det finns väldigt många från Persien men också från arab... det spelar inte någon roll var de är från och deras namn avslöjar mkt plus att de alla vara HAFIZ Quran dvs kunde hela Koranen utan att läsa.

Du kan se via deras namn och i deras böcker att de starkt trodde på islam:

en.wikipedia.org/wiki/List_of_Persian_scientists_and_scholars

en.wikipedia.org/wiki/List_of_Muslim_scientists

Vissa av de var 500-600 år före Copernicus, Galelio etc.... de två sistnämnde även skriver att de har fått sina ideer från muslimer.

Snälla människa vad är det du inte förstår Al Cohol, AL-KOHOL var en medicin förbrukning och namnet är arabisk så som Razzia... och den var för medicin. Är det så svårt att googla lite innan du kommer upp med konstigheter.

Namnet Al-Cohol som gavs kommer från Al-GHUL... de låter samma.. anledningen var att Razi fattade att om denna kan även vara djävulens drick, dvs JINN, ond ande etc... en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_ibn_Zakariya_al-Razi

under hans bild står det Noteble .

Sitt inte analysera mitt inlägg genom att ställa 30 frågor och 50 anklagelse.

Jag svarar på frågor för den som verkligen vill veta vad Islam är. Jag svarar inte på det politiska på samma sätt som en vit man behöver inte svara på varför det finns SD, NAZI, COMMUNIST, FACIST, TERRORISM etc etc (nu tror jag att du kommer dumpa allt jag har skrivit och haka dig på det sista jag skrev)

Du missförstår allt man skriver. Tex trodde du att jag kallade araber för primtiva när jag hade skrivit att religionen är en primitiv arab-kult. Skillnad där.

Sen motsäger du själv och gav mig poäng med att säga att Islam lär ut att försvara ditt land och samtidigt hylla erövringskrig i din religions namn.

120 000 män skulle den Romerska Kejsaren Heraclius kunna mönstra mot 30000 muslimer

, baserat på vad vi vet om Romarrikets historia strax innan Islam gör avtryck i historien?

Yeah right.

Jihadister idag använder samma propaganda när de ska hylla någon seger eller hur många fiender som stupade i ett slag.

Vinnaren skriver ju historien trots allt.

Pratar du om treenighet och kalvoffringar?

Din Koran hävdar att Ezra en judisk skriftlärd ses som Guds son hos Judendomen. Börja med att skydda din koran från felaktigheter innan du dömer andra uppfattningar så snabbt.

eid al-adha? Har något hört om den högtiden där grymheter begås mot djuren.

Du har rätt vi kommer inte längre än så här.

Bye
  • Dao

Tänk er ett scenario där en allsmäktig gud utanför tid och rum, skapar, förvaltar och härskar över oändligheten i evighet

Denne fiktive sagogubbe bestämmer sig för att skicka sitt sista budskap till alla människor i alla tider i alla länder på planeten Jorden.

Han väljer att sända det budskapet till en arabisk analfabet som under 23 år dikterar budskapet för andra mera skrivkunniga araber.

För att tolka islams gud sista budskap  till alla människor i alla tider i alla länder på planeten Jorden, krävs tolkning av lingvister och semantiker som är experter på forntidsarabiska.

Hänger du med?

Låter det trovärdigt eller har muhammedanerna helt enkelt gått på historiens värsta bluff?

Min teori är att det ständiga koranrabblandet fungerar som medvetandeprogrammering och skygglappar mot verkligheten och det kanske inte vore så skadligt för den civiliserade delen av mänskligheten om det inte vore för Islamiska staten/daesh, al-qaida, boko haram och al-shabaab som vet vad jihad är och tillämpar koranens budskap troget.

Dessutom dras Europas alla storstäder med allahu-akbar-ylande slödder som med stenkastning försöker mörda bussförare, sjukvårdare och brandbekämpare.

Kan någon hitta på ett enda exempel där islam är bra för andra än muhammedaner?

Fundamentalistisk tro är de jagsvagas mentala kryckor
  • Dao

Jag glömde skriva att scenariot utspelas i Arabien på 600-talet v.t.

Fundamentalistisk tro är de jagsvagas mentala kryckor
Svar på tråden Hur hade Islam sett ut idag om...?