• Tom Araya

Hur hade Islam sett ut idag om...?

En fråga till dig som är muslim...

I frågan om hur en muslim ska leva hänvisas det dels till Koranen, men även de sk haditherna som är berättelser om Muhammeds liv och lär vara baserade på vad han själv skrev ner.
    Vad tror du om de värderingar som återspeglas, hade de sett lika ut om Muhammed hade levt 1800-, 1900- eller 2000-talet eller 1000 år före kristus?
    Varför tror du Gud vill att du ska leva just efter värderingar från 600-talet och inte de som rådde 1000 år tidigare eller senare?

Frågan kan ställas även till andra religiösa och då främst religioner eller inriktningar som är/varit mer konservativa än den Lutheranska/protestantiska kristendomen (exempelvis judar, katoliker m.fl och då i förhållande till den religionens värderingar) samt ni som studerar eller forskar i religion.

OBS! Jag är inte ute efter att kasta skit på religion och religiösa, utan jag är seriöst intresserad av hur ni ser på frågan, om ni någonsin tänkt på detta och hur ni tänker.
    Ni som vill kasta skit på religion och religiösa, starta en egen tråd.

• Svar på tråden Hur hade Islam sett ut idag om...?
  • vackerkvinna
    Rikard skrev 2015-02-16 14:05:33 följande:
    Återigen skriver du något som är direkt fel. Det är lätt kontrollerbart. Jag hade skrivit "kalvoffer" en (1) gång innan du påstod att jag tjatade. Välj visa endast för mina inlägg så ser du detta. 

Att jag nämnt "kalvoffer" igen beror helt och hållet på att du har beskyllt mig för att jag tjatade om det. Detta var alltså bevisligen inte sant, men du fortsätter att påstå det. Du anklagar mig om och om igen för något som inte är sant och sedan tycker du dessutom att jag inte ska få korrigera det. Så du ska få upprepa samma felaktigheter om mig och jag ska inte ens få göra invändningar mot det.

Så du anser att du har rätt att vara oförskämd mot någon som "visar alla tecken på oförskämdhet, speciellt mot min religion". Vad är det för ohyfsat nonsens! Tänk om jag anser mig ha rätt att vara oförskämd mot människor som inte tycker och tror som jag. Det är ju helt bisarrt att du hittar på regler som ger dig själv rätt att vara oförskämd och vräka ur dig hur många glåpord som helst, om du inte ger andra samma rätt.

Visa istället vilka inlägg som jag har skrivit som du anser "visar alla tecken på oförskämdhet".

Jag är inte muslim och har därför ingen som helst anledning att ta hänsyn till att man inom islam anser att det är fel att påpeka när någon säger något som är fel.
    åter igen du skrev 2 ggr... vid två olika tillfälle frågade du mig. GÅ Å LÄS.
    plus att en annan ställde samma fråga vilket jag trodde va du ie 3 ggr-

jag har inget att säga till dig då Familjliv raderade mina inlägg... host SS

och jag inget intresse för att svara dig då du har aldrig lärt dig hur man argumenterar eller pratar hyfsad med folk. En kan bara gå igenom på vad du skriver och på vad jag skriver.
  • Tom Araya
    vackerkvinna skrev 2015-02-16 17:50:22 följande:

och jag inget intresse för att svara dig då du har aldrig lärt dig hur man argumenterar eller pratar hyfsad med folk. En kan bara gå igenom på vad du skriver och på vad jag skriver.
    Rikard kan väl inte beskyllas för att ha skrivit något flera gånger för att du tror att någon annans text är hans, nu får du faktiskt skärpa dig!
  • Tom Araya
    Anonym (tawqiifiyah) skrev 2015-02-14 22:02:49 följande:

Jag har både hört och läst de som påstår det att kristendomen överlevnad beror på att den är så anpassningsbar dvs. är bra på att klarar av nya tiders idéer, traditioner, vanor osv. osv. Det är t ex inte mycket som den västerländska protestantismen idag har gemensamt mer än bibeln med de orientaliska kristna kyrkorna. Nej beträffande världsliga traditioner, vanor mm så är den mycket mer lik världsliga traditioner, vanor mm inom Islam än vad den idag har gemensamt med den protestantiska världens traditioner, vanor osv. osv.

Detta har naturligtvis sin förklaring, för protestantismen i sig är en del i denna förändring. En fråga man dock kan ställa sig. Det är om nu även de orientaliska kristna kyrkorna och Islam kommer att ha lika lätt att klara av att anpassa sig efter hur det nya samhället ser ut? Jan Hjärpe sa angående detta att Islam om möjligt kommer bli mer och mer Sufistisk. Man bör då ha i åtanke hur den andliga utveckling sett ut för många här i väst. Jag tänker då främst på uppkomsten av New age rörelserna m.fl..

Det kan nog ligga en del i detta och jag undrar också om religiösa tror att Guds avsikt är att religionen ska vara föränderlig eller konstant.
  • vackerkvinna
    Tom Araya skrev 2015-02-16 18:05:31 följande:
    Rikard kan väl inte beskyllas för att ha skrivit något flera gånger för att du tror att någon annans text är hans, nu får du faktiskt skärpa dig!
    han skrev två ggr... han har anmält den och den är borttagen,,,även min blev borttagen..fick ett brev av FL...han skrev 2 tillfälle
    han förföljer mig även på en annan tråd... skit i det... jag dumpar denna tråd då jag har inget mer att säga

shit asså...att jag har spenderat tid på det här....
  • Rikard

Nu får du ge dig!
    Det du skriver om mig är helt enkelt inte sant!
    Skärp dig!
    Det är du som inte är värdig att diskutera med!

Jag kommer dock att kommentera dina tidigare inlägg för att ge dig en chans att förklara dig, samt för att ge andra information om att det finns andra uppfattningar än dina.
  • Rikard
    vackerkvinna skrev 2015-02-16 18:57:06 följande:
    han skrev två ggr... han har anmält den och den är borttagen,,,även min blev borttagen..fick ett brev av FL...han skrev 2 tillfälle
    han förföljer mig även på en annan tråd... skit i det... jag dumpar denna tråd då jag har inget mer att säga

Lögn, lögn, lögn.

Jag hade inte skrivit två inlägg om kalvoffer när du beskyllde mig för att tjata om det. Alltså har något sådant inlägg inte heller blivit borttaget. Varför envisas du med att framhålla något som är uppenbart osant?

• Tom Araya

Hade det skrivits hade du kunnat visa genom kopiering, även om inlägget är borttaget eftersom du fått meddelande om det med kopia på inlägget.

Att dessutom nämna en tredje gång, för att du trodde det var Rikard som skrev var verkligen lågt.
  • Rikard
    vackerkvinna skrev 2015-02-16 18:57:06 följande:

Det inlägg som jag fick borttaget var för det första efter ditt påstående om tjat och för det andra togs det bort för att jag hade citerat ditt inlägg, som blev borttaget.
  • Rikard
    vackerkvinna skrev 2015-02-13 15:38:11 följande:
    /.../
    Till han rikard, du kan inte vara från denna planet!! Du kan inte ställa 50 frågor, läs bara din sista inlägg det är bara frågor. Sedan går det inte argumentera med flera. Jag har valt att hålla mig till Trådstartaren. Han ställer intressanta frågor och är väldigt hövlig av sig.
    Du får frågor och kommentarer på det du skriver, konstigare än så är det inte. Det är alltså du som har tagit upp dessa ämnen och därmed är det lite magstarkt att du beskyller mig för att inte hålla mig till tråden.
    vackerkvinna skrev 2015-02-15 17:41:40 följande:

/.../
    Skillnade mellan Koranen och Bibeln är att Koranen är DIREKT GUDS ORD som den hävdar medan Bibeln är vittnesmål utav flera individer. Det är en stor skillnad!
    /../

Visst, muslimer tror att Koranen är gudens ord, men andra tror att deras heliga skrifter är gudens/gudarnas ord.  Varken Koranen eller Bibeln är bokstavligen nedtecknad av guden, utan orden är förmedlade via människor. Låt oss enas om att folk har olika uppfattning om vilken skrift som återger gudens/gudarnas ord. Du väljer att respektlöst vifta bort andras heliga skrifter medan du drar fram din egen som ett bevis, men för den som inte tror på Koranen har den inget bevisvärde alls.
    vackerkvinna skrev 2015-02-13 17:50:52 följande:
    /.../
    Ja som sagt judar och kristna drömmer om att ha den men de har ännu inte fått den betyder att Islam har skyddat den från allt mångdyrkeri (treenigheten etc och kalvoffringar som judar vill göra där)
    /.../

Treenigheten: Att du kallar treenigheten för "mångdyrkeri" visar din brist på respekt för andra människors tro. För de kristna är treenigheten inte en fråga om "mångdyrkeri" utan tre varianter av en och samma gud, såsom vatten kan uppträda som is, vatten och ånga. Jag är inte kristen så jag tänker varken försöka förklara eller försvara treenigheten, men jag har i alla fall så mycket respekt för mina medmänniskor att jag inte talar om för dem att de tror något de inte tror.
    /.../ Kalvoffringar så är det känt att Judarna upphörde detta när det stora branden skedde på templet 70 år efter Jesus. Sedan dess har detta upphört men när de får Temple Mount dvs Al Aqsa mosken i Jerusalem så kommer de att göra detta igen.

Judarna och Frimurarna följer samma ide, om du har kunskap inom det..om inte snälla tig för du gör bara bort dig.

Eftersom vi pratar om flera djupa saker samtidigt så är det omöjligt att utförligt att svara så jag förkortar allt och hoppas du ska förstå mig men du har misslyckats.. Du kan enkelt googla dessa och snälla gör det inte på samiska eller svenska, du hittar icke nått
    /.../

Kalvoffring: (Ja, nu skrev jag om det igen, men detta är bara andra gången jag skriver om själva fenomenet). Att judarna offrade framgår av Gamla testamentet, men du refererar till ritualer som genomfördes för snart 2000 år sedan och påstår att judarna har samma planer idag. Judendomen idag är inte densamma som då och för mig låter dina påstående som typisk antijudisk propaganda. Sådan är det ingen som helst problem att hitta hur mycket som helst av på internet. Länka till en judisk källa om du vill ge någon trovärdighet åt ditt påstående.
    vackerkvinna skrev 2015-02-16 13:45:55 följande:
    /.../

Botten var när Du anklagade mig vara anti-semit när du inte ens vet om vad semit är.
    /.../

Antisemitisk betyder just "mot judar" oavsett om du gillar det eller inte. Kolla i Nationalencyklopedien eller Svenska akademins ordlista. Det finns visserligen andra semitiska folk, men precis som antiamerikansk betyder "mot USA" och inte "mot Kuba", "mot Bolivia" eller mot något av alla de andra länder som finns på den väldiga amerikanska kontinenten så betyder antisemitiskt just "mot judar".
    Men ok, om det stör dig kan jag skriva antijudiskt istället.
    /.../

Judarna och Frimurarna följer samma ide, om du har kunskap inom det..om inte snälla tig för du gör bara bort dig.
    /.../

Detta är för övrigt ett ganska klassiskt exempel på antijudisk propaganda kryddat med konspirationsteorier om frimurare.
    /.../

Koranen kan inte ändras och får inte ändras och förbanna han som ändrar den!!
    Må Gud skydda mig och alla muslimer från denna korruption som hände för kristna!
    haka inte upp dig på sista meningar som du brukar göra eller på vissa små saker utan förstå helheten.

Att en text inte är ändrad har i sig inget som helst bevisvärde.
    Egyptiska hieroglyfer och runstenar är av naturen oföränderliga, det gör inte att allt som står där är sant.

Slutligen vill jag upprepa frågan om islam i Mecka, Medina och Jerusalem som du aldrig svarade på. Du skrev att "korrekt islam" endast fanns på dessa platser.
    Det enda svar du har givit är Al Aqsa är heligt. Men Al Aqsa är en plats inte en form av islam.

Alltså frågar jag igen:

Menar du att den saudiarabiska formen av islam som finns i Mecka och Medina är den korrekta formen av islam och på vilket sätt skiljer den sig från annan islam?
    Är islam i Jerusalem verkligen likadan som den i Mecka och Medina?
    Finns det verkligen bara en sorts islam i Jerusalem?

• vackerkvinna
    Rikard skrev 2015-02-16 19:49:19 följande:
    Det inlägg som jag fick borttaget var för det första efter ditt påstående om tjat och för det andra togs det bort för att jag hade citerat ditt inlägg, som blev borttaget.
    Svaret på din sista fråga är (jag trodde du hade hjärna att förstå)

alla som följer de i Medina, Mecca och Jerusalem är på den rätta vägen...

Detta betyder just nu men även förr i tiden att alla följer dessa tre.. så en grupp människor i Marocco följer dessa tre som nämndes på samma sätt som de i 150 moskeer i Tokiyo, Japan följer.
    Det är en och samma budskap ... om en sekt avviker sig mot dessa så är det nog bevis mot dem.. ÅTER IGEN det är en måttstock att veta vilken är rätt... det är inte en åsikt som du som icketroende ska komma och tycka det är fel eller rätt.

Kan ge ett exempel till så att du inte blir jobbig igen. Inom katolism, om en grupp katoliker avviker sig från vatikanstaten och majoriten av dem så har de avvikit sig från stammen...

Majoriten av muslimer följer dem. Och Hadither uppmanar muslimer att hålla till majoriten då Gud kommer skydda den från korruption. Och i Koranen säger Gud att vi ska inte avvika oss i sekter... endast 10- eller t o m 8% håller sig till sekter runt om i världen. Jag tror du missuppfattar mig flera ggr och bara detta att jag nämnde 3 städer bevisar att allt annat jag försökt att berika dig med har du missuppfattat och pga så valde jag att inte svara.
    Det känns som om du inte förstår vad jag menar ex Bibeln och Koranen, jag gav dig OBEJEKTIV bild där Koranen säger att den är Guds ord medans andra skrifter är vad vittnesmål säger... detta säger även en icketroende vare sig om han tror eller ej. Skitsamma...detta är jätte jobbigt! så därmed låter jag bli att ens svara på de andra! ha det bra
Svar på tråden Hur hade Islam sett ut idag om...?