• Anonym (Hur?)

Samarbetssvårigheter pga religion

Jag och mitt ex har en dotter på 6 år, har varit separerade sedan hon var ca 1,5.

Sedan dess har dottern bott hos mig och hade till en början sporadiskt umgänge med pappan. Under senaste året har det fungerat hyfsat med varannan helg.

Vi har stora svårigheter att samarbeta pga helt olika värdegrund, mycket pga religionsskillnader.

Han är muslim, nu när han gift om sig med en tjej hemifrån har han börjat hålla ännu hårdare på vad som är "rätt och fel".

Det vi främst bråkar om just nu är huruvida hon ska äta fläskkött eller inte. Jag tycker att de behöver inte servera det här, har t o m gått med på fläskfritt i skolan, men jag vill inte ha den regeln här hemma. Jag vill inte låta henne titta när vi andra äter hennes favoriträtt men inte låta henne få pga en värdering som jag inte kan stå bakom. Jag blir hotad av honom för att jag låter henne äta fläsk och till henne säger han att hon får välja mellan fläskkött eller honom, att han ska "förvisa" henne om hon äter det.

Detta är bara en av de diskussioner vi har och fler lär det bli men vad gör man? Hur löser man detta?

• Svar på tråden Samarbetssvårigheter pga religion
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Hur?) skrev 2015-02-03 18:25:31 följande:
    Motsatserna här är inte svensk-muslim. Min dotter är halvlibanes/halvsvensk. Hon är inte svensk muslim. Hon har två kulturer i sig men ingen religion förrän hon själv väljer det.

Hans hem-hans regler. Mitt hem mina regler. Han får gärna lära henne saker kring sitt ursprung och sin religion, precis som jag. Det är att kompromissa, att acceptera och respektera hans sida.

Att säga "gör som jag säger. Uppfostra vårat barn på mitt sätt annars slår jag ihjäl dig" Det är inte att kompromissa eller acceptera/respektera min sida/min dotters svenska sida.
    Precis, motsatsen är inte svensk-muslim utan det är svensk+muslim, förstår du skillnaden? Och ja, hon kanske då är svensk/libanes+muslim. De barn som är religösa väljer det inte själv, kristna uppfostrar kristna barn, judar uppfostrar judiska barn, buddister uppfostrar buddistiska barn och muslimer uppfostrar...just det! Så för en religös person finns det inte något "välja själv" där ger man sitt barn de värderingar och den religion man själv tror är bäst.

Du har valt att skaffa barn med en muslim, då gjorde du ditt val, om du vill ha en fungerande relation med pappan så glöm "förrän hon själv väljer det". Då kan ni uppfostra er dotter tillsammans och ge henne sunda och goda värderingar som människa. Vägrar du inse denna punkt kommer du ha många år av uppförsbacke framför dig i relationen till hennes pappa.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Hur?) skrev 2015-02-03 18:25:31 följande:
    Motsatserna här är inte svensk-muslim. Min dotter är halvlibanes/halvsvensk. Hon är inte svensk muslim. Hon har två kulturer i sig men ingen religion förrän hon själv väljer det.

Hans hem-hans regler. Mitt hem mina regler. Han får gärna lära henne saker kring sitt ursprung och sin religion, precis som jag. Det är att kompromissa, att acceptera och respektera hans sida.

Att säga "gör som jag säger. Uppfostra vårat barn på mitt sätt annars slår jag ihjäl dig" Det är inte att kompromissa eller acceptera/respektera min sida/min dotters svenska sida.
    Psst, det sista stycket är naturligtvis helt oacceptabelt att någon människa säger, oavsett om det handlar om religion, úppfostran eller annat!
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Suck) skrev 2015-02-03 18:34:07 följande:

Precis, motsatsen är inte svensk-muslim utan det är svensk+muslim, förstår du skillnaden? Och ja, hon kanske då är svensk/libanes+muslim. De barn som är religösa väljer det inte själv, kristna uppfostrar kristna barn, judar uppfostrar judiska barn, buddister uppfostrar buddistiska barn och muslimer uppfostrar...just det! Så för en religös person finns det inte något "välja själv" där ger man sitt barn de värderingar och den religion man själv tror är bäst.

Du har valt att skaffa barn med en muslim, då gjorde du ditt val, om du vill ha en fungerande relation med pappan så glöm "förrän hon själv väljer det". Då kan ni uppfostra er dotter tillsammans och ge henne sunda och goda värderingar som människa. Vägrar du inse denna punkt kommer du ha många år av uppförsbacke framför dig i relationen till hennes pappa.

Så du menar att jag borde uppfostra min dotter enligt min tro då? Istället för att låta henne bestämma det själv sen?

Härligt! Då är hon alltså svensk-libanes + muslim + min tro?

Då håller du alltså helt plötsligt med om att han uppfostrar henne på sitt sätt och jag på mitt

Eller hur skulle det funka annars?
  • EnGladPingvin

Du är boendeförälder. Barnet bor större delen av tiden i ditt hem. Självklart kan inte pappan styra över vilken mat som servera i ert hem och han kan inte heller bestämma att barnet är muslim bara för att han är det. Han valde ju faktiskt att skaffa barn med en kvinna som inte är muslim. Stå på dig TS. För ert barns skull. Låt henne själv välja den dagen hon är gammal nog.

Att han hotar dig till livet bör du anmäla. Det ska du inte ta. Spela in samtalen, spara sms och mail.

• Anonym (was)
    Anonym (Suck) skrev 2015-02-03 18:34:07 följande:

Men TS har ju en annan tro/övertygelse.
    TS tror på barnets rätt att välja religion själv.
    Den tron kan vara nog så stark som tron på islam eller kristendom.

Varför anser du inte att den tron förtjänar respekt och hänsyn av pappan?

• Anonym (Suck)
    Anonym (Hur?) skrev 2015-02-03 18:42:34 följande:
    Så du menar att jag borde uppfostra min dotter enligt min tro då? Istället för att låta henne bestämma det själv sen?

Härligt! Då är hon alltså svensk-libanes + muslim + min tro?

Då håller du alltså helt plötsligt med om att han uppfostrar henne på sitt sätt och jag på mitt

Eller hur skulle det funka annars?
    Ja...
    För om du tex. varit judinna så hade jag sagt ja, uppfostra henne absolut i din tro för jag vet att inom judendomen så är det kvinnan som är ansvarig för barnens religösa uppfostran, en judinnans barn blir alltså automatiskt judar oavsett pappans religion. En judisk man däremot som gifter sig med en icke-judisk kvinna får inte barn som är judar utan då måste barnen konvertera.

En muslimsk kvinna får inte per automatik muslimska barn (för där är det pappans tro som styr religionen. En muslimsk man får alltid muslimska barn, därför kan en muslimsk man gifta sig med en annan troende kvinna från en anna religion.

Detta är enkel religionskunskap, om man känner till sådant här innan man gifter sig eller skaffar barn med en person från en annan religion så blir livet så mycket enklare.  

• alexs mamma

Hej TS!
    För många år sedan var jag tillsammans med en man som hade en muslimsk bakgrund. han likar det du beskriver om ditt ex. Så länge vi var tillsammans var han mest som vilken svensk som helst förutom att han inte åt fläskkött.
    Jag själv är inte troende alls.
    Fastän han var mycket svensk fans den en hel del som fanns med i hans bagage som jag funderade kring dvs hans kultur som han vuxit upp med. Det jag gjorde då och som är mitt tips till dig är att ta kontakt med någon från en muslimsk församling nära dig. Försök hitta någon som du känner förtroende för och samtala kring dessa problem med den personen. Då kan du få en inblick i hur ditt ex tänker och din samtalspartner kan stötta dig i det som är orimliga krav i hans önskningar. Det är mycket enklare för dig att framföra dina åsikter om du har stöd från någon som faktiskt även kan förstå honom...
    Lycka till!

• EnGladPingvin
    Anonym (Suck) skrev 2015-02-03 18:53:04 följande:
    Ja...
    För om du tex. varit judinna så hade jag sagt ja, uppfostra henne absolut i din tro för jag vet att inom judendomen så är det kvinnan som är ansvarig för barnens religösa uppfostran, en judinnans barn blir alltså automatiskt judar oavsett pappans religion. En judisk man däremot som gifter sig med en icke-judisk kvinna får inte barn som är judar utan då måste barnen konvertera.

En muslimsk kvinna får inte per automatik muslimska barn (för där är det pappans tro som styr religionen. En muslimsk man får alltid muslimska barn, därför kan en muslimsk man gifta sig med en annan troende kvinna från en anna religion.

Detta är enkel religionskunskap, om man känner till sådant här innan man gifter sig eller skaffar barn med en person från en annan religion så blir livet så mycket enklare.  
    Det är möjligt att det finns sådana regler inom islam, men nu är det ju TS som har huvudansvaret för barnet. Att pappan tycker att det ska vara så är inget han kan bestämma. Inte i vårt samhälle. Han har barnet varannan helg, tidigare inte ens det. Hans önskemål och åsikter om hur det bör var toppar inte TS. Tycker TS är mycket respektfull mot hans religion i sättet hon utrycker sig. Att införa muslimska regler i sitt hem är inget han kan kräva av henne och bara det att han mordhotar henne anser jag diskvalificerar honom helt.
  • Anonym (was)
    EnGladPingvin skrev 2015-02-03 18:44:31 följande:

Du är boendeförälder. Barnet bor större delen av tiden i ditt hem. Självklart kan inte pappan styra över vilken mat som servera i ert hem och han kan inte heller bestämma att barnet är muslim bara för att han är det. Han valde ju faktiskt att skaffa barn med en kvinna som inte är muslim. Stå på dig TS. För ert barns skull. Låt henne själv välja den dagen hon är gammal nog.

Att han hotar dig till livet bör du anmäla. Det ska du inte ta. Spela in samtalen, spara sms och mail.

Bra skrivet!
  • Anonym (was)
    EnGladPingvin skrev 2015-02-03 18:44:31 följande:

Bra skrivet!
Svar på tråden Samarbetssvårigheter pga religion