Anonym (Hur?) skrev 2015-02-03 10:48:16 följande:
Jag skulle inte vilja säga att jag har valt detta åt min dotter. När vi levde tillsammans så drack han, bad inte, hade inga "krav" på mig som kvinna. Detta är något som han har börjat med i efterhand. Han åt inte griskött men visste om min ståndpunkt. Och accepterade den (även om han i efterhand sagt att han ljög om det) Det kan tyckas att det är en bagatell men det blir en stor grej av det när alternativen är;
1. En hel familj, 2 vuxna och 3 barn ska ändra sin kost pga hans åsikter.
2. Familjen fortsätter äta som vanligt medans ett av barnen ska nekas mat som denne tycker om och titta på när de andra får det. Vad blir svaret på frågan VARFÖR? För att pappa har bestämt det?
Vi äter inte väldigt mycket fläskkött hemma. Jag föredrar kyckling i grytor t ex. Men köttfärssås med nötfärs är inte poppis hör, kalkonbacon är för torrt, prickig korv är ett favoritpålägg. Även andra färsrätter gillas inte när det bara är nötfärs.
Hans åsikter och bakgrund kan ha många fördelar för dottern. Förhoppningsvis växer hon upp med förståelse och empati för andra människor och med en bred kunskap kring många saker. Att kompromissa är viktigt men varför är det så att jag ska gå hela vägen när det gäller förbud? Att förbjuda saker som kan skada är en sak men att förbjuda saker utan grund det fixar jag inte.
En troende muslim får ha andra kvinnor, som inte är muslimer och skaffa barn med dem. Muslimer bör inte dricka alkohol men kan.
1. Det gäller inte er andra. Barnet ska inte äta fläsk. Det kan inte ens vara lite svårt att lösa det "problemet". Familjer anpassar ständigt kosten till familjemedlemmarnas olika behov i övrigt så jag kan inte se att det är ett problem.
2. Om föräldern vägrar göra samma mat, men med accepterat kött, att erbjuda barnet, samtidigt som denne envisas med att övriga ska äta fläsk, så är föräldern ganska dum enligt min åsikt.
Gör du verkligen köttfärssås med fläskkött? Det låter inte som en smaksensation, men smaken är som baken. Prickig korv kan man enkelt byta ut mot annat.
Du skapar problem som inte är ett problem.
Är det ok om han gör som du och vägrar följa dina regler? Att muslimer, enligt sin tro, ska uppfostra sina barn till muslimer och att de inte ska äta gris är grundlagsskyddat genom religionsfriheten och är absolut inte "utan grund" som du påstår.