Anonym (Varför) skrev 2015-02-03 18:04:08 följande:
Är inte ett samarbete att föredra för barnets skull och att välja sina konflikter och vara glad att man ändå har majoriteten av tiden med sitt barn och då tillmötesgå den andra föräldern på de punkter som den tycker är viktiga?
Ok om vi säger så här istället. Du har sett alla dom här familjerna och sett fanatiska troende mé eller hur? Hur många barn bortförs varje år från Sverige av en förälder just för att såna konflikter uppstår mellan föräldrarna? Flera hundra eller hur? Är det värt det att starta såna konflikter över sånt som inte ens är viktigt för en själv bara för att jävlas med den andra?
Jo samarbete är definitivt att föredra för barnets skull, det är vi helt överens om!
Men sedan undrar jag hur du menar. Jag uppfattar det som viktigt för TS att hennes dotter själv får välja vad hon ska äta. Att hennes dotter själv har valet att äta grisskött eller låta bli. Jag uppfattar det inte som att TS på något sätt tvingar dottern att äta grisskött. Grisköttet är inte det viktiga för TS utan dotterns rätt att välja, som jag uppfattar det.
Och kanske blir jag blind där eftersom jag så starkt delar TS värdering - att barnet ska ha friheten att göra det valet. Jag skulle ALDRIG tvinga mina barn att låta bli att äta något för att deras pappa ansåg att de skulle det. Helt oavsett om det berodde på hans religion eller vad anledningen var. För mig är barnets rätt att välja viktigare, barnets integritet.
Så om mitt barn kom hem och sa "mamma jag vill inte äta griskött längre" så skulle jag bli nyfiken och fråga varför och be barnet motivera och diskutera (anpassat till ålder förstås) och sedan skulle jag se till att barnet kunde undvika att äta griskött hemma hos oss. Behövde barnet hjälp att ansöka om grisfri mat i skolan så skulle jag hjälpa till. Men om barnets pappa kom till mig och sa "jag vill inte att xx äter griskött hemma hos dig längre" så skulle jag förklara för honom (de första gångerna på ett vänligt sätt) att det bestämmer faktiskt inte han. Och försökte han utpressa barnet att inte äta griskött hemma hos mig så skulle jag bli förbannad. Muslim eller inte, jag ser inte betydelsen där. Barnets rätt till sin egen person väger tyngre för mig än pappans religions regler.
Förstår du hur jag menar?
Och om priset för samarbete med mitt ex är att köra över barnet och barnets egen vilja... nä då skulle jag inte köpa samarbetet faktiskt. Mitt barn är viktigare för mig än mitt ex.