• Tom Araya

Hur hade Islam sett ut idag om...?

En fråga till dig som är muslim...

I frågan om hur en muslim ska leva hänvisas det dels till Koranen, men även de sk haditherna som är berättelser om Muhammeds liv och lär vara baserade på vad han själv skrev ner.
    Vad tror du om de värderingar som återspeglas, hade de sett lika ut om Muhammed hade levt 1800-, 1900- eller 2000-talet eller 1000 år före kristus?
    Varför tror du Gud vill att du ska leva just efter värderingar från 600-talet och inte de som rådde 1000 år tidigare eller senare?

Frågan kan ställas även till andra religiösa och då främst religioner eller inriktningar som är/varit mer konservativa än den Lutheranska/protestantiska kristendomen (exempelvis judar, katoliker m.fl och då i förhållande till den religionens värderingar) samt ni som studerar eller forskar i religion.

OBS! Jag är inte ute efter att kasta skit på religion och religiösa, utan jag är seriöst intresserad av hur ni ser på frågan, om ni någonsin tänkt på detta och hur ni tänker.
    Ni som vill kasta skit på religion och religiösa, starta en egen tråd.

• Svar på tråden Hur hade Islam sett ut idag om...?
  • Rikard

Vackerkvinna, om skriver inlägg på ett öppet forum får du finna dig i att folk kommenterar, analyserar och ifrågasätter det. Detta kallas kritiskt tänkande och är en av de bästa verktyg vi människor har för att skapa en bättre värld.
    Om du bara önskar en hyllningskör kanske di bör skriva i ett annat forum, eller i vart fall tänka igenom dina argument och kolla fakta lite bättre.
    Treenigheten mångdyrkeri?
    Judar vill ha kalvoffer?
    Vad har du för skumma källor egentligen?

• Rikard

Vackerkvinna, först bekräftar du att islam spreds med våld, sedan låter det på dig som om det dessutom var hedervärt att islam spreds med våld och slutligen hävdar du att islam är fred.
    Om du skriver sånt får du finna dig i att folk reagerar.

• Anonym (tawqiifiyah)

Jag har både hört och läst de som påstår det att kristendomen överlevnad beror på att den är så anpassningsbar dvs. är bra på att klarar av nya tiders idéer, traditioner, vanor osv. osv. Det är t ex inte mycket som den västerländska protestantismen idag har gemensamt mer än bibeln med de orientaliska kristna kyrkorna. Nej beträffande världsliga traditioner, vanor mm så är den mycket mer lik världsliga traditioner, vanor mm inom Islam än vad den idag har gemensamt med den protestantiska världens traditioner, vanor osv. osv.

Detta har naturligtvis sin förklaring, för protestantismen i sig är en del i denna förändring. En fråga man dock kan ställa sig. Det är om nu även de orientaliska kristna kyrkorna och Islam kommer att ha lika lätt att klara av att anpassa sig efter hur det nya samhället ser ut? Jan Hjärpe sa angående detta att Islam om möjligt kommer bli mer och mer Sufistisk. Man bör då ha i åtanke hur den andliga utveckling sett ut för många här i väst. Jag tänker då främst på uppkomsten av New age rörelserna m.fl..

• Rikard

Det finns en skillnad i de "heliga" skrifterna som gör att kristendomen är mer flexibel än islam. Nya testamentets regler är oftast mer generella ("älska din nästa) och ofta inte ens direkt uttalade, utan förmedlade genom liknelser. Koranen är istället sprängfylld med väldigt precisa regler.
    På grund av detta kan kristendomen lättare moderniseras inom ramarna för regelverket, medan islam sitter fast i 600-talet.

• Anonym (tawqiifiyah)
    Rikard skrev 2015-02-15 08:28:12 följande:

Det finns en skillnad i de "heliga" skrifterna som gör att kristendomen är mer flexibel än islam. Nya testamentets regler är oftast mer generella ("älska din nästa) och ofta inte ens direkt uttalade, utan förmedlade genom liknelser. Koranen är istället sprängfylld med väldigt precisa regler.
    På grund av detta kan kristendomen lättare moderniseras inom ramarna för regelverket, medan islam sitter fast i 600-talet.

Utan att veta, så håller jag med att det i alla fall ser ut som det, om man nu ser till hur i alla fall de flesta troende muslimer tycks förhålla sig till sin religion. Det skulle vara intressant och läsa hur en troende muslim svarar dig i denna fråga. Det verkar dock vara som så att det såhär finns en avgörande skillnad mellan muslimer och kristna. 

Kristligheten ställdes tidigt inför frågan. I alla fall tycks man ha man tvingats ställa sig frågan betydligt fler gånger än man gjort inom Islam. Nämligen detta vad som egentligen som är viktigast med att vara troende.
  • vackerkvinna
    Rikard skrev 2015-02-15 08:28:12 följande:

Jag skriver till dig enbart för att förklara så ställ inte 50 frågor. Detta är inte om den ena är rätt eller fel, utan vi utgår från vad som sägs:

Skillnade mellan Koranen och Bibeln är att Koranen är DIREKT GUDS ORD som den hävdar medan Bibeln är vittnesmål utav flera individer. Det är en stor skillnad!

Vi säger att Injeel (den riktiga bibeln) skrevs aldrig ned, utan reciterades så som med Koranen. Men efter 70 år började kristna återberätta om vad Profeten Jesus gjorde, sa och predikade. Då dyker det upp en ICKE-semitisk man vid namn Paul som också blir hotad av invånarna av Jerusalem och utkastad vid senare tillfälle.
    Detta för att PAUL är det som börjar ge gudomlighet till Jesus, det är här ideen föds. Paul var en grek som aldrig träffade Jesus, hade endast vision där han såg konstiga djur med olika huvud or ben.

Hans budskap spreds till Romarna via romeska soldater... dessa två folk var redan inne på INCARNATION dvs att Gud kan bli en människa... denna ide har alltid funnits i mångdyrkeri.. När det kommer till Rom 380 år efter Jesus så bokstavligen slaktade man folk som sa att Jesus var en Profet. Man skapade den första bibeln där man valde ut 66 böcker... än idag finns flera versioner av detta.
    Constantin är det som sprider detta "nya religion" som inte är ens lik med vad Jesus kom med. Om du googlar och läser om denna man så får du veta att han var en jätte härlig kung som kokade sin egen son och sin fru pga rykte...lol!!!

Treenigheten gör att Allah kommer aldrig låta denna religion härska i Jerusalem. Därav jag sa tidigare treenigheten.

Kalvoffringar så är det känt att Judarna upphörde detta när det stora branden skedde på templet 70 år efter Jesus. Sedan dess har detta upphört men när de får Temple Mount dvs Al Aqsa mosken i Jerusalem så kommer de att göra detta igen.

Judarna och Frimurarna följer samma ide, om du har kunskap inom det..om inte snälla tig för du gör bara bort dig.

Eftersom vi pratar om flera djupa saker samtidigt så är det omöjligt att utförligt att svara så jag förkortar allt och hoppas du ska förstå mig men du har misslyckats.. Du kan enkelt googla dessa och snälla gör det inte på samiska eller svenska, du hittar icke nått

Koranen kan inte ändras och får inte ändras och förbanna han som ändrar den!!
    Må Gud skydda mig och alla muslimer från denna korruption som hände för kristna!
    haka inte upp dig på sista meningar som du brukar göra eller på vissa små saker utan förstå helheten.

• Rikard

Vackerkvinna, nu skriver jag från mobilen, så det blir ett kort inlägg. Men imorgon kommer jag återkomma med en rad frågor på ditt senaste inlägg, som ger intryck av att vara obildat, fördomsfullt och antisemitisk.

• Rikard
    vackerkvinna skrev 2015-02-15 23:53:53 följande:

/.../
    Du sitter och ställer totalt dumma frågor och pga av din okunskap så har jag inte svarat dig men eftersom du satt och tjata om kalvoffringar kalvoffringar  kalvoffringar (bara det är bevis på att du är okunnig)

/.../

Jag har skrivit ordet "kalvoffer" en (1) enda gång, i samband med att jag ställde en fråga till dig eftersom du hade skrivit om det.

Hur kan du uppfatta det som tjat?
  • vackerkvinna
    Rikard skrev 2015-02-16 12:56:56 följande:
    Förutom att du är oförskämd så far du dessutom med osanning. Jag hade nämnt "kalvoffer" en (1) gång, när du påstod att jag tjatade. Det är helt enkelt inte sant att jag har skrivit det tre gånger.
    Varför debatterar du med felaktigheter som är så lätta att kontrollera?

ok det börjar bli uttjatad.. Du har nämnt det 2 ggr plus nu en. Gå tillbaka och läs dina egna kommenterar det är 2 ggr. plus att en annan skrev även som jag trodde det va du. Totalt i hela kommentaren har du skrivit 2 + 1.. + 1 som nämndes av en annan

Jag är oförskämd mot någon som visar alla tecken på oförskämdhet, speciellt mot min religion. T o m Trådstarten bad dig upphöra när du började göra oljud i denna konversation.

Han skrev, "detta är för en annan tråd"
    Botten var när Du anklagade mig vara anti-semit när du inte ens vet om vad semit är.

Och du ältar dig så att det slutar med att vi sitter hela tiden korrigera varandra. Att påpeka andras fel offentligt är TOTALT fel inom islam och jag vill verkligen inte vara en sån person, må Allah azza wajjal förlåta mig om jag har låtit så.

jag ber om ursäkt om jag har sårat dina känslor men åter igen jag vill inte argumentera med dig... det är just sådana saker jag förutspådde att man sitter dagligen skriver och håller på.. Så släpp det... om två personer snackar vid hållplatsen så går du väl inte fram till båda och börjar spruta in hat mot den enes religion? eller ställer konstant frågor.

Om du hade varit uppriktig och velat veta så hade jag mer än gärna svarat men inte till någon som gör narr av personen eller religionen.

• Rikard
    vackerkvinna skrev 2015-02-16 13:45:55 följande:

ok det börjar bli uttjatad.. Du har nämnt det 2 ggr plus nu en. Gå tillbaka och läs dina egna kommenterar det är 2 ggr. plus att en annan skrev även som jag trodde det va du. Totalt i hela kommentaren har du skrivit 2 + 1.. + 1 som nämndes av en annan

Jag är oförskämd mot någon som visar alla tecken på oförskämdhet, speciellt mot min religion. T o m Trådstarten bad dig upphöra när du började göra oljud i denna konversation.

Han skrev, "detta är för en annan tråd"
    Botten var när Du anklagade mig vara anti-semit när du inte ens vet om vad semit är.

Och du ältar dig så att det slutar med att vi sitter hela tiden korrigera varandra. Att påpeka andras fel offentligt är TOTALT fel inom islam och jag vill verkligen inte vara en sån person, må Allah azza wajjal förlåta mig om jag har låtit så.

jag ber om ursäkt om jag har sårat dina känslor men åter igen jag vill inte argumentera med dig... det är just sådana saker jag förutspådde att man sitter dagligen skriver och håller på.. Så släpp det... om två personer snackar vid hållplatsen så går du väl inte fram till båda och börjar spruta in hat mot den enes religion? eller ställer konstant frågor.

Om du hade varit uppriktig och velat veta så hade jag mer än gärna svarat men inte till någon som gör narr av personen eller religionen.

Återigen skriver du något som är direkt fel. Det är lätt kontrollerbart. Jag hade skrivit "kalvoffer" en (1) gång innan du påstod att jag tjatade. Välj visa endast för mina inlägg så ser du detta. 

Att jag nämnt "kalvoffer" igen beror helt och hållet på att du har beskyllt mig för att jag tjatade om det. Detta var alltså bevisligen inte sant, men du fortsätter att påstå det. Du anklagar mig om och om igen för något som inte är sant och sedan tycker du dessutom att jag inte ska få korrigera det. Så du ska få upprepa samma felaktigheter om mig och jag ska inte ens få göra invändningar mot det.

Så du anser att du har rätt att vara oförskämd mot någon som "visar alla tecken på oförskämdhet, speciellt mot min religion". Vad är det för ohyfsat nonsens! Tänk om jag anser mig ha rätt att vara oförskämd mot människor som inte tycker och tror som jag. Det är ju helt bisarrt att du hittar på regler som ger dig själv rätt att vara oförskämd och vräka ur dig hur många glåpord som helst, om du inte ger andra samma rätt.

Visa istället vilka inlägg som jag har skrivit som du anser "visar alla tecken på oförskämdhet".

Jag är inte muslim och har därför ingen som helst anledning att ta hänsyn till att man inom islam anser att det är fel att påpeka när någon säger något som är fel.
Svar på tråden Hur hade Islam sett ut idag om...?