Anonym (Varför) skrev 2015-02-03 17:11:10 följande:
1. Du framställer den muslimska mannen som fanatisk genom dina påståenden.
2. En muslimsk man som är fanatisk hade följt svensk lagstiftning och krävt boendet. För enligt svensk lag så är pappan exakt lika mycket förälder som mamman och om det dessutom finns en konflikt här.
3.jag skrev att man uppfostrar sina barn efter sin egen tro och övertygelse. Man tvingar inte barnet då.
Pappans övertygelse säger att griskött inte ska ätas och självklart vill han inte att dottern äter det då. Vegetarianen/veganen anser att köttprodukter inte ska ätas och ger barnen vegetariskt/vegankost. Lchf:arna ger samma kost till sina barn etc. TS äter griskött och ger dottern det därför.
Jag skrev att hon borde ta hänsyn till pappans övertygelse just för att det är så grundläggande inom islam och för honom personligen när han trots att han inte bad och trots att han drack alkohol valde att inte äta griskött. Märker du skillnaden här? Det är viktigare för honom än för henne. Och hon visste om det innan de skaffade barn. Det är inte så att han idag konverterat till islam och börjat införa sånt
1. Jag beskriver verkliga händelser som jag sett, verkliga familjer, jag skriver ingenstans att det är så "den muslimske mannen" är, jag skriver att jag sett det fungera bra i en del familjer och dåligt i andra. Ja, jag har sett fanatiska muslimska män. Jag har också sett icke-fanatiska muslimska män. Definitivt. Jag har också sett andra fanatiska män (och kvinnor), som tror på olika religioner eller inga religioner alls. Jag bryr mig inte om vilken religion en människa har eller inte har, så länge den människan inte försöker tvinga på andra samma religion. Inte ens sina egna barn.
2. Självklart är pappan lika mycket förälder som mamman. Det är lika självklart att mamman är lika mycket förälder som pappan. Mamman har precis lika mycket att säga till om vad flickan ska äta som pappan har. Allt enligt svensk lag. Ville denne muslimske man kunna bestämma vad hans dotter ska äta så hade han fått bosätta sig i ett annat land som inte har svensk lag och svensk religionsfrihet. I Sverige får man inte tvinga sina barn att följa en viss religions regler.
3. här vet jag inte riktigt vilket av mina påståenden du kommenterar :) mycket text både i dina och mina inlägg.
Och ja, det är troligen viktigare för pappan att flickan inte äter grisskött än för TS att hon äter det. Det håller jag med om. Men det innebär inte att han har rätt att bestämma det! Inte ens för att det är en religion som det handlar om! Om jag tycker att det är viktigt att be aftonbön och mitt ex inte tycker att det är viktigt om man ber aftonbön eller inte så betyder inte det att jag har rätt att tvinga mitt ex att be aftonbön med vårt barn! Det funkar inte så. Inte ens om jag var troende redan när vi levde ihop. Inte ens om exet också var troende när vi levde ihop. Man kan inte kräva att ex ska fortsätta hålla kvar vid levnadssätt eller religioner som man hade när man levde ihop. Föräldrarna är skilda och då SKA man samarbeta om barnet, absolut, och kan man samarbeta så är det bäst, utan tvekan, men kommer man inte överens så bestämmer mamma hos sig och pappa hos sig!
Och i det här fallet så respekterar mamman att pappan bestämmer hos sig. Jag ser ingenstans i TS inlägg att hon kräver att flickan ska få prickig korv eller skinka hemma hos pappan för att barnet gillar det eller för att barnet är halvsvenskt. Ingenstans kan jag läsa det. Men pappan respekterar inte att mamman har rätt att bestämma i sitt hem. Att han inte visar den respekten är direkt skadligt för deras samarbete.