• Anonym (Hur?)

Samarbetssvårigheter pga religion

Jag och mitt ex har en dotter på 6 år, har varit separerade sedan hon var ca 1,5.

Sedan dess har dottern bott hos mig och hade till en början sporadiskt umgänge med pappan. Under senaste året har det fungerat hyfsat med varannan helg.

Vi har stora svårigheter att samarbeta pga helt olika värdegrund, mycket pga religionsskillnader.

Han är muslim, nu när han gift om sig med en tjej hemifrån har han börjat hålla ännu hårdare på vad som är "rätt och fel".

Det vi främst bråkar om just nu är huruvida hon ska äta fläskkött eller inte. Jag tycker att de behöver inte servera det här, har t o m gått med på fläskfritt i skolan, men jag vill inte ha den regeln här hemma. Jag vill inte låta henne titta när vi andra äter hennes favoriträtt men inte låta henne få pga en värdering som jag inte kan stå bakom. Jag blir hotad av honom för att jag låter henne äta fläsk och till henne säger han att hon får välja mellan fläskkött eller honom, att han ska "förvisa" henne om hon äter det.

Detta är bara en av de diskussioner vi har och fler lär det bli men vad gör man? Hur löser man detta?

• Svar på tråden Samarbetssvårigheter pga religion
  • Johan70

Är du kristen, så kan du hänvisa till Bibelns regel om att det inte finns några "orena" djur eftersom de alla är skapade av Gud och att man därför får äta fläsk. Vill han göra religionen till en tvistefråga, så är det bra att kunna svara.

• Anonym (Hur?)
    Anonym (seriös) skrev 2015-02-03 23:18:32 följande:

Varför är hennes vilja synonym med din??

Du har kanske missat mina "och"
  • Ascendere
    Johan70 skrev 2015-02-04 01:38:43 följande:

Är du kristen, så kan du hänvisa till Bibelns regel om att det inte finns några "orena" djur eftersom de alla är skapade av Gud och att man därför får äta fläsk. Vill han göra religionen till en tvistefråga, så är det bra att kunna svara.

Där har du dock fel.
    3:e mosebok, 11 kapitlet,  där hittar du en lång lista författad av Gud på djur man inte får äta för att de är orena, bland annat klippdassar och svalor, och faktiskt även gris.

Dock så har ju kristendomen till skillnad från islam lyckats anpassa sig till utvecklingen de senaste 2000 år sedan så det blir sällan ett problem i dagens samhälle. 

• Anonym (was)
    Anonym (Hur?) skrev 2015-02-03 22:37:34 följande:
    Ja, har jag sagt nåt annat? Hon får vara vad hon vill. Hennes pappa får lära henne om islam, hindra fläskkött när hon är där och guida henne inom det som han tycker är rätt och fel.

Men detsamma gäller också mig. Ingen av oss kan inte tvinga henne.

Läs barnkonventionen istället... Artikel 14... Barn har rätt att tro på vilken gud de vill. Eller ingen alls...

14. Du har rätt att tänka och tycka vad du vill. Du har rätt att följa din övertygelse och att ha vilken religion du vill. Dina föräldrar får vägleda dig, men aldrig bestämma över dina tankar.
    TS. För kommentera ditt ursprungsinlägg och frågan hur du ska göra med era samarbetssvårigheter.

Mina tips som jag tycker du ska fundera över:
    - om jag var du så skulle jag kontakta polisen angående hoten. Det är otroligt långt ifrån ok att hota någon till livet på det sättet som han gjort. Även om du inte har bevis så skulle jag ringa dem och fråga vad du ska göra nästa gång han hotar dig, hur du ska hantera det, hur du kan skaffa bevis.
    - sedan skulle jag (om jag var du) fundera över om umgänge med honom verkligen är i flickans bästa intresse just nu så länge han försöker hota och tvinga henne att följa regler som gäller för hans religion. Jag skulle fundera över om det vore dags att ta en paus i deras umgänge. Och kontakta familjerätten för att diskutera det. Helst skulle jag vilja få till ett möte med honom hos familjerätten där jag tog upp köttfrågan, du anser att han får servera vad han vill hemma hos sig men att du har också rätten att servera vad du vill hemma hos dig och han behöver respektera att du serverar flickan även fläskkött och han behöver sluta vara på henne (en liten 6-åring! Han borde skämmas) i denna fråga.

Så. Jag tror det är väldigt svårt för dig att nå fram till honom med dina synpunkter, att han hotar dig till livet är ju ett tydligt tecken på det... så jag skulle involvera både familjerätten och polisen i diskussionen.

• Johan70
    Ascendere skrev 2015-02-04 10:46:29 följande:
    Där har du dock fel.
    3:e mosebok, 11 kapitlet,  där hittar du en lång lista författad av Gud på djur man inte får äta för att de är orena, bland annat klippdassar och svalor, och faktiskt även gris.

Dock så har ju kristendomen till skillnad från islam lyckats anpassa sig till utvecklingen de senaste 2000 år sedan så det blir sällan ett problem i dagens samhälle. 

Nej du. Jesus upphävde den lagen och av nya testamentet framgår att inga djur skall betraktas som orena.
  • Ascendere
    Johan70 skrev 2015-02-04 11:12:52 följande:
    Nej du. Jesus upphävde den lagen och av nya testamentet framgår att inga djur skall betraktas som orena.
    Jaha, OK. I stand corrected, som man säger.
    Visar även exempel på det jag skrev i sista stycket i mitt förra inlägg.
  • Anonym (?)
    Johan70 skrev 2015-02-04 11:12:52 följande:
    Var upphäver Jesus den lagen?

Jesus säger:

Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick, i lagen förgå, förrän allt har skett. Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud, och lär människorna så, han ska kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han ska kallas stor i himmelriket. Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt över de skriftlärdas och fariseernas, skall ni inte komma in i himmelriket."
  • Mrs Moneybags
    Johan70 skrev 2015-02-04 01:38:43 följande:

Det är inte vad Jesus sa.

Jesus sa att det är inte det som går IN i munnen som gör en människa oren, det är vad som kommer UT ur den, dvs sårande ord, falska löften osv.

Men nu verkar inte TS vara troende, så det har nog ingen betydelse vad Jesus sa eller inte sa
  • Anonym (Barn prio 1)

Aldrig att jag hindrat mitt eget barn från att äta bra och god mat som barnet själv tycker om och vill äta bara för att någon idiot tror på jultomten!

Barnet är viktigast!

• Thyla
    Anonym (Hur?) skrev 2015-02-02 14:43:02 följande:

Jag och mitt ex har en dotter på 6 år, har varit separerade sedan hon var ca 1,5.

Sedan dess har dottern bott hos mig och hade till en början sporadiskt umgänge med pappan. Under senaste året har det fungerat hyfsat med varannan helg.

Vi har stora svårigheter att samarbeta pga helt olika värdegrund, mycket pga religionsskillnader.

Han är muslim, nu när han gift om sig med en tjej hemifrån har han börjat hålla ännu hårdare på vad som är "rätt och fel".

Det vi främst bråkar om just nu är huruvida hon ska äta fläskkött eller inte. Jag tycker att de behöver inte servera det här, har t o m gått med på fläskfritt i skolan, men jag vill inte ha den regeln här hemma. Jag vill inte låta henne titta när vi andra äter hennes favoriträtt men inte låta henne få pga en värdering som jag inte kan stå bakom. Jag blir hotad av honom för att jag låter henne äta fläsk och till henne säger han att hon får välja mellan fläskkött eller honom, att han ska "förvisa" henne om hon äter det.

Detta är bara en av de diskussioner vi har och fler lär det bli men vad gör man? Hur löser man detta?

han låter fanatiskt. Logik hjälper inte på sådana personer. Jag hade inte lytt honom. För det är nog det, som det hela handlar om. Att du ska lyda vad han säger till dig att göra liksom dottern. Angående hotet hade jag anmält. Det är nog bara bra om du enbart har vårdnad om dottern.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Suck) skrev 2015-02-03 19:52:35 följande:
    Du TS, jag har egentligen inget intresse av att bråka med dig eller bestämma vilken religion som styr över vilken. Jag ville nog bara envist visa att om man är muslim eller troende så är det inte så enkelt att bara hävda ens barns fria vilja, det blir inte ett fullgott argument i den diskussionen. Jag är imponerad av hur stor trons makt är för religösa och hur mycket det påverkar det liv man lever och de val man gör. På samma sätt är jag imponerad över att de val som är livsavgörande för en muslim kan vara helt meningslösa för en ateist.  

Du har idag barn med en muslim, att bara hävda barnets rätt att välja själv kommer inte att hjälpa dig till en bra relation med pappan. Vill du ha hjälp, tips och råd för hur du skall få en bättre relation till pappan och hur du skall kunna hjälpa din dotter att leva i en familj där hennes pappa kommer hävda att hon är muslim och hennes mamma komer hävda hennes fria religösa tillhörighet så kanske du kan få lite input här på fl.

Det här handlar ju egentligen inte om griskött utan om hur din dotter kommer att påverkas av att leva med dessa två inriktningar och hur ni kan göra så att hennes liv blir så bra som möjligt med sunda goda värderingar oavsett religion.

Att envist hävda "mitt hus mina regler" tror jag inte kommer hjälpa dig i din relation och inte heller din dotter som säkert kommer fundera över de motstridiga signaler som ni föräldrar ger. Ni behöver ju vara överrens över hur ni uppfostrar er dotter oavsett vem hon bor hos för tillfället för att hon skall må bra, ge och ta.

Du måste välja vad som är viktigast för dig i uppfostran av er dotter och sedan välja vad du inte kan tumma på. På samma sätt måste du acceptera att pappan också har saker han säkert kan tumma på och annat som är viktigt. För mig skulle det vara mycket viktigare att veta att mina barn får bra värderingar, tex. hur man behandlar andra människor, oavsett om de är hos mamma eller pappa, än frågan om de skall äta griskött eller inte.

Nu är ju inte denne man gift med modern. Barnet lever i Sverige som är ett sekulariserat land och här har man religionsfrihet. Har man en bestämd åsikt över barnets tro får man uppfostra barnet själv. I detta fallet bör inte fadern uppfostra barnet öht eftersom han använder psykisk misshandel. Bli muslim och ät inte griskött eller jag vänder dig ryggen.
  • Lindsey Egot the only one
    Mrs Moneybags skrev 2015-02-04 12:28:41 följande:
    Det är inte vad Jesus sa.

Jesus sa att det är inte det som går IN i munnen som gör en människa oren, det är vad som kommer UT ur den, dvs sårande ord, falska löften osv.

Men nu verkar inte TS vara troende, så det har nog ingen betydelse vad Jesus sa eller inte sa smile1.gif
    Här borde TS inte säga Jesus utan Isa som Jesus kallas i Koranen. Det står faktiskt mer om Jesus och hans bravader i Koranen än om Mohammed faktiskt och att tom isa är ORDET! Ordet är den sanna guden så någon måste ha misstolkat Mohammeds ord och gjort honom till profet när Mohammed predikade skälv om ordet och ordet hade isa/Jesus
  • Anonym (Intressant)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-02-05 07:54:00 följande:
    Här borde TS inte säga Jesus utan Isa som Jesus kallas i Koranen. Det står faktiskt mer om Jesus och hans bravader i Koranen än om Mohammed faktiskt och att tom isa är ORDET! Ordet är den sanna guden så någon måste ha misstolkat Mohammeds ord och gjort honom till profet när Mohammed predikade skälv om ordet och ordet hade isa/Jesus

Intressant. Vi borde bli mycket bättre på att framhålla det som är gemensamt för kristendom och islam i stället för att fokusera på motsättningar.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Barn prio 1) skrev 2015-02-04 13:42:27 följande:

Aldrig att jag hindrat mitt eget barn från att äta bra och god mat som barnet själv tycker om och vill äta bara för att någon idiot tror på jultomten!

Barnet är viktigast!

Alla är inte sunda föräldrar och lever man inte ihop får man ju utfå ifrån boendeföräldern som har största delen av tiden med barnet. Hade barnet bott vv hade barnet varit i en annan sits men att hota att ta avstånd från barnet för att man inte får igenom sin vilja borde klassas som barnmisshandel.

För hur blir det sedan när hon ska gå till kompisar? Gå på skoldisko? Badhus? Osv. Ska barnafadern kunna hindra henne från det också. Har många vänner från mellanöstern som inte fick gå ut efter skolan, aldrig gå på disko och inte fick följa med och bada (idag finns ju burkini) just för att det ansågs slampigt att kvinnor sprang ute och disco nä då är man verkligen en hora för då bjuder man verkligen ut sig. Och bada kom inte på frågan, visa kroppen är tabu. Och trilskas han nu, vad kan han tänkas kalla sin dotter när hon vill göra detta?

Har en kompis barn som blev kidnappade till Gaza av sin egen far just för att han inte hade kontrollen över sin fd svenska fru och barnen som han misshandlade både verbalt och fysiskt fast de gått skilda vägar och barnen tagit avstånd från hans religion.

Människor eller vissa människor handlar inte rationellt just pga att deras religion gör dom fanatiska. Helst endel muslimska män när de får barn.

Och
Svar på tråden Samarbetssvårigheter pga religion