• Anonym (Hur?)

Samarbetssvårigheter pga religion

Jag och mitt ex har en dotter på 6 år, har varit separerade sedan hon var ca 1,5.

Sedan dess har dottern bott hos mig och hade till en början sporadiskt umgänge med pappan. Under senaste året har det fungerat hyfsat med varannan helg.

Vi har stora svårigheter att samarbeta pga helt olika värdegrund, mycket pga religionsskillnader.

Han är muslim, nu när han gift om sig med en tjej hemifrån har han börjat hålla ännu hårdare på vad som är "rätt och fel".

Det vi främst bråkar om just nu är huruvida hon ska äta fläskkött eller inte. Jag tycker att de behöver inte servera det här, har t o m gått med på fläskfritt i skolan, men jag vill inte ha den regeln här hemma. Jag vill inte låta henne titta när vi andra äter hennes favoriträtt men inte låta henne få pga en värdering som jag inte kan stå bakom. Jag blir hotad av honom för att jag låter henne äta fläsk och till henne säger han att hon får välja mellan fläskkött eller honom, att han ska "förvisa" henne om hon äter det.

Detta är bara en av de diskussioner vi har och fler lär det bli men vad gör man? Hur löser man detta?

• Svar på tråden Samarbetssvårigheter pga religion
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Hur?) skrev 2015-02-03 10:48:16 följande:

Jag skulle inte vilja säga att jag har valt detta åt min dotter. När vi levde tillsammans så drack han, bad inte, hade inga "krav" på mig som kvinna. Detta är något som han har börjat med i efterhand. Han åt inte griskött men visste om min ståndpunkt. Och accepterade den (även om han i efterhand sagt att han ljög om det) Det kan tyckas att det är en bagatell men det blir en stor grej av det när alternativen är;

1. En hel familj, 2 vuxna och 3 barn ska ändra sin kost pga hans åsikter.

2. Familjen fortsätter äta som vanligt medans ett av barnen ska nekas mat som denne tycker om och titta på när de andra får det. Vad blir svaret på frågan VARFÖR? För att pappa har bestämt det?

Vi äter inte väldigt mycket fläskkött hemma. Jag föredrar kyckling i grytor t ex. Men köttfärssås med nötfärs är inte poppis hör, kalkonbacon är för torrt, prickig korv är ett favoritpålägg. Även andra färsrätter gillas inte när det bara är nötfärs.

Hans åsikter och bakgrund kan ha många fördelar för dottern. Förhoppningsvis växer hon upp med förståelse och empati för andra människor och med en bred kunskap kring många saker. Att kompromissa är viktigt men varför är det så att jag ska gå hela vägen när det gäller förbud? Att förbjuda saker som kan skada är en sak men att förbjuda saker utan grund det fixar jag inte.

Se det som att hon är allergisk, de flesta normala familjer fixar ju specialkost och prata med dottern om varför så fattar hon nog.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Hur?) skrev 2015-02-03 10:48:16 följande:

Jag skulle inte vilja säga att jag har valt detta åt min dotter. När vi levde tillsammans så drack han, bad inte, hade inga "krav" på mig som kvinna. Detta är något som han har börjat med i efterhand. Han åt inte griskött men visste om min ståndpunkt. Och accepterade den (även om han i efterhand sagt att han ljög om det) Det kan tyckas att det är en bagatell men det blir en stor grej av det när alternativen är;

1. En hel familj, 2 vuxna och 3 barn ska ändra sin kost pga hans åsikter.

2. Familjen fortsätter äta som vanligt medans ett av barnen ska nekas mat som denne tycker om och titta på när de andra får det. Vad blir svaret på frågan VARFÖR? För att pappa har bestämt det?

Vi äter inte väldigt mycket fläskkött hemma. Jag föredrar kyckling i grytor t ex. Men köttfärssås med nötfärs är inte poppis hör, kalkonbacon är för torrt, prickig korv är ett favoritpålägg. Även andra färsrätter gillas inte när det bara är nötfärs.

Hans åsikter och bakgrund kan ha många fördelar för dottern. Förhoppningsvis växer hon upp med förståelse och empati för andra människor och med en bred kunskap kring många saker. Att kompromissa är viktigt men varför är det så att jag ska gå hela vägen när det gäller förbud? Att förbjuda saker som kan skada är en sak men att förbjuda saker utan grund det fixar jag inte.

Se det som att hon är allergisk, de flesta normala familjer fixar ju specialkost och prata med dottern om varför så fattar hon nog.
  • Anonym (Varför)
    Anonym (was) skrev 2015-02-03 17:39:20 följande:
    1. Jag beskriver verkliga händelser som jag sett, verkliga familjer, jag skriver ingenstans att det är så "den muslimske mannen" är, jag skriver att jag sett det fungera bra i en del familjer och dåligt i andra. Ja, jag har sett fanatiska muslimska män. Jag har också sett icke-fanatiska muslimska män. Definitivt. Jag har också sett andra fanatiska män (och kvinnor), som tror på olika religioner eller inga religioner alls. Jag bryr mig inte om vilken religion en människa har eller inte har, så länge den människan inte försöker tvinga på andra samma religion. Inte ens sina egna barn.

2. Självklart är pappan lika mycket förälder som mamman. Det är lika självklart att mamman är lika mycket förälder som pappan. Mamman har precis lika mycket att säga till om vad flickan ska äta som pappan har. Allt enligt svensk lag. Ville denne muslimske man kunna bestämma vad hans dotter ska äta så hade han fått bosätta sig i ett annat land som inte har svensk lag och svensk religionsfrihet. I Sverige får man inte tvinga sina barn att följa en viss religions regler.

3. här vet jag inte riktigt vilket av mina påståenden du kommenterar :) mycket text både i dina och mina inlägg.

Och ja, det är troligen viktigare för pappan att flickan inte äter grisskött än för TS att hon äter det. Det håller jag med om. Men det innebär inte att han har rätt att bestämma det! Inte ens för att det är en religion som det handlar om! Om jag tycker att det är viktigt att be aftonbön och mitt ex inte tycker att det är viktigt om man ber aftonbön eller inte så betyder inte det att jag har rätt att tvinga mitt ex att be aftonbön med vårt barn! Det funkar inte så. Inte ens om jag var troende redan när vi levde ihop. Inte ens om exet också var troende när vi levde ihop. Man kan inte kräva att ex ska fortsätta hålla kvar vid levnadssätt eller religioner som man hade när man levde ihop. Föräldrarna är skilda och då SKA man samarbeta om barnet, absolut, och kan man samarbeta så är det bäst, utan tvekan, men kommer man inte överens så bestämmer mamma hos sig och pappa hos sig!

Och i det här fallet så respekterar mamman att pappan bestämmer hos sig. Jag ser ingenstans i TS inlägg att hon kräver att flickan ska få prickig korv eller skinka hemma hos pappan för att barnet gillar det eller för att barnet är halvsvenskt. Ingenstans kan jag läsa det. Men pappan respekterar inte att mamman har rätt att bestämma i sitt hem. Att han inte visar den respekten är direkt skadligt för deras samarbete.

Är inte ett samarbete att föredra för barnets skull och att välja sina konflikter och vara glad att man ändå har majoriteten av tiden med sitt barn och då tillmötesgå den andra föräldern på de punkter som den tycker är viktiga?

Ok om vi säger så här istället. Du har sett alla dom här familjerna och sett fanatiska troende mé eller hur? Hur många barn bortförs varje år från Sverige av en förälder just för att såna konflikter uppstår mellan föräldrarna? Flera hundra eller hur? Är det värt det att starta såna konflikter över sånt som inte ens är viktigt för en själv bara för att jävlas med den andra?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Hur?) skrev 2015-02-03 14:41:00 följande:

Borde inte han ha insett, innan han skaffade barn med mig, var jag stod? Med tanke på att jag talade om det menar jag. Det är viktigt för honom, uppenbarligen. Men det är viktigt för mig också. Det handlar inte om en köttbit för mig, det handlar om rätten till fri vilja och den är jag inte beredd att förhandla bort hemma hos mig.

Varför skulle skulden ligga hos mig? Varför är det inte han som orsakar konflikt när han vill bestämma hur det ska vara hos mig?

Du har ju redan bestämt dig, för att inte medla, inte förstå en annan människa, inte underlätta för din dotter, inte respektera en annan mans tro, inte arbeta på en god relation. Grisköttfrågan är ju uppenbarligen så infekterad att du blivit blind. Din dotters pappa är muslim, detta innebär att din dotter är muslim precis lika mycket som hon är svens eftersom hon är född av en svensk mamma. Du har en dotter som är en svensk muslim, låt det sjunka in och smaka på det en stund och fundera sen på hur du ska stötta din dotter bäst. Waow vilka möjligheter du har! Kanske blir det just din dotter som kommer kämpa för jämlikhet inom Islam, rätten att bära slöja utan att bli ifrågasatt och andra viktiga frågor för moderna svenska muslimska kvinnor!
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Suck) skrev 2015-02-03 17:58:57 följande:

Nu är hon inte allergisk så varför skulle jag jämställa med det?

Prata med dottern om varför? Hur ärlig ska man vara då? Därför att pappa har bestämt det? Vi pratar om tro ibland här hemma, vad jag tror på och vad pappa tror på. Så att jag skulle börja följa islam är bara konstigt.

Fortfarande är det så att JAG var tydlig innan vi skaffade barn angående hur jag ville att vi skulle uppfostra ett eventuellt barn
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Hur?) skrev 2015-02-03 18:17:38 följande:
    Nu är hon inte allergisk så varför skulle jag jämställa med det?

Prata med dottern om varför? Hur ärlig ska man vara då? Därför att pappa har bestämt det? Vi pratar om tro ibland här hemma, vad jag tror på och vad pappa tror på. Så att jag skulle börja följa islam är bara konstigt.

Fortfarande är det så att JAG var tydlig innan vi skaffade barn angående hur jag ville att vi skulle uppfostra ett eventuellt barn
    Man skall naturligtvis vara helt ärlig, din pappa är muslim det innebär att du också är muslim. Muslimer äter inte griskött därför äter inte du griskött. Din pappa kan berätta mer om Islam och varför man inte äter griskött. Du behöver inte följa Islam.

Vi vet ju tyvärr inte hur tydlig DU var innan ni skaffade barn, preciso som vi inte vet hur tydlig PAPPAN anser att han var innan ni skaffade barn så vi kommenterar bara den aktuella situationen.
  • Anonym (was)
    Anonym (Varför) skrev 2015-02-03 18:04:08 följande:
    Är inte ett samarbete att föredra för barnets skull och att välja sina konflikter och vara glad att man ändå har majoriteten av tiden med sitt barn och då tillmötesgå den andra föräldern på de punkter som den tycker är viktiga?

Ok om vi säger så här istället. Du har sett alla dom här familjerna och sett fanatiska troende mé eller hur? Hur många barn bortförs varje år från Sverige av en förälder just för att såna konflikter uppstår mellan föräldrarna? Flera hundra eller hur? Är det värt det att starta såna konflikter över sånt som inte ens är viktigt för en själv bara för att jävlas med den andra?
    Jo samarbete är definitivt att föredra för barnets skull, det är vi helt överens om!

Men sedan undrar jag hur du menar. Jag uppfattar det som viktigt för TS att hennes dotter själv får välja vad hon ska äta. Att hennes dotter själv har valet att äta grisskött eller låta bli. Jag uppfattar det inte som att TS på något sätt tvingar dottern att äta grisskött. Grisköttet är inte det viktiga för TS utan dotterns rätt att välja, som jag uppfattar det.

Och kanske blir jag blind där eftersom jag så starkt delar TS värdering - att barnet ska ha friheten att göra det valet. Jag skulle ALDRIG tvinga mina barn att låta bli att äta något för att deras pappa ansåg att de skulle det. Helt oavsett om det berodde på hans religion eller vad anledningen var. För mig är barnets rätt att välja viktigare, barnets integritet.

Så om mitt barn kom hem och sa "mamma jag vill inte äta griskött längre" så skulle jag bli nyfiken och fråga varför och be barnet motivera och diskutera (anpassat till ålder förstås) och sedan skulle jag se till att barnet kunde undvika att äta griskött hemma hos oss. Behövde barnet hjälp att ansöka om grisfri mat i skolan så skulle jag hjälpa till. Men om barnets pappa kom till mig och sa "jag vill inte att xx äter griskött hemma hos dig längre" så skulle jag förklara för honom (de första gångerna på ett vänligt sätt) att det bestämmer faktiskt inte han. Och försökte han utpressa barnet att inte äta griskött hemma hos mig så skulle jag bli förbannad. Muslim eller inte, jag ser inte betydelsen där. Barnets rätt till sin egen person väger tyngre för mig än pappans religions regler.

Förstår du hur jag menar?

Och om priset för samarbete med mitt ex är att köra över barnet och barnets egen vilja... nä då skulle jag inte köpa samarbetet faktiskt. Mitt barn är viktigare för mig än mitt ex.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Suck) skrev 2015-02-03 18:09:37 följande:

Du har ju redan bestämt dig, för att inte medla, inte förstå en annan människa, inte underlätta för din dotter, inte respektera en annan mans tro, inte arbeta på en god relation. Grisköttfrågan är ju uppenbarligen så infekterad att du blivit blind. Din dotters pappa är muslim, detta innebär att din dotter är muslim precis lika mycket som hon är svens eftersom hon är född av en svensk mamma. Du har en dotter som är en svensk muslim, låt det sjunka in och smaka på det en stund och fundera sen på hur du ska stötta din dotter bäst. Waow vilka möjligheter du har! Kanske blir det just din dotter som kommer kämpa för jämlikhet inom Islam, rätten att bära slöja utan att bli ifrågasatt och andra viktiga frågor för moderna svenska muslimska kvinnor!

Motsatserna här är inte svensk-muslim. Min dotter är halvlibanes/halvsvensk. Hon är inte svensk muslim. Hon har två kulturer i sig men ingen religion förrän hon själv väljer det.

Hans hem-hans regler. Mitt hem mina regler. Han får gärna lära henne saker kring sitt ursprung och sin religion, precis som jag. Det är att kompromissa, att acceptera och respektera hans sida.

Att säga "gör som jag säger. Uppfostra vårat barn på mitt sätt annars slår jag ihjäl dig" Det är inte att kompromissa eller acceptera/respektera min sida/min dotters svenska sida.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Suck) skrev 2015-02-03 18:24:24 följande:

Man skall naturligtvis vara helt ärlig, din pappa är muslim det innebär att du också är muslim. Muslimer äter inte griskött därför äter inte du griskött. Din pappa kan berätta mer om Islam och varför man inte äter griskött. Du behöver inte följa Islam.

Vi vet ju tyvärr inte hur tydlig DU var innan ni skaffade barn, preciso som vi inte vet hur tydlig PAPPAN anser att han var innan ni skaffade barn så vi kommenterar bara den aktuella situationen.

Jag har ju skrivit fler gånger att jag var tydlig med att jag inte vill att mina barn ska följa en religion förrän de är gamla nog att ta det beslutet själva.

Aldrig att jag skulle säga till min dotter att hon är muslim (eller kristen/jude/all övrig tillhörighet) Hon är inte muslim, varför skulle jag säga det...
  • Anonym (was)
    Anonym (Hur?) skrev 2015-02-03 18:25:31 följande:
    Motsatserna här är inte svensk-muslim. Min dotter är halvlibanes/halvsvensk. Hon är inte svensk muslim. Hon har två kulturer i sig men ingen religion förrän hon själv väljer det.

Hans hem-hans regler. Mitt hem mina regler. Han får gärna lära henne saker kring sitt ursprung och sin religion, precis som jag. Det är att kompromissa, att acceptera och respektera hans sida.

Att säga "gör som jag säger. Uppfostra vårat barn på mitt sätt annars slår jag ihjäl dig" Det är inte att kompromissa eller acceptera/respektera min sida/min dotters svenska sida.
    Wow. Ja det är ju inte direkt att visa respekt för vare sig din sida eller din dotters svenska sida.

Jag kan säga att om mitt ex hade sagt så till mig så hade jag polisanmält honom. Trots att det inte vore positivt för vårt samarbete. Det är över gränsen för vad jag skulle stå ut med för samarbetets skull.
Svar på tråden Samarbetssvårigheter pga religion