• Anonym (Hur?)

Samarbetssvårigheter pga religion

Jag och mitt ex har en dotter på 6 år, har varit separerade sedan hon var ca 1,5.

Sedan dess har dottern bott hos mig och hade till en början sporadiskt umgänge med pappan. Under senaste året har det fungerat hyfsat med varannan helg.

Vi har stora svårigheter att samarbeta pga helt olika värdegrund, mycket pga religionsskillnader.

Han är muslim, nu när han gift om sig med en tjej hemifrån har han börjat hålla ännu hårdare på vad som är "rätt och fel".

Det vi främst bråkar om just nu är huruvida hon ska äta fläskkött eller inte. Jag tycker att de behöver inte servera det här, har t o m gått med på fläskfritt i skolan, men jag vill inte ha den regeln här hemma. Jag vill inte låta henne titta när vi andra äter hennes favoriträtt men inte låta henne få pga en värdering som jag inte kan stå bakom. Jag blir hotad av honom för att jag låter henne äta fläsk och till henne säger han att hon får välja mellan fläskkött eller honom, att han ska "förvisa" henne om hon äter det.

Detta är bara en av de diskussioner vi har och fler lär det bli men vad gör man? Hur löser man detta?

• Svar på tråden Samarbetssvårigheter pga religion
  • Anonym (Suck)

Skaffar man barn med en muslim birde man ha lite koll innan...att nu klaga på att han inte vill att barnet skall äta griskött känns bara patetiskt...

En muslim äter inte gris och kommer inte acceptera att hans barn äter gris, hur mycket du än kämpar för "mitt hus mina regler" kommer han aldrig ge med sig på den punkten, acceptera att du skaffat barn med en muslim eller bråka vidare med exet.

Välja religion själv när man blir vuxen blahaet är en illusion för ateister och blåögda. Föräldrar överför sina åsikter, sin tro och sina värderingar till barnen, oavsett om det handlar om tron på Allah, Sveriges demokrati, jämställdhet (alla är hen!) eller hur man tvättar bilen. Det hör till livet att vilja sitt barn det man tror är bäst.

• Anonym (Ha)

Och detta är varför jag aldrig kommer skaffa barn med en muslim. Helt fel synsätt på kvinnor dessutom.

• Anonym (-)
    LitenSkunk skrev 2015-02-03 00:58:20 följande:

Så går det...

Don't forget I told you so.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Ha) skrev 2015-02-03 01:07:42 följande:

Och detta är varför jag aldrig kommer skaffa barn med en muslim. Helt fel synsätt på kvinnor dessutom.

Du vet att långt ifrån alla muslimer lever enligt koranen va? Det finnbs många som går med på att fira jul, bla har vi många på skolan där jag jobbar som gör det och långt ifrån alla barn till muslimska föräldrar nekas att äta fläskött. En bra början är ju att skilja på de som lever efter sin religion och de muslimer som faktiskt inte gör det.
  • Anonym (A)

Det övergår helt mitt förstånd. Varför i allsin dar skaffade ni barn när ni har så olika livsåskådning?

• balrog88

Visste du att ni hade så här olika värderingar när ni skaffade barn?

Hans bristande syn på jämställdhet t ex, kan ju inte ha kommit som en överraskning.

Det är pga av ovanstående jag aldrig ALDRIG skulle skaffa barn med en troende och praktiserande man oavsett religion, men du kan ju fortfarande påverka din dotter betydligt mer än han, eftersom hon bor mer hos dig. Hoten borde du dock polisanmäla.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Mia) skrev 2015-02-03 02:25:21 följande:

Du vet att långt ifrån alla muslimer lever enligt koranen va? Det finnbs många som går med på att fira jul, bla har vi många på skolan där jag jobbar som gör det och långt ifrån alla barn till muslimska föräldrar nekas att äta fläskött. En bra början är ju att skilja på de som lever efter sin religion och de muslimer som faktiskt inte gör det.

Fruktansvärt okunnigt, du vet att inte alla som är invandrare är muslimer? Det finns invandrare som är kristna, ateister, judar etc. Det finns inte muslimer som äter griskött. Däremot finns det muslimer sim firar jul, finns inget i Koranen som förbjuder julfirande däremot så tror man inte på julen som Jesus födelse. Men man tror på Jesus.

Det är bara i den här svennebananreligionen som man kan säga "jag är kristen men tror inte riktigt på Gud men kanske finns det något typ..."
  • Anonym (seriös)

Är det väldigt viktigt att äta fläskkött ofta och går inte favvorätten att göra med nötkött eller kyckling istället? Pick your fights.

• Anonym (seriös)
    kazamaj skrev 2015-02-02 21:02:30 följande:

Alltså, hemma hos honom får väl han bestämma om det serveras fläsk eller inte men tycker han ska skita i vad du serverar för mat hos dej. Dessutom är ungen 6 år och kan själv bestämde vad hon gillar för mat och om HON vill äta fläsk eller inte.

Man uppfostrar inte barn så och underminerar inte varandra som föräldrar. Ungen är 6 år... Inte stor nog att bestämma själv.
Svar på tråden Samarbetssvårigheter pga religion