• Tom Araya

Hur hade Islam sett ut idag om...?

En fråga till dig som är muslim...

I frågan om hur en muslim ska leva hänvisas det dels till Koranen, men även de sk haditherna som är berättelser om Muhammeds liv och lär vara baserade på vad han själv skrev ner.
    Vad tror du om de värderingar som återspeglas, hade de sett lika ut om Muhammed hade levt 1800-, 1900- eller 2000-talet eller 1000 år före kristus?
    Varför tror du Gud vill att du ska leva just efter värderingar från 600-talet och inte de som rådde 1000 år tidigare eller senare?

Frågan kan ställas även till andra religiösa och då främst religioner eller inriktningar som är/varit mer konservativa än den Lutheranska/protestantiska kristendomen (exempelvis judar, katoliker m.fl och då i förhållande till den religionens värderingar) samt ni som studerar eller forskar i religion.

OBS! Jag är inte ute efter att kasta skit på religion och religiösa, utan jag är seriöst intresserad av hur ni ser på frågan, om ni någonsin tänkt på detta och hur ni tänker.
    Ni som vill kasta skit på religion och religiösa, starta en egen tråd.

• Svar på tråden Hur hade Islam sett ut idag om...?
  • Tom Araya

Hade Sharia sett lika ut om även om Muhammed istället hade levt 2000 år f.k. eller 2000  år e.k.?

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2015-02-13 02:06:13 följande:

Hade Sharia sett lika ut om även om Muhammed istället hade levt 2000 år f.k. eller 2000  år e.k.?

Frågan gällde vad ni troende tror om detta och hur ni tänker kring det?
  • vackerkvinna
    Tom Araya skrev 2015-02-13 00:03:50 följande:
    Jag vet mycket väl att det mesta som skrivits gjorts av andra än Muhammed och efter Muhammeds död. Men vad är syftet med haditherna? Vissa använder de som komplement till Koranen och delvis som rättesnöre, eftersom handlingarna i texterna är Muhammeds. Det går inte komma ifrån att dessa dokument präglas av tidsandan som då rådde. Det jag är intresserad av är muslimers tankar kring det. Var det Muhammeds syfte att muslimer för all framtid leva efter detta? Är det Allahs/Guds mening? Hade Muhammed själv levt så även om han hade levt 1000 eller 2000 år tidigare eller senare? Jag är seriöst intresserad av hur troende tänker i detta.
    COMMENT 2:
    Måste säga att du ställer många bra frågor. Koranen är en bok som innehåller allt som människan behöver veta. Profeten Muhammad salAllahu aleyhi wassalam sa vissa saker som frågades och saker som inte nämndes t e x om hur man gör Hajj pilgrimsfärden (utan hadither hade vi inte vetat) hur man gör den korrekta Salah (bönen) hur mycket man ska betala zakat (allmosa) etc etc det är så mkt..
    Det finns över 300 000 hadither men ENDAST 7 000 är SAHIH (autentiska) dvs att man kan inte förneka dem då så många har hört samma grej och bevittnat. utav 7 000 haditer så finns det 3000 upprepningar så det är 4000 totalt. En muslim måste följa Koranen och Hadither.

Sist men inte minst alla Profetior talade om den tiden och platsen, så¨Gud i sin All-Vetande valde ut den tid och plats samt folk för att sprida samma budskap som Profeter innan gjorde så som Jesus, Moses, Noa etc
  • vackerkvinna
    Tom Araya skrev 2015-02-13 02:07:20 följande:

Jag är övertygad om det hade varit så. Men lagen (Sharia) om giftermål, familjetvist, äktenskapsbrott, brott etc hade varit samma.

Även de amerikanska Founding Fathers 1776 använde sig utav Koranen. Google gärna det:

Founding fathers and Quran

• vackerkvinna
    Tom Araya skrev 2015-02-13 02:07:20 följande:
    Min fråga till dig Tom. Vad får dig att inte tro att islam är korrekt?

Skulle du vilja säga nått? Får jag be dig om att spendera ENDAST 1 timma av ditt liv på denna klipp? det är kristna som är inne i en moske och de ställer alla möjliga frågor till en Sheikh. Du kommer gilla den med tiden, det finns säkert frågor som blir besvarade: snälla titta på det, du har inget att förlora men ett universium att vinna

• Tom Araya
    vackerkvinna skrev 2015-02-13 02:14:09 följande:
    COMMENT 2:
    Måste säga att du ställer många bra frågor. Koranen är en bok som innehåller allt som människan behöver veta. Profeten Muhammad salAllahu aleyhi wassalam sa vissa saker som frågades och saker som inte nämndes t e x om hur man gör Hajj pilgrimsfärden (utan hadither hade vi inte vetat) hur man gör den korrekta Salah (bönen) hur mycket man ska betala zakat (allmosa) etc etc det är så mkt..
    Det finns över 300 000 hadither men ENDAST 7 000 är SAHIH (autentiska) dvs att man kan inte förneka dem då så många har hört samma grej och bevittnat. utav 7 000 haditer så finns det 3000 upprepningar så det är 4000 totalt. En muslim måste följa Koranen och Hadither.

Sist men inte minst alla Profetior talade om den tiden och platsen, så¨Gud i sin All-Vetande valde ut den tid och plats samt folk för att sprida samma budskap som Profeter innan gjorde så som Jesus, Moses, Noa etc
    Menar du att Allah/Gud valde en tidpunkt han ansåg vara bäst att sprida värderingar ifrån i all framtid? Rimmar inte det illa med hur mycket profeterna ville rätta till och ändra på utefter deras syn på hur Allah/Gud ville att människorna skulle leva och samhället fungera?

Tittar du på kristendomen exempelvis så mildrades det totala budskapet upp av nya testamentet som gav möjlighet att leva efter tron även i en modernare värld än tidigare. Skulle bara gamla testamentet ha funnits och efterlevts så hade ju kristna levt i högre grad efter 2000 år gamla värderingar.
    Jag vet inte om du har läst gamla och nya testamentet, men i det gamla står en massa tokigheter som säkert var rätt normalt då men som är helt absurt ur dagens västerländska perspektiv.
  • Tom Araya
    vackerkvinna skrev 2015-02-13 02:36:52 följande:
    Min fråga till dig Tom. Vad får dig att inte tro att islam är korrekt?
    Jag har ingen aning om vad som är korrekt eller ej vad det gäller religioner, därav är jag icke troende.

Jag betraktar religiösa och religiösa rörelser med en blandning av tveksamhet och förvåning (och är även lite imponerad) över hur människor kan vara så säkra över något som ligger så långt tillbaka i tiden, som har så många människor inblandade och där upphovsmännen ofta var borta redan när många av de ursprungliga texterna skrevs eller sammanställdes...det finns ju hur många länkar som helst som kan fela och ändå finns en stark tro om de har DET RÄTTA klart för sig, just det som Allah/Gud vill och inget annat.
    Detsamma kan dock sägas för flertalet religioner, inte minst samtliga av de abrahamitiska religionerna.

Hade nyheten om en händelse nått mig på samma sätt (och jag känner till turerna) så hade jag varit tvärsäker på att det jag nyss hört inte stämmer helt exakt med hur det egentligen gick till.

En annan jämförelse:
    Några journalister dokumenterar en viktig händelse. De är inte direkt deltagande  händelserna, utan de betraktar, fotar, filmar och intervjuar, inte alltid på samma plats och tid som de andra.
    De spar allt, anteckningar, bilder, film, ljudband o.s.v.
    50 år senare är de alla döda och så även de flesta som var med i händelsernas centrum.
    En författare tar över allt material och sammanfattar det i en bok.
    Ytterligare 10 år senare ser du en film som är baserad på boken. Du berättar om filmen för mig. Hur kommer min version av händelsen att se ut jämfört med den verkliga händelsen?
  • Tom Araya
    vackerkvinna skrev 2015-02-13 02:36:52 följande:
    Skulle du vilja säga nått? Får jag be dig om att spendera ENDAST 1 timma av ditt liv på denna klipp? det är kristna som är inne i en moske och de ställer alla möjliga frågor till en Sheikh. Du kommer gilla den med tiden, det finns säkert frågor som blir besvarade: snälla titta på det, du har inget att förlora men ett universium att vinna.
    Jag lovar att jag ska titta på detta, men jag måste skjuta fram det några dagar, så nästa vecka lär du få mina kommentarer.
  • Rikard
    vackerkvinna skrev 2015-02-13 01:49:55 följande:
    Ok ingen vet vem som är på rätt spår. Det är det som gör Islam unik i sig. Jag ska ge dig ett historisk exempel:

Umar Ibn Khattab må Allah ge honom högsta plats i Paradiset var den andra khalifen, hans arme hade krossat 2 st VÄRLDEMPERIER dvs Romeska riket i Levant (syrien, palestine, dagens israel, lebanon, jordanen, och sinaihalvön) och den Persiska riket (iraq, azerbadjan, iran, afghanistan, pakistan)
    Så efter att dessa två världsriken var krossad och än idag har inget annat rike kunnat ta tillbaka dessa områden (dvs de är fortfarande islamiska stater) så brukade Umar Ibn Khattab säga (förresten denna underbara människa brukade oroa sig över även djur, han brukade säga att om ett djur i iraq plågas så känner jag ansvar för den) att om alla muslimer var på väg till Paradiset och 1 muslim fick helvete så kommer jag ha den känslan att jag är den som får helvetet. SubhanAllah.

Denna man var en älskad bästa väl med Profeten Muhammad salAllahu aleyhi wassalam, (han är begraven 1 meter ifrån Profeten i Medina) han var en som strikt bad och ledde bönen, fastade och tog hand om alla folk. Det är även han som tog över Jerusalem och byggde Al-Aqsa mosken som finns än idag. Det är han som gav skydd till den högsta kristna ledaren (påven-liknande) och sa att den som skadar dig är som om han skadar min familj. Det är så mkt man kan berätta om honom men här bevisas att det går inte riktigt säga vad som är riktigt eller inte.

Det är ödmjukheten, vänligheten, uppriktheten men också att hålla till sig Guds lagar, att dyrka Honom på bästa sätt och att göra sina jordliga ärrende på bästa sätt. En hycklare defineras som 4 saker:
    1. när han talar så ljuger han. 2 när han blir tillitad så bryter han. 3 när han argumenterar så blir han arg, går till överdrift. 4 när han lovar så bryter han.

En muslim som har en eller flera har minst spår av hyckleri. Straffet för hyckleri är värre än icke troende. Här menas hycklare som en säger att han tror men i själva verket är emot budskapet.

Islam är enkel men ju längre bort den spred sig ju konstigare sekter dök upp.. Men dessa dök upp under tiden engelska riket började härska. Vi misstänker att de dök upp för att försvaga muslimerna. Exempel i Indien dök det upp väldigt många, de var väldigt brittisk-vänliga så som Ahmaddiyan & Qadianis. I Iran Bahai rörelsen. I baathparti, det är många ideologier som dök upp. men det är en annan historia!

Det absolut korrekta islam finns i 3 städer:
    Mecca, Medina och Jerusalem. Alla som håller med dessa är på rätt spår och alla som avskiljer sig från detta har avskiljt sig från sanningen. Sist men inte minst:
    Gud säger följ det som Vi har kommit med och det som Profeten har kommit med dvs hadither ie Sunnah
    Några frågor med anledning av ditt inlägg:

1) Du har även i andra trådar betonat att du anser islam är unikt. Varför är det så viktigt för dig?

2) Om en annan religion skulle visa sig vara ännu mer unik, är det i så fall ett kvalitetstecken?

3) Det diskuteras ofta om islam spreds med våld eller inte. Du berättar här att islam spreds med våld. "Hans arme hade krossat 2 st världsimperier". Vilket är korrekt?

4) Anser du att det islam är en bra religion för att den spreds med våld (det låter så i ditt inlägg)?

5) Du har i andra trådar flera gånger upprepat att det finns 1,6 milliarder muslimer i världen. Med de snäva kriterier för vad som är en "riktig" muslim, som du presenterar, undrar jag om denna siffra verkligen kan stämma.
  • Rikard
    vackerkvinna skrev 2015-02-13 01:49:55 följande:
    /../

Det absolut korrekta islam finns i 3 städer:
    Mecca, Medina och Jerusalem. Alla som håller med dessa är på rätt spår och alla som avskiljer sig från detta har avskiljt sig från sanningen. Sist men inte minst:
    Gud säger följ det som Vi har kommit med och det som Profeten har kommit med dvs hadither ie Sunnah

Så enligt dig så finns rätt sorts islam i Mecka och Medina. Det är två Saudiarabiska städer.
    Anser du att Saudi Arabien tillämpar rätt sorts islam? 
    Om inte, på vilket sätt skiljer sig islam i Mecca och Medina från övriga Saudi Arabien?

Oavsett vad man anser om saken så är det inte muslimerna som styr i Jerusalem. Finns det ens EN sorts islam i Jerusalem?
    Är den islam som finns i Jerusalem likadan som den i Medina och Mecka?

Svar på tråden Hur hade Islam sett ut idag om...?