• Tom Araya

Hur hade Islam sett ut idag om...?

En fråga till dig som är muslim...

I frågan om hur en muslim ska leva hänvisas det dels till Koranen, men även de sk haditherna som är berättelser om Muhammeds liv och lär vara baserade på vad han själv skrev ner.
    Vad tror du om de värderingar som återspeglas, hade de sett lika ut om Muhammed hade levt 1800-, 1900- eller 2000-talet eller 1000 år före kristus?
    Varför tror du Gud vill att du ska leva just efter värderingar från 600-talet och inte de som rådde 1000 år tidigare eller senare?

Frågan kan ställas även till andra religiösa och då främst religioner eller inriktningar som är/varit mer konservativa än den Lutheranska/protestantiska kristendomen (exempelvis judar, katoliker m.fl och då i förhållande till den religionens värderingar) samt ni som studerar eller forskar i religion.

OBS! Jag är inte ute efter att kasta skit på religion och religiösa, utan jag är seriöst intresserad av hur ni ser på frågan, om ni någonsin tänkt på detta och hur ni tänker.
    Ni som vill kasta skit på religion och religiösa, starta en egen tråd.

• Svar på tråden Hur hade Islam sett ut idag om...?
  • vackerkvinna
    Rikard skrev 2015-02-16 19:03:38 följande:

Lögn, lögn, lögn.

Jag hade inte skrivit två inlägg om kalvoffer när du beskyllde mig för att tjata om det. Alltså har något sådant inlägg inte heller blivit borttaget. Varför envisas du med att framhålla något som är uppenbart osant?

Gällande kalvoffringar.. Jag skrever endast för att framtida människa ska fatta att du är okunnig gällande allt jag skrev till dig.

Judar, kristna och frimurarna vet om att NÄÄÄÄÄÄÄÄR, igen NÄR de tar över Al-Aqsa mosken i Jerusalem så ska de göra KALVoffringar....
    Judarna och frimurarna har samma agenda. Kalla det konspiration eller vad du vill men detta är deras mål vilket finns på film, text och från judiska sajter.
    Här kan du läsa en historisk event på engelska som hände 1998... scrolla ner så ser du bilder på kalvoffringar, bakom så ser du Al-Aqsa och Doom of the Rock

On Passover of 1998, Jewish rabbis conducted animal sacrifices at the Western Wall (the "wailing wall"), which may have been the first animal sacrifices conducted at the Temple site since 70 AD. It is difficult to assess the significance of this particular action. Gershon Salomon made his third unsuccessful attempt to conduct sacrifice on the Temple Mount itself on April 4, 1999. In 1998, it was made on a nearby hill called Givat Hananya. Another sacrifice has been performed since then in a different location.

kenraggio.com/KRPN-TheThirdTemple.htm
  • Rikard
    vackerkvinna skrev 2015-02-16 21:00:35 följande:
    Svaret på din sista fråga är (jag trodde du hade hjärna att förstå)

alla som följer de i Medina, Mecca och Jerusalem är på den rätta vägen...

Detta betyder just nu men även förr i tiden att alla följer dessa tre.. så en grupp människor i Marocco följer dessa tre som nämndes på samma sätt som de i 150 moskeer i Tokiyo, Japan följer.
    Det är en och samma budskap ... om en sekt avviker sig mot dessa så är det nog bevis mot dem.. ÅTER IGEN det är en måttstock att veta vilken är rätt... det är inte en åsikt som du som icketroende ska komma och tycka det är fel eller rätt.

Kan ge ett exempel till så att du inte blir jobbig igen. Inom katolism, om en grupp katoliker avviker sig från vatikanstaten och majoriten av dem så har de avvikit sig från stammen...

Majoriten av muslimer följer dem. Och Hadither uppmanar muslimer att hålla till majoriten då Gud kommer skydda den från korruption. Och i Koranen säger Gud att vi ska inte avvika oss i sekter... endast 10- eller t o m 8% håller sig till sekter runt om i världen. Jag tror du missuppfattar mig flera ggr och bara detta att jag nämnde 3 städer bevisar att allt annat jag försökt att berika dig med har du missuppfattat och pga så valde jag att inte svara.
    Det känns som om du inte förstår vad jag menar ex Bibeln och Koranen, jag gav dig OBEJEKTIV bild där Koranen säger att den är Guds ord medans andra skrifter är vad vittnesmål säger... detta säger även en icketroende vare sig om han tror eller ej. Skitsamma...detta är jätte jobbigt! så därmed låter jag bli att ens svara på de andra! ha det bra
    Det är lustigt att du inte klarar av att skriva ett svar till mig utan att vara oförskämd. Hur kommer det sig?

Jag är faktiskt inte helt säker på om jag förstår dig, men låt mig göra ett försök.

När du talar om "korrekt" islam i Mecka, Medina och Jerusalem, så menar du inte att denna "korrekta" islam enbart finns där, utan att det är en form av islam som finns på lite olika håll som är som den i Mecka, Medina och Jerusalem. Är detta riktigt uppfattat?

Det är rent ut sagt oförskämt av dig att antyda att jag skulle vara dum i huvudet för att jag inte förstod att det var detta du menade när du skrev att "korrekt" islam bara fanns i Mecka, Medina och Jerusalem.

De flesta vet nog att Koranen påstår att det är guds ord, men det betyder inte att det är en accepterad sanning bland ickemuslimer. Påstående om Koranens gudomliga ursprung saknar fullkomligt värde om man inte tror på det.

Det är väldigt svårt att diskutera med dig, eftersom en så stor del av dina argument är rena glåpord mot dem som inte har samma tro eller uppfattning som du.
  • Rikard
    vackerkvinna skrev 2015-02-16 21:16:18 följande:
    Gällande kalvoffringar.. Jag skrever endast för att framtida människa ska fatta att du är okunnig gällande allt jag skrev till dig.

Judar, kristna och frimurarna vet om att NÄÄÄÄÄÄÄÄR, igen NÄR de tar över Al-Aqsa mosken i Jerusalem så ska de göra KALVoffringar....
    Judarna och frimurarna har samma agenda. Kalla det konspiration eller vad du vill men detta är deras mål vilket finns på film, text och från judiska sajter.
    Här kan du läsa en historisk event på engelska som hände 1998... scrolla ner så ser du bilder på kalvoffringar, bakom så ser du Al-Aqsa och Doom of the Rock

On Passover of 1998, Jewish rabbis conducted animal sacrifices at the Western Wall (the "wailing wall"), which may have been the first animal sacrifices conducted at the Temple site since 70 AD. It is difficult to assess the significance of this particular action. Gershon Salomon made his third unsuccessful attempt to conduct sacrifice on the Temple Mount itself on April 4, 1999. In 1998, it was made on a nearby hill called Givat Hananya. Another sacrifice has been performed since then in a different location.

kenraggio.com/KRPN-TheThirdTemple.htm

Ok, jag kanske hade delvis fel om djuroffren, men detta bevisar faktiskt inte att jag "är okunnig gällande allt" du skrivit till mig. Men som vanligt kan du inte föra en diskussion utan att vara ohövlig.

Egentligen borde jag vetat bättre. Religion tar fram de sämsta sidorna hos människor och precis som det finns muslimer som tjoar "gud är stor" när mördar borde jag inse att det finns extremistiska judar som vill återuppta gammaltestamentliga offerseder. Det finns alltid de som tror att de måste följa sina heliga skrifter till punkt och prickar.

Men att beskylla "judarna" som grupp för vad judiska extremister gör är lika illa som att beskylla muslimerna för vad Al Qaida, Boko Haram, talibanerna, Islamiska staten, Saudiarabien, Iran eller terroristerna i Paris och Köpenhamn gör.

Det intressanta är också att du nu har utökat gruppen kalvoffrare till att omfatta även kristna och frimurare. Menar du på fullt allvar att kristna som grupp vet att planen är att offra djur på Tempelberget? Detta har de i vart fall lyckats hemlighålla för mig.

• vackerkvinna
    Rikard skrev 2015-02-16 21:18:36 följande:
    Det är lustigt att du inte klarar av att skriva ett svar till mig utan att vara oförskämd. Hur kommer det sig?

Jag är faktiskt inte helt säker på om jag förstår dig, men låt mig göra ett försök.

När du talar om "korrekt" islam i Mecka, Medina och Jerusalem, så menar du inte att denna "korrekta" islam enbart finns där, utan att det är en form av islam som finns på lite olika håll som är som den i Mecka, Medina och Jerusalem. Är detta riktigt uppfattat?

Det är rent ut sagt oförskämt av dig att antyda att jag skulle vara dum i huvudet för att jag inte förstod att det var detta du menade när du skrev att "korrekt" islam bara fanns i Mecka, Medina och Jerusalem.

De flesta vet nog att Koranen påstår att det är guds ord, men det betyder inte att det är en accepterad sanning bland ickemuslimer. Påstående om Koranens gudomliga ursprung saknar fullkomligt värde om man inte tror på det.

Det är väldigt svårt att diskutera med dig, eftersom en så stor del av dina argument är rena glåpord mot dem som inte har samma tro eller uppfattning som du.

Det måste vara nått fel på dig...vad är det du inte fattar!!!
    vare sig om du tror eller miljarder triljarder tror eller INTE tror... så hävdar Koranen att det är GUDS ord medans andra böcker gör inte det. Detta är från en OBJEKTIV sida...

när du fattar vad jag menar då ger du dig på att jag har varit oförskämd ... JA detta för att du är konstig som inte fattar vad jag menar redan från början och sedan du hakar dig fast på en grej och sedan nästa, nästa nästa och nästa... nu är det Koranen som nämndes nyss...

SubhanaAllah... Kolla här... jag vill inte diskutera med dig.. jag vill inte argumtera med dig.. Har du frågor, ställ dem till en moske eller någon annan-
    Kan du respektera att allt jag skrev var till TS och inte till dig i början och nu har jag endast svarat för att du har missförstått allt jag skriver till dig.... och jag säger till dig igen att jag vill inte diskutera med dig!!!

• Rikard
    vackerkvinna skrev 2015-02-16 21:39:15 följande:

vare sig om du tror eller miljarder triljarder tror eller INTE tror... så hävdar Koranen att det är GUDS ord medans andra böcker gör inte det. Detta är från en OBJEKTIV sida...

när du fattar vad jag menar då ger du dig på att jag har varit oförskämd ... JA detta för att du är konstig som inte fattar vad jag menar redan från början och sedan du hakar dig fast på en grej och sedan nästa, nästa nästa och nästa... nu är det Koranen som nämndes nyss...

SubhanaAllah... Kolla här... jag vill inte diskutera med dig.. jag vill inte argumtera med dig.. Har du frågor, ställ dem till en moske eller någon annan-
    Kan du respektera att allt jag skrev var till TS och inte till dig i början och nu har jag endast svarat för att du har missförstått allt jag skriver till dig.... och jag säger till dig igen att jag vill inte diskutera med dig!!!

Menar du uppriktigt att du inte förstår hur oförskämd du är?
    Låt oss ta några exempel från detta inlägg;

"Det måste vara något fel på dig"
    "du är konstig som inte fattar vad jag menar från början"

Att jag frågade om Mecka och Medina hade mest att göra med att jag var nyfiken på om du tycker att den form av islam som tillämpas i Saudi Arabien är korrekt, eller om den islam som tillämpas i Saudi Arabien inte är samma form som den i Mecka, Medina och Jerusalem. Detta för att jag faktiskt inte vet vad som eventuellt skiljer sig mellan islam i de tre städerna och islam i Saudi Arabien i allmänhet. Men istället för att svara mig, så väljer du att okväda mig.

• Rikard
    vackerkvinna skrev 2015-02-16 21:39:15 följande:

/.../

Visa det inlägg som du tror säger att jag inte fattat att Koranen påstår sig vara guds ord.

• Rikard

Vackrakvinna, nu har jag läst igenom alla mina egna inlägg för att försöka hitta vad det är du finner så upprörande. Jag förstår det uppriktigt inte.

Skulle du kunna ha vänligheten att peka exakt på vilka av mina inlägg som "visar alla tecken på oförskämdhet, speciellt mot din religion" som du skrev i inlägg #64.

• Anonym (iota)

Det här kanske redan har tagits upp men, men.

En skillnad mellan t.ex. kristendom och islam verkar vara avsaknaden av kritik av den egna berättelsen inom islam. En kristen, utan att fördenskull förlora sin kristna identitet, kan tvivla på att det finns en metafysisk existens i form av en Gud (och följaktligen att inte heller Jesus har existerat 'på riktigt'). För denne kan kristendom innebära en etisk lära (dvs. att man tolkar Bibeln bildligt, inte bokstavligt) som innebär att man lever efter ett etiskt rättesnöre. (Är medveten om att alla kristna inte nödvändigtvis håller med om detta).

Det har därför under lång tid varit möjligt att vara kristen och samtidigt tolka Bibeln i ljuset av modern vetenskap och även att tolka Bibeln helt bildligt (dvs. inte att det som står där har 'hänt' i verkligheten, utan för moralisk förkovring).

Jag betvivlar att en muslim skulle accepteras av det muslimska samfundet om denne t.ex. målar av profeten i en vardaglig situation och säger att det här är islam eller att säga att Allah inte finns annat än som en metafor. 

Men jag kanske har fel. T.ex. finns imamer (bl.a. i Sverige) som anser att islam tillåter homosexualitet trots den tolkning som Koranen traditionellt har förknippats med. Det finns därför progressiva muslimer, som vill bryta den föråldrade traditionen som jag uppfattar att islam vill kommunicera i stora delar av världen. 

Så till TS. Jag tror att många tolkningar inom islam handlar om makt och särskilt makten att upprätthålla strukturer som är självförstärkande. Att överge den tolkning som bygger på att tankegångar från 600-talet ska överföras 'som de är' på nya moraliska situationer, skulle riskera dessa konstruktioner och därmed den makt som konstruktionerna ger uttolkarna. 

• Anonym (tawqiifiyah)
    Anonym (iota) skrev 2015-02-16 23:59:04 följande:

Det här kanske redan har tagits upp men, men.

En skillnad mellan t.ex. kristendom och islam verkar vara avsaknaden av kritik av den egna berättelsen inom islam. En kristen, utan att fördenskull förlora sin kristna identitet, kan tvivla på att det finns en metafysisk existens i form av en Gud (och följaktligen att inte heller Jesus har existerat 'på riktigt'). För denne kan kristendom innebära en etisk lära (dvs. att man tolkar Bibeln bildligt, inte bokstavligt) som innebär att man lever efter ett etiskt rättesnöre. (Är medveten om att alla kristna inte nödvändigtvis håller med om detta).

Det har därför under lång tid varit möjligt att vara kristen och samtidigt tolka Bibeln i ljuset av modern vetenskap och även att tolka Bibeln helt bildligt (dvs. inte att det som står där har 'hänt' i verkligheten, utan för moralisk förkovring).

Jag betvivlar att en muslim skulle accepteras av det muslimska samfundet om denne t.ex. målar av profeten i en vardaglig situation och säger att det här är islam eller att säga att Allah inte finns annat än som en metafor. 

Men jag kanske har fel. T.ex. finns imamer (bl.a. i Sverige) som anser att islam tillåter homosexualitet trots den tolkning som Koranen traditionellt har förknippats med. Det finns därför progressiva muslimer, som vill bryta den föråldrade traditionen som jag uppfattar att islam vill kommunicera i stora delar av världen. 

Så till TS. Jag tror att många tolkningar inom islam handlar om makt och särskilt makten att upprätthålla strukturer som är självförstärkande. Att överge den tolkning som bygger på att tankegångar från 600-talet ska överföras 'som de är' på nya moraliska situationer, skulle riskera dessa konstruktioner och därmed den makt som konstruktionerna ger uttolkarna. 

Bra skrivet! Man skulle nästan kunna tro att det är Jan Hjärpe själv som nu svarat. http://www.ur.se/Produkter/162893-En-bok-en-forfattare-Jan-Hjarpe
  • Rikard
    vackerkvinna skrev 2015-02-13 02:36:52 följande:
    Min fråga till dig Tom. Vad får dig att inte tro att islam är korrekt?

Skulle du vilja säga nått? Får jag be dig om att spendera ENDAST 1 timma av ditt liv på denna klipp? det är kristna som är inne i en moske och de ställer alla möjliga frågor till en Sheikh. Du kommer gilla den med tiden, det finns säkert frågor som blir besvarade: snälla titta på det, du har inget att förlora men ett universium att vinna
    Nu har jag ägnat en och en halv timme till att titta på denna video. Vad är det för insikter och svar du förväntar dig att vi skulle få av den?
    Videon innehåller ingenting som jag inte redan visste om islam, förutom en arkitektonisk detalj på slutet.
    I övrigt bekräftade videon min tidigare kunskap om islam.

För en person som inte tror på några gudar över huvud taget finns heller inget i videon som kan ändra den uppfattningen, absolut ingenting.
Svar på tråden Hur hade Islam sett ut idag om...?