• Anonym (Hur?)

Samarbetssvårigheter pga religion

Jag och mitt ex har en dotter på 6 år, har varit separerade sedan hon var ca 1,5.

Sedan dess har dottern bott hos mig och hade till en början sporadiskt umgänge med pappan. Under senaste året har det fungerat hyfsat med varannan helg.

Vi har stora svårigheter att samarbeta pga helt olika värdegrund, mycket pga religionsskillnader.

Han är muslim, nu när han gift om sig med en tjej hemifrån har han börjat hålla ännu hårdare på vad som är "rätt och fel".

Det vi främst bråkar om just nu är huruvida hon ska äta fläskkött eller inte. Jag tycker att de behöver inte servera det här, har t o m gått med på fläskfritt i skolan, men jag vill inte ha den regeln här hemma. Jag vill inte låta henne titta när vi andra äter hennes favoriträtt men inte låta henne få pga en värdering som jag inte kan stå bakom. Jag blir hotad av honom för att jag låter henne äta fläsk och till henne säger han att hon får välja mellan fläskkött eller honom, att han ska "förvisa" henne om hon äter det.

Detta är bara en av de diskussioner vi har och fler lär det bli men vad gör man? Hur löser man detta?

• Svar på tråden Samarbetssvårigheter pga religion
  • Mrs Moneybags

Nu har du ju valt av egen fri vilja att ha ett barn med en muslim. Då får du ta med i beräkningen att några av hans åsikter kommer att påverka er dotter.

Det finns ju ingen hälsomässig anledning till att äta fläskkött, så där skulle jag absolut ge mig om jag var du. Då är det viktigare att ta strid om slöja, kvinnans plats i samhället osv. 

Fläskkött är en bagatell i sammanhanget!

Men som sagt - du har valt detta liv åt din dotter. 

Exempel: jag har barn med en amerikan. Då får jag acceptera att det är viktigt för min man att lära min son spela amerikansk fotboll, baseball och äta glass i cocacola. Ingen av de sakerna tillhör mina intressen. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Suck) skrev 2015-02-03 07:47:23 följande:
    Fruktansvärt okunnigt, du vet att inte alla som är invandrare är muslimer? Det finns invandrare som är kristna, ateister, judar etc. Det finns inte muslimer som äter griskött. Däremot finns det muslimer sim firar jul, finns inget i Koranen som förbjuder julfirande däremot så tror man inte på julen som Jesus födelse. Men man tror på Jesus.

Det är bara i den här svennebananreligionen som man kan säga "jag är kristen men tror inte riktigt på Gud men kanske finns det något typ..."
    Var har jag skrivit att alla invandrare är muslimer? Som sagt du kanske skulle lufta näsan utanför Avpixlat, eller göra en enkel googlesökning om du vet hur man gör. Uppenbarligen har du en hel del att lära. Långt ifrån alla muslimer följer Koranen till punkt och pricka.
  • Anonym (Hur?)
    Mrs Moneybags skrev 2015-02-03 08:58:45 följande:

Nu har du ju valt av egen fri vilja att ha ett barn med en muslim. Då får du ta med i beräkningen att några av hans åsikter kommer att påverka er dotter.

Det finns ju ingen hälsomässig anledning till att äta fläskkött, så där skulle jag absolut ge mig om jag var du. Då är det viktigare att ta strid om slöja, kvinnans plats i samhället osv. 

Jag skulle inte vilja säga att jag har valt detta åt min dotter. När vi levde tillsammans så drack han, bad inte, hade inga "krav" på mig som kvinna. Detta är något som han har börjat med i efterhand. Han åt inte griskött men visste om min ståndpunkt. Och accepterade den (även om han i efterhand sagt att han ljög om det) Det kan tyckas att det är en bagatell men det blir en stor grej av det när alternativen är;

1. En hel familj, 2 vuxna och 3 barn ska ändra sin kost pga hans åsikter.

2. Familjen fortsätter äta som vanligt medans ett av barnen ska nekas mat som denne tycker om och titta på när de andra får det. Vad blir svaret på frågan VARFÖR? För att pappa har bestämt det?

Vi äter inte väldigt mycket fläskkött hemma. Jag föredrar kyckling i grytor t ex. Men köttfärssås med nötfärs är inte poppis hör, kalkonbacon är för torrt, prickig korv är ett favoritpålägg. Även andra färsrätter gillas inte när det bara är nötfärs.

Hans åsikter och bakgrund kan ha många fördelar för dottern. Förhoppningsvis växer hon upp med förståelse och empati för andra människor och med en bred kunskap kring många saker. Att kompromissa är viktigt men varför är det så att jag ska gå hela vägen när det gäller förbud? Att förbjuda saker som kan skada är en sak men att förbjuda saker utan grund det fixar jag inte.
  • Anonym (seriös)
    Anonym (Hur?) skrev 2015-02-03 10:48:16 följande:
    Jag skulle inte vilja säga att jag har valt detta åt min dotter. När vi levde tillsammans så drack han, bad inte, hade inga "krav" på mig som kvinna. Detta är något som han har börjat med i efterhand. Han åt inte griskött men visste om min ståndpunkt. Och accepterade den (även om han i efterhand sagt att han ljög om det) Det kan tyckas att det är en bagatell men det blir en stor grej av det när alternativen är;

1. En hel familj, 2 vuxna och 3 barn ska ändra sin kost pga hans åsikter.

2. Familjen fortsätter äta som vanligt medans ett av barnen ska nekas mat som denne tycker om och titta på när de andra får det. Vad blir svaret på frågan VARFÖR? För att pappa har bestämt det?

Vi äter inte väldigt mycket fläskkött hemma. Jag föredrar kyckling i grytor t ex. Men köttfärssås med nötfärs är inte poppis hör, kalkonbacon är för torrt, prickig korv är ett favoritpålägg. Även andra färsrätter gillas inte när det bara är nötfärs.

Hans åsikter och bakgrund kan ha många fördelar för dottern. Förhoppningsvis växer hon upp med förståelse och empati för andra människor och med en bred kunskap kring många saker. Att kompromissa är viktigt men varför är det så att jag ska gå hela vägen när det gäller förbud? Att förbjuda saker som kan skada är en sak men att förbjuda saker utan grund det fixar jag inte.
    En troende muslim får ha andra kvinnor, som inte är muslimer och skaffa barn med dem. Muslimer bör inte dricka alkohol men kan.

1. Det gäller inte er andra. Barnet ska inte äta fläsk. Det kan inte ens vara lite svårt att lösa det "problemet". Familjer anpassar ständigt kosten till familjemedlemmarnas olika behov i övrigt så jag kan inte se att det är ett problem.

2. Om föräldern vägrar göra samma mat, men med accepterat kött, att erbjuda barnet, samtidigt som denne envisas med att övriga ska äta fläsk, så är föräldern ganska dum enligt min åsikt.

Gör du verkligen köttfärssås med fläskkött? Det låter inte som en smaksensation, men smaken är som baken. Prickig korv kan man enkelt byta ut mot annat.

Du skapar problem som inte är ett problem.

Är det ok om han gör som du och vägrar följa dina regler? Att muslimer, enligt sin tro, ska uppfostra sina barn till muslimer och att de inte ska äta gris är grundlagsskyddat genom religionsfriheten och är absolut inte "utan grund" som du påstår.
  • Anonym (svårt)

Svårt när pappan inte hade problem med fläskkött förut, tycker nog att han får acceptera att dottern äter fläskkött.
    Men hur hade det varit om pappan kom från ett land där man äter hund och barnet fick hund hemma hos pappan. Skulle du acceptera det?

• Anonym (Hur?)
    Anonym (seriös) skrev 2015-02-03 11:01:49 följande:

En troende muslim får ha andra kvinnor, som inte är muslimer och skaffa barn med dem. Muslimer bör inte dricka alkohol men kan.

1. Det gäller inte er andra. Barnet ska inte äta fläsk. Det kan inte ens vara lite svårt att lösa det "problemet". Familjer anpassar ständigt kosten till familjemedlemmarnas olika behov i övrigt så jag kan inte se att det är ett problem.

2. Om föräldern vägrar göra samma mat, men med accepterat kött, att erbjuda barnet, samtidigt som denne envisas med att övriga ska äta fläsk, så är föräldern ganska dum enligt min åsikt.

Gör du verkligen köttfärssås med fläskkött? Det låter inte som en smaksensation, men smaken är som baken. Prickig korv kan man enkelt byta ut mot annat.

Du skapar problem som inte är ett problem.

Är det ok om han gör som du och vägrar följa dina regler? Att muslimer, enligt sin tro, ska uppfostra sina barn till muslimer och att de inte ska äta gris är grundlagsskyddat genom religionsfriheten och är absolut inte "utan grund" som du påstår.

Att anpassa hela familjens mat hade jag kanske (eller gjort två) gjort ifall det gällde min familj. Hennes pappa är inte min familj. Varför skulle min man och mina andra barn anpassa sin kost efter honom? Ska man se det på det sättet så borde han och hans nya familj äta det som jag bestämmer...

Vi gör inte köttfärssås med fläskfärs utan med blandfärs och jag skiter fullständigt i om du tycker det är gott eller inte. Vi har gjort alternativ mat tidigare men om hon får (i hennes ögon) äcklig mat samtidigt som vi äter god mat så skulle hon bli ledsen. Med motiveringen "pappa bestämmer" (även i vårat hem!)

Det är enligt mig inte motiverat att ge henne specialkost. Hans åsikt väger inte tyngre än min.

Jag har inte sagt något om lagen i sverige. Jag pratar om islam. Det är en förälders uppgift att lära och guida till islam. Men jo, tvång är inte tillåtet!

Att han inte serverar det hos sig är upp till honom.

Olika regler är, enligt fam rätt, inte konstigt. Barnen lär sig vad som gäller hos mamma resp pappa.

Ska domstolen gå in och fastställa regler annars eller? Om föräldrarna inte har samma regler hemma. Vart går gränsen? Sovtider? Godis? Lektider? Huruvida man får hoppa i soffan eller inte?
  • Anonym (was)
    Anonym (Hur?) skrev 2015-02-02 14:43:02 följande:

Jag och mitt ex har en dotter på 6 år, har varit separerade sedan hon var ca 1,5.

Sedan dess har dottern bott hos mig och hade till en början sporadiskt umgänge med pappan. Under senaste året har det fungerat hyfsat med varannan helg.

Vi har stora svårigheter att samarbeta pga helt olika värdegrund, mycket pga religionsskillnader.

Han är muslim, nu när han gift om sig med en tjej hemifrån har han börjat hålla ännu hårdare på vad som är "rätt och fel".

Det vi främst bråkar om just nu är huruvida hon ska äta fläskkött eller inte. Jag tycker att de behöver inte servera det här, har t o m gått med på fläskfritt i skolan, men jag vill inte ha den regeln här hemma. Jag vill inte låta henne titta när vi andra äter hennes favoriträtt men inte låta henne få pga en värdering som jag inte kan stå bakom. Jag blir hotad av honom för att jag låter henne äta fläsk och till henne säger han att hon får välja mellan fläskkött eller honom, att han ska "förvisa" henne om hon äter det.

Detta är bara en av de diskussioner vi har och fler lär det bli men vad gör man? Hur löser man detta?

Ditt ex har ingen rätt att bestämma vad er dotter ska äta i ert hem.

Lite nyfiken - varför äter hon fläskfritt i skolan? Är det flickan själv som vill det?

Jag tycker att du ska förklara för pappan vad som gäller. Han bestämmer vad flickan serveras hos honom och du bestämmer vad hon serveras hos er.
    Lyssnar han inte så kontakta familjerätten och be om hjälp från dem att prata med honom. Ta upp med dem att han säger åt flickan att hon får välja mellan fläskkött eller honom. Han försöker utpressa henne att leva efter hans religion. Skulle du göra likadant? "Om du inte äter fläskkött så får du inte bo här"? Nä jag tänkte väl det. Det handlar om att visa respekt för olika levnadssätt. Du kräver inte att flickan ska få fläskkött hemma hos honom. Och han har ingen rätt att kräva att hon inte ska äta det hemma hos dig.

Visst är det viktigare för flickan att ha kontakt med sin pappa än att äta fläskkött. Men jag skulle inte kompromissa med det här. Om du ger efter - vad blir nästa grej - "du får välja mellan klassdiscot eller mig"? "Om du inte har slöja så vill jag inte träffa dig"? Hur agerar du då? För om han håller hårdare på muslimska traditioner nu så är det här bara början. När hon blir lite äldre och närmar sig tonåren blir det 100 gånger värre.

• kazamaj
    Anonym (seriös) skrev 2015-02-03 08:01:31 följande:

Man uppfostrar inte barn så och underminerar inte varandra som föräldrar. Ungen är 6 år... Inte stor nog att bestämma själv.

Uppenbarligen fungerar inte det samarbetet. Och jag tycker han underminerar mamman OCH dottern i det här fallet när han försöker lägga över sina religiösa värderingar på dem och dessutom hotar barnet om hon äter fläsk kött

Och jo, ungen är 6 år gammal och vet nog själv bäst vad hon tycker om för mat!
  • Anonym (was)
    Mrs Moneybags skrev 2015-02-03 08:58:45 följande:

Exempel: jag har barn med en amerikan. Då får jag acceptera att det är viktigt för min man att lära min son spela amerikansk fotboll, baseball och äta glass i cocacola. Ingen av de sakerna tillhör mina intressen. 

Jag tycker det du skriver stämmer till en viss grad.

Men jag tycker att ditt exempel haltar... säg att ni skilde er och er son bor hos dig förutom vh hos sin far. Ja då får du tillåta ditt ex att lära sonen amerikansk fotboll och baseball och äta glass i cocacola de helgerna som de träffas (du har inte med det att göra då längre faktiskt). Men tycker du att ditt ex då kan kräva av dig att du ska lära pojken spela amerikansk fotboll, baseball och äta glass i cocacola? Och är du ok med att dit ex säger till pojken att om han inte spelar amerikansk fotboll och baseball osv så vill han inte träffa honom?

TS kan inte styra över sitt ex värderingar, tro, intressen, kalla det vad du vill. Men han har ingen rätt att styra över hennes! Och han gör sin dotter illa när han försöker utpressa henne att göra som han säger åt henne.

Det hänger liksom inte på fläskköttet som jag ser det. Utan på att pappan tar sig rätten att diktera vad flickan ska äta hemma hos mamman. Och försöker tvinga flickan att lyda.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (was) skrev 2015-02-03 12:18:52 följande:

Ditt ex har ingen rätt att bestämma vad er dotter ska äta i ert hem.

Lite nyfiken - varför äter hon fläskfritt i skolan? Är det flickan själv som vill det?

Att hon inte äter fläsk i skolan beror på att jag helt enkelt har gett med mig där. Mest för att skolan ska slippa problem. Han har varit på dom en del och för att underlätta för dem och för att dottern ska slippa att det blir en scen kring henne i skolan så kompromissade jag när det gäller det.
Svar på tråden Samarbetssvårigheter pga religion