Samarbetssvårigheter pga religion
Jag och mitt ex har en dotter på 6 år, har varit separerade sedan hon var ca 1,5.
Sedan dess har dottern bott hos mig och hade till en början sporadiskt umgänge med pappan. Under senaste året har det fungerat hyfsat med varannan helg.
Vi har stora svårigheter att samarbeta pga helt olika värdegrund, mycket pga religionsskillnader.
Han är muslim, nu när han gift om sig med en tjej hemifrån har han börjat hålla ännu hårdare på vad som är "rätt och fel".
Det vi främst bråkar om just nu är huruvida hon ska äta fläskkött eller inte. Jag tycker att de behöver inte servera det här, har t o m gått med på fläskfritt i skolan, men jag vill inte ha den regeln här hemma. Jag vill inte låta henne titta när vi andra äter hennes favoriträtt men inte låta henne få pga en värdering som jag inte kan stå bakom. Jag blir hotad av honom för att jag låter henne äta fläsk och till henne säger han att hon får välja mellan fläskkött eller honom, att han ska "förvisa" henne om hon äter det.
Detta är bara en av de diskussioner vi har och fler lär det bli men vad gör man? Hur löser man detta?