Anonym (Hur?) skrev 2015-02-03 19:36:03 följande:
Så ser det ut inom islam ja. Nu är ju inte jag muslim, alltså gäller inte detta mig. Enligt min tro så föds barn fria från religiös tillhörighet. Det är också denna tro jag praktiserar, inte islam.
Jag gör således helt rätt. Eller anser du att vissa religioner står över andra? En judisk kvinna får barn med en muslimsk man... Samma sak där. Vem bestämmer rangordningen av dessa religioner? Du?
Du TS, jag har egentligen inget intresse av att bråka med dig eller bestämma vilken religion som styr över vilken. Jag ville nog bara envist visa att om man är muslim eller troende så är det inte så enkelt att bara hävda ens barns fria vilja, det blir inte ett fullgott argument i den diskussionen. Jag är imponerad av hur stor trons makt är för religösa och hur mycket det påverkar det liv man lever och de val man gör. På samma sätt är jag imponerad över att de val som är livsavgörande för en muslim kan vara helt meningslösa för en ateist.
Du har idag barn med en muslim, att bara hävda barnets rätt att välja själv kommer inte att hjälpa dig till en bra relation med pappan. Vill du ha hjälp, tips och råd för hur du skall få en bättre relation till pappan och hur du skall kunna hjälpa din dotter att leva i en familj där hennes pappa kommer hävda att hon är muslim och hennes mamma komer hävda hennes fria religösa tillhörighet så kanske du kan få lite input här på fl.
Det här handlar ju egentligen inte om griskött utan om hur din dotter kommer att påverkas av att leva med dessa två inriktningar och hur ni kan göra så att hennes liv blir så bra som möjligt med sunda goda värderingar oavsett religion.
Att envist hävda "mitt hus mina regler" tror jag inte kommer hjälpa dig i din relation och inte heller din dotter som säkert kommer fundera över de motstridiga signaler som ni föräldrar ger. Ni behöver ju vara överrens över hur ni uppfostrar er dotter oavsett vem hon bor hos för tillfället för att hon skall må bra, ge och ta.
Du måste välja vad som är viktigast för dig i uppfostran av er dotter och sedan välja vad du inte kan tumma på. På samma sätt måste du acceptera att pappan också har saker han säkert kan tumma på och annat som är viktigt. För mig skulle det vara mycket viktigare att veta att mina barn får bra värderingar, tex. hur man behandlar andra människor, oavsett om de är hos mamma eller pappa, än frågan om de skall äta griskött eller inte.